Forfatter |
|
Chakaranda Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
Sendt: 26 Marts 2013 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Chakaranda skrev:
Tjoeh det burde vel være muligt...mit problem er bare at jeg ikke rigtig kender
nogen spolebånds-entusiaster el. lign. der kunne tænkes at ligge inde med stumper, da dette felt er nyt område for mig..havde
det været guitar(el) og de dertilhørende rørforstærkere osv. havde det været en helt anden sag, der har jeg mit netværk i
orden. |
|
|
Der har aldrig ligger ret meget og flyde nogen steder herhjemme i lille Dannevang - man skal til udlandet for at finde
tingene, eller finde en udrangeret men brugbar donormaskine.
Citér:
...helst vil jeg ha en Revox (eller Studer!) 2 spors 15ips, for egentlig er det jo det jeg har brug for til mit
hjemmestudie (bruges til at køre de digitale indspilninger ud på for at få tilført båndkompression og analogt "mojo" til sounden)
|
|
|
Det er jo så nok et valg, der giver større muligheder for at finde reservedele :) Men der er godt nok også mange
skrotdynger derude, selvom ejeren mener de er i tip top stand.
(Og dele til Revox/Studer er bestemt ikke billige - men de findes i rigt mål) |
|
|
Det er bl.a. derfor jeg hellere vil Revox/Studer vejen: investeringen vil være større (læs: dyrere), men til gengæld vil jeg
kunne sikre mig reservedele til langt ud i fremtiden...og så er Revox nok også lige en "lidt" bedre maskine end Teac'en når alt
kommer til alt. __________________ Grej: The Fisher X-100, Studer B62, Revox B77 MKII HS, Micro Seiki DQX-500, Stratocasters, hjemmelavede rør-amps m.m.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 26 Marts 2013 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chakaranda skrev:
..Det er bl.a. derfor jeg hellere vil Revox/Studer vejen: investeringen vil være større (læs: dyrere), men til gengæld vil jeg kunne sikre mig reservedele til langt ud i fremtiden...og så er Revox nok også lige en "lidt" bedre maskine end Teac'en når alt kommer til alt.  |
|
|
*jeg* ville til enhver tid foretrække Studer/Revox - men jeg er nok også lettere miljøskadet. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
Chakaranda Forum Bruger

|
Sendt: 26 Marts 2013 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Chakaranda skrev:
..Det er bl.a. derfor jeg hellere vil Revox/Studer vejen: investeringen vil være
større (læs: dyrere), men til gengæld vil jeg kunne sikre mig reservedele til langt ud i fremtiden...og så er Revox nok også lige
en "lidt" bedre maskine end Teac'en når alt kommer til alt.  |
|
|
*jeg* ville til enhver tid foretrække Studer/Revox - men jeg er nok også lettere miljøskadet. |
|
|
Well, det er vel ikke så sært man vil foretrække Studer/Revox..kvalitet, kvalitet og atter kvalitet
400.000 solgte eksemplarer af A77 og at stort set ethvert lydstudie med repekt for sig selv ejer en Studer taler jo sit tydelige
sprog __________________ Grej: The Fisher X-100, Studer B62, Revox B77 MKII HS, Micro Seiki DQX-500, Stratocasters, hjemmelavede rør-amps m.m.
|
Til top |
|
|
BeoHammer Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 202
|
Sendt: 27 Marts 2013 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg den hjem; har stået 15 år i et rygerhjem, så jeg må finde
en måde at fjerne tjærebelægningen fra Nextel beklædningen
uden at skade den...
Den har tilhørt et arkiv og er blevet serviceret løbende, hoveder er
blevet skiftet mindst én gang (fladslidt trykarm) men de
monterede hoveder ser okay ud, spejlet er omrking 3 mm, så cirka
50 procent levetid tilbage.
Splejseblokken er blevet udskiftet med en nøjagtig tæller med
ruller, ser professionel ud, den har forbindelse med capstanprintet
og skifter automatisk tidsvisning til den rette hastighed.
Alle knapper og kontakter sidder på den, den virker godt ud over at
den ikke kan optage på højre kanal.
Der fulgte 15 bånd med, 3 LPR35 på 7" metalspoler og handlen
endte i 800 kr.
Billeder kommer i aften når den kommer på bænken. __________________ B&O-samler og båndnørd.
|
Til top |
|
|
Chakaranda Forum Bruger

|
Sendt: 27 Marts 2013 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke mæ'en
alm. klar eddike el. citronsaft (fra en presset citron) er glimrende til at fjerne nikotintjære med
Mvh
Gunnar __________________ Grej: The Fisher X-100, Studer B62, Revox B77 MKII HS, Micro Seiki DQX-500, Stratocasters, hjemmelavede rør-amps m.m.
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 27 Marts 2013 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Rigtig ren" - eller "glasklar" fra brugsen - også kaldet "det blå" (den billige uden bling-bling) - indeholder ammonium, som er fortræffeligt til opløsning af nikotinbelægninger - samtidig fedtopløsende og kan friske Nextel ganske gevaldigt op. Ammonium er ikke at forveksle med anioniske tensider, som ikke i sig selv gør det. Kig på flasken om den indeholder begge dele - og prisen? - mon ikke en flaske til 10 båndoptagere kan fås for en 10'er?
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
BeoHammer Forum Bruger

|
Sendt: 27 Marts 2013 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uhh, jeg har en gang glasklar på værkstedet - så er det jo bare at komme i gang. Rensede min første B77 igennem i
sæbevand som også friskede Nextel'en op. Er kommet hjem igen efter en tur i svømmeren og har taget nogle billeder
af dyret ved siden af sin identiske søster. Den digitale tæller er en fed tilføjelse, og alle vippekontakter er intakte. Det
skal nok blive en pæn maskine, men jeg skal sælge mine to Sony TC378'ere hvis jeg skal beholde den.
Og se hvad der fulgte med - et Agfa DIN 45513-3 (1982 CCIR standard) testbånd til 19 cm/s i ubrudt emballage.
Hvad mon det er værd?
 __________________ B&O-samler og båndnørd.
|
Til top |
|
|
Chakaranda Forum Bruger

|
Sendt: 27 Marts 2013 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
tillykke med købet
BeoHammer skrev:
Og se hvad der fulgte med - et Agfa DIN 45513-3 (1982 CCIR standard) testbånd til 19 cm/s i ubrudt emballage.
Hvad mon det er værd?
|
|
|
Næppe ret meget: friskfremstillede referencebånd kan købes for 30-40 € (afhængig af typen) på ebay fra et firma i tyskland,
så
det skulle da lige være hvis nogen af nostalgiske årsager vil købe det.
men apropos Revox: Jeg fik så lige et af den slags tilbud man bare ikke må la gå fra sig uanset at ens monetære situation
egentlig ikke tillader det: jeg er i skrivende stund netop kommet ind ad døren med 3 Stk. B77'ere MKII (1/2 track 7 1/2 og
15 ips) inkl.
25 stks. 10 1/2" metalspoler (de fleste med bånd)
En af maskinerne fungerer i flg. sælger glimrende ..og de to andre: ja den ene mangler et par knapper og .... ? Den
tredje...tjaeh
chassiet har fået et ordentligt gok ser lidt smadret ud... så kort sagt et stk fungerende maskine og to reservedelsmaskiner
plus
spolerne...til 2.000 kr. alt inkl.
Og så var sælger endda så flink at hjælpe mig hjem med dem.
__________________ Grej: The Fisher X-100, Studer B62, Revox B77 MKII HS, Micro Seiki DQX-500, Stratocasters, hjemmelavede rør-amps m.m.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 27 Marts 2013 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chakaranda skrev:
....friskfremstillede referencebånd kan købes for 30-40 € (afhængig af typen) på ebay fra et firma i tyskland, |
|
|
Har du et link ?
Og tillykke med ankomsten til Revox klubben :)
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
Chakaranda Forum Bruger

|
Sendt: 27 Marts 2013 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Chakaranda skrev:
....friskfremstillede referencebånd kan købes for 30-40 € (afhængig af typen)
på ebay fra et firma i tyskland, |
|
|
Har du et link ?
Og tillykke med ankomsten til Revox klubben :)
|
|
|
Tak
og ja: Referencebånd (friske) http://stores.ebay.de/Pievox?_trksid=p2047675.l2563
30-40 € var måske nok lige lidt hurtigt fyret af: nogle af båndene koster 70€ ...anyway: de er friskfremstillede (ikke kopier!)
på
en Studer A80 og der er garanti på dem, så jeg kan ikke se andet end at de må være fuldt ud OK
__________________ Grej: The Fisher X-100, Studer B62, Revox B77 MKII HS, Micro Seiki DQX-500, Stratocasters, hjemmelavede rør-amps m.m.
|
Til top |
|
|
BeoHammer Forum Bruger

|
Sendt: 27 Marts 2013 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikke et tilbud, jeg ville nok give 1.500 for spolerne alene - tillykke
Lige en statusrapport fra det mørke Jylland - Nikotinen blev fjernet med opvaskesæbe på frontpanelerne og delvist med
glasrens på kabinettet. Rensede løbeværket godt igennem og gav kontakterne en gang kontaktrens. Nu er den fuldt
funktionel, dog er den normale båndtæller ude af drift pga. en rem, men det gør sgu ikke så meget når man har en real
time tæller __________________ B&O-samler og båndnørd.
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 27 Marts 2013 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan synes du, det kører med realtimetælleren, når båndet spoler hurtigt (når højre spole tømmes?)?
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
Chakaranda Forum Bruger

|
Sendt: 27 Marts 2013 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoHammer skrev:
 |
|
|
Tak...
Ang. spolerne: vi kan måske finde ud af noget der: jeg har ikke brug for SÅ mange spoler, og på en eller anden måde skal
jeg
ha financieret dette køb, som jeg ret beset ikke havde råd til lige pt.
Nu skal jeg lige ha kigget alt igennem: første kedelige overraskelse er allerede dukket op: den såkaldt "velfungerende"
maskine siger som et damplokomotiv når den afspiller og spoler: dunkelyde fra ...? et leje ? andet? ...somethings
rotten...tjaeh there just ain't such thing as "free lunch" as they say
Så lige i skrivende stund er jeg ved at skille den helt håbløse af dem ad for at score nogle knapper til den som mangler et
par stykker...den helt håbløse er virkelige helt håbløs: smadret chassis m.m og den har tydeligvis stået fugtigt, så nu må jeg
se hvor mange af dens dele der kan bruges.
Mvh
Gunnar __________________ Grej: The Fisher X-100, Studer B62, Revox B77 MKII HS, Micro Seiki DQX-500, Stratocasters, hjemmelavede rør-amps m.m.
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 27 Marts 2013 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis den ene maskine, som du skriver, er helt håbløs, så "befri" den for alle printkort - motorer - den komplette tonehovedbro - alle knapper - og....vippeswitchene (lidt svære at komme til ) - metre - bremseassembly - tallerkener - frontpanel - båndstyr - hvis disse ikke er helt slidt i smadder. Ja- kort sagt, alt hvad der ikke er gået i helt i stykker. Disse ting kan være virkelig rare at have i baghånden.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
Chakaranda Forum Bruger

|
Sendt: 28 Marts 2013 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Hvis den ene maskine, som du skriver, er helt håbløs, så "befri" den for alle printkort - motorer -
den komplette tonehovedbro - alle knapper - og....vippeswitchene (lidt svære at komme til ) - metre - bremseassembly
- tallerkener - frontpanel - båndstyr - hvis disse ikke er helt slidt i smadder. Ja- kort sagt, alt hvad der ikke er gået i helt i
stykker. Disse ting kan være virkelig rare at have i baghånden. |
|
|
Nemli'  reddes hvad der reddes kan...og måske jeg sætter noget af den til salg som reservedele...? nu skal jeg lige ha
tjekket de andre to maskiner lidt bedre igennem, for bare jeg har en maskine der kører og en til i reserve så klarer jeg mig.
|
Til top |
|
|
BeoHammer Forum Bruger

|
Sendt: 28 Marts 2013 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Hvordan synes du, det kører med realtimetælleren, når båndet spoler hurtigt (når højre spole
tømmes?)?
Vh
Freddy |
|
|
Jeg har lige spolet en 10½" spole frem og tilbage, den er ret stabil og der er ikke meget modstand i det da det er et
optisk system ala Studer B67 (printet har samme IC'er som B67'eren.) Det er en fed feature jeg godt kunne bruge. __________________ B&O-samler og båndnørd.
|
Til top |
|
|
BeoHammer Forum Bruger

|
Sendt: 28 Marts 2013 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chakaranda skrev:
BeoHammer skrev:
 |
|
|
Tak...
Ang. spolerne: vi kan måske finde ud af noget der: jeg har ikke brug for SÅ mange spoler, og på en eller anden måde
skal jeg ha financieret dette køb, som jeg ret beset ikke havde råd til lige pt.
|
|
|
Jeg skal til København på tirsdag i næste uge, kan komme forbi på en kop kaffe og bese spolerne
Skil endeligt den anden B77'er ad hvis den ikke står til at redde, jeg gav 275 kroner for en tape monitor kontakt på
eBay! Det kan godt være at støjen kommer fra lejet i venstre side før slettehovedet, det larmer også lidt i min første
B77... __________________ B&O-samler og båndnørd.
|
Til top |
|
|
Chakaranda Forum Bruger

|
Sendt: 28 Marts 2013 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoHammer skrev:
Jeg skal til København på tirsdag i næste uge, kan komme forbi på en kop kaffe og bese spolerne
Skil endeligt den anden B77'er ad hvis den ikke står til at redde, jeg gav 275 kroner for en tape monitor kontakt på
eBay! Det kan godt være at støjen kommer fra lejet i venstre side før slettehovedet, det larmer også lidt i min første
B77... |
|
|
Du skal være hjertelig velkommen...men du må ta rodet som det er
Jeg tror det blir ca. 20 spoler jeg sælger, men nu må vi se, jeg skal lige alle æskerne igennem først: foreløbig viste en sig at
indeholde en plastspole..
Støj: Ved ikke lige hvad støjen skyldes, det er meget muligt det skyldes det leje du der nævner, men maskine nr. 2 har jeg
lige spolet på og den er så lydløs som jeg havde forventet så om ikke andet er der da reservedele at hente der.
Jeg har så lige åbnet no. 1: der ser ud til at være lidt slidmærker på den ene spolemotors "kapsel" (eller hvad den nu
hedder) men jeg kan ikke se hvorfra det skulle kunne stamme ?...anyway så bemærkede jeg at der på nr. 3 (den med
smadret chassis) sad nogle gummi-tubes på udvalgte steder i bremse-systemet...og det gjorde der ikke på nr. 1...så dem
flytter jeg lige over....
Ah hvilken luxus det her dog er: tre maskiner at sammenligne og sætte stumper sammen fra.
En god ting at opdage er at der for relativt nylig er skiftet trykrulle på nr. 1, så er den da i hvert fald frisk
PS. hvis du samler på B&O har jeg måske også noget der kunne interessere dig __________________ Grej: The Fisher X-100, Studer B62, Revox B77 MKII HS, Micro Seiki DQX-500, Stratocasters, hjemmelavede rør-amps m.m.
|
Til top |
|
|
BeoHammer Forum Bruger

|
Sendt: 28 Marts 2013 kl. 01:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chakaranda skrev:
BeoHammer skrev:
B77... |
|
|
Du skal være hjertelig velkommen...men du må ta rodet som det er
Jeg tror det blir ca. 20 spoler jeg sælger, men nu må vi se, jeg skal lige alle æskerne igennem først: foreløbig viste en
sig at
indeholde en plastspole..
PS. hvis du samler på B&O har jeg måske også noget der kunne interessere dig |
|
|
Jeg har desværre ikke plads til mere B&O, skal flytte i kollegieværelse til sommer... Jeg kunne godt bruge et ekstra sæt
NAB kerner hvis du har nogle i overskud __________________ B&O-samler og båndnørd.
|
Til top |
|
|
Chakaranda Forum Bruger

|
Sendt: 28 Marts 2013 kl. 02:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoHammer skrev:
...... Jeg kunne godt bruge et ekstra sæt NAB kerner hvis du har nogle i overskud  |
|
|
hmm måske - måske ikke: jeg har desværre kun 2 sæt (og får måske brug for begge hvis jeg får to maskiner op at køre) men
måske penge-nød kan tvinge mig til at sælge det ene.....vi ser
|
Til top |
|
|