Forfatter |
|
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bjarke2000 skrev:
Jeg tror at mange som har lyttet til Dali Grand og gået derfra med dårlige erfaringer, bare ikke har lyttet til den under de krævende forhold som den nu forlanger. Jeg har selv været den lykkelige ejer engang af et sæt Dali Grand, men grundet ekstremt dårlige opsætnings forhold i min lejlighed spillede de bare langt fra optimalt. Jeg havde heldigvis hørt dem inden jeg købte dem under de rigtige forhold og der spillede de bare sindsyg hamrende godt. Det var specielt mellemtonen som jeg faldt pladask for. Nogen skriver at dens diskant kan være en smule for lys, og det er jeg som enig i, men det var faktisk først da jeg fandt dens afløser. Indtil da havde jeg intet problem med diskanten...
|
|
|
Et fint & spekulativt indlæg......- som jeg dog blot er lidt uforstående overfor; ved ikke helt hvad du mener med at Dali Grand skal have helt særlige forhold for at spille godt udover de som sædvanligvis gælder for en højtaler i den givne størrelse; de skal trækkes ud fra bagvæg samt have et relativt stort rum at spille i.
Og i kontekst til dette, kan jeg blot fortælle at jeg eksperimenterede meget med mine, for at få dem til at spille godt/tøjle diskanten.
Om en (stue) højtaler kræver ektraordinære indretningsforhold for at spille ordentligt, mener jeg, groft sagt, at de er konstrureret forkert....( og det mener jeg nu ikke at Dali Grand er/var)
Iøvrigt har du helt ret i, at det oftest er når man får noget som spiller bedre, at man finder ud af at det man hidtil har haft, reelt lød skidt...i dit tilfælde med Dali Grand' diskant
...da jeg som ung knægt havde Cerwin Vega, syntes jeg også at det var verdens bedste højtaler..
__________________ Jesper / Oldhifinut
|
Til top |
|
|
Hansande Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Marts 2013 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 123
|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
.
|
Til top |
|
|
T2Madsen Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Marts 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 141
|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
JimBeam skrev:
Ja der er mange fede ,uligheder i de højttalere. Jeg er i gang med at undersøge muligheden for, at købe en ny
frontplade hjem
til mine Scanspeak D2905/970000 diskanter, så de ville passe i udfræsningerne i kabinetterne.
Her er lige et par billeder....
|
|
|
Lækre speakers, JimBeam! Det er ikke så tit man ser Dali40 i sort. Nice!
Vi har jo skrevet lidt sammen via pm, så jeg følger lidt med her.....
Jeg har jo selv et sæt opgraderede Dali40 som du ved, så jeg kender lyden fra disse lækre kæmper!
Det er en stor forbedring med en Scanspeak 9700 diskant, men husk de skal spilles til inden det fulde udbytte.
Hvis du virkelig skal få det absolut bedste ud af dine 40'er, så skal du finde dig en TacT 2.0 (rumkorrektion)!!
Sådan en kan vel findes til omkring 5-8K, og er virkelig en fantastisk investering!
For en del år siden gik jeg et skridt videre for at komme den store ineffektivitet til livs, som 40'eren har.
I den meget dybe bas går 40'eren ned omkring 1-2 ohm, så den er virkelig ond ved forstærkeren!
Læs evt. mere her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20498&KW=%F 8ksehug+fra+Dali+40
Best of luck to you....
Steffen
__________________ V.H. Steffen
TeacVRDS10SEmod.//TacT2.2Xaaa//ZapPu lse2.2 SE//Dali40SE//TacT W210//CoralX15
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
.
|
Til top |
|
|
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hansande skrev:
Hvad var den bedre afløser så egentlig ? |
|
|
- Det var, i mine ører, VA BCG - som langt hen af vejen spiller lidt som Dali Grand, dog er den mere "blid" i diskanten og generalt knap så "aggressiv" i lyden som Grand'en.
I mine ører er Grand mere en "rock-højtaler" grundet dens diskant, hvorimod VA BCG er mere en "farvelade-højtaler" som får musikken til at "lyde godt" ( - og jo, jeg ved godt at VA' lyd-filosofi deler vandene)
MVH
__________________ Jesper / Oldhifinut
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
.
|
Til top |
|
|
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige til lidt info - her er en måling af frekvensgangen på Pjuske00's Dali40 on axis 80cm / 120cm:  Jeg fik også et kortere lyt på disse inden jeg målte på dem. Jeg blev ikke imponeret nærmere skuffet for jeg havde ret store forventninger efter alt det jeg havde hørt om dem. Det som udmærker sig er dykket mellem mellemtonerne og diskanten - det er bare ikke godt nok. Om det så skyldes et bevist valg fra Dali, fabrikationsfejl eller en ejers modifikation kan jeg ikke sige noget om. Jeg ville under alle omstændigheder ikke kunne leve med den meget tilbagetrukne gengivelse jeg oplevede ved det korte lyt. Mvh. Robert GS
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
jan_stevns skrev:
Pjuske00 skrev:
Tænk hvor mange sjove ting man kunne gøre med den. Der er jo forberedt til elektronisk delefilter. Det er der ikke mange højtalere der er. Den tanke har jeg også gået og leget med. |
|
|
Jeg kender ikke en eneste højttaler der er forberedt til elektronisk delefilter .
|
|
|
Du kender vel Snell type A? Ai, A2, A3 og A3i er forberedt til el filter, som kan tilkøbes.  |
|
|
Forberedt til , bliver det da aldrig - højst at man kan køre bi/tri/quad amping ........ I den anvendte sprogbrug er alle højttalere med mere end 1 sæt tilslutninger da så forberedt til et eller andet - men "til elektronisk delefilter" bliver det da aldrig....
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
allanowich skrev:
jan_stevns skrev:
Pjuske00 skrev:
Tænk hvor mange sjove ting man kunne gøre med den. Der er jo forberedt til elektronisk delefilter. Det er der ikke mange højtalere der er. Den tanke har jeg også gået og leget med. |
|
|
Jeg kender ikke en eneste højttaler der er forberedt til elektronisk delefilter .
|
|
|
Du kender vel Snell type A? Ai, A2, A3 og A3i er forberedt til el filter, som kan tilkøbes.  |
|
|
Forberedt til , bliver det da aldrig - højst at man kan køre bi/tri/quad amping ........ I den anvendte sprogbrug er alle højttalere med mere end 1 sæt tilslutninger da så forberedt til et eller andet - men "til elektronisk delefilter" bliver det da aldrig....
|
|
|
Jan, de er forberedt til elektronisk filter til basdelen. Det passive bliver deaktiveret. Du køber så et el filter til at tilslutte mellem for og effektrin.... __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hansande skrev:
T2Madsen
Hvorfor blev din tråd egentlig lukket ?
Din tråd |
|
|
Min tråd blev ikke lukket, men jeg stoppede bare med at opdatere.
Måske skulle jeg lige lave et par lækre skud af mit setup nu, og opdatere tråden?
T2 __________________ V.H. Steffen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mig bekendt er det org. Dali40 filter ikke forberedt til elektronisk deling.
Jeg er dog ikke sikker, men kan sige at filteret som jeg har i mine er det org. Dali40SE filter, og her skulle jeg lodde
ledningerne af filteret, for at kunne dele elektronisk.
Skulle hilse og sige at det strammer gevaldigt op i bassen med elektronisk filter.
(pt. spiller mine Dali40 basser dog ikke under 380hz, - hehe.... )
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hansande skrev:
allanowich skrev:
jan_stevns skrev:
allanowich skrev:
jan_stevns skrev:
Pjuske00 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jan, de er forberedt til elektronisk filter til basdelen. Det passive bliver deaktiveret. Du køber så et el filter til at tilslutte mellem for og effektrin.... |
|
|
Bliver filteret til mellemtonen også deaktiveret ?
|
|
|
Nej, det mener jeg ikke at den gør. Men der jo også et par terminaler oppe på mellemtone/diskant delen, som du kan se på billedet som sidder helt til venstre, når du ser på billedet. Disse må ikke bruges normalt, men skal også have kortslutnings bøjler på, når el filter bruges. Jeg har dog aldrig afprøvet det selv. Der står her: Warning: Leave these disconnected for normal use. Use shorting plugs for bi-amp mode only. Vil man blot bi ampe/wire almindeligt, skal man ikke kortslutte eler flytte jumpere. De terminaler, der sidder i midten for oven, sætter man et kort kabel i og ned til hvor det ekstra sæt kabel er tilsluttet på basdelen ved almindelig drift med kun en forstærker. På billedet kører man enten bi wiret eller amp'et  (tilføjet lidt) __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hansande skrev:
T2Madsen skrev:
Hansande skrev:
T2Madsen
Hvorfor blev din tråd egentlig lukket ?
Din tråd |
|
|
Min tråd blev ikke lukket, men jeg stoppede bare med at opdatere.
Måske skulle jeg lige lave et par lækre skud af mit setup nu, og opdatere tråden?
T2 |
|
|
JA !!!  |
|
|
Hmm, du har ret. Min tråd er lukket!? (kan den åbnes igen?)
Nå, jeg finder på noget.....
|
Til top |
|
|
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hansande skrev:
Jeg tror der er potentiale i selve højttaleren med f.eks forstærkere og filtre fra dig  |
|
|
Generelt vil bassen blive strammere med aktiv deling (direkte kontrol fra effektforstærker) som T2Madsen har oplevet og man kan også rette problemet mellem mellemtonerne og diskanten. Det burde dog være muligt at fikse problemet mellem mellemtonerne og diskanten ved at opgradere det passive delefilter ! Mvh. Robert GS
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
T2Madsen
Send en PM til Mikkel Gige og anmod om at få din tråd åbnet igen.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Bjarke2000 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 40
|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Andersen skrev:
Bjarke2000 skrev:
Jeg tror at mange som har lyttet til Dali Grand og gået derfra med dårlige erfaringer, bare ikke har lyttet til den under de krævende forhold som den nu forlanger. Jeg har selv været den lykkelige ejer engang af et sæt Dali Grand, men grundet ekstremt dårlige opsætnings forhold i min lejlighed spillede de bare langt fra optimalt. Jeg havde heldigvis hørt dem inden jeg købte dem under de rigtige forhold og der spillede de bare sindsyg hamrende godt. Det var specielt mellemtonen som jeg faldt pladask for. Nogen skriver at dens diskant kan være en smule for lys, og det er jeg som enig i, men det var faktisk først da jeg fandt dens afløser. Indtil da havde jeg intet problem med diskanten...
|
|
|
Et fint & spekulativt indlæg......- som jeg dog blot er lidt uforstående overfor; ved ikke helt hvad du mener med at Dali Grand skal have helt særlige forhold for at spille godt udover de som sædvanligvis gælder for en højtaler i den givne størrelse; de skal trækkes ud fra bagvæg samt have et relativt stort rum at spille i.
Og i kontekst til dette, kan jeg blot fortælle at jeg eksperimenterede meget med mine, for at få dem til at spille godt/tøjle diskanten.
Om en (stue) højtaler kræver ektraordinære indretningsforhold for at spille ordentligt, mener jeg, groft sagt, at de er konstrureret forkert....( og det mener jeg nu ikke at Dali Grand er/var)
Iøvrigt har du helt ret i, at det oftest er når man får noget som spiller bedre, at man finder ud af at det man hidtil har haft, reelt lød skidt...i dit tilfælde med Dali Grand' diskant
...da jeg som ung knægt havde Cerwin Vega, syntes jeg også at det var verdens bedste højtaler..
|
|
|
Mit synspunkt til Dali Grand er ud fra alle de opstillinger jeg lavede i
min stue, samt fra alt den positive hjælp og inputs jeg fik af
hjælpsomme folk her fra nettet dengang. Rigtig mange folk har åbenbart
deres meninger om disse højtaler bla. hvordan de skal stå, samt
indretning af stue/rummet. Det har helt klart været den højtaler som jeg
har haft størst problemer med at indrette til min stue. Hvordan
indretning og hvilket udstyr der skal være for at Dali Grand spiller
rigtig godt kan jeg ikke sige, da det aldrig lykkedes for mig at finde
det. Min egen køkken/stue er en 40m2, hvilket burde sådan set være en
fin størrelse til Grand. Jeg brugte en Yamaha A-S2000
stereoforstærker til at trække dem med, så kræfterne skulle jeg nu ikke
mene at mangle. Jeg kunne som egentlig godt få dem til at spille så det
lød nogenlunde acceptabel i mine øre. Desværre ville det have medført at
min indretning i stuen skulle stå meeget forkert. Og jeg ville få en
kæreste som uden tøven ville forlade mig... Så jeg valgte og
købe en højtaler som var mindre i dimensioner og mere
placeringsvenlig, hvilket i mit tilfælde har givet et bedre lydbillede, og selvom den højtaler jeg har købt ikke nødvendigvis er bedre end Grand. Men har somsagt også hørt den under bedre forhold, som ikke led af samme indretnings problemer som jeg havde, og her spillede den fantastisk...
|
Til top |
|
|