Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2025 | 13:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til dac projekt. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
soren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 20 April 2004 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Jeg byggede for et års tid siden et hurtigt muck-up med PCM1730, DIR 1703 og OPA627. Ligesom Lars' DAC, kiggede jeg efter BB's application note om 1730, da jeg lavede I/V delen. Jeg lavede lidt beskedne ændringer samt udførte afkoblingen fornuftigt. Prøvede også andre opams som AD797 og OPA134, men endte med udgangspunktet, OPA627.

Den målte forrygende (målt med AP udstyr).

Den spillede forrygende. Helt forrygende. Tør ad pommern til, enorm dynamik og ro på lydbilledet. Den var faktisk ligeglad med, hvad den blev budt, og kunne konkurrere med min gamle vinylslæde, og klasser bedre end min Denon DCD3000. Ingen tvivl om det.

Fik dog aldrig projektet samlet helt, ligger stadig på hylden som tre små print sat sammen, og måske den aldrig kommer videre. Tid kan desværre være en mangelvare.

Byg DACen. Nyd den, og tænk ikke over den diskrete analogdel med 2222 switchtransistorer. Farvning af lyden kan man overlade til pladestudirne. Og højttalerne.

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 April 2004 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Tak for alle svarene, Jeg holder tråden opdateret efterhånden som det skrider frem.

Der er altid en tidsfaktor, pt. er haven den store røver.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 April 2004 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

soren skrev:

Jeg byggede for et års tid siden et hurtigt muck-up med PCM1730, DIR 1703 og OPA627. Ligesom Lars' DAC, kiggede jeg efter BB's application note om 1730, da jeg lavede I/V delen. Jeg lavede lidt beskedne ændringer samt udførte afkoblingen fornuftigt. Prøvede også andre opams som AD797 og OPA134, men endte med udgangspunktet, OPA627.

Den spillede forrygende. Helt forrygende. Tør ad pommern til, enorm dynamik og ro på lydbilledet. Den var faktisk ligeglad med, hvad den blev budt, og kunne konkurrere med min gamle vinylslæde, og klasser bedre end min Denon DCD3000. Ingen tvivl om det.

Fik dog aldrig projektet samlet helt, ligger stadig på hylden som tre små print sat sammen, og måske den aldrig kommer videre. Tid kan desværre være en mangelvare.

Byg DACen. Nyd den, og tænk ikke over den diskrete analogdel med 2222 switchtransistorer. Farvning af lyden kan man overlade til pladestudirne. Og højttalerne.

Hej Søren,

Godt at se dig tilbage. Som jeg kan læse måler du stadig på den samme måde ha-ha.

Nu er vi nogle gamle typer der desværre har måttet forlade de elskede opamps på trods af den meget tørre lyd. Angående dynamikken så skulle det vel ikke være sådan at den først viser sig hvis man skruer lidt op for lyden  - hint-hint.

lader du i øvrigt din dac være tændt halvdelen af dagen for at kunne holde ud at høre på den i over en ½ time

Sorry - jeg kunne ikke lade være.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 April 2004 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
soren skrev:

lader du i øvrigt din dac være tændt halvdelen af dagen for at kunne holde ud at høre på den i over en ½ time

Undskyld jeg lige blander mig her, men en dac uanset mærke er sku da ikke noget man overhovedet slukker hvis man vil have det optimale ud af den. Jeg har ikke haft nogen cd maskiner-dac´s, der  har ydet optimalt før de mindst har stået tændt i 48 timer.

soren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003
Sendt: 20 April 2004 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Som jeg kan læse måler du stadig på den samme måde ha-ha.

Nu er vi nogle gamle typer der desværre har måttet forlade de elskede opamps på trods af den meget tørre lyd. Angående dynamikken så skulle det vel ikke være sådan at den først viser sig hvis man skruer lidt op for lyden  - hint-hint.

Sorry - jeg kunne ikke lade være.

Jep, jeg måler stadig på samme måde efter tesen, at hvis et kredsløb ændrer på signalet gennem det, er der ikke den rigtige måde at lave det på. Desværre kan man jo så komme ud for, at musikken lyder kedeligt eller _for_ tørt, men problemet er i så fald ikke elektronikken, men at lydteknikere har høreskade.

Alt efter præference kan man lave forvrængningsfattigt udstyr eller farvende, tilgivende. Jeg selv har en baggrund i elektronikken, og en indlysende måde for mig er at lave denne med mest muligt "hul igennem". Men rent nydelsesmæssigt må jeg indrømme, at min pladespille er den digitale spille i mit anlæg overlegen mht. romantisk gengiven. Men hvad er det, man går efter? Hvis man kan høre alt det uønskede (fejl i produktionen), er det så, fordi udstyret er forkert konstrueret?

IMHO bør der kun være to farvende led i den totale kæde. I studiet, hvor produceren designer lyden, og i samspillet mellem højttalere og rum (burde ikke være der, men er pokkers svært at undgå).

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2004 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Nå, så har jeg loddet det hele.

Jeg har dog en del problemer med strømforsyningen.

Jeg får -15 og 5 va ud de andre er døde, der er ikke noget der lugter brændtEmbarrassed.

Jeg synes jeg har monteret det rigtigt. Den 2x18v trafo bliver dog lidt varm.

Hvordan kan jeg se om BD135 og 136 venter rigtigt jeg har vendt dem med teksten ned mod trafoerne.

Dioderne har jeg vendt med den farvede ende i retning med stregen på tegningen.

Hjælp mig, please.....

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2004 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Hmmm.....

tjekkede lige det hele igen og fandt fejlen, der var 2 lodninger i et hjørne der kortslttede til en anden bane, sjusk - sorry

Nu skal jeg bare have den justeret.

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Glæder mig til at høre dit indtryk af lyden. Jeg er næsten lige så langt, men det kniber lidt med tiden. Så måske et spark herfra kunne hjælpe.

Håber sgu det bliver godt.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes