Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2025 | 18:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: "Strømbox" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 April 2004 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Hejsa igen igen.

Jeg har et lille problem som jeg håber nogle af jeg kloge hoveder kan hjælpe med. Min nye rotel 1080 har det mest elendige strømkabel jeg længe har set på et Hifi produkt. Problemet er, at stikket ikke er et af de "almindelige" hifi-strømstik, men en anden slags - af den billige type. Så hvis jeg skal skifte strømkablet, skal jeg skifte hele den "box" som kablet sidder i.

Kan der lade sig gøre??? Kan man eventuelt få en butik/proff til det, og hvad vil det i givet fald koste???

Og hvad med jord? jeg kunne godt tænke mig at prøve at lege med jord til cd'en, men det kan jo ikke lade sig gøre lige pt. pga det elendige kabel.

Man kan sgu da ikke lavet et produkt til 10.000 og så smide sådan en skodledning i nakken af det.

Håber i kan hjælpe. MVH Obi.

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 19 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 April 2004 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Hej obi

Til lykke med den nye spille. Det lyder som et fornuftigt valg. Jeg har ikke selv hørt den, men en Rotel/Densen-kombination kan vist ikke gå helt galt  

Mht jord kan du som udgangspunkt prøve at montere en ledning mellem en af kabinetskruerne på din 1080 og et vandrør. Evt en radiator. (Malingen skal fjernes)

Den bedste, men sikkert ulovlige, måde til jording er, at forbinde apparaterne til hvert sit godt lange kobberspyd, der er banket ned i græsplænen. Husk endelig at afmontere forbindelserne ved optræk til tordenvejr!!!

Mht alternativ netforbindelse, burde det være en overkommelig opgave for DIY-manden. Et værksted må ikke tage betaling for mere end en time + materialer, hvis de vil have anstændigheden i behold.

Mvh Søren

Til top Vis soka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soka

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2004 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

OK. takker for tippet.

Må prøve det med radiatoren en dag ved lejlighed. Det med spydet går nok ikke, da jeg bor på 4.sal, og ikke har have. Men måske jeg kan lave en 50 meter lang ledning, og så plante spydet ovre i Fælledsparken - ligger kun lige ovre på den anden side af vejen.

Og nej, den nye kombination er ikke helt i skoven...

MVh Obi.

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 April 2004 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

soka skrev:

Mht jord kan du som udgangspunkt prøve at montere en ledning mellem en af kabinetskruerne på din 1080 og et vandrør. Evt en radiator. (Malingen skal fjernes)

Nej, nej, nej - jord er til fejlstrøm. Hvis man begynder at bruge radiatorer og/eller vandrør!?!?! til at lede fejlstrøm, bringer man potentielt andre menneskers og sit eget liv i fare.

INDSAT: Obi tillykke med din nye afspiller . Lad være med at fuske med jord via radiator, især når du bor i etageejendom - tænk på dine naboer .

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2004 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

OK - så lader jeg være med det.

Men ham der bor ovenpå er ellers rimelig irriterende. Tror du jeg kan få ram på ham med en jordledning???

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2004 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:

Men ham der bor ovenpå er ellers rimelig irriterende. Tror du jeg kan få ram på ham med en jordledning???

Uha ja - men det kræver sikkert en del held....

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2004 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Måske skal jeg bare gå op og slå ham ned i stedet for...

Mht. strømstik: Nogle gode bud på forhandlere som kan udføre sådan en transformation billigt, da pengene jo lissom er brugt. Jeg skal have sådan en strømindgang som "Rigtige" hifiapparater har. Som ex. Densen B100 - så ved i hvad jeg mener. :)

MVh Obi.

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2004 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Hej Obi,

Hvis jeg har læst dig rigtigt så har jeg det samme problem med min gamle rør-forstærker. Der går netledningen dirkete ind i kabinettet og er loddet fast derinde.

Jeg emailede med en butik i england som sælger netkabler og forelagde dem problemet. Jeg ville egentlig bare selv lodde det nye kabel i, men de foreslog at jeg klippede den originale ledning tæt på kabinettet og monterede et IEC hanstik (i princippet det samme som sidder i din Densen, men blot lavet så det ikke skal fastmonteres i kabinettet) på den resterende ledningsstump. IEC hanstikket passer sjovt nok sammen med et IEC hunstik .

Hvis du selv kan finde ud af at montere et almindeligt 220V hanstik, så kan du også selv lave denne lille operation.

mvh

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 14 April 2004 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:
soka skrev:

Nej, nej, nej - jord er til fejlstrøm. Hvis man begynder at bruge radiatorer og/eller vandrør!?!?! til at lede fejlstrøm, bringer man potentielt andre menneskers og sit eget liv i fare. He he, ja det kan vi ikke have . Selv om 230v sammen med nogle få amp, da vist kun er direkte livsfarligt for helt små børn og svagelige ældre. Og hvad har de at gøre i et seriøst lytterum??

Nej, du har helt ret zaka, og når jeg skrev 'som udgangspunkt', mente jeg altså også kun til obi havde fundet ud af om det rent lyttemæssigt gav gevinst. Derefter skal det selvfølgeligt gøres forsvarligt. Sorry my mistake

INDSAT: Obi tillykke med din nye afspiller . Lad være med at fuske med jord via radiator, især når du bor i etageejendom - tænk på dine naboer .

mvh

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2004 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Ikke helt.

Ledningen kan godt skiftes, men "Boxen" den sidder i kan ikke tage de almindelige, gode  kraftige stik. Derfor skal hele boxen helst ud, og ind med en ny...

Og nej, jeg kan ikke finde ud af at montere noget som helst. Har intet udstyr til den slags, og 10 store klodsede tommelfingre...

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2004 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

soka. skrev:

He he, ja det kan vi ikke have . Selv om 230v sammen med nogle få amp, da vist kun er direkte livsfarligt for helt små børn og svagelige ældre.

Det kommer så sandeligt an på hvordan strømmen passerer igennem kroppen.

soka. skrev:

... Og hvad har de at gøre i et seriøst lytterum?? ....

Hmmm hvis man som Obi bor i en etageejendom bliver man nød til at overveje at radiator- og vand-rørene forgrener sig ud til alle lejligheder. Dermed kan man ikke være sikker på at  begrænse det til et lytterum .

mvh

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2004 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:

Ikke helt.

Ledningen kan godt skiftes, men "Boxen" den sidder i kan ikke tage de almindelige, gode  kraftige stik. Derfor skal hele boxen helst ud, og ind med en ny...

Og nej, jeg kan ikke finde ud af at montere noget som helst. Har intet udstyr til den slags, og 10 store klodsede tommelfingre...

Ok - så er det nok noget med at lodde og - måske - skære/save  i kabinettet (hvis der ikke er plads til det nye stik) og hvis du kun har tommelfingre vil jeg nok anbefale en fagmand - jeg kender ingen desværre...

mvh

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 April 2004 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

det lader til at du må ud og bevæge dig, Obi. Tag en tur rundt til de forhandlere/reparatører du har tillid til og indhent tilbud. og husk endelig at gøre meget opmærksom på at du er på SU.
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Phat Simon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 April 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Til Obi Jon Kenobi:

Kunne du evt. fremskaffe et billede. Jeg er selv "Rotel-Mand" - og efter at have læst HELE tråden kan jeg snart ikke finde hoved og hale på det hele.

Så inden jeg udtaler mig ville det være lækkert med lidt visuel assistance.

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 14 April 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:

soka. skrev:

He he, ja det kan vi ikke have . Selv om 230v sammen med nogle få amp, da vist kun er direkte livsfarligt for helt små børn og svagelige ældre.

Det kommer så sandeligt an på hvordan strømmen passerer igennem kroppen.

soka. skrev:

... Og hvad har de at gøre i et seriøst lytterum?? ....

Hmmm hvis man som Obi bor i en etageejendom bliver man nød til at overveje at radiator- og vand-rørene forgrener sig ud til alle lejligheder. Dermed kan man ikke være sikker på at  begrænse det til et lytterum .Fordømt!! Igen må jeg gi´ dig ret Nej det er nok bedst man slet ikke eksperimenterer med den slags. Jeg vil så nødig, at Obi, når han en nat bliver banket op af politiet, farer hen til pc-skærmen, peger og råber: DET VAR HAM!! HAN FIK MIG TIL DET!!

Og så ikke et ord om, at jeg vist nok selv engang har afprøvet det fatale eksperiment i en etageejendom... Jeg blir sgu helt dårlig  Mvh Søren

mvh

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 14 April 2004 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:
soka skrev:

Nej, nej, nej - jord er til fejlstrøm. Hvis man begynder at bruge radiatorer og/eller vandrør!?!?! til at lede fejlstrøm, bringer man potentielt andre menneskers og sit eget liv i fare.

Hvad mener du helt præsist her, for jeg har da altså trukket jord til alle mine apparater fra min radiator i over 10 år og har ikke hørt om nogen mysitiske dødsfald i ejendommen endnu.

Phat Simon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 April 2004 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Hvad mener du helt præsist her, for jeg har da altså trukket jord til alle mine apparater fra min radiator i over 10 år og har ikke hørt om nogen mysitiske dødsfald i ejendommen endnu.

Hvornår har du sidst mødt nogen på trappen, eller fået stjålet en avis?

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 14 April 2004 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Phat Simon skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Hvornår har du sidst mødt nogen på trappen?

Hmm....Du siger noget, det er sku længe siden jeg har set min nabo.

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
zaka skrev:
soka skrev:

Hej Ikke Slipsefyr,

Jeg taler om en potentiel fare - ikke om at det nødvendigvis vil ske. Jord er som skrevet beregnet til fejlstrøm - det er i alfald det jeg har lært.

Det vil sige at hvis der p.g.a. en eller anden fejl i apperatet kommer fejlstrøm på kabinettet, så vil denne strøm blive ledt væk via jordforbindelsen. Da strøm altid vælger den hurtigste vej til jord, vil en korrekt lavet jordforbindelse sikre at man ikke får stød hvis man rører ved det fejlbehæftede apperat.

Hvis du så forbinder jord på dine apperatter til radiator eller vandrør, som ganske rigtigt ender i jorden på et eller andet tidspunkt, så har du i princippet den samme effekt. Problemet er bare at man ikke kan sige noget om hvad der er den korteste vej til jord i sådan et rørsystem. Man kan altså risikere at underboens lille Clara en dag står og leger ved radiatoren og der samtidig opstår en fejl i et af de tilsluttede apperater. Hvis den den hurtigste vej tilfældigvis er fra apperatet via radiator og Clara til jord, så: zzzzzzzzaaaaappppp!! - måske R.I.P. .

Det er desuden ulovligt .

mvh

Fynni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 14 April 2004 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
zaka skrev:
soka skrev:

Hej Ikke Slipsefyr,

Jeg taler om en potentiel fare - ikke om at det nødvendigvis vil ske. Jord er som skrevet beregnet til fejlstrøm - det er i alfald det jeg har lært.

Det vil sige at hvis der p.g.a. en eller anden fejl i apperatet kommer fejlstrøm på kabinettet, så vil denne strøm blive ledt væk via jordforbindelsen. Da strøm altid vælger den hurtigste vej til jord, vil en korrekt lavet jordforbindelse sikre at man ikke får stød hvis man rører ved det fejlbehæftede apperat.

Hvis du så forbinder jord på dine apperatter til radiator eller vandrør, som ganske rigtigt ender i jorden på et eller andet tidspunkt, så har du i princippet den samme effekt. Problemet er bare at man ikke kan sige noget om hvad der er den korteste vej til jord i sådan et rørsystem. Man kan altså risikere at underboens lille Clara en dag står og leger ved radiatoren og der samtidig opstår en fejl i et af de tilsluttede apperater. Hvis den den hurtigste vej tilfældigvis er fra apperatet via radiator og Clara til jord, så: zzzzzzzzaaaaappppp!! - måske R.I.P. .

Det er desuden ulovligt .

mvh

Hvis det er ulovligt skulle jeg have dumpet til eksamen da jeg læste til elektriker   Så længe der er monteret HFI eller HPFI har jeg intet imod stå og røre den radiator hvis der kommer nogen fejl strøm ! 

Til top Vis Fynni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fynni

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes