Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 06:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: SiriuS info (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Sendt: 20 April 2004 kl. 06:41 | IP-adresse registreret  

donkeyshark skrev:

Hej Mr. High Fy,

Tak for dit venlige svar. Ja Sugden forstærkeren har også boet hos mig en overgang til stor fornøjelse. Måske det var en A21a? Derefter blev det rør Jeg har også været på rør-vognen. Mest fordi jeg synes at meget transistor grej lyder mekanisk og så faldt jeg pladask for rør-lyden. Nu har jeg fået strikket et super lækkert transistor anlæg sammen, der IKKE lyder af elektronik.. (de fede kabler fra Bertram har også, i den grad, medvirket til en meget mere organisk lyd end før, med mine billige kabler) til endnu større, og de seneste år har jeg været forkælet af Sonus Faber's smukke og enestående Musica. En halvstor integreret med få watt - lynhurtig, gennemsigtig og musikalsk i den rette opsætning. I stedet for at fortælle meget mere vil jeg droppe et link:

http://www.clockwork-audio.de/

Jeg går frækt ud fra, at du forstår tysk, når du bor i Sønderjylland. De har en meget anderledes indgangsvinkel til tingene end den gængse, men virker som kloge og erfarne folk, som man godt kunne vove at stole på. Jeg er københavner, tilflytter du ved og fatter ikke en lyd tysk.

Der findes selvfølgelig sublime højttalere, som kræver meget effekt, især hvis man vil spille højt i store rum, men wattene ryger hurtigt opad uden den store forøgelse i lydtryk med sådanne højttalere. Turen fra 200 w til 800 w går lige så stærkt som fra 0,2 w til 0,8 w - hvem synes, dén forskel er stor? Egentlig ganske tankevækkende, ikke? Det bliver MEGET dyrt, hvis det også skal være rigtigt godt. I praksis spiller de færreste så højt, men jeg kender jo ikke dine vaner og dit rum. Mit rum er en vinkelstue på 35 kvm. Ikke optimalt, men det er nu engang sådan det er. Jeg elsker at spille højt og specielt min Mobile Fidelity udgave af THE WALL, er guf. Den plade er meget "basset" og særdeles dynamisk optaget. Det var en plade mit gamle rør-grej ikke kunne lide. Den blev tappet for strøm, selv ved lavere lydstyrke. Men det er helt sikker mine HTeres skyld, mere end det var rørforstærkerens skyld. Nu kan jeg spille THE WALL højt og det er bår dæjli. The Wall har altid været en af mine specielle test plader.

"Lave frekvenser kræver meget strøm" - tja, en 15" Tannoy i et stort kabinet kræver ikke meget strøm, men selvfølgelig en kvalitetsforstærker. Det er en koaxial enhed, altså diskanten inde i midten af bashøjttaleren. Rigtigt bygget er der ikke mange højttalere på verdensplan, som kan hamle op med den. Men den har en stor motor (svingspole/magnet) og kan derfor klare sig med få watt. Til gengæld kræver den et stort kabinet for at kunne spille dybt lineært. Så tingene kan gøres på mange måder. Altid når man læser om subwoofer, står der at de har en indbygget forstærker på 200 - 1500 watt. Kunne man så sige eksempelvis: Jeg køber en SiriuS DMC200 (lad os lige sige den har samme gain) Så skulle jeg sætte den til at drive bassen og min "lille" 100 watter til toppen?  

God fornøjelse på turen gennem junglen. Jeg synes stadig spørgsmålene, jeg skrev ned, er MEGET relevante for alle, som vil have bedst mulig lyd for pengene.

Også en lille  herfra.

P.S

Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 20 April 2004 kl. 07:11 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
jeg overvejer at skaffe en sirius/gamut, måske brugt, men jeg har ikke helt styr på det med navnet... er det bare en simpel navneforandrin, og i så tilfælde fra hvilket årstal/i hvilken forbindelse??????

Ole Lund Christensen solgte navnet SiriuS, jeg tror det var i år 2000. Som jeg har forstået var det et US firma der købte navnet. Men i hvilken forbindelse, andet end penge de købte navnet, ved jeg ikke. Altså SiriuS blev til GamuT. Om der mere i den historie ved jeg ikke.

Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 April 2004 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Det var et amerikansk satelit firma som var interesseret i navnet svjh. 

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 April 2004 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

ahh... tak.

Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 April 2004 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Mht. at store højttalere kræver meget effekt, så mener jeg ikke at det passer. De kræver bare en forstærker af god kvalitet. Det er jo yderst sjældent at du skruer fuldt op for forstærkeren. Og de 3 db du får ud af at skifte fra 100 watt til 200 watt er jo ikke alverdens..........

Mener at en Dali Grand fint kan klare sig med en 100 watt'er. Dynaudio har en lidt lavere følsomhed, og her skal du måske overveje en 200 watt'er. Men KUN hvis du spiller rigtig højt..........

Jeg har selv en Sirius DM-100 som trækker et par QLN-612 med 12" basser og jeg mangler i hvert fald ikke mere effekt............Så ville jeg hellere udskifte andre dele i mit anlæg....

Til top Vis Riis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Riis

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes