Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 15:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Bedste hovedtelefon til iPod (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
M1980
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 30 September 2012 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Er der nogen med et eller flere gode bud på "de bedste" hovedtelefoner til nyeste iPod classic?

Prisen er underordnet, idet jeg under alle omstændigheder forventer ikke at have råd til at købe nogen hovedtelefon med
det samme, men blot gerne vil have nogle gode råd og bud, som jeg så i ro og mag kan undersøge (dvs. først læse om og
siden prøvelytte), for så at spare op til dem og købe dem engang i en forhåbentlig ikke alt for fjern fremtid.

Det jeg er interesseret i er at få bedst mulig lyd ud af iPod'en når jeg er hjemme, så det er ligegyldigt om hovedtelefonerne
er åbne eller lukkede, for jeg har allerede et par Sennheiser in-ear, som jeg bruger når jeg er på farten, og som isolerer
udefrakommende støj ganske tilfredsstillende. Jeg har ingen hovedtelefonforstærker eller dock, ikke endnu i hvert fald, så
det er vigtigt at hovedtelefonerne ikke er for stor en belastning for min iPod, omend de dog gerne må vokse med opgaven
hvis/når jeg får indkøbt en ordentlig hovedtelefonforstærker.

Min musiksmag er ganske bred og omfatter country, neo-folk og opera, foruden diverse mere ekstreme varianter af metal.
Jeg lytter til alle disse genrer omtrent lige ofte, så umiddelbart har jeg ikke lyst til at prioritere en af dem frem for de andre.

Jeg har umiddelbart haft kig på Audeze LCD2, men er meget i tvivl om, hvorvidt den mon egner sig så godt til at blive
tilsluttet iPod'en direkte...
Til top Vis M1980's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M1980

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 30 September 2012 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne f.eks anbefale dig dem som jeg selv bruger på mit arbejde som håndværker, og det er Sennheiser PX100. De kræver ikke at man hæver bas og grundtone, da de spiller med fint niveau her og ellers spiller de godt. Der er også 2 modeller fra AKG og det er K420 og K451. Alle 3 kan foldes sammen så de ikke fylder noget i rygsækken/tasken. De ligger på ørene og er ikke særligt tunge.   

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 September 2012 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv meget glad for mine B&W P5 til min iPhone
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

M1980
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2012 kl. 07:09 | IP-adresse registreret  

Tak for svar. Umiddelbart havde jeg dog noget nærmere highend i tankerne end de forslag I er kommet med, men det kan
måske slet ikke lade sig gøre at slutte den slags direkte til iPod'en med et bare nogenlunde resultat?

Jeg leder som sagt ikke efter et par hovedtelefoner til når jeg er på farten, for det har jeg allerede, men derimod efter et par
som tillader mig at få mest muligt ud af min iPod derhjemme uden øvrige mellemled, men et par som dog meget gerne må
komme til at lyde endnu bedre hvis/når jeg får anskaffet mig en bedre kilde (DAC, docking station, eller en bedre cd
afspiller end min nuværende) samt dedikeret headamp.

Mine tanker er, som nævnt indledningsvis, umiddelbart gået i retning af Audeze LCD 2, men jeg finder også eksempelvis
Sennheiser HD800 interessante, foreløbig bare ud fra hvad jeg har læst - jeg har desværre endnu ikke fået lyttet til nogen
af dem. Umiddelbart forestiller jeg mig at kunne forsvare at bruge ca. 10.000 på et par hovedtelefoner inden for et års tid
(og yderligere ca. 10-15.000 på en dedikeret hovedtelefonforstærker et års tid senere), men jeg ville bestemt heller ikke
have noget imod kun at bruge det halve, hvis det skulle være helt umuligt at få noget ordentligt ud af at sætte et par ægte
highend hovedtelefoner direkte til iPod'en.

martingl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Oktober 2012 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Efter min bedste opfattekse giver det ikke meget mening at slutte et sæt hd800 eller audeze direkte til en ipod...har selv bla et sæt hd 800 og den
spiller ikke bedre sammen med ipodden end en hodtlf til 500 kr...har du en amp på er det selvfølgelig en anden sag...det eneste du får ud af det er at
du ikke kan få et ordentlig lydniveau da fx hd800 er på 300 ohm...
Til top Vis martingl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martingl

M1980
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2012 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg havde det jo godt på fornemmelsen, og jeres indspark har også fået mig til at læse noget mere diverse steder på
nettet, og det forekommer mig derved at være blevet bekræftet at hd800 ikke vil være den fornuftigste investering jeg kan
foretage mig.

Jeg har imidlertid fundet to andre kandidater, som forekommer et ideelt kompromis, og som jeg synes det kunne være
spændende at høre andres mening om, og aller helst også erfaringer med:

http://europe.beyerdynamic.com/shop/hah/headphones-and-heads ets/at-home/music-pleasure/t-5-p.html

og

http://kenrockwell.com/audio/ultrasone/edition-8.htm

Det er som sagt planen at starte med at bruge disse hovedtelefoner direkte i iPod'en (og i computeren), for så på et senere
tidspunkt at investere i en dedikeret hovedtelefonforstærker og således få mest muligt ud af dem derhjemme. Men hvilket
par mon vil være det bedste køb med mine præferencer?

Jeg er ikke til al for klinisk og analytisk lyd, men gerne til en smule varme, uden at det dog bliver for uldent; det vigtigste
for mig er nerven, gløden og livet i musikken.

(edit: rettet link)

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 01 Oktober 2012 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Det kommer jo an på hvad der menes med "bedste".

Har længe anvendt mine B&W P5 med både HTC og Ipone med gode resultater. Har nu også købt Ipad og det gjode ikke lyden dårligere (FLAC filer og 320k MP3). Må dog indrømme, at mine nyanskaffede Focal Spirit One gør det bedre. De er fysisk større at slæbe rundt med, men har også mere fylde og en bedre top end B&W. De gør det faktisk imponerende godt.

Har også prøvet mine Beyer Dynamics T1 på transportabelt grej. Går lige an med Ipad, men de er trods alt for store at slæbe rundt med. Lyden er desuden langt bedre med en "rigtig" hovedtelefon udgang/forstærker.

T1 er dog en bedre hovedtelefon end de to andre - absolut ingen tvivl om det.

wiii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2003
Sendt: 01 Oktober 2012 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Bedste lyd jeg har hørt fra min iPod uden hovedtelefonforstærker er med den nye Denon AH-D600 til 3799,-

Med lossless filer lyder det virkelig godt:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/hovedtelefoner/ denon_ah-d600_hovedtelefon.htm
Til top Vis wiii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wiii

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 Oktober 2012 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Det er vel bare at holder sig til de minimum 32 ohm som jeg mener de tekniske data siger,

AKG K 701 burde virke !

M1980
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2012 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

T1 lyder ikke som det helt optimale valg, men hvor stor mon forskellen er på denne og så T5p, og hvori mon denne forskel
består? Jeg har ikke kunnet finde noget til belysning af disse spørgsmål endnu...

Efter at have læst et par anmeldelser af Denon AH-600, forekommer de mig heller ikke det helt rigtige valg; de skulle egne
sig bedst til elektronisk musik og pop, hvilket jeg aldrig hører, mens de ikke skulle være lige så velegnede til akustisk
musik, som jeg lytter meget til. Derudover skulle de også være meget lyse i lyden, hvilket jeg generelt ikke rigtig er til.

AKG 701 skulle, efter hvad jeg har læst, også specielt være for dem der er mest til en analytisk og detaljeret
musikgengivelse frem for en gengivelse der er blød, varm og levende, hvilken sidstnævnte er mere i overensstemmelse
med mine præferencer, så denne hovedtelefon virker heller ikke som det helt rigtige valg for mig.

Er der ikke nogen, der har meninger om, og/eller erfaringer med Beyerdynamics T5p eller Ultrasone Edition 8? Umiddelbart
forekommer det mig at disse giver noget nær det bedste fra flere verdener, og kun med ganske få kompromisser, samtidig
med at der er potentiale for en massiv opgradering af lyden ved at investere i en dedikeret hovedtelefonforstærker på et
senere tidspunkt - blot bekymrer det mig, hvor lidt jeg har fundet skrevet om dem indtil videre, og at der ikke lader til at
være mulighed for at lytte til dem her hvor jeg bor i Spanien inden eventuelt køb...

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2012 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
Det er vel bare at holder sig til de minimum 32 ohm som jeg mener de tekniske data siger,

AKG K 701 burde virke !
Mine AKG 280 Parabolic er på 75ohm og når jeg tilslutter dem min lille fine Lumatron DAB/FM radio på størrelse med en lille iPod, er der ikke meget lyd at gøre godt med. Men de er dog også lidt tunge at drive samtidigt. Men mine to Sennheiser som PX-100 og PX-100/ll på de 32 ohm du nævner, er der fuldt blus på. Her følsomheden dog også oppe på over 117db.

Simple Hifi
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 03 Maj 2010
Sendt: 01 Oktober 2012 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Prøv at kigge her:

http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=11&t=2069

Et alternativ til Ultrasone Edition 8 kunne også være den forholdsvis nye Signature Pro
Til top Vis Simple Hifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Simple Hifi Besøg Simple Hifi's Websted

Henrik_sdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 Oktober 2012 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

koss porta pro
Til top Vis Henrik_sdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik_sdk

wiii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2003
Sendt: 02 Oktober 2012 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

M1980, Prøv nu at høre AH-D600 selv først, jeg har også læst nogle af de halvdårlige anmeldelser, men på mit hoved spiller de
fantastisk, og jeg har prøvet alle genrer, borset fra opera og hiphop, som jeg aldrig hører.
Til top Vis wiii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wiii

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2012 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

wiii skrev:
M1980, Prøv nu at høre AH-D600 selv først, jeg har også læst nogle af de halvdårlige anmeldelser, men på mit hoved spiller de
fantastisk, og jeg har prøvet alle genrer, borset fra opera og hiphop, som jeg aldrig hører.
Ja, man skal tage de tests med en......hel saltmine. Lyt og bedøm selv. Så er du sikker på pengene er godt givet ud. Når du har lyttet og indtrykkende har sat sig, og du er tilfreds.....så kan du læse test, for så har du dannet din egen mening.

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 02 Oktober 2012 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Beyerdynamic T70p kunne også være en mulighed. Der er lidt læsestof om T70 og T70p her:

http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=11&t=430

Skal det være rigtig seriøst, vil jeg dog anbefale digital iPod transport + DAC + dedikeret hovedtelefonforstærker, men det løber selvfølgelig op
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

M1980
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2012 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange spaendende svar.

Som Anda8000 skriver, saa er det optimale naturligvis at indsaette nogle mellemled mellem iPod'en og hovedtelefonerne, og
det er ogsaa netop hvad jeg gerne vil paa lidt laengere sigt, for det kan desvaerre naeppe lade sig goere for mig at anskaffe
det hele paa én gang, saa jeg er noedt til at gribe det an paa en maade der baade kan lade sig goere og giver mening.

Umiddelbart forestiller jeg mig at det er bedst foerst at koebe en laekker hovedtelefon for op til 10.000, som lige gaar an til
iPod'en, og saa senest aaret efter koebe hovedtelefonforstaerker og DAC for ekstra ca. 10.000-15.000, frem for at koebe det
hele for 10.000 nu og til gengaeld gaa vaesentlig mere paa kompromis med kvaliteten. Ikke desto mindre har jeg dog overvejet
forskellige alternativer, saasom enten Grado RS2 (kan faas for 5.000) eller Sennheiser HD650 (kan faas for 3.000), parret med
henholdsvis enten Amity HPA5R (http://www.amity.de/infoengl/Hpa5Ren.html) eller Audiovalve RKV
MKII (http://www.audiovalve.info/nav/rkv_en.html) - eller maaske noget helt andet og bedre, for jeg leder som
sagt stadig. Det ideelle vil naturligvis vaere at finde de bedst mulige hovedtelefoner til den lavest mulige pris, som foerst goer
det rigtig godt direkte i iPod'en og dernaest endnu bedre tilsat en bedre kilde og forstaerkning - og endnu bedre ville det
vaere, hvis den ideelle hovedtelefonforstaerker har indbygget USB DAC, hvilket modellen fra Audiovalve imidlertid ikke lever op
til. Men, det er fortsat alt sammen bare loese tanker og droemme, som dog forhaabentlig vil modnes med tiden, saaledes at
jeg ender med at goere det helt rigtige koeb, som jeg vil vaere tilfreds med mange aar frem i tiden.

Jeg har laest andetsteds at det som regel er mere tilraadeligt at bruge sine penge paa flere forskellige hovedtelefoner der ikke
noedvendigvis er fabrikanternes absolutte topmodeller, frem for paa en enkelt topmodel, fordi der uanset hvad er stor forskel
paa, hvor godt de forskellige hovedtelefoner gengiver forskellige musikgenrer. Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal mene om den
anbefaling - dog kunne jeg godt forestille mig at der er noget om det, men det er jo nok noget der er mange forskellige
holdninger til...

At bedoemme ud fra hvad jeg har laest, saa tror jeg stadig at Audeze LCD2 er droemmetelefonen, og gerne sammen med
enten Leben CS300X eller Red Wine Audios specialmodel (http://www.aloaudio.com/audeze-edition-headphone-
system), men jeg tvivler paa at faa raad/lov til nogen af de loesninger, det ville under alle omstaendigheder ligge alt
for langt ude i fremtiden, og jeg har egentlig heller ikke lyst til at vente alt for mange aar paa at kunne virkeliggoere
droemmen om et laekkert head-fi setup.

Mon der er nogen af jer, som har forslag til hele head-fi setups, der inkluderer enten iPod eller computer og som kan holdes
indenfor budgettet, og som opfylder de oensker og praeferencer, som jeg har opstillet?

(Edit: links, uden dog at kunne faa dem til at virke som oensket)

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

At brænde 10 kilo af på et par hovedtelefoner og så trække dem med en Ipod er i mine øjne det glade vanvid, fuldstændigt bindegalt...

At trække den slags hovedtelefoner med en Ipod, svarer til at lægge en Puch Maxi motor i en Audi TT..

At bruge 10 kilo på et par hovedtelefoner er derimod OK hvis man har en ordentlig kilde, kan fikses med lidt ekstra udstyr til Ipodden..
Har en GOD forstærker..
Og det skal være grej der virkelig yder godt altså i en temmelig høj prisklasse, vi snakker en samlet sæt pris på minimum det dobbelte af f.eks et par HD800/Audeeze LCD2, men du vil vel hellere have LCD3 så kan du da brænde 15.000 nytteløse kroner af..

Køb du dig et par Superlux HD681, prøv at søge her på siden om dem..
Så slipper du med at bruge 300kr og så kan du brænde 1000 spir af på lidt ekstra udstyr.

Så har du et godt og billigt setup, som vil lammetæve de allesteds nærværende BEATS til den halve pris..

De sidste 8.000 sætter du så I banken og griner hele vejen hjem fra den..

I min optik er holdningen "jeg brænder hele budgettet af på et par 8000 kroners bøffer og så opgradere senere" lidt langt ude, for du vil blive så skuffet over lyden at du slet ikke gider at gøre noget anstændigt ud af denne hobby..

Start evt. med et setup til 2500 spir, indeholdende en DAC/Amp til omkring de 1500 spir og et par bøffer til omkring en tusse, så er du virkelig godt kørende..

Ikke at det rager mig om du bruger Ugandas bruttonational produkt på et par bøffer.

Hvis du endelig vil have en eksklusiv hovedtelefon til at trække med din Ipod, så prøv at rette øjnene mod Phillips Fidelio, de kan trækkes og lyder OK fra en svag kilde.

Du må endelig ikke tro at jeg på nogen måde føler nogen form for antiparti mod, dig men jeg vil så gerne redde dig fra at begå en økonomisk dumhed af dimensioner, ikke set større siden vi solgt de vestindiske øer

M1980
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 02:50 | IP-adresse registreret  

Jeg tager dig det på ingen måde ilde op, Claus-dk. Jeg har på det seneste også læst en del fra din hånd på
http://hoved-fi.dk/index.php, hvor det lykkedes mig at blive meget interesseret i
JVC HA DX-1000, som det imidlertid ikke lader til at være muligt at opstøve nogen steder, desværre. Det forekommer mig
nemlig at kunne være et forholdsvis billigt alternativ, hvis den kunne sættes til sådan en fætter:
http://www.hifiatubes.com/trafomatic-experience-head-one-l-a mpli-casque-hifi-audio-award-de-6moons-trafomatic-made-
in-serbia,fr,4,trafomatic-headone.cfm, omend der dog stadig ville mangle enten en dock/transport eller en DAC, hvor jeg til
gengæld føler mig helt på bar bund... Det lader ellers til at være netop den lyd jeg går efter, bedømt ud fra det jeg har læst
hidtil.

Det er ikke sådan at jeg er fuldstændig ny med min headfi interesse; jeg har et par ganske udmærkede Sennheiser IE (kan
ikke huske modellen, men de kostede vist lidt under 1.000 DKK som nye, såvidt jeg husker), som jeg bruger når jeg er på
farten, og så har jeg en Sennheiser 590, tror jeg det er, herhjemme. Begge imidlertid blot brugt direkte i henholdsvis iPod
og computer, hvilket jeg som sagt godt ved ikke er optimalt, men jeg har ikke lyst til at starte småt og så opgradere
løbende, selvom det lader til at være det normale at gøre. Jeg vil hellere købe lidt og sjældent, for så til gengæld at købe
det "rigtige" (for mig), og nyde det fuldt ud så længe som muligt - og har jeg ikke råd til det (noget nær) ideelle, så venter
jeg hellere til jeg har, frem for at nøjes med at købe noget, som jeg egentlig ikke brændende ønsker mig. Desværre ved jeg
dog allerede godt at jeg vil være nødt til at gå meget på kompromis med en DAC, fordi det ideelle nok er EMM Labs
eller Meitner, og det ville vare mindst et tiår, hvis jeg skulle spare sammen til noget sådant, hvilket jeg må være ærlig og
tilstå alligevel forekommer mig for længe at vente, så helt konsekvent er jeg alligevel ikke i min tilgang til tingene - der er
tale om sådan en praktisk afvejning mellem trangen til det ideelle og ønsket om at få det købt snarest muligt, men det er jo
nok en velkendt problemstilling for de fleste, der deler denne hobby.

Men altså, jeg kunne nu godt tænke mig noget der er (signifikant!) bedre end det jeg har nu - ikke så meget til når jeg er
på farten som når jeg er hjemme og enten sidder og arbejder ved skrivebordet eller med en bog i sofaen. Jeg er vant til
lyden fra et sådan nogenlunde anlæg i stuen, men eftersom hovedtelefoner gerne giver mere vellyd for pengene, og
økonomien er lidt presset, så foretrækker jeg at lægge den næste investering i noget seriøst headfi.

Det forekommer mig ikke umiddelbart at de anbefalinger du kommer med udgør et signifikant skridt opad i kvalitet i forhold
til det jeg allerede har, men måske tager jeg fejl...? Måske kunne jeg endda være så heldig at få dig til at gå lidt i detaljer
med, hvad "ekstraudstyr" præcist dækker over, og hvilke konkrete Amps/DACs du har i tankerne for de beløb du nævner?
Umiddelbart er målsætningen som sagt at få det optimale ud af iPod'en tilsluttet et par hovedtelefoner derhjemme.

(Edit: links igen)

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Det svage led i din kæde er forstærkeren og det er nærmest flintrende ligegyldigt hvor mange penge du smider efter et par bøffer når du ikke har motoren til at trække dem..
Så du får ikke noget signifikant bedre før du opgraderer resten af din kæde..

DX1000 er en fantastisk hovedtelefon, de kan købes hos audiocubes, men igen er det lidt helligbrøde at trække dem med en Ipod.

Problemet med en Ipod er som sådan ikke podden selv, men det regulativ fra EU der siger at alle afspillere skal være svage, hvilket resultere i at en ½dårlig forstærker er blevet heldårlig..

En af de forskellige Cowon modeller (sat til at bo i USA) vil give dig et stort løft i lyden med din bestående samling og kan også accepteres med lidt finere grej..

En combo af en sansa clip og et sæt creative aurovanan live, vil være et stærkt hold, hvor du skal op i alvorligt dyrere grej for at opleve en forbedring.

Der er i øvrigt et træf i Køffenhaun om 3 uger og det er en gylden mulighed for faktisk at lytte til det fine udstyr, før du slagter muldvarpen, meld ind ind og til, det ville være hyggeligt at træffe dig..

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes