Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 03:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Lydkort til pc? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Juli 2012 kl. 06:04 | IP-adresse registreret  

Ang onboard eller extern lydkort, så er min erfaring bare at nogle gange opstår der rigtig meget støj inden i en PC, som kan
høres i stille passager som digitalt støj, De dyre interne PCI kort kan godt styre disse støj kilder, men det er efter min erfaring
løst på de eksterne USB/FW kort,

Altså bare min erfaring, intet andet

purtsak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2011
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 Juli 2012 kl. 06:20 | IP-adresse registreret  

nu ved jeg ikke om du bruger eller har brugt en almendelig strømforsyning i din pc for jeg har fået at vide at swich mode
strømforsyninger eller hvad det hedder skulle være noget skrammel hvis jeg har forstået det rigtig
Til top Vis purtsak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af purtsak

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Juli 2012 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Alle strømforsyninger i pc´er er switch-mode

purtsak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2012 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Ikke den jeg får lavet

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 Juli 2012 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

swich mode strømforsyninger, naturligvis en stor årsag, men da alle signaler på CPU, RAM og hele bus systemet er impulser,
firkant signaler alle steder, så er det jo svært at undgå dem, men et godt skærmet og afkoblet intern PCI lydkort kan også
virke. Af praktiske erfaringer ved jeg at en PC udstråler en masse støjsignaler,

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Juli 2012 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Jeg vil bare lige understrege, at eksterne lydkort med DAC osv, IKKE altid er lykken!
Jeg forstår ikke de folk i denne tråd, som siger at dem som foreslår et internt lydkort, er gal på den.

Der er MANGE interne lydkort, som slår de eksterne forbruger lydkort med længder.
Støjen i en PC, kan jo nemt overkommes, med et ordenligt skærmet print. Fx et 4-lags print med kommer på den ene side, og skærm til komponenterne på den anden.

Strømmen fra PSU'en kommer de fleste ikke uden om, EJ HELLER på de eksterne lydkort.

Og så er der kvaliteten i helhed. Hvis man skal have et godt resultat på den digitale overførsel, skal der være lav jitter, samt gode hardware mix muligheder, så kan kan få bit-perfect playback mm.

På de dyre interne lydkort er der ofte også et strøm forsynings filter, så de uønskede frekvenser ikke slipper igennem.

Dette er der MANGE af de eksterne lydkort (I forbruger klassen), der IKKE kan levere!

Mit bud er et Asus Zonar model, og en afspiller med ASIO eller ligene, så man kan køre uden om styresystemets software mixer.

purtsak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2012 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

nogen sige det ene andre noget andet?

det kan os være at jeg på et senere tidspunkt går over til aktive højtaler så jeg kan vel lige så godt få et i

er det rme hdspe aes ikke det bedste til mit behov film musik spil og kan jeg bruge det med min dac jeg kan ikke rigtig fatte
hvordan man kobler dem sammen

og kender i ellers en god butik hvor jeg kan få råd

KarstenKK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2009
Sendt: 29 Juli 2012 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

purtsak skrev:
nogen sige det ene andre noget andet?

Jeps, sådan er det jo inden for Hi-Fi. :) Religion er svær at diskutere og blive enig om.
Til top Vis KarstenKK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KarstenKK

purtsak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2012 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

nu har jeg prøvet at skrive til 4sound.dk så kan det være de kan svare på det

tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Sendt: 30 Juli 2012 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

purtsak skrev:
Ikke den jeg får lavet

....hvad er det for én du får lavet ???

Der er principielt ikke noget galt med swich-mode forsyninger, men der er selvfølgelig meget billigt bras af slagsen i standard computere.
En computer bruger 3,3 & 5 & 12 Volts forsyning, og disse skal tilmed sluttes til systemet i en ganske bestemt rækkefølge. Denne rækkefølge er tilmed bestemt af software i MBR (master boot record) og SM-forløbet i BIOS.
Også skal du være opmærksom på at en PC nemt kan trække 3-4 Ampere på nogle af kredsløbene.

Hvis du virkelig tror at man blot kan sætte en lineær strømforsyning på en computer, så bliver du skuffet.

Jeg kender nogle enkelte (begavede & kompetente) nørder der har prøvet på at konstruere en lineær forsyning til deres audio-computer :

-det var meget dyrt (over 9.000kr. i materialer),
-det var særdeles besværligt (det tog over 14 måneder),
-det var uhyre kompliceret (resultatet vejer mere 13 Kg).

Men det lykkedes.

God fornøjelse !

L.

Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69

purtsak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2012 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

jeg får dexa/newclassd til at lave det hele deres bedste moduler+linear strømforsyning +kabinet+ samlet ca 10000kr
strømforsyning til pcen linear 2500kr +bundkort osv

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 Juli 2012 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

purtsak skrev:
jeg får dexa/newclassd til at lave det hele deres bedste moduler+linear strømforsyning +kabinet+ samlet ca 10000kr

Så må det jo være en Atom processor baseret computer, for ellers har jeg meget svært ved at se hvordan de vil gøre den linier?

Alle bundkort har regulatorer til komponenterne på selve printet også, som fx CPU'en.
Dette gøres med fx PWM.
De gamle bundkort havde analog regulering, dog har mange af du nye kort digital. Alt sammen af svingende kvalitet.

At CPU'en så er ligeglad er en anden sag.
Men støjen, som denne regulering kan give, er der ingen vej uden om.
Man kan dog måske forsyne indstikskort med en separat strømforsyning.

Men det leder mig til at tror, at du taler om et eksternt lydkort, med separat hjemmelavet strømforsyning?

purtsak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2012 kl. 04:01 | IP-adresse registreret  

det er som det står skrevet jeg får dexa/newclassd til at lave det hele deres bedste moduler+linear strømforsyning +kabinet+
samlet ca 10000kr

så mit spørgsmål var om man fik bedre lyd med et internlydkort og dac men 4sound.dk siger at dacen jo er lydkortet men det
lyder stadigvæk ikke som om det er noget der er 100% sikkert

men det bliver som jeg har skrevet +dacen også må jeg selv prøve på et tidspunkt om det med et internlydkort giver bedre lyd

KarstenKK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2009
Sendt: 01 August 2012 kl. 04:31 | IP-adresse registreret  

Det giver bare ingen mening, hvis du både bruger et lydkort og en ekstern DAC. Hvis du bruger en ekstern DAC, så vil
lydkortets kredsløb blive forbigået - rent passthrough, ergo er der ingen idé i at købe et dyrt, internt lydkort. Hvis du derimod
bruger den analoge del af det interne lydkort - så er det en helt anden sag, men så vil den eksterne DAC være meningsløs.
Til top Vis KarstenKK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KarstenKK

tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Sendt: 01 August 2012 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Dér må jeg protestere på det heftigste !!

Der er bestemmt god grund til at have digital -> analog konverteringen udenfor selve computeren.
Alene den omstændighed at D/A chip´ens ydeevne er meget følsom over for selv de mindste ujævnheder i strømforsyningen, berettiger til at have en extern DAC.
Det er ofte blevet testet med lydkort/DACs fra Lynx, ESI, RME og ASUS. Disse producenter leverer nemlig lydkort som ogsaa fås som externe DACs med nøjagtig samme hardware indeni.
Forskellen er meget tydelig !

Og dette er noget sludder :

citat: "så vil lydkortets kredsløb blive forbigået - rent passthrough, ergo er der ingen idé i at købe et dyrt, internt lydkort "

Der er ikke noget i en computer som er "rent passthrough".

Et lydkort sider på en data-BUS (PCI, PCIe, eller USB). Og på en BUS bliver der kommunikeret data i pakker via et protokol. Det er noget helt andet end et musiksignal, eller hvad du kalder "rent passthrough".

L.
Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69

purtsak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2012 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

tubeplayer69
der er jo nok derfor mojo audio lægger så meget vægt på de strømforsyningerne og newclassd/dexa er jeg gået lidt fra igen

for lige til det som jeg skal bruge har mojo nok mere erfaring de siger bare at det bliver meget dyrer at bruge en pc i forhold til
mac mini fordi strømforsyningen er meget dyrer til pcen
så jeg ender nok med sådan et opgraderet mac mini system og hyperx ncore moduler med linear strømforsyninger også den
mojo dac jeg har

CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 01 August 2012 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Det er et rigtig ambitiøst project, må jeg sige! De fleste (selv i pro audio branchen) vælger typisk et eksternt lydkort, netop
for at undgå støj osv. fra PC'en. Men der er nok ingen tvivl om at især hard disk vil forbedres lydmæssigt med en bedre PSU.
Om bedre PSU har indvirkning på resten skal jeg ikke kunne sige. Erfaringer fra div. fora viser at der er nogle helt klare råd,
som bør følges for at opnå optimal PC lyd:

The Heaven Recipe
A quick roundup of what was found during the USB DAC review is that:

1) You don't have to spend a fortune to get a sound that bears comparison with a very good vinyl rig – even with "lowly"
Redbook / CD as the source.

2) The player you use makes a massive contribution to the sound. The JPLAYmini in-memory player was found to be vastly
superior to some of the commonly used players. To get the best sound you need to put up with reduced usability. There's no
gain without pain!

3) Removing conversion from USB to S/PDIF, using Asynchronous USB and using I2S connection internally USB to DAC –
these all delivered highly with the top three DACs auditioned here.

4) I know it's "just" data but don't overlook your USB cable, it really does make a significant contribution to the sound you
achieve.

5) The DAC chip type and the way it is implemented is still important but it's just one factor in this recipe, don't overlook the
other factors.

Jeg referere til denne artikel
her.

Som du kan se i artiklen vinder JKDAC32 testen. Dens fordele er: I2S intern overførsel, USB (HiFace) asynkron interface, og
batteridrift. Isolationen fra nettet og PSU i denne kritiske fase er afgørende tror jeg. Om du så kan høre forskel på en
laptop som kører på batteri eller oplader, vil du selv kunne afgøre.... ;)
Jeg ved bare ud fra test i mange systemer på vores forum her i Irland, at et PC system med JKDAC32 ikke spiller mange
divisioner under et fuldt dCS system! Og min egen BAT CD afspiller kan den sagtens følge med...
Held og lykke med projektet. Det bliver spændende at følge! :D
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK

CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 01 August 2012 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Ja en mac mini med en masse ram og så en asynkron overførsel til dac, ville være min løsning hvis jeg skifter til fuldt PC/mac
system. Du kan så bruge Audirvana Plus eller Pure Music som afspiller. Jeg bruger selv Audirvana Plus, da den er meget
simpel. SSD hard disk skulle også være en væsentlig opgradering ift. lyd. Men de koster jo lidt! :)
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK

purtsak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2012 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

http://www.mojo-audio.com/mac-mini-media-server/ og deres strømforsyninger laver mindre noise en batterier

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 01 August 2012 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Du skal nok også kigge efter et kort med en ret seriøs udgangsbuffer, hvis du da regner med at udnytte de 24bit. Med 144dB niveauforskelle og 1V på udgangen, må støjgulvet fra bufferen jo nødvendigvis skulle ligge et sted nede i nanoVolt området.

Til top Vis Kinnaps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kinnaps

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes