| Forfatter |
|
E30NA Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 294
|
| Sendt: 25 August 2012 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg går og overveje at skifte fra rca til xlr, da jeg går og venter på en xtz ap100 der gerne skulle komme en af dagene.
Jeg kender godt principet i at overfører et ballanceret signal, hvor det ene er inverteret og hvor det inverterede signal bliver inverteret tilbage igen når det når frem og lagt sammen med + signalet, og derved er stort set imunt over for indstrålet støj. Det er samme princip man bruger i et can bus system, dog bare med digitale signaler.
Mit spørgsmål er om man får andre fordele end et signal der er frit for indstrålet støj, eller om det giver andre fordele i audio sammenhæng? Min DAC kommer til og stå oven på forstærkeren, så kabel længden behøver ikke være længere end ca 50cm.
Og til sidst, hvis det kan betale sig rent lydmæssigt i mit tilfælde, hvad for et kabel vil i så anbefale mig? Jeg har lidt kig på VAN DEN HUL The D-102 III HYBRID i xlr terminering. Det er vigtigst er at det er frit for skarpe tendenser, men dog stadig har godt hul igennem.
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 25 August 2012 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lydfordelene ligger som sådan ikke i selve kablet, men i elektronikkens opbygning. Er både din DAC og effekt rigtigt ballanceret opbygget, så vil der i de fleste tilfælde være en fordel ved xlr, men er det en "fake" ballancering, så er rca at fortrække.
Nu har jeg aldrig været VDH fan, da jeg syntes at de er lidt for farveladet i lyden, men det er jo dig som skal lytte til det Så du er jo den eneste som kan afgøre det... __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 25 August 2012 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg synes personligt at Van Den Hul The Orchid er et fremragende XLR-kabel.
Og så koster det kun 2500,- for 1m.
Jeg har prøvet meget, også dyrere kabelværk.
Men dette er et virkelig godt kabel med en dejlig, aldrig anmassende top, og en god balance hele vejen...
I korværker eccellerer det ved at de enkelte stemmer pludselig meget nemt og naturligt lader sig identicifere.
Jeg kan egentlig intet dårligt sige om det, og nu da jeg er gået fra XLR til RCA, vil jeg gerne have to nye sæt igen.
Synes du skal prøve det.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 25 August 2012 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS.
Ellers er jeg enig med Pierre med hensyn til XLR.
Grunden til at jeg er gået bort fra XLR er at jeg nu kører med rørudstyr uden.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Jens Mortensen Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 483
|
| Sendt: 25 August 2012 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jens.
Jeg vil nævne, at Niels Larsen (NLE) har tilbud på den type kabel (XLR, NLE88 Signal Cable), du efterspørger. Du kan evt. ringe til ham, 45884412. Kablet er rigtigt godt, se evt. min anmeldelse her på site'et.
Mvh Jens
|
| Til top |
|
| |
E30NA Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2012 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, så det er altså ikke kun for at sikre sig imod støj man kører med XLR?
Jeg har en dac magic plus jeg bruger som forforstærker, og vil som sagt investere i en xtz class-ap100 som også kan bruges med xlr kabler- er begge apparater mon rigtigt ballancerede så jeg kan få en fordel?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 25 August 2012 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
En ægte balancering i kredsløbene sker ved at have en "stereo forstærker", i hver kanal. Så har man en forstærker gren i hver halv periode af signalet. Disse skal være meget præcist lavet, for at det fungerer rigtigt og udbalancerer uliniariteter. Dette er tit dyrt at lave, men er det sobert udført, kan man nyde denne fordel.
(tilføjet lidt) __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
E30NA Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2012 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jens Mortensen skrev:
|
Hej Jens.
Jeg vil nævne, at Niels Larsen (NLE) har tilbud på den type kabel (XLR, NLE88 Signal Cable), du efterspørger. Du kan evt. ringe til ham, 45884412. Kablet er rigtigt godt, se evt. min anmeldelse her på site'et.
Mvh Jens
|
|
|
Tak for tippet- det vil jeg stærkt overveje, hvis jeg beslutter mig for at kører xlr. Men lige nu er jeg mere i tvivl, end da jeg startede tråden 
|
| Til top |
|
| |
E30NA Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2012 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
En ægte balancering i kredsløbene sker ved at have en "stereo forstærker" i hver halv periode af signalet. Disse skal være meget præcist lavet, for at det fungerer rigtigt og udbalancerer uliniariteter. Dette er tit dyrt at lave, men er det sobert udført, kan man nyde denne fordel.  |
|
|
Ok, det får mig selvfølgelig til og spørge mig selv om to apparater til henholdsvis 3kg og 4,8kg er sobert nok udført til at det giver en fordel. Der selvfølgelig muligheden at jeg prøver og låne den samme slags kabel, et sæt xlr og et sæt rca, og så simpelthen lytter mig til hvad der lyder bedst. Men det er jo altid rart og vide hvad man går ind til, og hvad man nogenlunde kan forvente, inden man bruger tid og energi på det 
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 25 August 2012 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som flere har nævnt er det KUN, hvis udstyret i begge ender af kablet er fuldt balanceret opbygget, der måske er en lydmæssig fordel ved balanceret overførsel. Og da langt det meste grej udstyret med XLR stik IKKE er fuldt balanceret, så er vi ude i ganske få tilfælde, hvor det er en lydmæssig fordel.
Indstrålet støj opleves i praksis ekstremt sjældent ved hifi grej, end ikke ved uskærmede RCA kabler, så jeg synes ikke argumentet om mindre støj er relevant i hifi sammenhæng. Det kan derimod være meget relevant i pro-verdenen, hvor kabeltrækkene kan være meget lange.
Summa summarum: Hvis du VED elektronikken er fuld balanceret opbygget, så lyder XLR sikkert bedst, og i alle andre tilfælde lyder RCA givetvis bedst. Støj er der stort set aldrig med hverken RCA eller XLR.
Hvorfor er det så den almindelige opfattelse, at balanceret er så meget bedre? Markedsføring, markedsføring og så lidt mere markedsføring...
__________________ Hilsen, Morten
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 25 August 2012 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er faktisk lidt sjovt at tænke på at en en Pickup er en ballanceret enhed som trækkes ballanceret i gennem pickup armen
og ender ud i et ikke ballanceret RCA/phono kabel og fødes ind i en ikke ballanceret MC/MM RIAA, men såen er der jo så
meget. __________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2012 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
D A O skrev:
Det er faktisk lidt sjovt at tænke på at en en Pickup er en ballanceret enhed som trækkes ballanceret i gennem pickup armen og ender ud i et ikke ballanceret RCA/phono kabel og fødes ind i en ikke ballanceret MC/MM RIAA, men såen er der jo så meget.  |
|
|
Lige netop, D A O. HighPhonic har jo lavet i hvertfald 2 modeller med 6 tilslutninger på, så man kan køre balanceret. Min HighPhonic HP-T7 har derfor 2 stel skruer. Mener der er MC-A10 og 15, der har disse 6 tilslutninger.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 25 August 2012 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay tak allanowich det vidste jeg så ikke :-)
Den største fordel ved ballanceret signal er at signalet er +3 dB kraftigere og indstrålings støjen falder mindst -3 dB ja nok
meget mere. (gratis 6 dB)
Det var vigtig i gammel RØR udstyr og ved de første transistor, som ofte mest af alt kunne tænkes at være en suse maskine.
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2012 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
E30NA skrev:
allanowich skrev:
En ægte balancering i kredsløbene sker ved at have en "stereo forstærker" i hver halv periode af signalet. Disse skal være meget præcist lavet, for at det fungerer rigtigt og udbalancerer uliniariteter. Dette er tit dyrt at lave, men er det sobert udført, kan man nyde denne fordel.  |
|
|
Ok, det får mig selvfølgelig til og spørge mig selv om to apparater til henholdsvis 3kg og 4,8kg er sobert nok udført til at det giver en fordel. Der selvfølgelig muligheden at jeg prøver og låne den samme slags kabel, et sæt xlr og et sæt rca, og så simpelthen lytter mig til hvad der lyder bedst. Men det er jo altid rart og vide hvad man går ind til, og hvad man nogenlunde kan forvente, inden man bruger tid og energi på det 
|
|
|
Har ændret lidt i mit indlæg, som du kan genlæse lidt tilbage i tråden. Så står der det jeg rent faktisk tænkte på, da jeg skrev indlægget første gang....tø hø... __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
E30NA Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2012 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har skrevet en mail til XYZ, hvor jeg har spurgt om hvad for en kabel type de vil anbefale mig til mit setup.
Jeg skal nok vende tilbage når de har svaret. Tak for hjælpen indtil videre.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 26 August 2012 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Jeg modtog engang denne redegørelse:
Et balanceret lyd signal vil i en ægte XLR system være det bedste. På en ledning, hvor der bliver trukket strøm, ser man ikke det oprindelige signal i den anden ende. Man ser et meget mere oprindeligt signal på ledninger, hvor man ikke trækker strøm. Når man har en balanceret indgang, kan man forbinde stel med en god forbindelse, så den strøm der skal løbe mellem apparaterne løber der. Desuden har man en indgang med to ledere, der måler/ser forskel i signal. Dem kan man så trække hen til signalkilden, og der måle/se den oprindelige stel og signal, og altså få fat i det rigtige signal. Problemet med at der løber strøm mellem apparaterne er blevet større med årene, hvor en del apparater laver radiostøj, og derfor skal filtreres kraftigt. Netfiltrene gør at der tit løber større strøm på stel mellem apparaterne end tidligere. Man kan fjerne denne strøm ved at jordforbinde (alle) apparaterne med netfilter. Men hvis mere end et apparat i hele set-up'et er jordforbundet (f.eks. med antennekablet til et fællesantenneanlæg), kommer der stelsløjfer, og de kan være endnu værre. Balancerede indgange kan også løse problemet med stelsløjfer... hvis de er rigtigt forbundet. Balancerede udgange er strengt taget ikke nødvendige, men de gør det nemmere at "forbinde rigtigt". __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 26 August 2012 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
|
Når man har en balanceret indgang, kan man forbinde stel med en god forbindelse, så den strøm der skal løbe mellem apparaterne løber der. Desuden har man en indgang med to ledere, der måler/ser forskel i signal. Dem kan man så trække hen til signalkilden, og der måle/se den oprindelige stel og signal, og altså få fat i det rigtige signal.
|
|
|
Jeg ved ikke hvorfra de tanker stammer - men proffessionelt set, er stel kun forbundet i den ene ende af kablet, netop for ikke at overføre stel-strømme mellem de tilsluttede apparater. Det oprindelige signal (altså det afsendte) har ingen reference til stel overhovedet) er det, der ligger mellem den varme og den kolde leder - præcis som en en transformator, der jo heller ikke refererer til stel __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 26 August 2012 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jan_stevns
Teorien fik jeg fra en ingeniør fra B&O-ICEpower a/s. Jeg er ikke selv istand til at forsvare hans teorien. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
E30NA Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2012 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom der svar fra XTZ, og så på en søndag- det er seriøst.
Hi Jens
Its fully balanced but I recommend to use RCA because its good enough and a more stable standard.
Kind Regards: Olle Eliasson
CEO
Jeg holder fast i mine rca kabler indtil videre, og vil så gerne på et tidspunkt prøve og se om jeg kan høre en forskel ved xlr vs rca, på det samme mærke kabel.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2012 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej E30NA
Det er sgu da dejligt, at han er ærlig og ikke blot taler godt for XLR i sine produkter. Så kan du i ro og mag prøve dig frem.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |