Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Første pladespiller - overvejer Beogram (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 04 September 2012 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

lcd12

Skal du alligevel lodde kan du jo ligeså godt afmontere DIN stikket og sætte phono kabel på. Ledningen til stel skal du også lige huske. Så er du fri for af skille den ad. Ellers bør der være skruer i bunden af den.  Et adapter kabel er ret kort og kan få i en god kvalitet, se mit indlæg lidt tilbage i tråden på denne side.

Jeg går ud fra at du mener at han skal sætte phonostik på og ikke kabel som du skriver ?

Det bliver nu ikke så godt med den type kabel B&O har anvendt på mange af deres pladespillere. Så jeg ville foretrække adaptoren som du viser. Og hvis man ikke kan leve med den slags må man skifte hele kablet.

Flere Beogram´er skilles ad ovenfra uden at løsne nogen skruer i bunden. Men det spørgsmål synes jeg vi skal vente med til vi ved hvilken model der er tale om.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2012 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

DanielVN skrev:

Jeg overvejer også at købe en B&O pladespiller, også mest som et hyggeprojekt, og ikke for at få high-end lyd. Jeg har kig på Beogram 1000 som kan fås på dba til en ret fornuftig pris.

Pas på med de helt gamle modeller som Beogram 1000.

Du kan være 99,9% sikker på at motoren er dårlig, d.v.s. at den kører for langsomt/ujævnt.

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 September 2012 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Det skal være en MM indgang. MMC står blot for Moving Micro Cross.

Takker

Synes på et tidspunkt jeg havde læst at de kørte deres egen standard, men det er nok en erindringsforskydning. Den slags kommer der flere af med alderen
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 04 September 2012 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
allanowich skrev:

lcd12

Skal du alligevel lodde kan du jo ligeså godt afmontere DIN stikket og sætte phono kabel på. Ledningen til stel skal du også lige huske. Så er du fri for af skille den ad. Ellers bør der være skruer i bunden af den.  Et adapter kabel er ret kort og kan få i en god kvalitet, se mit indlæg lidt tilbage i tråden på denne side.

Jeg går ud fra at du mener at han skal sætte phonostik på og ikke kabel som du skriver ?

Det bliver nu ikke så godt med den type kabel B&O har anvendt på mange af deres pladespillere. Så jeg ville foretrække adaptoren som du viser. Og hvis man ikke kan leve med den slags må man skifte hele kablet.

Flere Beogram´er skilles ad ovenfra uden at løsne nogen skruer i bunden. Men det spørgsmål synes jeg vi skal vente med til vi ved hvilken model der er tale om.

Det er også hele kablet jeg mener. Det var bare en skrive fejl. Skal han til at lodde kan man lige så godt skifte til nyt kabel med det rigtige stik på.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 September 2012 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Pas på med de helt gamle modeller som Beogram 1000.

Du kan være 99,9% sikker på at motoren er dårlig, d.v.s. at den kører for langsomt/ujævnt.

Så laver man den bare - det er herrenemt *1   (Kører en beogram 1000 ujævnt, er det ikke motoren der driller)

*1 motoren kan nemt adskilles, akslerne slbes med smergellærred, og den smøres op på ny - så triller den 10 år mere........

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 September 2012 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

På de ældre Beogram 1000 med den runde motor var der ikke så meget at gøre hvis den kørte dårligt (den kan så vidt jeg husker heller ikke skildes af). De nyere med den firkantede kan. Jeg vil nu ikke bruge smergellæred på en aksel (men har brugt det til at fjerne den hårde overflade på mellemhjulet), men en gang rensning og smøring + nyt mellemhjul og drivrem plejede at hjælpe.  

Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2012 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Orkk jo - den runde kan sagtens skilles ad :)    har gjort det masser af gange.  kunsten er at have to bronzestykker til at centrere rotoren med.

Der sker intet ved at renseakslerne op med smergellærred badet i olie.

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 September 2012 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Jeg må nok indrømme at det er del år siden jeg sidst har set en af de runde motorer, hvis vi fik en til reperation blev den skiftet til den nye type. Så vidt jeg husker var hastigheds justeringen lidt noget juks med at bremse rotoren. Det nye system med det koniske trappehjul og den forskydelige motoraksel var meget bedre. Men Beogram 1000 er nok kun for samlere idag, hverken løbeværk eller SP14 pickupen lever op til dagens krav.     

Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

BeoHammer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 September 2012 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
Hej beohammer. Tak for tip også herfra - håber jeg kan trække lidt yderligere på din ekspertice

Som nævnt ovenfor har jeg en 1902, som er monteret med en mmc4000 der efter 35 års trofast arbejde lyder noget uldent
efterhånden

Efter dit indlæg, har jeg kigget på hhv. axel schürholz' og Frede Kristensens hjemmesider, og når frem til, at det er den
dyreste type (Frede K. kalder den
"ren nude line elliptisk - axel schürholz "shibata").

Vil du anbefale at der retippes med samme type, eller kan jeg "nedgradere" til den "alm. elliptiske" uden den store forskel?
Resten af anlægget er langt fra High end, men grammofonen skulle gerne kunne "overleve" en opgradering indenfor en
overskuelig fremtid. I første
omgang af forstærker, som jeg forventer bliver i prisklassen max 10.000 (evt. brugt).

Og lige et tillægsspørgsmål: Skal Riaa til B&O være MM eller MC? (Min nuværende vintageforstærker har indbygget riaa, som
jeg intet kan finde om - ved
bare at den virker )

Hej Anker - sorry jeg ikke lige så dine tidligere posts i tråden, fik bare lyst til at svare dig hurtigt!

Jeg har alle Axel Schürholz' "options" og foretrækker klart "Contact line"-nålen som er original MMC2 specifikation.
Shibata'en blev godt nok lidt for mørk i lyden til mig, men udmærket til tracking af CD4 kvadrofoniplader (solgte den til en 4-
channel nørd som var meget tilfreds)

Den billige elliptiske er også ret god til prisen, frisk og afbalanceret med god bas og defineret diskant. Contact Line'en er dog
mere åben i toppen med en diskant som nærmest kilder i ørene; bassen er lidt tilbagetrukket (men stadig præcis, hård og
hurtig) som egentligt passer godt til min Beomaster 8000/Beovox MS150.2 kombination.

Ang. DIN stik kan jeg godt lodde en converter sammen til dig, selvfølgeligt med dobbelt skærm og ordentligt patchkabel.
Ellers kan jeg maile dig nogle gode instruktioner og sende et godt DIN hunstik med posten. Du skal selvfølgeligt kun betale
for portoen

BeoHammer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2012 kl. 01:50 | IP-adresse registreret  

Dobbelt post!

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2012 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

j_mil skrev:

Jeg må nok indrømme at det er del år siden jeg sidst har set en af de runde motorer, hvis vi fik en til reperation blev den skiftet til den nye type. Så vidt jeg husker var hastigheds justeringen lidt noget juks med at bremse rotoren. Det nye system med det koniske trappehjul og den forskydelige motoraksel var meget bedre. Men Beogram 1000 er nok kun for samlere idag, hverken løbeværk eller SP14 pickupen lever op til dagens krav.     

Vi er slet ikke uenige -  de fleste vi huggede op var da nyttige - motoren fik en propel på og vupti - fin ventilator !

Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 September 2012 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

En Beogram er en udemærket lydende pladespiller hvis den er 100% iorden for de fleste af dem har en del kørsels timer eller stilstand grundet fejl bag sig.

Hvis en Beogram er serviceret ordentligt er en eventuel butiks garanti ikke nødvendigt.

Det vil sige at brugt market ligger for og det bedste jeg kan anbefale er at gå efter en der så kosmetisk ok som du kan acceptere.

Du kan være heldig at den stadig fungerer ok men altså på et eller tidspunkt skal de serviceres hvad enten det er pickup eller resten af den. Når den tid er inde findes der kvalificeret hjælp.

Desto mere tekniske desto mere behov for service og specielt tangential modelerne 6006,8000,8002 kan kræve service før du kan høre den spille men er det værd at gøre.

Personligt er det gået fra 1202 til 2000 ('80r) videre til 8000 projekt. Derefter 8002 som blev serviceret som den skulle og fungerer sikkert stadig 100% ok for det var en meget god pladespiller på alle områder. Idag er det så blevet til 6006 hvilket er i den samme familie men anden type standard pickup MMC20CL eller MMC20EN. Der er ellers ikke den store forskel.

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 September 2012 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

BeoHammer skrev:

Hej Anker - sorry jeg ikke lige så dine tidligere posts i tråden, fik bare lyst til at svare dig hurtigt!

Jeg har alle Axel Schürholz' "options" og foretrækker klart "Contact line"-nålen som er original MMC2 specifikation.
Shibata'en blev godt nok lidt for mørk i lyden til mig, men udmærket til tracking af CD4 kvadrofoniplader (solgte den til en 4-

Den billige elliptiske er også ret god til prisen, frisk og afbalanceret med god bas og defineret diskant. Contact Line'en er dog
mere åben i toppen med en diskant som nærmest kilder i ørene; bassen er lidt tilbagetrukket (men stadig præcis, hård og
hurtig) som egentligt passer godt til min Beomaster 8000/Beovox MS150.2 kombination.

Tak for svar. Dejligt at kunne trække på ekspertviden. Det gør det jo unægteligt mere interessant at få genskabt lyden i beogrammen - Contact Line'en er jo
næsten halv pris af Shibata'en

BeoHammer skrev:
Ang. DIN stik kan jeg godt lodde en converter sammen til dig, selvfølgeligt med dobbelt skærm og ordentligt patchkabel.
Ellers kan jeg maile dig nogle gode instruktioner og sende et godt DIN hunstik med posten. Du skal selvfølgeligt kun betale
for portoen

Det er da et tilbud det er svært at sige nej til . Jeg sender dig lige PB
Jeg har ganske vist et konverterkabel som den er tilsluttet med nu. Men i en meget tvivlsom kvalitet - uden afskærmning og stelforbindelse. Det er fra
dengang det var standardvare i enhver radioforretning, og er købt da jeg i '79 skiftede min beomaster 901 (tror jeg den hed) ud med den Nikko reciever
jeg nu overvejer at udskifte. Så selvom jeg ofte bliver grebet af "opgraderingsbacillen" er jeg ret god til at få den under kontrol
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2012 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

*1 motoren kan nemt adskilles, akslerne slbes med smergellærred, og den smøres op på ny - så triller den 10 år mere........

Det har jeg også prøvet mange gange, men det er ret mange år siden.

Jeg husker at drivremmen som regel også var meget for lang. Kan man finde en erstatning for sådan en idag ?

Men ellers er jeg da enig. Det er jo ret simpel mekanik, og alt kan skilles ad og dermed vel også komme til at fungere igen. Det er vel kun lige drivremmen og måske mellemhjulet der kan være et problem.

BeoHammer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2012 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
BeoHammer skrev:

Shibata'en blev godt nok lidt for mørk i lyden til mig, men udmærket til tracking af CD4 kvadrofoniplader (solgte
den til en 4-

Den billige elliptiske er også ret god til prisen, frisk og afbalanceret med god bas og defineret diskant. Contact
Line'en er dog
mere åben i toppen med en diskant som nærmest kilder i ørene; bassen er lidt tilbagetrukket (men stadig præcis,
hård og

Tak for svar. Dejligt at kunne trække på ekspertviden. Det gør det jo unægteligt mere interessant at få genskabt
lyden i beogrammen - Contact Line'en er jo
næsten halv pris af Shibata'en

BeoHammer skrev:
Ang. DIN stik kan jeg godt lodde en converter sammen til dig, selvfølgeligt med dobbelt
skærm og ordentligt patchkabel.
Ellers kan jeg maile dig nogle gode instruktioner og sende et godt DIN hunstik med posten. Du skal selvfølgeligt
kun betale
for portoen

Det er da et tilbud det er svært at sige nej til . Jeg sender dig lige PB
Jeg har ganske vist et konverterkabel som den er tilsluttet med nu. Men i en meget tvivlsom kvalitet - uden
afskærmning og stelforbindelse. Det er fra
dengang det var standardvare i enhver radioforretning, og er købt da jeg i '79 skiftede min beomaster 901 (tror
jeg den hed) ud med den Nikko reciever
jeg nu overvejer at udskifte. Så selvom jeg ofte bliver grebet af "opgraderingsbacillen" er jeg ret god til at få den
under kontrol

Du skriver bare en mail til sorenhammer (snabel-a) msn.com med din addresse

DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011
Sendt: 11 September 2012 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Spændende læsning og fantastisk at fornemme den entusiasme og hjælpsomhed der lægges for dagen! Jeg får s.. selv helt lyst til at eje sådan et klenodie/designikon... Har lige et par andre projekter, så må prøve at styre mig... Er der nogen, der tør komme med bud på, hvilke værker der var/er de mest vellydende?
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 11 September 2012 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Et spørgsmål, er det ikke Beogram 8002 er det den bedste udgave af B&O modeller ?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes