Forfatter |
|
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
Sendt: 29 Juli 2012 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
Dan R. Hansen skrev:
Nu skal vi jo ikke glemme at musik som regel ikke er en Konstant effekt. Altså modulerne får en lavere middelværdig i afsættelse af effekt. Så jeg ville ikke tro at det er noget problem i dit tilfælde, ved at anvende 45 Vac.
Dog vil en god køle flade være et must, så vi ikke får en bias der løber løbsk. Jeg tror nemlig ikke de Groundsond moduler har en DC-servo?!
|
|
|
DC-servo????????????
så du vil sige jeg jeg skal holde mig til den lave spænding 2x45 volt
|
|
|
Jeg ville holde mig til den lave ende af trafo-spændingen. Det er billigere at købe lyttere mm. til den spænding. Jeg går ikke ud fra at du allerede har delene til en strømforsyning? Angående DV-servo, så tænkte jeg at, hvis de Groundsound moduler ikke har en måde at kompensere for temperatur skift, så biasen ikke løber løbsk, så skal man lige tænke sig om, når man stiller den. Det der er ved bias, er at de oftest styres af en transistor eller ligene. Når transistoren bliver varmere, forstærker den mere. Dette resultere i at den lukker mere strøm igennem, som igen gør transistoren endnu varmere, og sådan går det i ring. På den måde kan kølefladerne opnå en alt for høj opperations temperatur, hvilket kan resultere i at forstærkeren brænder af. Så man skal lige holde tungen lige i munden, hvis man skal justere en "rå" bias.
__________________ Dan R. Hansen
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 31 Juli 2012 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
sad i går aftes og kiggede på min forstærker.. og de 2x44.8 giver .. så 60,2 volt .. så ændret jeg det til 48.. det giver så 63,8 volt .. kan lytterne holde til at køre med 0.8 volt i over spænding
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 31 Juli 2012 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske kan nogle lytter overleve ,men kun 10% højre spænding men mange anbefaler 25%, men et er sikkert man
overskrider aldrig den spænding ens lytter kan holde til, da de i værstefald kan springe i luften og vi taler om
sekunder hvor de kan holde til en overspænding!
gang minimum med 1.1 og helst med 1.25 den spænding der kommer ud af en pro koblet ensrettet fra transformator
en elektrolyts holdbarhed forlænges væsentligt ved de 1.25 = 25% mer spænding
El net spændingen kan svinge, eller der kan opstår peak spændinger på EL nettet
For a half-wave rectifier, the DC output is 0.707 time the AC output. For a full-wave rectifier, the DC output will be
1.414 times the AC output. So, if we take our 24VAC transformer output, and feed it through a full-wave rectifier, the
DC output would be 33.9VDC.
Den pulserende frekvens der kommer ud af en pro koblet ensretter er 100 Hz her i EU, derfor den er så effektiv.
44.8 volt * 1.414 = 63.3472 volt : 63,3472 - 1.4 = 61,9472 volt (minus 1.4 fordi der er tab gennem 2 dioder)
Jeg ville vælge 80 volt DC lytter
Full-Wave_Bridge_Rectifier
rettet fordi jeg til sidste skrev noget vrøvl __________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 31 Juli 2012 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok .. så går jeg bare ned på 60 volt .. det går nok også
|
Til top |
|
|
Enthusiast Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 149
|
Sendt: 17 August 2012 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
ved ikke med dine udregninger .. fandt på gs hjemme side at en Transformer 2 x 50Vac giver 220 watt i 8 ohm 350 i 4 ohm på disse moduler jeg har købt
http://www.groundsound.com/spa550kit.php
|
|
|
Er klar over, at dette er en godt to uger gammel tråd, men tillader mig lige at kommentere. Hvis der er tale om de ældre modeller af PA3CC, så skal du være klar over, at du maks. må føde dem med +/-70V (altså en sekundær spænding på ca. 50V AC fra din trafo). +/-70V er maks på nogle af komponenterne på printet - men det vil Robert fra Ground Sound kunne fortælle dig mere om. Med alt fra 45 til små 50V på trafoen burde du dog ikke få problemer. Jeg har selv samme effekttrin, og ovenstående var beskeden jeg fik fra Robert, da jeg købte dem. Robert anbefalede mig dog samtidig at benytte minimum 45V AC.
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2012 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak tror jeg holder mig til 2x45.. det skulle være nok .. spiller du stadig med dine [ QUOTE=Enthusiast]
lille_smed skrev:
ved ikke med dine udregninger .. fandt på gs hjemme side at en Transformer 2 x 50Vac giver 220 watt i 8 ohm 350 i 4 ohm på disse moduler jeg har købt
http://www.groundsound.com/spa550kit.php
|
|
|
Er klar over, at dette er en godt to uger gammel tråd, men tillader mig lige at kommentere. Hvis der er tale om de ældre modeller af PA3CC, så skal du være klar over, at du maks. må føde dem med +/-70V (altså en sekundær spænding på ca. 50V AC fra din trafo). +/-70V er maks på nogle af komponenterne på printet - men det vil Robert fra Ground Sound kunne fortælle dig mere om. Med alt fra 45 til små 50V på trafoen burde du dog ikke få problemer. Jeg har selv samme effekttrin, og ovenstående var beskeden jeg fik fra Robert, da jeg købte dem. Robert anbefalede mig dog samtidig at benytte minimum 45V AC. [/QUOTE]
|
Til top |
|
|
Enthusiast Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 149
|
Sendt: 21 August 2012 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har endnu ikke spillet med mine PA3CC moduler. Jeg er i fuld gang med at bygge en 4-kanals forstærker i et gammelt kabinet.
Har kun hørt Ground Sound modulerne ude hos Robert fra Ground Sound. Lyttede på hans daværende 2 sæt hjemmebyggede højttalere. Begge højttalere var styret og drevet med/af forskellige versioner af hans Coolback systemer.
Det spillede meget overbevisende.
Kommer til at benytte min 4-kanals forstærker til at drive en 2-vejs aktiv DIY højttaler.
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 08 September 2012 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
så er jeg begyndt igen .. men nu mangler jeg lige en timer relæ .. men ved ikke lige hvor jeg kan finde det .. skal kunne stilles til et min. og så lige en effekt modstand
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 08 September 2012 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 08 September 2012 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
soft start.. til strømforsyningen
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 09 September 2012 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der nogen her inde so, lige ved hvor jeg kan finde sådan en relæ til min forstærker .. syntes ikke lige jeg har kunne finde det nogen steder.
jeg mangler også .. højtaler terminaler
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 09 September 2012 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
soft start.. til strømforsyningen |
|
|
Hvorfor så besværligt - en modstand, en kondensator, en transistor, og et relæ - så er den klaret
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 09 September 2012 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
er der nogen her inde so, lige ved hvor jeg kan finde sådan en relæ til min forstærker .. syntes ikke lige jeg har kunne finde det nogen steder.
jeg mangler også .. højtaler terminaler
|
|
|
http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=77 340 __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 10 September 2012 kl. 06:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
lille_smed skrev:
soft start.. til strømforsyningen |
|
|
Hvorfor så besværligt - en modstand, en kondensator, en transistor, og et relæ - så er den klaret
|
|
|
hej jeg vil være helt sikker på at lytterne er ladt helt op inden relæet slår til . tager det mindre tid inden strømmen falder på plads
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 10 September 2012 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et minut er alt for lang tid - og helt unødvendig. Det er praktisk talt kun det første sekund, at der er behov for at begrænse strømmen.
Hvis du alligevel holder fast i et helt minut, så vær opmærksom på to problemstillinger:
1. Modstanden skal kunne tåle den effekt, du vil komme til at brænde af i det hele minut.
2. Modstanden og trafoen vil skabe en spændingsdeling, hvorved at lyttterne alligevel ikke kommer op på fuld spænding.
Her er en liste over elektronikforhandlere:
http://www.miscel.dk/ElectronicShops.html
God jagt. __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 10 September 2012 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige selv bygget 3 vejs effekttrin med groundsound til hver side. Og der blev også brugt 45 volt AC. til de PA3CC trin som jeg bruger. De spiller perfekt, selv til de 3 stk 18W8545, som sidder i parallel i mit mellembaskabinet. Gætter på at de færreste vil savne lydtryk, før PA3CC - effekttrinnene begynder at gå bare det mindste i knæ. Jeg oplever ikke mangel på power eller kontrol, har også trukket LAT500 og XXLS 12" 830952 med PA3CC uden problemer. Men du kan jo bare købe et sæt PA6CC. så smelter dine højttalere sammen, før forstærkeren siger stop - de skulle være bundstabile selv et stykke under 2 ohm - vedvarende
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 10 September 2012 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
groundsound har desuden færdige softstart print til enten trigge eller auto-sence. Men jeg er også bare doven og gad ikke bygge mine egne
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 10 September 2012 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
D A O skrev:
Hej
Laver spænding bedre lav ohm højttaler håndtering, gælder ved en normal A/B AMP
|
|
|
Javel ja
Jo højere spænding jo mere lagret energi i dine elektrolytter. Nu har jeg fornøjelsen med at bruge forskellige PA amps til mine
bunde og de køre altså +/- 100V. Så gør det ikke så meget at spændingen "skvulper" som funktion af belastning, det sørger
modkoblingen for
En velbygget strømforsyning kan da sagtens levere den dobbelte effekt i den halve modstand etc...såååå __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 10 September 2012 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Iøvrigt kan du bruge en PTC modstand som jo varmere jo mindre modstand. Så lader den din strømforsyning op. Som Boman
nævner, det er kun de første "cykler" af 50Hz -> 100Hz ensretningen det er et problem (hvis det overhoved er)...
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 10 September 2012 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
jeg er klar over at groundsound har softstart og lyt bank .. jeg har de soft start fra gf men fik at vide de kun kan holde til 80,000 uf det er ikke helt nok til min forstærker ..
kan ikke li den modstande som er sat på under siden af lyt bank hvad sker der hvis den ene af dem brænder af ..
jeg er meget over bevist om at modulerne kan give mere end strøm nok .. har haft 4x 15 " basser op et modul uden nogen problemer
|
Til top |
|
|