| Forfatter |
|
Funzy Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 25 Juni 2012 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor er det skønt, at høre så mange positive meninger om JBL højtalere, det lyder til at næsten alle modeller af ældre dato, har noget spændende at byde på.
Efter at have fået så mange henvendelser, har jeg leget med tanken om at prøve nogle forskellige modeller, for sikkert til sidst at ende med enten 5000 ti, eller 250 ti, de er vildt flotte, og lyder til at være "kræs"
De modeller der hedder monitors 4408, 4410 og 4412, er det ikke til almindelig stue brug, eller er det kun til studier?
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 25 Juni 2012 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fonzy, Jeg har i hvertfald nydt mine 240 meget siden jeg købte dem. Købte dem i næsten mint og med renoverede
skumkanter for 3.800 kr, så de er noget billigere end 250, der ofte står til 3 og 4 gange denne pris.
De andre du nævner er monitors, men det gør vel ikke noget, hvis de lyder godt :)..
Rainbow, det er interessant at du har haft begge to. Er den store bedre til at definerer stereoperspektivet? Kræver den mere
effekt fra forstærkeren?
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 25 Juni 2012 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er iøvrigt folks erfaringer med afkobling m.m under vores kære JBL
__________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2012 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
|
|
|
da jeg købte mine var der monteret nogle små, firkantede skum-firkanter af noget meget gummieagtigt skum. de bagerste
af dem har jeg pillet af, for at vinkle de lidt lave 240 mod lyttepositionen. kunne godt høre ændringen i vinklen på
højttalerne, men ikke at jeg havde pillet de bagerste skumdimser af. højttalerne står på gulvtæppe der ligger på trægulv.
MEN - jeg har skaffet et par giga granitblokke (Jeg kan kun lige akkurart løfte dem), som skal under, når jeg lige får ryddet
op i anlægget, som nu står på gulvet med ledninger ud over det hele. Håber der er en forskel på det gulv de står på lige nu.
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2012 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
klypstefan skrev:
Music4life skrev:
|
|
|
|
da jeg købte mine var der monteret nogle små, firkantede skum-firkanter af noget meget gummieagtigt skum. de bagerste af dem har jeg pillet af, for at vinkle de lidt lave 240 mod lyttepositionen. kunne godt høre ændringen i vinklen på højttalerne, men ikke at jeg havde pillet de bagerste skumdimser af. højttalerne står på gulvtæppe der ligger på trægulv.
MEN - jeg har skaffet et par giga granitblokke (Jeg kan kun lige akkurart løfte dem), som skal under, når jeg lige får ryddet op i anlægget, som nu står på gulvet med ledninger ud over det hele. Håber der er en forskel på det gulv de står på lige nu. |
|
|
De er jo lidt lave de 240ti og diskanten skulle jo gerne ramme øreniveau
Kører iøjeblikket med Soundcare superspikes på Ti5000. De fungerer godt her på mit hårde parketgulv.
Har hørt at nogle 250TI eller Ti5000 ejere blot sætter dem direkte på gulvet. Jo det giver sikkert en federe bas .
Det hele afhænger jo også af underlag. __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2012 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er der som sagt trægulv med tæppe på, og under gulvet, er der kælder. Så tror gulvet absorberer meget af bassen. Det
lyder da også sådan når man går ned i kælderen.
Det er sådan nogle klodser her jeg smider under:
10 cm x 45 cm x 70 cm x granit = 90 kg afkoblings-klods. Så er der også plads til højttalerudvidelser senere :)..
Beklager den dårlige kvalitet. Blitzen i min fon retfærdiggør ikke rigtig den flotte granit.
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2012 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
klypstefan skrev:
Her er der som sagt trægulv med tæppe på, og under gulvet, er der kælder. Så tror gulvet absorberer meget af bassen. Det lyder da også sådan når man går ned i kælderen.
Det er sådan nogle klodser her jeg smider under:
10 cm x 45 cm x 70 cm x granit = 90 kg afkoblings-klods. Så er der også plads til højttalerudvidelser senere :)..
Beklager den dårlige kvalitet. Blitzen i min fon retfærdiggør ikke rigtig den flotte granit. |
|
|
Vi må håbe at gulvet kan holde
- __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Clouseau Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 308
|
| Sendt: 25 Juni 2012 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
|
|
|
|
Mine 240 stod på 10 cm høje "spikes" drejet ud af mose eg , mine XPL 200 stod på org standere med rustfri spikes og mine TI 5000 stod på marmorfliser og de medleverede gummidutter .
Alt sammen på støbt gulv med 6 mm flit og gultæppe . Dette virkede ihvertfaldt fint i mit setup .
Mvh __________________ Livet er en underlig fisk , hvis du forventer andet end det bedste , får du det som regel.
|
| Til top |
|
| |
sims Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 332
|
| Sendt: 25 Juni 2012 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min L6000 står bare på de filt dudter på trægulv har gået og leget med tanken om at prøve noget andet..
__________________ Dit notepad-dokument er ændret. Windows vil nu genstarte.
|
| Til top |
|
| |
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 03 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
| Sendt: 25 Juni 2012 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Klypstefan!
Jeg må lige nævne, at jeg ikke har ejet 250TI, men hørt den ved flere lejligheder. Ham jeg købte 240TI af ejede i øvrigt også 250TI, så der var der ovenikøbet mulighed for direkte a-b sammenligning. 250TI er mere magtfuld og formår i højere grad at fylde rummet med musik. Bassen er lige en tand dybere end 240TI, men dens signatur er nogenlunde den samme. Varm, fyldig og fysisk. Hvordan de to modeller opfører sig i større eller mindre rum kan jeg så ikke udtale mig om. Han spillede i en ca. 45kvm. stor stue og den kunne de begge fylde med lyd uden problemer, men jeg kunne forestille mig at 250TI helst skal have et stort rum. Jeg spiller med mine 240TI i et rum på 24 kvm. og det går fint, men det har været et pænt stykke arbejde at finde den rigtige balance med bassen. God afstand til hjørnerne hjælper en del på det. Skulle jeg en dag få mulighed for at erhverve mig et sæt 250TI tror jeg, at jeg vil tage chancen selvom rummet er lille. Jeg kan kun forestille mig 2 højtalere at opgradere til: JBL 250TI eller KS9800. Den sidste er dog alt for dyr, men det må være min drømmehøjtaler, som min radiomand har stående ovenikøbet til 100000kr. meeeen...250TI er nok mere sandsynlig en dag.
Vedrørende forstærkeri til 240TI har jeg prøvet meget: LC-Audio på 350W,Yamaha proff. på 350W og Musical Fidelity A5 250w, Kenwood L-1000M, T+A 1500, Harman Kardon 990 og frem til den der spiller nu: Vincent SV 226mkll. Vincent er helt klart den bedst lydende på disse højtalere so far. Den har utrolig godt fat i basserne selvom den måske ikke umiddelbart er vildt specificeret, men den har en meget kraftig strømforsyning.
Afkobling har været prøvet i fler afskygninger: SD-feet, Stål stoleben på 10, 12 og 16 cm., blygummi, kork, ingenting og nu 4 fødder under hver lavet i et meget hårdt træ på ca. 3cm i højde. Det virker fint. Igen fordele og ulemper. Når de er hævet højt er bassen mere stram og mindre fyldig og lydbilledet en smule større. Til gengæld mangler jeg nerve og varme. Samtidig synes jeg at stemmer står langt bedre når højtaleren er nede i den normale. Den har dog helt sikkert godt af at blive koblet fra gulv måske alt efter hvilket gulv man har. Jeg har selv trægulv og det synger lidt for meget med.
Iøvrigt kan jeg oplyse at Nyhederne er en fremragende test for ens mellemtonegengivelse. Hvis stemmen fra Nyhederne lyder godt er man på rette vej. Jeg har ejet mange højtalere(selv dyre) hvor jeg hellere hørte Nyheder gennem fjernsynet, men efter JBL 240TI kører den altid over højtalerne.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 25 Juni 2012 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2012 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rainbow skrev:
|
Til Klypstefan!
Jeg må lige nævne, at jeg ikke har ejet 250TI, men hørt den ved flere lejligheder. Ham jeg købte 240TI af ejede i øvrigt også 250TI, så der var der ovenikøbet mulighed for direkte a-b sammenligning. 250TI er mere magtfuld og formår i højere grad at fylde rummet med musik. Bassen er lige en tand dybere end 240TI, men dens signatur er nogenlunde den samme. Varm, fyldig og fysisk. Hvordan de to modeller opfører sig i større eller mindre rum kan jeg så ikke udtale mig om. Han spillede i en ca. 45kvm. stor stue og den kunne de begge fylde med lyd uden problemer, men jeg kunne forestille mig at 250TI helst skal have et stort rum. Jeg spiller med mine 240TI i et rum på 24 kvm. og det går fint, men det har været et pænt stykke arbejde at finde den rigtige balance med bassen. God afstand til hjørnerne hjælper en del på det. Skulle jeg en dag få mulighed for at erhverve mig et sæt 250TI tror jeg, at jeg vil tage chancen selvom rummet er lille. Jeg kan kun forestille mig 2 højtalere at opgradere til: JBL 250TI eller KS9800. Den sidste er dog alt for dyr, men det må være min drømmehøjtaler, som min radiomand har stående ovenikøbet til 100000kr. meeeen...250TI er nok mere sandsynlig en dag.
Vedrørende forstærkeri til 240TI har jeg prøvet meget: LC-Audio på 350W,Yamaha proff. på 350W og Musical Fidelity A5 250w, Kenwood L-1000M, T+A 1500, Harman Kardon 990 og frem til den der spiller nu: Vincent SV 226mkll. Vincent er helt klart den bedst lydende på disse højtalere so far. Den har utrolig godt fat i basserne selvom den måske ikke umiddelbart er vildt specificeret, men den har en meget kraftig strømforsyning.
Afkobling har været prøvet i fler afskygninger: SD-feet, Stål stoleben på 10, 12 og 16 cm., blygummi, kork, ingenting og nu 4 fødder under hver lavet i et meget hårdt træ på ca. 3cm i højde. Det virker fint. Igen fordele og ulemper. Når de er hævet højt er bassen mere stram og mindre fyldig og lydbilledet en smule større. Til gengæld mangler jeg nerve og varme. Samtidig synes jeg at stemmer står langt bedre når højtaleren er nede i den normale. Den har dog helt sikkert godt af at blive koblet fra gulv måske alt efter hvilket gulv man har. Jeg har selv trægulv og det synger lidt for meget med.
Iøvrigt kan jeg oplyse at Nyhederne er en fremragende test for ens mellemtonegengivelse. Hvis stemmen fra Nyhederne lyder godt er man på rette vej. Jeg har ejet mange højtalere(selv dyre) hvor jeg hellere hørte Nyheder gennem fjernsynet, men efter JBL 240TI kører den altid over højtalerne.
|
|
|
Rigtig fin beskrivelse Rainbow __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2012 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rainbow skrev:
|
Til Klypstefan!
|
|
|
For øvrigt er det flydende trægulv du har eller hårdt direkte ovenpå beton? __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
|
| Sendt: 25 Juni 2012 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Music4life:
Det er hårdt ovenpå beton, så det kunne være værre. Grunden til alt mit afkoblingshalløj udspringer egentlig fra min pladespiller hvor akustisk tilbagekobling er et evigt problem. Så må jeg jo prøve at eliminere, men de bastoner som rammer omkring pladespilleren er stadigvæk et problem ved høje lydtryk, men det er ikke afkoblingen til gulvets skyld. Problmet er at jeg rent indretningsmæssigt ikke rigtig kan flytte pladespilleren langt nok væk fra højtalerne. Måske skifter jeg til et andet rum en dag. Jeg kunne godt tænke mig at give pladespilleren bedre vilkår, da den er min primære lydkilde.
M.v.h.
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2012 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rainbow skrev:
|
Til Music4life:
Det er hårdt ovenpå beton, så det kunne være værre. Grunden til alt mit afkoblingshalløj udspringer egentlig fra min pladespiller hvor akustisk tilbagekobling er et evigt problem. Så må jeg jo prøve at eliminere, men de bastoner som rammer omkring pladespilleren er stadigvæk et problem ved høje lydtryk, men det er ikke afkoblingen til gulvets skyld. Problmet er at jeg rent indretningsmæssigt ikke rigtig kan flytte pladespilleren langt nok væk fra højtalerne. Måske skifter jeg til et andet rum en dag. Jeg kunne godt tænke mig at give pladespilleren bedre vilkår, da den er min primære lydkilde.
M.v.h.
|
|
|
Ok, det samme her med hårdt gulv
Har prøvet med gummidutter eller bare direkte på gulvet uden nogen form for afkobling. Lydbilldet bliver mere varmt og du får en lidt federe bund, men knap så nuanceret som hvis du i mit tilfælde bruger Soundcare Superspikes. Altså hård tilkobling og et strammere lydbillede. __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2012 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for den fyldsgørende forklaring rainbow ;) Det er sejt at det er den vincent der klarer sig bedst på højttalerne, for den
er garanteret billigere end mange af de andre du har prøvet ;)..
JBL 250 ti må også være min opgraderings-drømme-højttaler, i hvertfald som du beskriver den.. bare for sjov har jeg
været ude og lytte højttalere i 30k - 40k klassen, og dog også billigere, men jeg har endnu ikke fundet en højttaler, jeg
ville erstatte mine 240 ti med. XTZ lød kedeligt og med en kedelig bas, på dalis modeller kan man høre en højttaler + en
bånddiskant, hvilket sikkert kan lyde imponerende detaljeret, men i længden ikke er ønskværdigt(for mig), vincent lyder
dejligt og flot og varmt og samtidig detaljeret, men de er bare for små, hvilket de fleste hifihøjttalere er IMO..
Er der nogle af jer der ved hvad de mellembasser der sidder i jbl 250 ti koster? Kan man få dem nye, eller skal de være
brugt? Jeg har jo selv alle de andre enheder i 250 ti - de sidder jo i 240 ti - så det burde være muligt at bygge 250 ti for
prisen på enheder, træ og delefilter.
|
| Til top |
|
| |
ole post Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2005 Lokalitet: København
|
| Sendt: 27 Juni 2012 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej.
hvad med jbl ls 80 kan den give en "mavepuster" den har fået posetiv test.
mvh ole post
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2012 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en helt anden slags højttaler. den har 2 delefilterkomponenter og er derfor ikke særlig linær.
du kan læse om l100 på troels gravesens hjemmeside.
|
| Til top |
|
| |
ole post Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2005 Lokalitet: København
|
| Sendt: 28 Juni 2012 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
ls 80 er det ikke en større model en l100.
hvad svarer en ls 80 til af de ældre modeller hvis man kan beskrive det.
mvh ole post
|
| Til top |
|
| |
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
|
| Sendt: 28 Juni 2012 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
klypstefan skrev:
| [QUOTE=Music4life]
|
|
|
da jeg købte mine var der monteret nogle små, firkantede skum-firkanter af noget meget gummieagtigt skum. de bagerste af dem har jeg pillet af, for at vinkle de lidt lave 240 mod lyttepositionen. kunne godt høre ændringen i vinklen på højttalerne, men ikke at jeg havde pillet de bagerste skumdimser af. højttalerne står på gulvtæppe der ligger på trægulv.
MEN - jeg har skaffet et par giga granitblokke (Jeg kan kun lige akkurart løfte dem), som skal under, når jeg lige får ryddet op i anlægget, som nu står på gulvet med ledninger ud over det hele. Håber der er en forskel på det gulv de står på lige nu. |
|
|
De er jo lidt lave de 240ti og diskanten skulle jo gerne ramme øreniveau
Kører iøjeblikket med Soundcare superspikes på Ti5000. De fungerer godt her på mit hårde parketgulv.
Har hørt at nogle 250TI eller Ti5000 ejere blot sætter dem direkte på gulvet. Jo det giver sikkert en federe bas .
Det hele afhænger jo også af underlag.
Hej! Sidder lige og kigger på de Soundcare superspikes. Kan man montere dem på sine højtalere uden at bore et gevind op i bunden på dem? Jeg kan ikke helt gennemskue anvendelsesmulighederne. Det ser også ud til at man kan vende dem omvendt med gevindet nedad mod gulvet. Kan du beskrive det? Jeg er ligeså rundtosset som tyskerne er i øjeblikket mod Italien.
|
| Til top |
|
| |