Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 22:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Indspilningskvalitet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 06 August 2012 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

BCBC skrev:
Tror der er stor enighed om at kvaliteten på indspilningerne er faldet over tid. Spørgsmålet er nu hvordan en lille gruppe mennesker fra danmark kan
få resten af verdens musiknydere op af stolen. Kun ved et stort og fælles pres på producenterne, kan vi gøre en forskel. Efter min mening skal
komprimatoren side i det udstyr, der ikke kan håndtere virkelighedens lyd, f.eks. iPhone, Bilka minianlæg og den slags udstyr, ikke i indspilningen.
Det kan evt. gøres med simpel software eller en billig chip. Det kan ikke være meningen at alle andre skal afskæres fra den lyd der kunne ha' været.
Eller?

det er nu ikke kun i Danmark der er en lille gruppe mennesker der ikke er tilfredse med tingenes

tilstand, den slags grupper findes stort set over hele kloden, problemet er  at samlet set udgør denne gruppe af brugere en meget lille del af køberskaren til musik og de store musikgiganter,og kan derfor ganske diskret ignorere den gruppe utilpassede musikbrugere som ikke er faldet til patten endnu

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 06 August 2012 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Ramma
Hvordan samler vi de mennesker? Og hvordan får vi vækket den øvrige dele af befolkningen. Jeg tror ikke der er mange 18 årige der ved hvordan
musik kan lyde, de har ganske enkelt aldrig hørt det? (ved god det er lidt provokerende budskab) men moralen er, at man kan ikke savne noget man
ikke kender, eller ved eksistere. Nogle vil måske føle sig provokeret, men der var en gang som nogen af os kan huske?

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 August 2012 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

B-ray ville være fremtidens format, hvis det da ikke var for musik industriens grådighed. Det koster kassen at udgive i licenser til rettighedshaverne. Særligt styg er prisen på B-ray musik licens!
Et godt eksempel: Louis Armstrong LP 1959, kassette bånd ?, CD, SACD, B-ray? For hvert format presses citronen atter en gang. Samme optagelse i nye formater. Der kommer nok nye til som tiden går.
Benævnte Louis Armstrong SACD er i øvrigt ikke mer prisen værd!
Hvis musik industrien havde valgt at lave de CD kompatible SACD skiver til CD´ers pris ville man have fået en langt større udbredelse af formatet til gavn for den gode lyd. Sony ville så også have tjent ind på karusellerne hvad de satte til på gyngerne!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2012 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

BCBC skrev:
Ramma
Hvordan samler vi de mennesker? Og hvordan får vi vækket den øvrige dele af befolkningen. Jeg tror ikke der er mange 18 årige der ved hvordan
musik kan lyde, de har ganske enkelt aldrig hørt det? (ved god det er lidt provokerende budskab) men moralen er, at man kan ikke savne noget man
ikke kender, eller ved eksistere. Nogle vil måske føle sig provokeret, men der var en gang som nogen af os kan huske?

den aldersgruppe kan godt udvides til op til 30 år 

og de unge mennesker kan høre forskel når de får den præsenteret, det har jeg gjort adskillige gange her i huset med mine døtres venner/veninder og kærester, og de kan skam godt høre at det er noget helt andet end det de hører i deres øresnegle fra ipod,iphone eller idocken derhjemme, men det har ikke ændret deres musikvaner væsentligt de bruger stadig iphone,idock og download for det er nemt og billgt og fylder ikke noget, de har heller ikke tid til at lytte musik i traditionel forstand, de har børn og krævende jobs og skal udnytte den sparsomme fritid de har bedst muligt og det involverer ikke musiklytning som første priotet.

det bliver en kamp op ad en uendelig bakke hvis du spørger mig, 5 % brugere er ikke nok til at flytte en tung musikindustri, så de kan uden egentlige omkostninger ignorere denne ret beset lille gruppe og gør det da også uden videre.

som jeg ser det er løbet kørt og kampen tabt på forhånd da det er flertallet der bestemmer udfaldet også globalt set

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2012 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:

BCBC skrev:
Ramma Hvordan samler vi de mennesker? Og hvordan får vi vækket den øvrige dele af befolkningen. Jeg tror
ikke der er mange 18 årige der ved hvordan musik kan lyde, de har ganske enkelt aldrig hørt det? (ved god det er lidt provokerende budskab) men
moralen er, at man kan ikke savne noget man ikke kender, eller ved eksistere. Nogle vil måske føle sig provokeret, men der var en gang som nogen
af os kan huske?

og de unge mennesker kan høre forskel når de får den præsenteret, det har jeg gjort adskillige gange her i huset med mine døtres venner/veninder
og kærester, og de kan skam godt høre at det er noget helt andet end det de hører i deres øresnegle fra ipod,iphone eller idocken derhjemme, men
det har ikke ændret deres musikvaner væsentligt de bruger stadig iphone,idock og download for det er nemt og billgt og fylder ikke noget, de har
heller ikke tid til at lytte musik i traditionel forstand, de har børn og krævende jobs og skal udnytte den sparsomme fritid de har bedst muligt og det
involverer ikke musiklytning som første priotet.

det bliver en kamp op ad en uendelig bakke hvis du spørger mig, 5 % brugere er ikke nok til at flytte en tung musikindustri, så de kan uden
egentlige omkostninger ignorere denne ret beset lille gruppe og gør det da også uden videre.

som jeg ser det er løbet kørt og kampen tabt på forhånd da det er flertallet der bestemmer udfaldet også globalt set

Ja, sørgeligt, men desværre nok sandt, men så kan vi jo lige så godt glemme hvordan det kan være, med mindre vi kun vil lytte til de samme 10
muskinummere?

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2012 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

BCBC skrev:
ramma skrev:

BCBC skrev:
Ramma Hvordan samler vi de mennesker? Og hvordan får vi vækket den øvrige dele af befolkningen. Jeg tror
ikke der er mange 18 årige der ved hvordan musik kan lyde, de har ganske enkelt aldrig hørt det? (ved god det er lidt provokerende budskab) men
moralen er, at man kan ikke savne noget man ikke kender, eller ved eksistere. Nogle vil måske føle sig provokeret, men der var en gang som nogen
af os kan huske?

og de unge mennesker kan høre forskel når de får den præsenteret, det har jeg gjort adskillige gange her i huset med mine døtres venner/veninder
og kærester, og de kan skam godt høre at det er noget helt andet end det de hører i deres øresnegle fra ipod,iphone eller idocken derhjemme, men
det har ikke ændret deres musikvaner væsentligt de bruger stadig iphone,idock og download for det er nemt og billgt og fylder ikke noget, de har
heller ikke tid til at lytte musik i traditionel forstand, de har børn og krævende jobs og skal udnytte den sparsomme fritid de har bedst muligt og det

det bliver en kamp op ad en uendelig bakke hvis du spørger mig, 5 % brugere er ikke nok til at flytte en tung musikindustri, så de kan uden
egentlige omkostninger ignorere denne ret beset lille gruppe og gør det da også uden videre.

Ja, sørgeligt, men desværre nok sandt, men så kan vi jo lige så godt glemme hvordan det kan være, med mindre vi kun vil lytte til de samme 10
muskinummere?

kun 10 musiknumre så slemt er det nu heller ikke man skal bare lede,købe lytte i secondhand shops og tage dem fra der dur og lyder godt og de findes skam, så kan man hen af vejen godt få samlet en god musiksamling sammen med gode indspilninger og god musik i alle genrer, her er det indtil videre blevet til over 1000 lpplader og ca 800 cdplader som er ok eller meget bedre.

men jeg må tilgive at det kan være meget tidskrævende at sortere og lytte i alle de plader man får ind af døren og nogen gange må man også tage lidt pengetab med i købet, men det er helt bestemt umagen værd, at bruge den tid

kimkaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2012 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Som en skrev her inde, skal man altså ikke glemme musiken, synes der går for meget teknik i den, jeg kan altså godt
tage min Ipod, og er par gode høretelefoner, og fordybe mig i musiken, især med Pink Floyd, med et bredt lyd-billede,
det behøver ikke at være ude på et Stort dyrt anlæg.

Mvh Kim.
Til top Vis kimkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimkaj

High sky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 August 2012 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Hej i regnvejret

Meget spændende tråd og der blandt andet Felix the dane skriver efter min mening mange rigtige iagttagelser. Jeg lytter selv mest til cd og HD tracks. Jeg tror fremstiden for os nørder bliver vinyl og HD tracks, jeg har netop lige selv købt ny Dac som kan håndtere disse HD filer. Uha det lyder godt.

Men som tråd starter efterlyser kommer her lidt inspiration inden vi alle lyder som gamle mænd med hår ud af ørerne og kun hører fusionsjazz.

Der findes stadig unge mennesker med gode ører, tjek f.eks. dette link fra Brushfire Records på Hawai.
Startet af Jack Johnson, som efter min mening virkelig har noget på hjertet både politisk og musisk.
Og der optages på "gammeldaws" bånd, som skulle give en bedre lyd efter deres mening. Jeg mener klart det kan hører på hans cdér.

http://www.youtube.com/watch?v=4E3lJ0Pa7bU

Og ja, jeg nyder ofte deres indspilninger samt ting fra Blue Note.
Lige en sidste ting, jeg har i mange år ikke lyttet til min Clapton 461 Ocean Boulevard cd da den lød fladt en anden også nævner i tråden.......men men efter jeg har fået ny dac og der er kommet mere styr på det hele lyder den igen super godt og dynamisk.

Til top Vis High sky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af High sky

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 06 August 2012 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

En af mulighederne for at få afskaffet al den komrimerede musik, både data og dynamik mæssigt, kunne f.eks være, at internettet bryder sammen og man ikke kan finde ud af at genoprette det....

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2012 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
En af mulighederne for at få afskaffet al den komrimerede musik, både data og dynamik mæssigt, kunne f.eks være, at
internettet bryder sammen og man ikke kan finde ud af at genoprette det....

Øhhh
På en skala fra 1 til 10, hvor er vi så i forhold til det? Mit bud er minus 10

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2012 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:
BCBC skrev:
ramma skrev:

BCBC skrev:
Ramma Hvordan samler vi de mennesker? Og hvordan får vi vækket den øvrige dele af befolkningen. Jeg tror ikke der er mange 18
årige der ved hvordan musik kan lyde, de har ganske enkelt aldrig hørt det? (ved god det er lidt provokerende budskab) men moralen er, at man kan
ikke savne noget man ikke kender, eller ved eksistere. Nogle vil måske føle sig provokeret, men der var en gang som nogen af os kan huske?

som jeg ser det er løbet kørt og kampen tabt på forhånd da det er flertallet der bestemmer udfaldet også
globalt set

Ja, sørgeligt, men desværre nok sandt, men så kan vi jo lige så godt glemme hvordan det kan være, med mindre vi kun vil lytte til de
samme 10 muskinummere?

kun 10 musiknumre så slemt er det nu heller ikke man skal bare lede,købe lytte i secondhand shops og tage dem fra der dur og lyder godt og
de findes skam, så kan man hen af vejen godt få samlet en god musiksamling sammen med gode indspilninger og god musik i alle genrer, her er det
indtil videre blevet til over 1000 lpplader og ca 800 cdplader som er ok eller meget bedre.

men jeg må tilgive at det kan være meget tidskrævende at sortere og lytte i alle de plader man får ind af døren og nogen gange må man også tage
lidt pengetab med i købet, men det er helt bestemt umagen værd, at bruge den tid

Ja du har ret, og selfølgelig indholder min samling også en hel del mere end 10 nummer i god indspilning Så det store spørgsmål er hvordan jeg
finder tid til det. Tak for et ellers godt råd
Mvh

k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Jeg er blevet snydt

Købte denne John Hiatt lp med et klistermærke der lovede god lyd, meeeeeem lyden på denne lp er noget af det fladeste jeg har hørt længe.

Det kan vist kun kaldes bedrag af format.

Til top Vis k.s.p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k.s.p

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Tja, viser bare, at et enkelt klistermærke ikke gør det alene ...

Hvem er krediteret for masteringen?
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2013 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

det er en fyr der hedder George Marino

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

k.s.p skrev:
det er en fyr der hedder George Marino

Fra Sterling Sound i NY. Var ellers en af de kendte, som har haft fingrene i en række klassiske - og vellydende - album. Jeg skriver var, da han
døde i 2012.

Nå, men meget kan gå galt i processen fra studie til forbruger, så George har muligvis fået det bedste ud masteren (hvad enten den var på bånd eller
digital). Som de siger i visse engelsktalende lande: "You can't polish a turd!"
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2013 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Lyden på LP/CD bliver dårligere

Lyden på film bliver bedre

Det kunne være at man i stedet for at købe sine koncerter på blue ray i stedet for på LP/CD, man kan jo bare slukke tvèt.

Er der nogen der har nogle eksempler på blue ray lyden på en koncert er bedre end LP/CD ???

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Januar 2013 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Fremtiden er NU! Bluray koncerter er "Jazz at the Pawnshop" på steroider. Forvrængning er nærmest ikke eksisterende! Et godt eksempel er Paul Simon "Live in New York City" fra 2011 og diverse Eagle Rock optagelser fra Montreal og Montreaux.
Forudsætningen er selvfølgelig en god 2 kanals DAC! En 7.1 "snurrerundt" DAC plastret til med ic/opa i den billige ende rækker ikke helt.
Det behøver nu ikke at blive vanvittigt dyrt, Rega laver en med transistorer i udgangen har jeg hørt.
Selv lod jeg mig friste af en NAD M51 der i den grad leverer varen. Dyrt? Nej lydmæssigt er det den bedste investering jeg har lavet de sidste 40 år.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2013 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Har du hørt koncerten med Paul Simon på LP/CD til sammenlining ?

Det skulle ikke undre mig hvis lyden på LP/CD er en tynd kop kaffe

Jeg må indrømme at jeg kun er blevet skuffet over lydkvaliteten på de sidste plader jeg har købt, LPen med John Hiatt som ellers lovede godt skuffede mest

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Januar 2013 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

k.s.p skrev:

Det skulle ikke undre mig hvis lyden på LP/CD er en tynd kop kaffe

Nu har lige præcis Paul Simon ALDRIG lavet en dårlig (LP)
så jo, sikkert mange af andre kunstnere, bare ikke lige dér.

k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2013 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

HE HE har du da hørt den ?? 

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave