Emne: Absolut fase/korrekt polaritet ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 16 September 2012 kl. 02:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok- så har vi to emner kørende oven i hinanden - det anede mig -
1. Emne: Er højttalerne koblet i korrekt fase? - hvordan kan man høre? - Kan man høre det? osv...
Dette er let at høre - og det kan man høre på alle højttalere, hvis man er besjælet med evnen til at høre og ved, hvad man skal lytte efter. Det kan være en smule sværere i akustisk meget levende lokaler (diffuserende reflektioner - efterklang mv), men stadig muligt.
Dette emne synes jeg er relevant - og ret enkelt at løse - man sætter bare den ene højttalers forkabling omvendt i - og voila - vi har fase. :-)
2. emne:
Højttalerne er koblet i fase forudsættes.
Nogle af jer påstår at kunne høre, at enkelte spor i en fx 32- spors optagelse mixet ned to to spor (stereo) er optaget/gengivet i "modfase". - interessant. (Et eksempel med nogle hunde, der løber rundt og gør) - Hvor ved I fra, hvordan disse hunde skal løbe? - og hvordan ved I, hvordan det skulle lyde? Mig bekendt, så bekender hifi-freaks sig til, at de gerne vil have, at deres stereoanlæg er stand til at gengive nøjagtigt det, som er på masterbåndet - eller som produceren har valgt, at det skulle lyde? Hvad hvis produceren har valgt at lade hundene løbe rundt i modfase? Så må det vel være i orden? Jeg synes, at det er voldsomt imponerende, at man kan høre, at enkelte spor i en 32-sporsoptagelse mixet ned i stereo er i modfase - Der er så mange andre parametre, som kan diffusere et stereobillede - fx akustik elelr dårlig placering af højttalere, som har meget større indflydelse på denne oplevelse.
Jeg kunne godt tænke mig at kende lidt mere til de tanker og evner, som er i gang her......
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 16 September 2012 kl. 02:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har forsøgt kun at snakke om 2. emne
Har du hørt testen jeg linkede til? Det var lidt af en aha oplevelse for mig.
Som sagt har jeg altid troet at det var noget vås med korrekt polaritet.
Jeg tror ikke at man kan sige hvilke af de 32 spor som er i korrekt eller modsat polaritet, og jeg tror heller ikke det er noget
de fleste producere tænker nærmere over.
__________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 16 September 2012 kl. 02:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht til hundende, så er der flere hunde i første nummer.
Først nogle langt ude til højre(ved naboen), det er nok dem som giver problemer at gengive som ønsket hvis der ikke er styr på
fasen. (nu snakker jeg om at systemet skal have en god fasegang)
ca 2 minutter inde i nummeret er der også hunde lidt til venstre for midten og dybt inde i lydbilledet.
__________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 16 September 2012 kl. 02:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja- jeg har hørt testen - flere gange - og kan godt høre denne forskel- men forskellen er godtnok ikke stor i dette eksempel med guitaren, synes jeg. Jeg kunne klare 7 rigtige. Så må vi jo blot håbe, at faseforholdene i mit lydkort og mine hovedtelefoner er i orden. (1. emne )
Jeg synes, det er et problem, at hifi-folk tror, de ved, hvad der er rigtigt - og der skældes livligt ud på produktionsprocessen, da man måske regner med, at produceren sidder og ryger fede i baglokalet og lodder kabler modsat sammen osv....
Så længe vi taler om elektronisk frembragt musik og lyde.. kan vi som hififolk ikke vide, hvordan det skulle have lydt - det er umuligt.
Hvis produceren har lyst til at lade disse hunde løbe rundt i modfase - så er det vel en del af "det kunsteriske udtryk" - ikke mindst hos PF, . Vi, som hifi-folk kan vel aldrig komme tættere på sandheden end det oprindelige kildemateriale, som fx KUNNE være en flok hunde løbende rundt i modfase..sådan skal det måske være. Måske vidste produceren det godt og lavede det med overlæg - så det kunne lyde mere psykisk/psykedelisk ......
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 16 September 2012 kl. 03:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm prøvede at høre mit eksempel igen. nu kan jeg ikke høre nogen forskel.
Jeg synes der var en rimelig stor forskel da jeg hørte det første gang, ligesom om bunden havde lidt mere attack med korrekt
fase, men nu kan jeg ikke høre det. Gad vide om det er Placebo effekt, eller om mine ører bare er i dårlige form lige nu
Underligt, fordi jeg var allerede kritisk inden jeg tjekkede optagelserne første gang, så burde placebo effekten vel ikke spille
ind.
http://www.audiocheck.net/blindtests_abspolarity.php __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 16 September 2012 kl. 03:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Placebo er en stærkt undervurderet ting - ikke mindst i vore kredse 
(ikke for at starte en borgerkrig)
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 16 September 2012 kl. 03:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Ja- jeg har hørt testen - flere gange - og kan godt høre denne forskel- men forskellen er godtnok
ikke stor i dette eksempel med guitaren, synes jeg. Jeg kunne klare 7 rigtige. Så må vi jo blot håbe, at faseforholdene i mit
lydkort og mine hovedtelefoner er i orden. (1. emne )
Jeg synes, det er et problem, at hifi-folk tror, de ved, hvad der er rigtigt - og der skældes livligt ud på
produktionsprocessen, da man måske regner med, at produceren sidder og ryger fede i baglokalet og lodder
kabler modsat sammen osv....
Så længe vi taler om elektronisk frembragt musik og lyde.. kan vi som hififolk ikke vide, hvordan det skulle have lydt -
det er umuligt.
Hvis produceren har lyst til at lade disse hunde løbe rundt i modfase - så er det vel en del af "det kunsteriske udtryk" -
ikke mindst hos PF, . Vi, som hifi-folk kan vel aldrig komme tættere på sandheden end det oprindelige kildemateriale, som fx
KUNNE være en flok hunde løbende rundt i modfase..sådan skal det måske være. Måske vidste produceren det godt og
lavede det med overlæg - så det kunne lyde mere psykisk/psykedelisk ......
|
|
|
Jeg giver dig helt ret, og selvfølgelig må produceren lave de effekter sig som de lyster.
(tjek evt Bernhoft Cmon talk(er en tråd om det), hvor der leges lystigt med fasen. Det lyder godt i høretlf, men på mit
anlæg er det anstengende at lytte på).
Det er vel et bevidst valg og helt fint da det giver en god effekt i bilen og høretlf/minianlæg osv, hvilket sikkert er
målgruppen for musikken. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 16 September 2012 kl. 03:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Placebo er en stærkt undervurderet ting - ikke mindst i vore kredse 
(ikke for at starte en borgerkrig)
Vh
Freddy |
|
|
Ja helt sikkert. Jeg blindtester helst mig selv hvis muligt.
Det er der ellers en generel modstand mod i hifi miljøet lader det til, specielt ved kabel test __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
thor72 Udelukket fra forum

Dobb.prof. Vinterand
Bruger siden: 09 April 2012 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 25
|
Sendt: 16 September 2012 kl. 07:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
(Et eksempel med nogle hunde, der løber rundt og gør) - Hvor ved I fra, hvordan disse hunde skal løbe? - og hvordan ved I, hvordan det skulle lyde? Mig bekendt, så bekender hifi-freaks sig til, at de gerne vil have, at deres stereoanlæg er stand til at gengive nøjagtigt det, som er på masterbåndet - eller som produceren har valgt, at det skulle lyde? Hvad hvis produceren har valgt at lade hundene løbe rundt i modfase? Så må det vel være i orden? Jeg synes, at det er voldsomt imponerende, at man kan høre, at enkelte spor i en 32-sporsoptagelse mixet ned i stereo er i modfase - Der er så mange andre parametre, som kan diffusere et stereobillede - fx akustik elelr dårlig placering af højttalere, som har meget større indflydelse på denne oplevelse.
Jeg kunne godt tænke mig at kende lidt mere til de tanker og evner, som er i gang her......
Vh
Freddy
|
|
|
Det med hundene står i booklet i det lille afsnit om Q sound. Her er iøvrigt et link til en som virkelig er gået i detaljer med dette album.
|
Til top |
|
|
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
Sendt: 16 September 2012 kl. 08:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
dd
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 16 September 2012 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Sven Palvig skrev:
"Amused to die" med Roger Waters brugte jeg tidligere til at teste udstyr med.
Mange anlæg og det gælder også meget dyre anlæg, kunne f.eks. ikke gengive hundene det rigtige sted. Så den blev brugt meget, når vi var en lille gruppe rundt op lytte på High-end. Hundene skulle gø de rigtige steder og hestene løbe på den rigtige måde fra venstre frem mod en og i en bue væk igen mod højre.
Hos mig sidder der en hund ude i haven og gør. Det er 1,5 meter foran højtalerne og så ude i haven. Sådan en 10 meter høres det som.
|
|
|
Ja lyden er meget speciel her, og der er godt styr på fasen, ellers ville Qsound ikke virke.
Jeg er ikke helt med på hvor du siger hundende er?
Må lige tjekke. |
|
|
Man skal sidde præcis i midten og lytte. Nu er det nogen tid siden jeg hørte den sidst. Men såvidt jeg husker er der hunde tre gange. Altså ikke samme sted. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 16 September 2012 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg sætter en lp på med slag tøj, f.eks den jeg har fra Erato med Constant og Stockhausen. Den er fra 75' og ret flot optaget med masser af stort rum og flotte drøn på store trommer. Hvis jeg spiller et mindre afsnit, hvor ht kablerne sider +- som de skal og så spiller afsnittet om igen med fasen vendt på begge ht'ere, så kan jeg tydeligt fornemme på denne plade, at udklingningen af rummet, pludselig kun befinder sig mellem højttalerne og slammet på trommerne får en fjern effekt. Men jeg er nødt til, at vende denne fase fra plade til plade, da denne ikke er den samme hver gang. Så den "forkerte" fase her, kan være som den skal være på en anden plade. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|