|
Hej Mr. High Fy,
Tak for dit venlige svar. Ja Sugden forstærkeren har også boet hos mig en overgang til stor fornøjelse. Måske det var en A21a? Derefter blev det rør Jeg har også været på rør-vognen. Mest fordi jeg synes at meget transistor grej lyder mekanisk og så faldt jeg pladask for rør-lyden. Nu har jeg fået strikket et super lækkert transistor anlæg sammen, der IKKE lyder af elektronik.. (de fede kabler fra Bertram har også, i den grad, medvirket til en meget mere organisk lyd end før, med mine billige kabler) til endnu større, og de seneste år har jeg været forkælet af Sonus Faber's smukke og enestående Musica. En halvstor integreret med få watt - lynhurtig, gennemsigtig og musikalsk i den rette opsætning. I stedet for at fortælle meget mere vil jeg droppe et link:
http://www.clockwork-audio.de/
Jeg går frækt ud fra, at du forstår tysk, når du bor i Sønderjylland. De har en meget anderledes indgangsvinkel til tingene end den gængse, men virker som kloge og erfarne folk, som man godt kunne vove at stole på. Jeg er københavner, tilflytter du ved og fatter ikke en lyd tysk.
Der findes selvfølgelig sublime højttalere, som kræver meget effekt, især hvis man vil spille højt i store rum, men wattene ryger hurtigt opad uden den store forøgelse i lydtryk med sådanne højttalere. Turen fra 200 w til 800 w går lige så stærkt som fra 0,2 w til 0,8 w - hvem synes, dén forskel er stor? Egentlig ganske tankevækkende, ikke? Det bliver MEGET dyrt, hvis det også skal være rigtigt godt. I praksis spiller de færreste så højt, men jeg kender jo ikke dine vaner og dit rum. Mit rum er en vinkelstue på 35 kvm. Ikke optimalt, men det er nu engang sådan det er. Jeg elsker at spille højt og specielt min Mobile Fidelity udgave af THE WALL, er guf. Den plade er meget "basset" og særdeles dynamisk optaget. Det var en plade mit gamle rør-grej ikke kunne lide. Den blev tappet for strøm, selv ved lavere lydstyrke. Men det er helt sikker mine HTeres skyld, mere end det var rørforstærkerens skyld. Nu kan jeg spille THE WALL højt og det er bår dæjli. The Wall har altid været en af mine specielle test plader.
"Lave frekvenser kræver meget strøm" - tja, en 15" Tannoy i et stort kabinet kræver ikke meget strøm, men selvfølgelig en kvalitetsforstærker. Det er en koaxial enhed, altså diskanten inde i midten af bashøjttaleren. Rigtigt bygget er der ikke mange højttalere på verdensplan, som kan hamle op med den. Men den har en stor motor (svingspole/magnet) og kan derfor klare sig med få watt. Til gengæld kræver den et stort kabinet for at kunne spille dybt lineært. Så tingene kan gøres på mange måder. Altid når man læser om subwoofer, står der at de har en indbygget forstærker på 200 - 1500 watt. Kunne man så sige eksempelvis: Jeg køber en SiriuS DMC200 (lad os lige sige den har samme gain) Så skulle jeg sætte den til at drive bassen og min "lille" 100 watter til toppen?
God fornøjelse på turen gennem junglen. Jeg synes stadig spørgsmålene, jeg skrev ned, er MEGET relevante for alle, som vil have bedst mulig lyd for pengene.

Også en lille herfra.
P.S 
|