| Forfatter |
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 04 August 2012 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
sold skrev:
|
LoudandClear har allerede nævnt det, men hvis ikke du har bidt mærke i det, så prøv det - hvis du vinkler højttalerne nu, så stil dem op så de spiller direkte fremad. Dali plejer at lave deres højttalere så de ikke skal vinkles, dvs. diskanten har sandsynligvis en smule mere volumen.
Onkyo oplever jeg heller ikke som hård i diskanten - jeg har en Onkyo 876 der driver et sæt Focal Profile 9xx sæt i hjemmebiografen.
Hvis Sony'en har nok kontrol med 870'erne, så bør en Onkyo også have det. En Denon vil sandsynligvis ikke have det pga. manglende stabilitet nedefter (inkl. en lysere lyd), Onkyo vil jeg mene er et godt bud - men spar ikke på kræfterne Marantz har jeg også prøvet, det er bestemt også udmærket.
Hvis du køber den fra ny af, så bør du måske afvente at du er helt klar, dvs. dit udlandseventyr (sådan var det vist) er afsluttet - så undgår du at give fuld pris for det der vil være sidste års model når du rigtigt er klar til at bruge den, og selv hvis du køber brugt får du måske lidt mere for pengene ved at vente. |
|
|
Jeg nævnte det med ikke at vinkle dem i trådstarters første tråd andet sted, hvor han netop spørger til den lidt ivrige diskant.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2012 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tråden hedder Dali Evidence 870 - høj diskant.
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
sold Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 04 August 2012 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
sold skrev:
|
LoudandClear har allerede nævnt det, men hvis ikke du har bidt mærke i det, så prøv det - hvis du vinkler højttalerne nu, så stil dem op så de spiller direkte fremad. Dali plejer at lave deres højttalere så de ikke skal vinkles, dvs. diskanten har sandsynligvis en smule mere volumen.
Onkyo oplever jeg heller ikke som hård i diskanten - jeg har en Onkyo 876 der driver et sæt Focal Profile 9xx sæt i hjemmebiografen.
Hvis Sony'en har nok kontrol med 870'erne, så bør en Onkyo også have det. En Denon vil sandsynligvis ikke have det pga. manglende stabilitet nedefter (inkl. en lysere lyd), Onkyo vil jeg mene er et godt bud - men spar ikke på kræfterne Marantz har jeg også prøvet, det er bestemt også udmærket.
Hvis du køber den fra ny af, så bør du måske afvente at du er helt klar, dvs. dit udlandseventyr (sådan var det vist) er afsluttet - så undgår du at give fuld pris for det der vil være sidste års model når du rigtigt er klar til at bruge den, og selv hvis du køber brugt får du måske lidt mere for pengene ved at vente.
|
|
|
Jeg nævnte det med ikke at vinkle dem i trådstarters første tråd andet sted, hvor han netop spørger til den lidt ivrige diskant.  |
|
|
Jeg kender tråden men forholder mig kun til den aktuelle Sjovt nok tænkte jeg "allanowich" da jeg skrev det, men kunne ikke finde det i den aktuelle tråd, andet end hos LoudandClear 
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 303
|
| Sendt: 04 August 2012 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jbl lyder også lidt skingerts ,det forsvinder når man udskifter de noget ringe delefilter komponenter med desiderede audio file typer
kender ikke filteret i dine dali'er ,men de dali højtalere jeg har fikset for folk havde generelt alt for ringe komponenter i delefilteret
|
| Til top |
|
| |
Dalinator Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2012 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 05 August 2012 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Tusind tak for alle de virkelig gode indlæg. Virkelig glad for at jeg fandt dette forum, nu hvor jeg bevæger mig ind i det lidt mere seriøse hifi :-)
Akustik - rummet er meget lille (14kvm), men det er 7 kantet og godt fyldt ud med store bløde stofbetrukket sofaer, så akustikken er faktisk
overraskende god. Der er eksempelvis ingen vægge der står ret på hinanden i den retning højttalerne spiller. Når det er sagt, så er det jo selvfølgeligt
ikke perfekt, så jeg leger videre med det. Lader til at have hjulpet en anelse, at højttalerne ikke er vinklet direkte mod lytte position.
Musik setup - er laaangt fra optimalt. Spiller mp3 fra min bærbar - trådløst til router - trådet til Apple tv2 - optisk fra atv2 til forstærker.
Den skarpe diskant kommer mest til udtryk (eller høres blot mere) når jeg skruer godt op. Lader også til at blive værre når jeg slår den over på 5.0
surround, hvor min center og mine Dali 5005 baghøjttalere spiller med. Når jeg gør dette, synes det faktisk også at blive skarpere i mellemtonen (REM
mandlig forsangers stemme). Dette tyder vel på at det er forstærkeren der giver lidt op? At det måske i virkeligheden er forvrængning fra
forstærkeren mere end højttalerne?
Tillæg: det lader måske også lidt til, at bassen blive mindre og mindre tydelig når der skrues højere op. Ikke at den lyder til at blive upræcis, blot at
den spiller lavere i forhold til Mellemtone og diskant.
|
| Til top |
|
| |
LoudandClear Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 963
|
| Sendt: 05 August 2012 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dårlige MP3 filer kan også godt bidrage til dit diskant problem!
Hvis sidstnævnte er rigtig skal du brug en forstærker med noget mere output - de Dali 870'ere er jo nogle sultne sataner
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 303
|
| Sendt: 05 August 2012 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
har kigget på filtrene i 870'erne ,der sidder ok polypropylene kondensatorer i ,dali plejer at have styr på deres delefilter udlæg ,dette er med ok komponent kvalitet
som loud and clear skriver så skal du bruge nogle watt for at sparke til dalierne ,vil du lytte musik højt ,er en 2-300watt i 8ohm ,nok minimum for st få dem til at spille flydende
jeg må bruge en crown amp der kleverer 2x350watt i 8 ohm for at drive mine jbl 4412a uden problemmer og kompresion ,de spiller højt og rent ,de kan dog ikke spille rigtigt højt uden der opstår kompresion ,så skal jeg trække dem med en kraftigere forstærker ,ville gernbe have 2kw til rådighed
dc bypass kondensatorer i signaglvejen kan oigså have stor indflydelse ,hvis der er brugt billige elektrolytter ,det er desværre scenariet i det meste audio udstyr i konsum klassen ,som også tit er udstyret med billige audio opamps
man kan nå langt ved at matche enhederne til hindande ,en skinger diskant kan tit reddes med et lidt mørk og varmtlydende rør preamp trin
dårlige indbyggede dacs (digital til analog konverter) og konsum klasse eksterne dacs ,kan også bidrage med skratten og støj (ditter)
|
| Til top |
|
| |
Dalinator Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2012 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endnu engang tak for alle indlæggene. Sætter stor pris alt den hjælp.
Jeg har spm sagt flyttet lidt rundt, og det har hjulpet, men da det er værst når der spilles lidt højt, og specielt fra mp3, så vil jeg prøve en stærkere
forstærker (med preout så jeg er klar til en effektforstærker), og så få fat i noget musik i bedre kvalitet.
Hvis alt andet slår fejl, så køber jeg 50kvm Troltex, og pakker rummet ind :-)
Hvad angår forstærker, så åbner jeg nok en ny tråd for at få lidt hjælp der :-) Hvis det ikke lykkes mig at finde frem til noget i gamle tråde.
Mvh. Henrik
|
| Til top |
|
| |
LoudandClear Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 963
|
| Sendt: 06 August 2012 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg håber stadig du vil prøve at få fat i noget musik i bedre kvalitet FØR du køber en ny forstærker
er det tilfældet at det var pga MP3'filerne, at du havde den skarpe diskant, har du så opdaget det og ikke brugt mange penge
på ny forstærker
|
| Til top |
|
| |
aprox Udelukket fra forum

Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB
Bruger siden: 12 April 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 928
|
| Sendt: 06 August 2012 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
creek audio kunne også være et godt bud på en forstærker med en skarp diskant
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2012 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor låner du ikke en cd afspiller af en bekendt og nogle plader du kender, så du lige kan prøve af, om det mp3 filerne, der er lidt grove eller bastante i lyden. Men dac'en, der behandler filerne, har dog også meget at sige. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Bandit Branchemedlem

Expert Varde
Bruger siden: 18 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 91
|
| Sendt: 07 August 2012 kl. 08:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er for mig ingen tvivl om at forstærkeren i dette tilfælde, er synderen. Sony's surroundforstærkere har altid været meget
spidse i lyden...
Den bedste surroundforstærker jeg har hørt, er ubetinget Primare's integrerede....
Men mindre kan også gøre det...
Forstærkere der er varme eller neutrale i lyden:
NAD: Neutral
Rotel: Neutral med et strejf af varme
Harman Kardon: Varm og Fyldig
Anthem: Varm
Ovenstående bud, har iøvrigt også en glimrende basgengivelse..
God jagt!
Mvh
Benno
|
| |
xtreme Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 127
|
| Sendt: 07 August 2012 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Til dels enig med Bandit.
Men de store Dali'er de nyder godt af en saftig effektforstærker, også selvom de burde være overkommelige belastninger ifølge Dali. Forbedret diskant men også i høj grad en strammere og mere detaljeret bas får man ud af at koble en god strømstærk forstærker på.
Og i de lavere prisklasser der kan en surround reviever bare ikke levere det en sperat effekt forstærker kan. En surround reciever på 15 kg indeholder 7 effektforstærkere plus processor teknik. En 15kg effektforstærker indeholder 2 effektforstærkere og kun det - klart så vil der være mere power i effektforstærkeren (Forudsat den ikke bare er fyldt med bly).
Højtalere i den størrelse skal ha noget at leve af, det gør kun lyden bedre. Dermed ikke sagt at det er hele løsningen for Bandit skriver så har sony en tendens til at være ret lys og ikke særlig strømstærke. Så en god NAD/Onkyo/Rotel i den dur + en effekforstærker så kommer du ind i en helt anden klasse - og får det bedste ud af dine højtalere. Du får desuden bedre lyd i center+bag da recieveren slipper for fronterne og dermed har mere overskud til de øvrige kanaler.
Og fordi man hører mp3 så behøves diskanten ikke være skarp - det er klar jo bedre kildemateriale jo bedre lyd - men 320kbps mp3 lider ikke udpræget af skarp diskant - men er heller ikke så velopløst som flac eller cd.
/Bjarne
|
| Til top |
|
| |
LilleNørd Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 384
|
| Sendt: 07 August 2012 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv haft dali 450, og jeg ved godt det er en noget mindre 2,5 vejs højttaler men selvom jeg gik fra yamaha surround recieiver til harman kardon blev jeg aldrig glad for den diskant. Det hjalp meget med skiftet men bare ikke helt nok, det er enda på trods af at min harman nok er den kraftigeste de har lavet og på ingen måde overhovedet havde problemer med at holde styr på dalierne.
Men som flere er inde på så prøv da en effekt forstærker, køb en brugt så kan man oftest sælge til samme pris igen hvis det aligevel ikke lige var sagen.
Denne kunne være en mulighed, det er enda en 3 kanals dvs. du beholder mulighed for at have samme klang på de 3 fronter. http://www.dba.dk/effektforstaerker-harman/id-84597487/
Den har "kun" 100watt pr kanal det skal du dog ikke lade dig skræmme af, det er en serdeles glimrende forstærker.
vh LN
|
| Til top |
|
| |
Dalinator Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2012 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg fat i en dvd afspiller. Lånt af en kammerat. Det er en ældre men ret dyr model. Det hjalp. Nu kan jeg skrue længere op inden diskanten
bliver dominerende :-) Nu er det jo faktisk ved at være så godt, at det slet ikke er et problem, da jeg alligevel ikke kan spille ret højt i det lille rum.
Men, når det så er sagt, så er det rigtige løsning nok en kraftigere forstærker.
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 08 August 2012 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dalinator
Ja du er jo mesteren og har kontrol over dine penge pung
Vi kan jo kun anbefale ud fra vores erfaring og dermed vores mening.
Held og lykke ! __________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |