Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 08:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali 40 vs. Grand (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Bjarke2000 skrev:
Jesper Andersen skrev:

Bjarke2000 skrev:
Jeg tror at mange som har lyttet til Dali Grand og gået derfra med dårlige erfaringer, bare ikke har lyttet til den under de krævende forhold som den nu forlanger. Jeg har selv været den lykkelige ejer engang af et sæt Dali Grand, men grundet ekstremt dårlige opsætnings forhold i min lejlighed spillede de bare langt fra optimalt. Jeg havde heldigvis hørt dem inden jeg købte dem under de rigtige forhold og der spillede de bare sindsyg hamrende godt. Det var specielt mellemtonen som jeg faldt pladask for. Nogen skriver at dens diskant kan være en smule for lys, og det er jeg som enig i, men det var faktisk først da jeg fandt dens afløser. Indtil da havde jeg intet problem med diskanten...

Et fint & spekulativt indlæg......- som jeg dog blot er lidt uforstående overfor; ved ikke helt hvad du mener med at Dali Grand skal have helt særlige forhold for at spille godt udover de som sædvanligvis gælder for en højtaler i den givne størrelse; de skal trækkes ud fra bagvæg samt have et relativt stort rum at spille i.

Og i kontekst til dette, kan jeg blot fortælle at jeg eksperimenterede meget med mine, for at få dem til at spille godt/tøjle diskanten.

Om en (stue) højtaler kræver ektraordinære indretningsforhold for at spille ordentligt, mener jeg, groft sagt, at de er konstrureret forkert....( og det mener jeg nu ikke at Dali Grand er/var) 

Iøvrigt har du helt ret i, at det oftest er når man får noget som spiller bedre, at man finder ud af at det man hidtil har haft, reelt lød skidt...i dit tilfælde med Dali Grand' diskant

...da jeg som ung knægt havde Cerwin Vega, syntes jeg også at det var verdens bedste højtaler..

Mit synspunkt til Dali Grand er ud fra alle de opstillinger jeg lavede i min stue, samt fra alt den positive hjælp og inputs jeg fik af hjælpsomme folk her fra nettet dengang. Rigtig mange folk har åbenbart deres meninger om disse højtaler bla. hvordan de skal stå, samt indretning af stue/rummet. Det har helt klart været den højtaler som jeg har haft størst problemer med at indrette til min stue. Hvordan indretning og hvilket udstyr der skal være for at Dali Grand spiller rigtig godt kan jeg ikke sige, da det aldrig lykkedes for mig at finde det. Min egen køkken/stue er en 40m2, hvilket burde sådan set være en fin størrelse til Grand.
Jeg brugte en Yamaha A-S2000 stereoforstærker til at trække dem med, så kræfterne skulle jeg nu ikke mene at mangle. Jeg kunne som egentlig godt få dem til at spille så det lød nogenlunde acceptabel i mine øre. Desværre ville det have medført at min indretning i stuen skulle stå meeget forkert. Og jeg ville få en kæreste som uden tøven ville forlade mig...
Så jeg valgte og købe en højtaler som var mindre i dimensioner og mere placeringsvenlig, hvilket i mit tilfælde har givet et bedre lydbillede, og selvom den højtaler jeg har købt ikke nødvendigvis er bedre end Grand.

Men har somsagt også hørt den under bedre forhold, som ikke led af samme indretnings problemer som jeg havde, og her spillede den fantastisk...

Bjarke2000..

Jeg er stortset helt enig i dine oplevelser, og har haft en del forskellige Dali højtalere, og Grand er den vanskeligste at integrere i et rum.

Diskan problemerne kan jeg ikke genkende, enten er det dårlig akustik, eller opstilling der gør at bas er så udfaset at den bare lyder af diskant mellemtone.

Jeg har også haft en del forstærkere på Dali Grand, og ville nok ikke kune leve med et sæt medmindre de blev drevet af min Dali Gravity.

Generelt er hele grand serien utrolig sart i forhold til akustik og placering, nemmest er Cupe, selvom den vil kunne kvitere med ændringer af placering indenfor få mm i et optimal rum.

Diva er den alle elsker at hade, de færreste får den til at spille optimalt, og har selv brugt over 2 år på at optimere placering af et sæt diva, alt er i spil.. placering vinkling de skal stå 100% i lod og paralelle, og findes det magiske sted hvor de kobler optimalt og homogent i rummet.

Grand er bare en hel anden svær størelse.. Den er lidt mere løssluppet i bunden, men den kan med det rette grej og opstilling performe helt fantastisk. Men igen du kan sagtens have et rum hvor opgaven er dødfødt.

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Hansande
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

.
Til top Vis Hansande's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hansande

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Marts 2013 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Hansande skrev:
stridsvognen

Sådan tror jeg det er med de fleste højttalere.

Mange bruger for meget tid på tilbehør i form af forbedringsdimsedutter osv og for lidt tid på opstilling.

Enig.. Akustik er ca 99% af hifi, og ingen aner eller gider bruge tid på det. Man vil med en gl NAD 3020 og et sæt cupe i et optimalt rum kunne spille om hjørner med de fleste anlæg i mil.Kr.  klassen..

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Hansande
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

.
Til top Vis Hansande's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hansande

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:
.......Man vil med en gl NAD 3020 og et sæt cupe i et optimalt rum kunne spille om hjørner med de fleste anlæg i mil.Kr.  klassen..

Sågu da ikke hvis tingene spiller i det samme rum ...............   Goshh

T2Madsen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Marts 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

stridsvognen skrev:
.......Man vil med en gl NAD 3020 og et sæt cupe i et optimalt rum kunne spille
om hjørner med de fleste anlæg i mil.Kr.  klassen..

+1

TeacVRDS10SEmod.//TacT2.2Xaaa//ZapPu lse2.2 SE//Dali40SE//TacT W210//CoralX15
Til top Vis T2Madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T2Madsen

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Marts 2013 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

stridsvognen skrev:
.......Man vil med en gl NAD 3020 og et sæt cupe i et optimalt rum kunne spille om hjørner med de fleste anlæg i mil.Kr.  klassen..

Pointen som jeg åbenbart ikke fik igennem er at det er muligt for meget få penge at outperforme hoveddelen af de setup til rigtig tigtig mange penge rundt i de danske hjem, på grund af de akustiske forhold, hvis man bare fokusere hårdt på at skabe de optimale akustiske forhold.

De fleste setup spiller i rum med elendig akustik store fladskærme hård gulv loft væge massere af glas stive møbler osvosv.

Billederne i tråden her er gode eksempler.. Det ser p***e godt ud.. Men performer det optimalt.... Ahhh..

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:
Pointen som jeg åbenbart ikke fik igennem er at det er muligt for meget få penge at outperforme hoveddelen af de setup til rigtig tigtig mange penge rundt i de danske hjem, på grund af de akustiske forhold, hvis man bare fokusere hårdt på at skabe de optimale akustiske forhold.

Det er jo straks en helt anden sag -  og der kan du jo kun få ret.  

Et anlæg vil jo aldrig kunne spille bedre end det rum, der spiller i - deri er vi alle nok ret enige,  og den moderne æstetik, er da ikke ligefrem befordrende.

JimBeam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2009
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Marts 2013 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun nikke anderkendende til rumpeoblematikken. Hvis det stod til mig - byggede jeg et 50m2 dedikeret lytterum med den rigtige akkustik -
MEN der er ikke lige et lytterum af den størrelse og så har jeg en kone, der også rigtig gerne vil have noget at sige i indretningen ;-) Jeg er bare ret
godt tilfreds med, at kunne have så tungt grej stående uden videre brok ;-)

Jeg glæder mig vanvittig meget til at få de nye diskanter monteret. Jeg afventer lige svar fra Scanspeak angående nye frontplader til diskanterne.

Angående Dali Grand - så var jeg meget glad for diskanterne. Jeg syness ikke de var for lyse - men tilgengæld lækre velopløste. Smag og behag ;-)
Basserne bliver hurtigt buldrende, men hvis de kommer godt væk fra væggene og bliver drevet af noget passende kraftigt grej - så spiller de sgu
fedt!!

Arce M-Dac 5
Audioquest Type 6+
Til top Vis JimBeam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JimBeam

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes