Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2025 | 12:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: "Strømbox" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 14 April 2004 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
zaka skrev:
soka skrev:

Mht jord kan du som udgangspunkt prøve at montere en ledning mellem en af kabinetskruerne på din 1080 og et vandrør. Evt en radiator. (Malingen skal fjernes)

Nej, nej, nej - jord er til fejlstrøm. Hvis man begynder at bruge radiatorer og/eller vandrør!?!?! til at lede fejlstrøm, bringer man potentielt andre menneskers og sit eget liv i fare.

Hvad mener du helt præsist her, for jeg har da altså trukket jord til alle mine apparater fra min radiator i over 10 år og har ikke hørt om nogen mysitiske dødsfald i ejendommen endnu.

Hej Ikke Slipsefyr,

Jeg taler om en potentiel fare - ikke om at det nødvendigvis vil ske. Jord er som skrevet beregnet til fejlstrøm - det er i alfald det jeg har lært.

Det vil sige at hvis der p.g.a. en eller anden fejl i apperatet kommer fejlstrøm på kabinettet, så vil denne strøm blive ledt væk via jordforbindelsen. Da strøm altid vælger den hurtigste vej til jord, vil en korrekt lavet jordforbindelse sikre at man ikke får stød hvis man rører ved det fejlbehæftede apperat.

Hvis du så forbinder jord på dine apperatter til radiator eller vandrør, som ganske rigtigt ender i jorden på et eller andet tidspunkt, så har du i princippet den samme effekt. Problemet er bare at man ikke kan sige noget om hvad der er den korteste vej til jord i sådan et rørsystem. Man kan altså risikere at underboens lille Clara en dag står og leger ved radiatoren og der samtidig opstår en fejl i et af de tilsluttede apperater. Hvis den den hurtigste vej tilfældigvis er fra apperatet via radiator og Clara til jord, så: zzzzzzzzaaaaappppp!! - måske R.I.P. .

Det er desuden ulovligt .

mvh

Tja..det kan jeg jo godt se ikke er så smart, nu er jeg så heldig at jeg bor i stuen og jeg formoder det render nedad i så fald såå.....Men jeg vidste ikke det var ulovligt ligefrem.

Nu er min jordforbindelse ikke trukke på kabinettet, men trukket fra radiatoren med jjordkabel og snoet direkte om jordstrikket på netkablerne, men det har sikkert ikke så meget sige, jeg vil overvje at fjerne den.

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 14 April 2004 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Fynni skrev:

Hvis det er ulovligt skulle jeg have dumpet til eksamen da jeg læste til elektriker   Så længe der er monteret HFI eller HPFI har jeg intet imod stå og røre den radiator hvis der kommer nogen fejl strøm ! 

Hej Fynni,

Nu stammer min "viden" fra min praktik tid i 10. klasse og det er efterhånden lang tid siden .

Ang. HFI/HPFI så skal der vel gå en fejlstrøm (i mit ovenstående eksempel måske igennem lille Clara) før HFI/HPFI reagerer og slår fra. Hvis det er rigtigt må det betyde at lille Clara godt kan blive zappet i et kort øjeblik.

Da man ikke selv må etablere jordforbindelse i et hus eller en ejendom (det skal udføres af en autoriseret el-mand) kan jeg ikke forestille mig at man må bruge radiator og/eller vandrør til jord i en ejendom.

Jeg ville ikke have det godt med at bo i en ejendom hvor jord fra 220V apperater er tilsluttet radiator - sansynligheden er lille, men alligevel....

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 April 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Hej Obi,

Sjovt nok har jeg selv haft sådan en 1080'er med den fastmonterede ledning.

Rent faktisk er det muligt at få plads til en IEC-bøsning i den - og ja, der skal da saves en smule i chassis'et, men med lidt tålmodighed og en løs nedstrygerklinge gik det. Start evt. med at bore et hul, som nedstrygerklingen kan gå igennem. Lidt fileri efterfølgende slipper du heller ikke for.

På min 1080'er gik operationen fint - tog vel en times tid, inkl. pålodning af ledninger på bøsningen indvendigt.

NB! Husk lige at støvsuge filspåner etc. grundigt væk - så undgår du "lysshow", når forstærkeren tændes næste gang!

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 14 April 2004 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Hej igen Fynni og i andre,

Jeg fandt dette på google:

======= Start ===========

> Jeg er udemærket godt klar over hvor et jordspyd går hen,men det jeg ville
> frem til mht
radiator at hvis rørene ligger i jorden kan et lyn ligesåvel
> slå ned i et jordspyd (dette er rent teori da rørene vil have samme
> potentiale som jorden) og et lyn søger den korteste afstand

Problemet er at modstanden mellem jord og radiator kan overstige 1666 ohm, og
da der skal 30 mA til at aktivere HFI relæet kan spændingen på radiatoren
overstige 50 V, hvilket er livsfarligt. Når elektrikkeren banker et jordspyd
ned, sikrer han sig at modstanden er under 1666 ohm.

> Nu er det bare sådan det var først i 1986 (HFI) (mener jeg) at det blev ved
> lov at alle nye huse skulle have HFI relæ og i 1994 at alle nye huse skulle
> have jord i alle installationer (HPFI) (incl lampeudtag).

Jeg kan ikke de korrekte årstal, men HFI relæ blev påkrævet midt i 70´erne
(1974 tror jeg nok), og jordforbindelse overalt i inst. blev påkrævet sidst i
80´erne.

> I må meget gerne fortælle hvorfor det er livsfarligt at bruge en radiator?

Se ovenfor

> Ps: (et jordspyd skal ca 10 meter i jorden og have max 10 ohm fra spyd til
> brugssted) står i stærkstrøm regelmentet

Kun hvis det er en EDB-jord. I et alm. hjem er det rigeligt med en alm.
jordforbindelse på max 1666 ohm

> Hvor står det at det er forbudt at trække en ledning fra et apparat til
> f.eks en radiator eller et jordspyd?

I stærkstrømsbekendtgørelsen, men det er kun forbudt at bruge radiatorer og
andre vandrør.

> Det eneste et HFI relæ reagerer på er en fejlstrøm over 20m ampere og denne
> strøm er ved 230 volt nok til at slå en voksen mand ihjel hvis man er
> uheldig.

30 mA og hvis modstanden er under 1666 ohm vil HFI relæet slå fra inden
spændingen overstiger 50 V

> En undrende radiomekaniker

En forklarende elektrikker
--
/kenne

========= Slut ==========

Se hele tråden her:

http://groups.google.dk/groups?q=st%C3%A6rkstr%C3%B8m+jord+r adiator&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm =39A03100.5D4F2835%40image.dk&rnum=2

Det er selvfølgelig ikke et citat fra stærkstrømreglementet og dermed ikke et bevis for at det er ulovligt, men forklaringen er da til at forstå, hvis man kender til Ohm's lov.

TILFØJELSE:

I øvrigt kan man ikke være sikker på at radiator er jord, da der anvendes plastrør i VVS installationerne.

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 April 2004 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
Hej Obi,

Sjovt nok har jeg selv haft sådan en 1080'er med den fastmonterede ledning.

Rent faktisk er det muligt at få plads til en IEC-bøsning i den - og ja, der skal da saves en smule i chassis'et, men med lidt tålmodighed og en løs nedstrygerklinge gik det. Start evt. med at bore et hul, som nedstrygerklingen kan gå igennem. Lidt fileri efterfølgende slipper du heller ikke for.

På min 1080'er gik operationen fint - tog vel en times tid, inkl. pålodning af ledninger på bøsningen indvendigt.

NB! Husk lige at støvsuge filspåner etc. grundigt væk - så undgår du "lysshow", når forstærkeren tændes næste gang!

Se det var da et svar man kan bruge til noget.  Så det kan faktisk godt lade sig gøre. Det skal jeg huske.

Hvad stod den "renovering" dig i, samlet set i kroner og ører?

MVH obi.

Og synes du ikke også det er mærkeligt at sådan et hifi-apparats dvd-ting skal gå hånd i hånd med sådan en lille grim ledning?

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 14 April 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Du bor jo i nærheden af High-end musikservice, Skjulhøjallé, Vanløse, ring til dem angående udskiftning af netkabel, lav ikke noget grimt selv!!! De er i linkkataloget og er et serviceværksted af de bedre!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 April 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Hovsa, jeg kan se, at den 1080'er, du taler om, er en DVD-spille. Min Rotel 1080'er var en effektforstærker.

Dog - ændringen er den samme, men der skal selvfølgelig være plads til en IEC-netbrønd der, hvor du har den "lille" netbrønd (8-tals stik) nu. Pas lige på, at netbrønden ikke sidder fastloddet på printet inde i spillen, for så går det ikke

Men ellers er fremgangsmåden den samme. Rotels kabinetplader er ret tynde, så de er ikke svære at save i.

En IEC-netbrønd skulle kunne erhverves for 10-15 kr. hos Brinck eller Aage Nielsen.

NB! - hvis spillen er helt ny, så ryger garantien, hvis du laver denne ændring!

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 14 April 2004 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Nej, 10-15kr er alt for billigt, når du først har fået åbnet apparatet; jeg foreslår Furukawa stik og bøsninger til rundt 250-400kr stykket (kobber/guld)!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 April 2004 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Nå, tror lige jeg venter lidt, spare lidt sammen, sender den til en prof. og får smidt nogle ordentlige stik i. Men det må vente lidt endnu...

HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 April 2004 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Bare et forslag,

Hvad med Quali Service http://www.quali-service.dk/ - han reklamer med at lave noget sådant. Kender ham ikke og har ingen erfaringer skal siges, men du kunne da hører ham........

Mvh
HeJu

Til top Vis HeJu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HeJu Besøg HeJu's Websted

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 April 2004 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:

Måske skal jeg bare gå op og slå ham ned i stedet for...

ja gør det , jeg vil se på  

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes