Forfatter |
|
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 05 August 2012 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
ramma skrev: kompetent udstyr som du omtaler, afslørerer helt klart dårlige indspilninger mere nådesløst end medium og lowcost afspillere og gør absolut ikke dårlige indspilninger til en større oplevelse,nærmere tværtimod
Tjaeh, det er jo både rigtigt og forkert...
Prøv at læs hvad jeg skrev...
Og så er der det at sige til det at et anlæg med decideret analytisk og detaljeret gengivelse, ikke nødvendigvis vil lyde godt med ret meget materiale. Topudstyr eller ej.
Til gengæld kan der sammensættes topudstyr, som ganske vist tydeligt viser hvad der sker under optagelse mm. men som samtidig gengiver med indlevelsesevne, musikalitet, detaljer og en spillestil, så selv mindre optimalt plader er til at holde ud at høre på.
Vi ved vist allle at den slags udstyr findes der en del af.
Desværre går vi ofte bare ofte efter nogle andre parametre. Og kan det ikke måles, så findes det ofte ikke, synes moralen at være. Af samme årsag diskuteres det stadig om kabler kan gøre en forskal.
Alt ved elektronisk og mekanisk musikgengivelse er et kompromis.
Min pointe er at det ikke altid er det mest indlysende sted problemet opstår, eller med andre ord, der er alt for mange dårlige cd-afspillere på markedet, og reelt skal du grave dybt i lommen.
I så fald er der mange tilsyneladende dårlige indspilninger, som alligevel viser sig at være ganske gode.
Og i tilfældet med 461 Ocean Boulevard, bliver den faktisk bedre, jo mere kompetent afspiller du bruger, og ikke dårligere... Det er faktisk lige omvendt hér, og det er der vist da også en god portion logik i, ikke?
Ellers skulle vi jo alle gå efter det dårligts gengivende udstyr, for at få noget vi kan holde ud at høre på.
Min erfaring siger at jeg skal den anden vej, også med almindelig standart inden for cd.
Jeg vil så give dig ret i at en kompetent afspiller også giver mulighed for at høre fejl, og andre unoder i produktionen.
Men det behøver faktisk ikke at ødelægge din musikoplevelse, hvis bare alt det andet også er der i tilstrækkelig grad.
Fejlene vil altid være der.
Spørgsmålet er om vi kan identificere dem alle på middelmådigt udstyr?
Kan vi ikke det, kan vi heller ikke få gengivet de ting som befordrer musikken og giver den liv.
Nå, det må være slut med det her nu
Mvh.
|
Til top |
|
|
slyd Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 253
|
Sendt: 05 August 2012 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
For mig lyder det til at i alle har midstet evnen til at høre musik, i sider kun og lytter på d e bedste indspilninger ( i jeres univers ) i høre åbenbart ikke på musik i ikke kan lide lyden af (kun på perfekte indspilninger). Det kalder jeg afstumpet? I ville sikkert ikke være enig hvis i fik muligheden for at mixe det "perfekte mix " til det musik i nu kan lide. Musik industrien bruger compressor på alt der udgives, ca 95% af deres produkter afspilles på ghettoblasters , auto radioer eller mp3 afspillerer. Deres produkter skal lyde lige godt (ringe) på alle mediaer, selv torsdags koncerterne på DR blev compremeret , dog tålligt. Jeg har mange indspillinger i min samling der måske ikke lyder optimalt, men er unikke i musikalsk udtryk. LYDT TIL MUSIK , IKKE TEKNIK.
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 05 August 2012 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
slyd
Det vil jeg så ikke give dig ret i, jeg husker tydeligt i 80erne at Philips forslog/tilbød at lave en 14 bit knap på forbrugerens
udstyr, det holdte så ikke hos forbrugeren.
Sagen er vel at man degenerere vel ikke musikken for alle "for eftertiden" bare fordi et flertal bruger elendigt udstyr.
Jeg vil faktisk påstår at jo bedre noget er indspillet jo bedre lyder musikken på alt udstyr, men der sidder så nogen med en
bedre viden som i min verden straffer HIFI folket og den rigtig gode lyd! __________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1269
|
Sendt: 05 August 2012 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener, at det værste ved "the loudness war" ikke er kompressionen, også selvom den er stærkt ødelæggende for
musikken.
Det værste er, at spidserne bliver klippet, det giver en stærkt generende forvrængning, idet der genereres (over)toner som
ellers ikke findes i musikken.
Det giver forvrængede transienter, som er udholdelige på et anstændigt anlæg, men kan "forbedre" anslagene på dårlige
anlæg, hvor forvrægningen ikke bliver gengivet så tydeligt.
Det gør, at jeg ikke køber nye cd'er.
Jeg har tidligere returneret cd'er til forhandleren - og fået mine penge igen - da jeg klagede over den forvrængede lyd.
Da det ikke koster ret meget at lave en cd, har jeg forsøgt at argumentere for, at pladeindustrien lægger 2 cd'er i hver etui,
en i en ordentlig kvalitet, og en i den sædvanlige "radioversion". Men sådan nogen som os, der værdsætter god lyd, er et lille
stærkt uddøende mindretal, så os er de ligeglade med.
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 05 August 2012 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
>Jeg mener, at det værste ved "the loudness war" ikke er kompressionen, også selvom den er stærkt ødelæggende for
musikken.
>Det værste er, at spidserne bliver klippet, det giver en stærkt generende forvrængning, idet der genereres (over)toner
som ellers ikke findes i musikken.
Det er jo to sider af samme sag, og faktisk mener jeg er de graver deres egen grav, et ingen gider at købe nyt musik, to
salget af HIFI udstyr nærmest stopper, fordi igen oplever der helt enorme forskel der kan være, og man ser er MP3 er nok
for de fleste og iPod og deres lige er toppen for de fleste, nu om dage.
I gamle dage skulle man købe kvalitet for at kunne tåle klangen, i dag har man lavet klangen så lyden er tålt på det meste
udstyr, ja det hel er lidt vendt på hoved.
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
Sendt: 05 August 2012 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter jeg lige har skimtet tråden igennem, slog det mig, at jeg faktisk ikke har specielt meget ny musik.
Kan i komme med nogen eksempler på nyere cd'er, hvor det er musik i rent faktisk nyder og holder af, men lyden er så dårlig at i ikke høre dem.
Altså ikke cd'er med dårlig lyd og hvor i selv om lyden var i orden stadig ikke ville høre dem.
Jeg har selv været irriteret over dårlige indspildninger, med er blevet meget mere afslappet med det nu. De super indspilninger jeg har hører jeg næsten aldrig, da jeg set i bakspejlet nok mere hørte dem udelukkende pga. lyden og ikke musikken.
I dag her jeg det sådan at hvis musikken er god nok, så kan jeg holde ud at høre på det meste. Et eks. er at jeg har en bootleg cd med en koncet optagelse fra 1981 Mike Oldfield (wien), er ikke sikker men tror den er optaget af en publikum nede i salen, og lyden er temmlig ringe, men Oldfield spiller som en drøm, og hører den med stor fryd og glæde selv om det ofte skær i ørene.
- og jo selvføgelig vill jeg også ønske at alle indspildninger var perfekte. __________________ Hellere for lidt end for meget
|
Til top |
|
|
slyd Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 253
|
Sendt: 05 August 2012 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
D A O Jeg ved ikke hvad du har lavet , men jeg var med i studio verden den gang, og et mix var først i orden når det lød bedst på en gehttoblaster, det er enormt svært at lave et mix uden så meget comp, så det lyder lige godt på store studie monitors og så lyder godt på konsumer grej ( det er trods alt der salget er) og det var først i 1980' erne, og det er kun blevet værre????? Loudness War Det startede jo med at det digitale 0Db var -18Dbvu men idag er det jo +20Dbvu. Vores Studer Master maskine stod til 520 nW +4db og det kørte vi 9 Db over det var vores master comp, det var kun Ampex 456 bånd der kunne klare dette.
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 05 August 2012 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
slyd
Ja jeg har ikke været ansat i den industri, men jeg har som forbruger undret mig over at vi i en tid hvor de helt kan spare det at få lavet en CD, fordi vi kan download musik, undret mig at det så ikke er muligt at tilbyde "none gehttoblaster" udgave !
hvor svært kan det være, men igen hvis dem indenfor ikke kan/vil se dette, så sker der jo intet udenfor.
Faktisk undre jeg mig også over at man kan tage disse priser for MP3 musik som man gør i dag, ja kunsten må være at sælge en kopi plakat som var den en original picasso __________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 05 August 2012 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
@mhansen: Glasvegas - Glasvegas. Glimrende musik, men nok den ringeste lyd på en cd nogenside. Den lider af peaks og forvrænging i høj grad.
Programmet SeeDeeClip viser 65000(!) "clips" i et enkelt nummer __________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 05 August 2012 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
mhansen Forum Bruger

|
Sendt: 05 August 2012 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
@mhansen: Glasvegas - Glasvegas. Glimrende musik, men nok den ringeste lyd på en cd nogenside. Den lider af peaks og forvrænging i høj grad. Programmet SeeDeeClip viser 65000(!) "clips" i et enkelt nummer  |
|
|
Har hentet det på TDC play og hørt det. Jeg ser hvad du mener. Jeg kender dem ikke, men tænker det måske er lidt med vilje de vælger den lyd.
Jeg vil meget gerne have andre eksempler, så kom endelig med flere
__________________ Hellere for lidt end for meget
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 05 August 2012 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
eks
http://youtu.be/M9JEPeeohYs?hd=1
Jethro Tull - Thick as a Brick full
fuld af clip fra A til Z
Vi kan bare ikke stole på noget af det som er på nettet, fordi folk piller og har ikke styr på noget og den gammel regel om at
skrue ned er glemt.
TDC manipolerer også bare med det de sælger, vi skal have CDen for at vide om det også der er galt.
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2158
|
Sendt: 05 August 2012 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet her er jo at forbrugerne ikke efterspørger de højtopløste formater. Kun ganske få efterspørger SACD og Blueray Audio, for stort set alle er tilfredse med den kvalitet CDen giver. Og der er både gode og dårligt indspillede CDer (og LPer). De nye Beatles og Electric Light Orchestra CDer er bedre end alle tidligere udgaver, så det kan godt gøres godt på nuværende CD format.
Men der kommer nyt på de højopløste formater. F.eks har Tom Petty udgivet både det seneste album MOJO og klassikeren Damn the torpedoes på Blueray Audio, men der er ikke mange der har købt dem. Jeg har TPs live anthology på Blueray audio for den er med på de luxe udgaven af live anthology boxen, og den rummer alle fire CDer fra den almindelige + den extra CD der kun er med i de luxe udgaven. Alt sammen med 256 gange så stor opløsning som på den normale CD. Så der kan være enormt meget på en Blueray audio. Men der er ikke mange der har købt dem i forhold til de normale CD udgaver. så vi må overveje at købe dem næste gang.

http://www.amazon.com/Damn-The-Torpedoes-Blu-ray-Audio/dp/B0 042KZJ50 __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 05 August 2012 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
thuekay skrev:
@mhansen: Glasvegas - Glasvegas. Glimrende musik, men nok den ringeste lyd på en cd nogenside. Den
lider af peaks og forvrænging i høj grad. Programmet SeeDeeClip viser 65000(!) "clips" i et enkelt nummer
|
|
|
Har hentet det på TDC play og hørt det. Jeg ser hvad du mener. Jeg kender dem ikke, men tænker det måske er lidt med vilje de vælger den lyd.
Jeg vil meget gerne have andre eksempler, så kom endelig med flere
|
|
|
Det er absolut med vilje. Albummet er produceret af Rich Costey. Vil du høre flere af hans 'mesterværker' har han også produceret for bl.a. Mew
(Frengers) og Muse, som også er fremragende musik, men frygtelig produceret/masteret.
Tjek også udtrykket 'Wall of Sound', som han desværre også benytter til en hvis grad. __________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
mhansen Forum Bruger

|
Sendt: 05 August 2012 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
@D.A.O Har selv Jethro Tull - Thick as a Brick- deluxe udgaven. Ja hvis man kigger på peeks, så er der clip, ikke voldsomt. Jeg synes lyden er fremragende på den skive. Clip eller ej.
Hvis du ikke viste den cd clippede, ville så ikke have et andet syn på netop cd.
Jeg ret sikker på TDC ikke manipulerer med musikken. De cd'er jeg køber efter at have hørt dem på TDC, lyder på samme måde som cd'erne.
__________________ Hellere for lidt end for meget
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 05 August 2012 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen
Jeg har LPen og fornemmer ikke at den har de store fejl eller problemer og dynamikken er noget helt andet, men CDen
kender jeg ikke, men min erfaring siger mig at mange CDer af gammelt LP musik slet ikke er det sammen,
Jeg mener bare at det som man kan få på nettet der sidder der ofte nogle freaks og piller ved musikken på områder de ikke
skal pille ved, for hvad hjælper det at nogle musiker og tekniker bruger flere måneder på en record som ødelægges når det
havner på nettet, i sidste øjeblik skal alt sættes overstyr,
Der er mange der tror at det er meningen at alt skal have samme styrke/volume dvs LPen eller CDen lyder lige højt fra start
til slut, men det kunne jo være at der ikke skal forstærkes 1 dB før det klipper!! Og næste spørgsmål hvad hjælper det så at
man har 24 bit udstyr i et studie ? ...
OKay det med TDC det var bare en tanke at det kunne de nu nok finde på  I den hellige iPot/iPhone tid.
Jeg har selv iPhone og iPad og hvis styrken ikke er i orden, så lyder de noget falde i lyden.
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 05 August 2012 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann
>Blueray audio.
Kender ikke lige det format, men husker at jeg troede at DVD Audio plader var top kvalitet, men jeg er ikke sikker, fordi har
læst at på film siden der er det ikke andet end MP3.
Blu-ray_Disc__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
Sendt: 06 August 2012 kl. 08:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
@D.A.O Har selv Jethro Tull - Thick as a Brick- deluxe udgaven. Ja hvis man kigger på peeks, så er der clip, ikke voldsomt. Jeg synes lyden er fremragende på den skive. Clip eller ej.
Hvis du ikke viste den cd clippede, ville så ikke have et andet syn på netop cd.
Jeg ret sikker på TDC ikke manipulerer med musikken. De cd'er jeg køber efter at have hørt dem på TDC, lyder på samme måde som cd'erne.
|
|
|
ja selvfølgelig lyder de ens, det er jo mp3 masteren der er grundlag for begge formater, prøv at købe en ef de første udgivelser på cd af samme musik eller den originale lp(kan kun findes på secondhand markedet), så vil du forstå hvor stor forskellen er på musik med dynamik og musik med lydgrød og komprimering som er dagens standard har man ikke hørt denne forskel kan det være svært at forstå, hvad det egentlig handler om, voldsom degradering af det musik vi får tilbudt som forbrugere, og de fleste accepterer det uden videre bla. fordi det er nemmest og billigst og så kan man vel heller ikke høre forskel alligevel så hvorfor bøvle med at finde noget andet og bedre og dyrere, det er jo godt nok det vi kan få og billigt/nemt, synes de fleste at mene
lidt fremme i tiden måske 5 år fra nu , findes cdpladen ikke mere, 20 år fremme i tiden er lpen også glemt og død, for dem der holder fast i det medie ligger i graven(det er nok primært den ældre generation som jeg selv tilhører)
tilbage bliver trådløs streaming og måske mp3 som nok er afløst af det nye "supercomp download"
hvor det er lykkedes at få plads til uendeligt mere musik på 1 GB end nu og det ser vi som forbrugere frem til, da lyden nu også kan afspilles i ægte 3D
Ja vi har s** noget at se frem til som musikforbrugere __________________ Hifi hilsen Ramma
|
Til top |
|
|
BCBC Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 368
|
Sendt: 06 August 2012 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror der er stor enighed om at kvaliteten på indspilningerne er faldet over tid. Spørgsmålet er nu hvordan en lille gruppe mennesker fra danmark kan
få resten af verdens musiknydere op af stolen. Kun ved et stort og fælles pres på producenterne, kan vi gøre en forskel. Efter min mening skal
komprimatoren side i det udstyr, der ikke kan håndtere virkelighedens lyd, f.eks. iPhone, Bilka minianlæg og den slags udstyr, ikke i indspilningen.
Det kan evt. gøres med simpel software eller en billig chip. Det kan ikke være meningen at alle andre skal afskæres fra den lyd der kunne ha' været.
Eller?
__________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2012 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
BCBC
Kan kun give dig 100% ret !! Hvis der altså skal være en mening med galskaben ...
Men hvordan ?
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|