Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: CD vs. vinyl? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 September 2012 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Kære Rene_49.

Selv om jeg er vild med vinyl, så er jeg af den overbevisning at 3.000 til værk, arm, pickup og RIAA er for lidt (har prøvet MANGE kombinationer). Stort set en hvilken som helst CD-afspiller/PC+DAC i den prisklasse kan gøre det bedre.

Men hvis det bare er for nostalgiens skyld, så er det vel helt OK.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 21 September 2012 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Jeg må give Janils ret, (igen)

Ved at investere for lidt får du et setup som er behæftet med for mange af Lp'ernes svagheder og det ville være synd. jo
dårligere et analog setup man har jo mere integreres slid, knas, forvrængning i musiken og det tager altså noget af
glæden, jo bedre setupet bliver des længere væk fra musiken kommer unoderne og på et tidspunkt kan man opleve at
musikken spiller helt uhindret og rent i et dejligt lydbillede bag, over, omkring højtalerne, men støj og deslige "ligger" til
siden eller i et helt andet plan så man ikke distraheres med mindre pladen er tæt på kassabel.

Jeg har lige lyttet til en fuldstændig "crisp" indspilning fra 1965 med The Oscar Peterson Quartet, "We get request's".
Det er en ren endorfinrus, hash og alt muligt l**t gå hjem og læg jer, det her er et ægte "high" på ren biologi og analogi
:O)

Men du skal investere, måske skal du bare erkende at du må spare op lidt længere og så investere i en brugt god ikke alt
for gammel pladespiller, måske en Clearaudio Emotion, den er leveret med værk og arm sammen og det swinger, så
SKAL du bruge en ordentlig vægmonteret hylde at sætte den på.

Hvis jeg skulle købe en starterkæde ville jeg gå efter en ældre highend riaa eventuelt i en ældre highend forforstærker.

Men mit råd er at spare til du når en fornuftig" kritisk masse og det er 3000 kr ikke.

Der var en i denne tråd som beskriver det jeg også oplever ved analoglyd fra plade kontra cd lyden. Med analog draver
man et lettelsens suk fordi man ikke skal anstrenge hjernen så meget, det er simpelthen mere let at lytte til. Derfor
sidder man oftest også mange timer og bare lytter, hvorimod jeg oplever at med CD, sidder jeg og tænker på hvad jeg
skal skifte til af musik lige om lidt.....

mvh. Asger

PS:Hvis du kommer til staden kan du jo bare sige til så kan du få en demo og en kop kaffe.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 21 September 2012 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Jeg må give Janils ret, (igen)

Ved at investere for lidt får du et setup som er behæftet med for mange af Lp'ernes svagheder og det ville være synd. jo
dårligere et analog setup man har jo mere integreres slid, knas, forvrængning i musiken og det tager altså noget af
glæden, jo bedre setupet bliver des længere væk fra musiken kommer unoderne og på et tidspunkt kan man opleve at
musikken spiller helt uhindret og rent i et dejligt lydbillede bag, over, omkring højtalerne, men støj og deslige "ligger" til
siden eller i et helt andet plan så man ikke distraheres med mindre pladen er tæt på kassabel.

Jeg har lige lyttet til en fuldstændig "crisp" indspilning fra 1965 med The Oscar Peterson Quartet, "We get request's".
Det er en ren endorfinrus, hash og alt muligt l**t gå hjem og læg jer, det her er et ægte "high" på ren biologi og analogi
:O)

Men du skal investere, måske skal du bare erkende at du må spare op lidt længere og så investere i en brugt god ikke alt
for gammel pladespiller, måske en Clearaudio Emotion, den er leveret med værk og arm sammen og det swinger, så
SKAL du bruge en ordentlig vægmonteret hylde at sætte den på.

Hvis jeg skulle købe en starterkæde ville jeg gå efter en ældre highend riaa eventuelt i en ældre highend forforstærker.

Men mit råd er at spare til du når en fornuftig" kritisk masse og det er 3000 kr ikke.

Der var en i denne tråd som beskriver det jeg også oplever ved analoglyd fra plade kontra cd lyden. Med analog draver
man et lettelsens suk fordi man ikke skal anstrenge hjernen så meget, det er simpelthen mere let at lytte til. Derfor
sidder man oftest også mange timer og bare lytter, hvorimod jeg oplever at med CD, sidder jeg og tænker på hvad jeg
skal skifte til af musik lige om lidt.....

mvh. Asger

PS:Hvis du kommer til staden kan du jo bare sige til så kan du få en demo og en kop kaffe.

For lige at konkretisere med et par eksempler kommer der lidt fra ksb:

Mission fra dengang det var rigtig eksotisk :O)   Den har jeg hørt over et par quad'er og en god Thorenz pladespiller uha
uha uha.
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=229774

På denne ville jeg se mig om efter en rigtig god NY pickup.
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=230266

På denne ville jeg også se mig om efter en god NY pickup og købe armen som foreslået.
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=229866

mvh. Asger

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 September 2012 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Luggelaj skrev:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/pladespiller/deno n_dp-300f_pladespiller_sort.htm

3000 bananer og så med indbygget RIAA. Smart og en god all round begyndelse til vinyl mediet.

Mit kendskab til afspilleren kommer fra min stambar som har vinyltorsdag. Den spiller ganske fino og der er jo så mange hifiklubber i landet at du sikkert bor tæt på en hvor du kan opleve den og måske låne med hjem. Hvad ved jeg.

Vinyl og CD er ikke bare enten eller. Det handler bl.a. om præferencer, lyst og temperament.

... Har din NAD en phonoindgang kan du med fordel købe brugt til billige penge.

Denon 300f er en fin all round pladespiller, der giver god valuta for pengene. Der er indbygget RIAA som kan slåes fra og til under tallerkenen. Jeg har anbefalet pladespiller til et par stykker, de købte begge den model. En ulempe er at den fabriksmonterede noname pickup, ikke er særlig god, derfor bør der købes en bedre pick up. Men en god pladespiller for dem der også prioriterer andet end pladespiller og så er den også rigtig pæn.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 22 September 2012 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Den Dual pladespiller jeg foreslog fra Dans Tv er jo også en fin all round pladespiller.

sold
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 September 2012 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme at jeg - måske fordi jeg har valgt den lidt mere seriøse tilgang - ville forsøge at finde en "rigtig"
pladespiller, og ikke sådan en plastik Denon-ting... Denon kan sagtens lave pladespillere, f.eks. den foreslåede, men
for lang tid siden udgåede, DP-47, men sådan en "konsum-ting" ville jeg undgå. Alene det at den har en indbygget
RIAA får det til at løbe mig koldt ned ad ryggen. Ikke fordi der er noget galt med princippet, man har jo set
pladespillere med en NLE 17 indbygget, men fordi netop den pladespiller formentlig ikke har en bare nogenlunde
fornuftig RIAA indbygget - så kan man næsten lige så godt købe en USB-model.

Rega, Denon, Dual, Pro-Ject, Thorens, Linn, eller hvad man nu finder af fornuftige modeller på brugt-markedet... Det
kan være en fin afspiller. Og så en fornuftig lille RIAA ved siden af. Det giver muligheden for at opgradere separat
når/hvis man synes det er tid hertil.

Sådan en Denon-ting køber man kun hvis man synes at pladespillere er for besværlige - og i så fald skal man i det hele
taget bare holde sig væk!
Til top Vis sold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sold

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 September 2012 kl. 06:26 | IP-adresse registreret  

sold skrev:
Jeg må indrømme at jeg - måske fordi jeg har valgt den lidt mere seriøse tilgang - ville forsøge at finde en "rigtig" pladespiller, og ikke sådan en plastik Denon-ting... Denon kan sagtens lave pladespillere, f.eks. den foreslåede, men for lang tid siden udgåede, DP-47, men sådan en "konsum-ting" ville jeg undgå. Alene det at den har en indbygget RIAA får det til at løbe mig koldt ned ad ryggen. Ikke fordi der er noget galt med princippet, man har jo set
pladespillere med en NLE 17 indbygget, men fordi netop den pladespiller formentlig ikke har en bare nogenlunde fornuftig RIAA indbygget - så kan man næsten lige så godt købe en USB-model.

Rega, Denon, Dual, Pro-Ject, Thorens, Linn, eller hvad man nu finder af fornuftige modeller på brugt-markedet... Det kan være en fin afspiller. Og så en fornuftig lille RIAA ved siden af. Det giver muligheden for at opgradere separat når/hvis man synes det er tid hertil.

Sådan en Denon-ting køber man kun hvis man synes at pladespillere er for besværlige - og i så fald skal man i det hele taget bare holde sig væk!

Jeg har prøvet Denon dp 300 et par uger et par uger og kender den rimeligt godt. RIAAen indbygget er helt OK. Jeg sammenlignede den med den indbyggede i min forstærker Denon PMA 1500, og der var ikke stor forskel, måske var den indbyggede i forstærkeren marginalt bedre, men den fabriksmonterede pickup er ikke god, og det indrømmer sælgeren i HIfi klubben også på stedet, derfor bør der nok købes en ny nærmest fra start. Den er iøvrigt remtrukket og ikke direkte drevet som Denon normalt er. En anden mulighed fa HIFI klubben er ARGON - en REGA 2 kopi, men så er den manuel, og vil den så blive brugt i praksis. 

Og det er da egentligt meget smart at indbygge RIAAen, for så kan den sluttes til overalt. Det samme gjorde B&O med de sidste modeller af deres fine tangential pladespillere.

Dual er absolut også et godt bud, de er normalt halvautomatiske, hvilket er et helt fint princip. 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes