| Forfatter |
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 09 Juli 2012 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er alle stumperne i hus og der er skam også blevet tid til at arbejde på projektet, diskanterne er nu monteret og filten lige så. Frisk fra arbejdsbordet.

og så tilbage på dere plads i stuen.

Hvordan lyder de så nu med helt nye diskanter, tjaaa ikke helt som før, diskanten er faktisk lidt venliger at lytte på men står filteret i normal possision så mangler der lidt fylde i overgangen mellem mellemtone og diskant men står filteret i dæmpet possision så passer det entlig meget godt dog mangler der så lidt spræl i toppen, ellers er der ikke meget at pege fingere af, men nu får diskanterne lov at strække ben i et par uger så jeg er sikker på at de er tilspillet og så må der måles lidt på højtaleren til den tid. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
kennlh Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 988
|
| Sendt: 09 Juli 2012 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser squ godt ud Dan, flot arbejde..! Håber de falder godt på plads, så du ikke skal ud i alt for mange modifikationer på delefiltret inden de spiller tilfredsstillende..!
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 09 Juli 2012 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej! Dine nye diskanter er meget bedre end de gamle! At det fornemmes som om niveauet er faldet lidt er kun ganske naturlig, de "gnaver" ikke så meget som de gamle. Undertegnede ville nok fastholde værdierne i delefilteret, men skifte kondensatorerne til noget bedre. De bipolare lytter der er anvendt hører ikke nogen steder hjemme i en højttaler med "high-end" ambitioner. Konstruktøren har uden al tvivl tænkt "ude af øje, ude af sind". Her er der sparet mange penge, det må kunne gøres meget bedre. Troels Gravesen har en udmærket artikel om "super caps", læs den og bliv klogere!
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2012 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennlh skrev:
| Ser squ godt ud Dan, flot arbejde..! Håber de falder godt på plads, så du ikke skal ud i alt for mange modifikationer på delefiltret inden de spiller tilfredsstillende..! |
|
|
Tak Kenn, jeg håber da også det går så smerte frit som muligt  __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2012 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
Hej! Dine nye diskanter er meget bedre end de gamle! At det fornemmes som om niveauet er faldet lidt er kun ganske naturlig, de "gnaver" ikke så meget som de gamle. Undertegnede ville nok fastholde værdierne i delefilteret, men skifte kondensatorerne til noget bedre. De bipolare lytter der er anvendt hører ikke nogen steder hjemme i en højttaler med "high-end" ambitioner. Konstruktøren har uden al tvivl tænkt "ude af øje, ude af sind". Her er der sparet mange penge, det må kunne gøres meget bedre. Troels Gravesen har en udmærket artikel om "super caps", læs den og bliv klogere!
|
|
|
Ja Morten (TRX850) har lovet at se hvad han har i gemmeren jeg kan prøve at låne men nu får deiskanterne lige lov at strække ben først, så ser jeg på filteret lidt senere. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
beta Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 09 Juli 2012 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtigt flot arbejde
Ja, måske skal de tilspilles, men vigtigst af alt, du skal vænne dig til lyden, det tager i mine øren et par uger.
God fornøjelse.
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 09 Juli 2012 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Dan,
Lige afklarende... Snyder mine øjne mig, eller har du valgt at ''skrue dem skævt i''...!? I givet fald, hvorfor? 
Det gode at gøre nu er at spille dem lidt til som du siger. Derefter ud med den ene diskant og i med den gode af de gamle så du kan få målt overføringsfunktionen med filtret og den originale diskant. Det er så dit udgangspunkt for målinger på de nye og filter tweaks for at komme så tæt på originalen som mulig.
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2012 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
beta skrev:
Rigtigt flot arbejde
Ja, måske skal de tilspilles, men vigtigst af alt, du skal vænne dig til lyden, det tager i mine øren et par uger.
God fornøjelse. |
|
|
Tak, nu ser jeg hvordan de udvikler sig og tager den der fra  __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2012 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
|
Hey Dan,
Lige afklarende... Snyder mine øjne mig, eller har du valgt at ''skrue dem skævt i''...!? I givet fald, hvorfor? 
Det gode at gøre nu er at spille dem lidt til som du siger. Derefter ud med den ene diskant og i med den gode af de gamle så du kan få målt overføringsfunktionen med filtret og den originale diskant. Det er så dit udgangspunkt for målinger på de nye og filter tweaks for at komme så tæt på originalen som mulig. |
|
|
de er lige så skæve som front __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 09 Juli 2012 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
TRX850 skrev:
|
Hey Dan,
Det gode at gøre nu er at spille dem lidt til som du siger. Derefter ud med den ene diskant og i med den gode af de gamle så du kan få målt overføringsfunktionen med filtret og den originale diskant. Det er så dit udgangspunkt for målinger på de nye og filter tweaks for at komme så tæt på originalen som mulig.
|
|
|
de er lige så skæve som front |
|
|
''Interessant'' metode at montere dem ''så skævt som muligt'' Hvis du vender dem sådan, at det sted hvor indre skrue (der holder enheden til forpladen) og ydre skrue (der bolter forpladen til kabinettet) er lige ud for hinanden vender opad, så er der symmetri.
Eller med andre ord, hvis du drejer dem så det du har ca ''kl 8'' op til ''kl 12'', når højttalerne ses forfra så er der symmetri.
Men selvfølgelig, hvis du bedre kan lide det så assymetrisk som muligt, så sidder de jo perfekt nu 
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 09 Juli 2012 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Symetri eller ikke symetri
Synes nu det ser nydeligt ud det arbejde. Filten klæder enheden
Fint arbejde og fedt hvis lyden også næsten er på plads __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2012 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahhh Morten, så misforståd jeg din hentydning, jeg har faktisk tænkt lidt over placeringen, hvis du kigger lidt på monteringsskitsen her http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2604-830000.pdf så vil du se at jeg faktisk kun har drejet enhed ganske lidt med uret så de tre skruer der holder diskanten til facepladen står i trekant som er i symatri. Hvis du også nemærker på skitsen så laves der to udfræsninger i kabinettet til + og - terminalerme, gider ikke til at fræse nye og syntes entlig det ser ok ud, så det er som det er  __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2012 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
|
Fint arbejde og fedt hvis lyden også næsten er på plads |
|
|
den er klar til vinter  . Du er altid velkommen til en lytter, men tror no der skal nogle små justeringer til på filteret men igen jeg ved ikke hvor meget enheden ændre sig i løbet af de næste par uger. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 09 Juli 2012 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
Music4life skrev:
|
Fint arbejde og fedt hvis lyden også næsten er på plads
|
|
|
den er klar til vinter . Du er altid velkommen til en lytter, men tror no der skal nogle små justeringer til på filteret men igen jeg ved ikke hvor meget enheden ændre sig i løbet af de næste par uger. |
|
|
Først til Vinter
Må lige give dem et lyt når du mener at de er på plads. Engang __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 09 Juli 2012 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
Ahhh Morten, så misforståd jeg din hentydning, jeg har faktisk tænkt lidt over placeringen, hvis du kigger lidt på monteringsskitsen her http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2604-830000.pdf så vil du se at jeg faktisk kun har drejet enhed ganske lidt med uret så de tre skruer der holder diskanten til facepladen står i trekant som er i symatri. Hvis du også nemærker på skitsen så laves der to udfræsninger i kabinettet til + og - terminalerme, gider ikke til at fræse nye og syntes entlig det ser ok ud, så det er som det er  |
|
|
Ja, sådan er det med ting, der er uendelig nemme at vise, og sommetider uendelig svære at forklare på skrift...
Kan godt se at dovenskaben kan gøre en forskel dér 
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2012 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
dan a. skrev:
Ahhh Morten, så misforståd jeg din hentydning, jeg har faktisk tænkt lidt over placeringen, hvis du kigger lidt på monteringsskitsen her http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2604-830000.pdf så vil du se at jeg faktisk kun har drejet enhed ganske lidt med uret så de tre skruer der holder diskanten til facepladen står i trekant som er i symatri. Hvis du også nemærker på skitsen så laves der to udfræsninger i kabinettet til + og - terminalerme, gider ikke til at fræse nye og syntes entlig det ser ok ud, så det er som det er  |
|
|
Ja, sådan er det med ting, der er uendelig nemme at vise, og sommetider uendelig svære at forklare på skrift...
Kan godt se at dovenskaben kan gøre en forskel dér  |
|
|
Jeg er med på at facepladenbare kan drejes 120 grader og så står det hele i symatri men så passer mærkningen til polerne ikke da de er placeret på facepladens underside, måske et mindre problem men det kan godt gå an som det er. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
FirstWatt Udelukket fra forum

Tager en tænkepause
Bruger siden: 27 Februar 2012 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 55
|
| Sendt: 11 Juli 2012 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
En kraftig "nedgradering" i forhold til standardhøjttaleren. Citat fra anmeldelsen her fra sitet:
"Valget af enheder er ikke tilfældigt – kun det bedste er godt nok. Samtlige enheder er derfor matchede sæt fra Scanspeak, og diskanten er en kraftig modificeret standardenhed som bl.a. rummer et tredobbelt neodymium magnetsystem og ventileret bagkammer for at forhindre kompression. Selve membranen er af silikonebelagt silke, og er en naturligt medvirkende faktor til den luftige gengivelse."
Hvad kan man egentlig bruge online anmeldelser til, man kan jo ikke pakke fisk ind i dem 
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 11 Juli 2012 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vedkommende som har skrevet disse "sandheder" vil have en stor fremtid som forfatter af et regeringsgrundlag. Jeg er ikke meget for at kritisere folks højttalere, der er jo ingen grund til at gøre folk kede af det. Men somme tider skal sandheden frem! De delefilter komponenter der anvendes i selv dyre højttalere er af så ringe kvalitet at jeg græmmes. Det er synd og skam. De højt priste enheder fra SS viser sig at være "kinøjsere". Ikke et ondt ord om kinesiske producenter, hvis man ønsker enheder til en budgetteret pris så får man hvad man betaler for. De er dygtige til at levere både godt og mindre godt. Dog ikke i Scan Speak eller Audio Technology kvalitet, de mangler erfaringen.
|
| Til top |
|
| |
FirstWatt Udelukket fra forum

Tager en tænkepause
Bruger siden: 27 Februar 2012 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 55
|
| Sendt: 12 Juli 2012 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig...
Kunne anmelderen bare begrænse sig til hvad vedkommende oplever...i nogle tilfælde performer "dårlige" komponenter jo ret godt.
Men typisk skal anmelderen lige virke ekstra kompetent og citerer ukritisk fra fabrikantens marketingsmatriale...
For fabrikanten er de "nyttige idioter", for forbrugeren direkte gift...
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juli 2012 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle gange passer det heller ikke hvad fabrikanten oplyser, VA skriver selv at strauss er en 2,5-vejs med sub modul, men uden at være expert i elektronik så har jeg svært ved at se hvordan top sektionen kan blive en 2,5-vejs når ledningerne fra de to mellemtoner ender på de samme loddeøer, så vil mene den rigtige betegnelse er 2-vejs med sub mudul.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |