Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 21:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: CD vs. vinyl? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 September 2012 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Synes, at trådsstarter skulle gå til sit første indlæg og vælge "ret" og ændre overskriften til "Købe pladespiller eller ej". Så undgå vi indlæg, hvor man fortæller om cd er bedre end vinyl eller omvendt. For trådstarter tripper jo lidt i mellem, om han skal eller ej.

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 September 2012 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Rene_49 skrev:
Haløj   

Jeg har aldrig hørt Vinyl, men har hørt meget godt om det, og har længe leget med tanken om at man skulle invisterer i
en pladespiller.
lige. pt kører jeg altid mit musik digitalt til NAD'en og så fungere den som D/A, synes jeg fungerer rigtig godt. Musikken
er selv tabsfri, (apple Lossless)

Men hvad er jeres erfaring med vinyl, i forholdt til digital cd lyd?
Og hvad koster det at komme ordentlig i gang med pladespiller?

har hørt lyden er varm og sprød, hvilket tiltaler mig meget! love it..

god aften , ser frem til at blive klogere!
Rene

HVIS det forholder sig sådan at du slet ingen vinylsamling har, så synes jeg at du skal droppe ideén .... det blir sgu dyrt at
starte helt fra bunden !
Personligt fatter jeg ikke alle de argumenter for og imod det ene eller det andet medie !
Al min musik afvikles fra harddisk, men jeg høre da stadig vinyl i ny og næ ...... det er 2 meget forskellige verdener og de
har begge deres fordele, så hvorfor udelukke det ene, bare fordi at man får noget nyt ! ?
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 September 2012 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

selvom jeg har plader / bokse der koster over 1000 kr. tror jeg de over 5000 plader jeg har samlet har kostet maks 25.000 -
så meget kan købes brugt i partier til næsten ingen penge - og en stor del til 5 og 10 kr i kirkens korshær etc. og de 2-400
særlige plader du er vild med må du så betale lidt mere for

Starter du med at køben en fesen 2-3000 krs pladespiller fra ny kan du ligeså godt lade være, for de vil sjældent kunne løfte
vinylen derop hvor den hører hjemme - bruger du i stedet 3-5000 på et godt brugt værk med en god arm der kan tumle en
god MC pickup og minimum 2.000 på en god pickup så skulle du være godt kørende

Jens EK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 September 2012 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Efterhånden har jeg da en "lille" fin pladesamling, som jeg holder meget af og vil nødigt undvære lp mediet.  Man skal gøre sig nogle overvejelser inden man hopper ud i det ene eller andet medie. I stedet for at købe en pladespiller til 5000,- og en cd afspiller til 5000,- så ville jeg hellere satse 10.000,- på et af medierne i stedet for at få den halve oplevelse på det ene eller andet medie.

Som det ser ud i dag ville jeg satse på pladespilleren, bevares jeg holder også af cd mediet, men jeg syntes der er MANGE dejlige ting ved lp'erne. Som før nævnt i tråden, pladespilleren kan sammmensættes på mange måder. Du kan vælge værk, arm, pu osv osv. Pladespilleren kræver lidt mere nærvær, altså støve af, vende pladen osv. Man slipper for at zappe rundt, det er der nok af i denne tilværelse:-) Sæt pladen på og nyd hele pladen, dejligt. Lyden kan jeg også lide, jeg syntes der er godt med liv på en lp, men der findes da såvel som på andre medier dårlig lyd på lp'er. En anden ting der, syntes jeg, er fedt ved lp'er er selve det at gå  kasser igennem med gammelt guld, men også f.eks. gå i Moby Disc (Odense) og køben en ny flot lp i en god pressning og så hjem og smide den på pladespilleren og nyde et fullsize cover:-)

Jeg køber dog stadig cd'er, også fordi man tit kan erhverve dem billigere og jeg syntes cd afspilleren ofte bliver skældt ud for den dårlige lyd. Cd afspilleren kan altså lyde rigtigt godt, syntes jeg. Streaming og harddiskbaseret musik er jeg ikke nået til endnu.

Der er mange alternativer derude, til 10.000,- syntes jeg disse laver gode pladespillere:

Rega RP6

Nottingham Analogue interspace jr.

Roksan 5.2

Til top Vis Jens EK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens EK

sold
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 September 2012 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Synes, at trådsstarter skulle gå til sit første indlæg og vælge "ret" og ændre overskriften til "Købe
pladespiller eller ej". Så undgå vi indlæg, hvor man fortæller om cd er bedre end vinyl eller omvendt. For trådstarter tripper jo
lidt i mellem, om han skal eller ej.

Der efterspørges vel netop andres erfaringer med vinyl... Det er svært at argumentere for om trådstarter skal købe pladespiller
eller ej uden at fortælle hvad man synes om, og hvorfor. Ellers bliver det jo kun en "ja/nej" tråd, og så skulle det have været en
poll i stedet
Til top Vis sold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sold

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2012 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Jow jow....men det er overskriften, der indbyder til noget andet end tiltænkt, mente jeg.

sold
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 September 2012 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Jamen du har jo ret.

Helt konkret er der en Roksan Radius på forhandlersalg lige nu, til 5.000 kr. En dejlig pladespiller som jeg selv har haft
stor glæde af for nogle år siden.

Mindre kan dog også gøre det, måske en Rega Planar 2 (eller en Origin Live Rega-killer til samme pris) i brugt men
velholdt tilstand. Der skal så også pickup og RIAA til (trådstater har åbenbart en surround-receiver uden
sidstnævnte), så lidt penge koster det da...

Når nu anlægget er fra Hifi-Klubben, så kommer trådstarter der åbenbart, og så kunne man jo vælge en Argon
pladespiller (meget lig Rega) til 2.000 inkl. pickup og en Cambridge RIAA til 600, så er man da ude af startblokkene.

Forbehold? Ja. Hvad skal formålet være? Skal det bare være sjovt og engang imellem, så er ovenstående fint - så går
man på jagt i brugtbutikker og køber gamle Doors-plader o.l. Man kan også gå lidt mere all-in (et dejligt udtryk) og gå
efter decideret lydkvalitet, men så bliver det dyrt. Uanset er det ikke til de 10 plader man arver fra onkel Anders'
ejendele, der skal være vilje bag til at bruge det også, dvs. at indkøbe lp-plader, samt at man synes det er sjovt at
det ikke skal være for nemt.

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 September 2012 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Da det altid er meget sjovt/spændende at høre en form for svar fra trådstarter når der nu har været en del gode indlæg omkring dette, dog misvisende overskrift, tema. Så er der mulighed for det Rene_49?
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2012 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Det kunne da også være, trådstarter blot var i det lune hjørne og for sjov skabe lidt diskussion for og imod.............

Sirper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 September 2012 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

hej

Begge medier kan opfylde, alle ens ønsker, hvad musik angår, de har dog lidt forskellige måde, at gribe det an på. Den digitale
teknik kan ved første lyt være et meget imponerende at lytte til men det jeg synes efter noget tids lytning mangler der et eller
andet så derfor bruger jeg selv streaming/ cd afspilling, når bare skal høres musik i baggrunden men det skal dog også siges at
det er langt det nemmeste medie at håndtere.
Lp setupet er når man har tid og roen, har man den kan et lp setup være fortryllende, alene det at gøre en lp klar til afspilling
kan være langvarig proces, den skal måske vaskes inden og når den sættes på skal armen sættes i rillen også er der først
musik. Hvad får man så, ja ved første lyt kan det godt virke lidt tamt i forhold til det digitale især når man lige har lyttet til det.
men har man først lyttet lidt til musikken opdager charmen ved plader, lydbillede stort, instrument bliver spillet som de lyder og
det giver en fornemmelse af at man sænker skulderene og lader roen falde over en. Så jeg ville bestemt gå efter et vinyl
setup, men som det er skrevet før kan det blive et dyrt at starte op og man skal gøre med sig selv om gider være pladevender
for et nemt medie er det ikke.   
Mvh
Per
Til top Vis Sirper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sirper

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 September 2012 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Det lyder godt nok til udfra mange indlæg, at man skal være temmelig masochistisk anlagt for at høre vinyl. Det er det rene nonsens. Man kan sagtens kombinere enkel og nem betjening og god lydkvalitet. Den Denon Dp 47 jeg har lyder garanteret mindst lige så godt som nogen REGA 3 (og den har jeg også haft) men betjeningskomforten og elegancen er klasser bedre.

Og alle hifi køb er vel grundlæggende en afvejning af fire parametre:  lydkvalitet, betjeningskomfort, pris og mærke. Her vægter vi bare forskelligt. Så det er helt op til den enkeltes præferencer at vælge, og spørgerens vægtning af de fire parametre kan være fuldstændig lige så korrekt som min eller enhver anden på denne tråds vægtning.

Og hvis det er en ny pladespiller der ønskes, kan den også skaffes både fuldautomatisk og manuel. Den enkelte må bare finde sine egne præferencer.

sold
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 September 2012 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Og alle hifi køb er vel grundlæggende en afvejning af fire parametre:  lydkvalitet,
betjeningskomfort, pris
og mærke. Her vægter vi bare forskelligt. Så det er helt op til den enkeltes
præferencer at vælge, og spørgerens vægtning af de fire parametre kan være fuldstændig lige så korrekt som min eller
enhver anden på denne tråds vægtning.

Og hvis det er en ny pladespiller der ønskes, kan den også skaffes både fuldautomatisk og manuel. Den enkelte må
bare finde sine egne præferencer.

Lige præcis.

Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 September 2012 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/pladespiller/deno n_dp-300f_pladespiller_sort.htm

3000 bananer og så med indbygget RIAA. Smart og en god all round begyndelse til vinyl mediet.

Mit kendskab til afspilleren kommer fra min stambar som har vinyltorsdag. Den spiller ganske fino og der er jo så mange hifiklubber i landet at du sikkert bor tæt på en hvor du kan opleve den og måske låne med hjem. Hvad ved jeg.

Vinyl og CD er ikke bare enten eller. Det handler bl.a. om præferencer, lyst og temperament.

... Har din NAD en phonoindgang kan du med fordel købe brugt til billige penge.

Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 20 September 2012 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
....... bruger du i stedet 3-5000 på et godt brugt værk med en god arm der kan tumle en god MC pickup og minimum 2.000 på en god pickup så skulle du være godt kørende

Jeg synes godt nok du skyder højt her !   En god brugt pladespiller af de bedre kan jo klares til et noget lavere prisleje.

f.eks en denon DP47 og en ortofon 2m red lander på det halve,  og kombinationen spiller rigtigt pænt

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2012 kl. 06:06 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

r-l-b skrev:
....... bruger du i stedet 3-5000 på et godt brugt værk med en god arm der kan tumle en god MC pickup og minimum 2.000 på en god pickup så skulle du være godt kørende

Jeg synes godt nok du skyder højt her !   En god brugt pladespiller af de bedre kan jo klares til et noget lavere prisleje.

f.eks en denon DP47 og en ortofon 2m red lander på det halve,  og kombinationen spiller rigtigt pænt

Nemlig. Og trådstarter vil sikkert hilse automatikken velkommen. Han er jo ikke vant til at betjene sår'n ein ding og glemmer den måske under afspilning.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 21 September 2012 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

sold skrev:
Hermann. skrev:

Og alle hifi køb er vel grundlæggende en afvejning af fire parametre:  lydkvalitet,
betjeningskomfort, pris
og mærke. Her vægter vi bare forskelligt. Så det er helt op til den enkeltes
præferencer at vælge, og spørgerens vægtning af de fire parametre kan være fuldstændig lige så korrekt som min eller
enhver anden på denne tråds vægtning.

Og hvis det er en ny pladespiller der ønskes, kan den også skaffes både fuldautomatisk og manuel. Den enkelte må
bare finde sine egne præferencer.

Lige præcis.

I mit tilfælde kan der roligt tilføjes en femte - og måske endda altafgørende - parameter: WAF/SAF (Wife Acceptance Factor/Spouse Acceptance Factor)!

Det mærkes tydeligt, at forum primært består af mænd, hvor konen/kæresten for længst er skredet

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 September 2012 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

r-l-b skrev:
....... bruger du i stedet 3-5000 på et godt brugt værk med en god arm der kan tumle
en god MC pickup og minimum 2.000 på en god pickup så skulle du være godt kørende

helt enig i at det vil være en god kombi - men det er en 20-25 år gammel pladespiller og jeg passer lidt på med at anbefale
vintage til nogen der vil starte fra ny - da jeg ikke ved om pågældende har overskud og mod på evt. ting der kan opstå med
det skønne gamle udstyr.

Er vi ovre i vintage kanman jo også anbefale en Lenco l75 -+ en brugt sme arm og så kan vi hurtigt komme ned i pris og
væsentligt op i kvalitet set i forhold til fx project debut

Rene_49
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 September 2012 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Beklager mit yderst uhøffelige fravær i tråden !
Jeg var helt kommet fra at jeg havde oprettet tråden.
Tak for alle de fine kommentar, rigtig mange brugbare , men jeg må sige at der er rigtig mange forskellige holdninger, og tror jeg må ud og danne
min egen holdning. Jeg synes pladespiller er rigtig charmerede, og jeg kan godt lide den hygge med at det er gammeldags. Derudover vil jeg også
gerne opnå bedre lyd, hvis det ikke er muligt, så er det uintersandt for mig. Jeg ser lp som en ting jeg vil sætte på, når jeg skal sætte mig ned og
lytte. Altså jeg vil bruge lp'en til lytning, hvis det var.
Jeg er skam fint med på at man skal betjene den manuelt, synes jeg høre med til. Men som sagt, der skal være lydmæssig gevindst!
Jeg tænker omkring 3000.kr, og så er jeg i gang med pladespilning, hvis det kommer derover, så må jeg indrømme at jeg synes det bliver for mange
penge.
Til top Vis Rene_49's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rene_49

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 21 September 2012 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Rene_49 skrev:
Jeg er skam fint med på at man skal betjene den manuelt, synes jeg høre med til. Men som sagt, der skal være lydmæssig gevindst!
Jeg tænker omkring 3000.kr, og så er jeg i gang med pladespilning, hvis det kommer derover, så må jeg indrømme at jeg synes det bliver for mange
penge.

Jeg er næsten nødt til at pirke lidt i hvad du definerer som en lydmæssig gevinst - Går du efter musikken eller teknikken ?

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Sendt: 21 September 2012 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Ting til hver sin tid.
Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave