Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 14:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Bedste hovedtelefon til iPod (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
M1980
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar, Claus-dk.

Jeg ville naturligvis meget gerne være med til mødet om tre uger, men det er mig desværre ikke muligt, idet jeg bor i
Spanien, så der er lige en tand for langt, selvom jeg godt kunne tænke mig at møde andre med samme interesse og lytte til
lidt forskelligt grej.

Jeg har ikke umiddelbart lyst til at investere i en ny bærbar afspiller - det er docking/transport og/eller DAC, samt en
dedikeret hovedtelefonforstærker, som jeg er interesseret i, for at få bedst muligt headfi derhjemme. Budgettet er ca.
10.000 til et køb inden for de næste elleve måneder, eller ca. 25.000 til et køb inden for to år. Jeg er som sagt mere end
villig til at købe noget til at sætte mellem iPod'en og hovedtelefonerne - er der ikke noget specifikt du vil anbefale til det?
Jeg har som tidligere nævnt set et par Sennheiser HD650 til 3.000, men kan det lade sig gøre at finde forstærker samt
docking/transport og/eller DAC, som vil yde dem retfærdighed for kun ca. 7.000? Jeg synes ikke selv jeg kan vurdere det -
og hernede er forhandlerne ikke lige så villige til at låne ud som i DK.

De Creative Aurovana Live du anbefaler ser gode og interessante ud, men kan de virkelig være så meget bedre end det jeg
allerede har at de er udgiften værd? Jeg har set dem til 50 € inklusiv forsendelse, men jeg har umiddelbart svært ved at tro
at det virkelig kan være det bedste jeg kan opnå med det budget jeg har for et seriøst headfi-setup til hjemmet (igen; det
behøver på ingen måde at være transportabelt)...
Til top Vis M1980's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M1980

M1980
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop set dette tilbud:

http://www.studio-22.com/sennheiser/hd-650_m1hpa_omega.htm

Det kunne være at det er noget sådant jeg skulle gå efter - og så kan man jo udbygge med en bedre DAC på et senere
tidspunkt...

Prisen ser da i hvert fald umiddelbart ud til at være ganske fin, eller hvad mener I; kan man få mere for pengene andetsteds?

Så er det ganske vist ikke længere iPod'en men computeren jeg vil komme til at bruge som kilde, men det er sådan set også
helt ok.
Til top Vis M1980's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M1980

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

M1980 skrev:
Jeg tager dig det på ingen måde ilde op, Claus-dk. Jeg har på det seneste også læst en del fra din hånd på
http://hoved-fi.dk/index.php, hvor det lykkedes mig at blive meget interesseret i
JVC HA DX-1000, som det imidlertid ikke lader til at være muligt at opstøve nogen steder, desværre. Det forekommer mig
nemlig at kunne være et forholdsvis billigt alternativ, hvis den kunne sættes til sådan en fætter:
http://www.hifiatubes.com/trafomatic-experience-head-one-l-a mpli-casque-hifi-audio-award-de-6moons-trafomatic-made -
in-serbia,fr,4,trafomatic-headone.cfm, omend der dog stadig ville mangle enten en dock/transport eller en DAC, hvor jeg til
gengæld føler mig helt på bar bund... Det lader ellers til at være netop den lyd jeg går efter, bedømt ud fra det jeg har læst
hidtil.

Det er ikke sådan at jeg er fuldstændig ny med min headfi interesse; jeg har et par ganske udmærkede Sennheiser IE (kan
ikke huske modellen, men de kostede vist lidt under 1.000 DKK som nye, såvidt jeg husker), som jeg bruger når jeg er på
farten, og så har jeg en Sennheiser 590, tror jeg det er, herhjemme. Begge imidlertid blot brugt direkte i henholdsvis iPod
og computer, hvilket jeg som sagt godt ved ikke er optimalt, men jeg har ikke lyst til at starte småt og så opgradere
løbende, selvom det lader til at være det normale at gøre. Jeg vil hellere købe lidt og sjældent, for så til gengæld at købe
det "rigtige" (for mig), og nyde det fuldt ud så længe som muligt - og har jeg ikke råd til det (noget nær) ideelle, så venter
jeg hellere til jeg har, frem for at nøjes med at købe noget, som jeg egentlig ikke brændende ønsker mig. Desværre ved jeg
dog allerede godt at jeg vil være nødt til at gå meget på kompromis med en DAC, fordi det ideelle nok er EMM Labs
eller Meitner, og det ville vare mindst et tiår, hvis jeg skulle spare sammen til noget sådant, hvilket jeg må være ærlig og
tilstå alligevel forekommer mig for længe at vente, så helt konsekvent er jeg alligevel ikke i min tilgang til tingene - der er
tale om sådan en praktisk afvejning mellem trangen til det ideelle og ønsket om at få det købt snarest muligt, men det er jo
nok en velkendt problemstilling for de fleste, der deler denne hobby.

Men altså, jeg kunne nu godt tænke mig noget der er (signifikant!) bedre end det jeg har nu - ikke så meget til når jeg er
på farten som når jeg er hjemme og enten sidder og arbejder ved skrivebordet eller med en bog i sofaen. Jeg er vant til
lyden fra et sådan nogenlunde anlæg i stuen, men eftersom hovedtelefoner gerne giver mere vellyd for pengene, og
økonomien er lidt presset, så foretrækker jeg at lægge den næste investering i noget seriøst headfi.

Det forekommer mig ikke umiddelbart at de anbefalinger du kommer med udgør et signifikant skridt opad i kvalitet i forhold
til det jeg allerede har, men måske tager jeg fejl...? Måske kunne jeg endda være så heldig at få dig til at gå lidt i detaljer
med, hvad "ekstraudstyr" præcist dækker over, og hvilke konkrete Amps/DACs du har i tankerne for de beløb du nævner?
Umiddelbart er målsætningen som sagt at få det optimale ud af iPod'en tilsluttet et par hovedtelefoner derhjemme.

(Edit: links igen)

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 Oktober 2012 kl. 02:22 | IP-adresse registreret  

En forstærker i en fornuftig kvalitet behøver slet slet ikke koste en bondegård, for omkring en tusse kan du komme ret langt..

HD650 er en skøn hovedtelefon og en der kan vokse med opgaven efterhånden som du opgradere resten af din lydkæde..
Den er også en god allround hovedtelefon, som kan spille de fleste musik genrer fint.

De dyre flagskibs bøffer er ofte ret specielle i deres signatur.

En god Cmoy fra Zigi (forhandler på ebay) koster under 500 kroner og er en rigtig fin forstærker..

en Mustang fra RSA koster lidt mere, men er også rigtig lækker en tand mere lækker end en god Cmoy, faktisk flere tænder om jeg så må sige..

Der skal så et Lineoutkabel til fra Ipodden, men de koster heller ikke nogen formue, man kan få dem til flere tusinde kroner, men det burde ikke være nødvendigt 2-300 kroner kan købe dig et fint og godt kabel, hold dig fra billige kabler, de bruger dårlige stik som ikke kan tåle ret mange tæsk..

Når du så vil gå skridtet videre kan du evt købe en bærbar eller stationær forstærker med indbygget DAC og booste lyden fra din PC endnu et hak.

Har du på et tidspunkt lyst til at gøre din transportable lyd endnu bedre er det tid til at få fat på noget der kan hente det digitale signal ud af lydpotten, men det har jeg ikke den store erfaring i, så der må jeg melde pas..

Når du så endelig når et godt og anstændigt niveau i kilde-->DAC-->Forstærker, så er det tid til at bløde for alvor og købe drømme bøfferne..

Grunden til at jeg vil anbefale dig at tage lidt mindre skridt er sådan set ikke at det vil spare dig for udgifter, mere fordi at kunne høre de bittesmå forskelle der er på et 5000 kr´s setup og et 10.000 kr´s setup kræver træning træning og atter træning, det kan godt lyde snobbet at sige at du ikke er parat til det helt fine udstyr, for jeg ved jo ikke om du har et stueanlæg til en ½million og allerede er trænet i at lytte, men det er de færreste der faktisk lytter til selve kvaliteten af lyden, langt de fleste søger det jeg vil kalde signaturen, altså den måde musikken bliver præcentret på og det har mindst lige så stor betydning som selve det tekniske aspekt..

et eksempel er HD800, de spiller r..... ud af bukserne på det meste lydudstyr (vel og mærke når de trækkes af noget godt) men er du typen der holder meget af bas, vil de aldrig kunne tilfredsstille dine behov.

DX1000 er også fremragende, men leder du efter en "nøgen" og korrekt lyd vil de også falde igennem..

På selve kvaliteten af de to er der ikke meget ad udsætte, men der er en verden til forskel i måden de spiller på..

Din musik smag har også stor betydning, lytter man f.eks til klassisk musik vil en HD800 være meget fin, hvor DX vil være mindre god.
Det vil så forholde sig omvendt med det Reggae..

Så det det gælder om i starten, synes jeg og det er kun min mening, er at finde den signatur du holder af, når man så finder den og det kan tage laaang tid, så begynder du at bevæge dig op af stigen mod en overlegen kvalitet også..

Du kan læse op og ned af vægge og stolper af anmeldelser og anbefalinger, men i sidste ende er det kun dig og dine ører der kan vurdere hvad du synes om tingene, er du til Eminem nytter det ikke meget at tage mod gode råd fra en Miles Davis fan og visa versa..

Jeg har af og til lyttet til HD800, men ligegyldigt hvor gode de er teknisk, vil de aldrig blive en hovedtelefon jeg ville tage med på en øde ø, jeg er heller ikke sikker på at DX1000 ville være sagen, selv om jeg langt foretrækker dem, mit valg ville nok ende på mine inears (spiral ear ref5), men det er en helt anden historie..

Så ro på nyd rejsen for det er det sjove ved en hobby, at rejse er at leve sagde HC Andersen og der er noget om snakken...

Tænk bare på en ferie man bruger ofte længere tid på at beskrive selve vejen til ferien end man gør på de oplevelser man har på feriestedet, når man fortæller vennerne om sin ferie.

Jan Bødskov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Oktober 2012 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Nogen der har erfaringer med de her?

http://m.techradar.com/reviews/audio-visual/hi-fi-and-audio/ headphones/atomic-floyd-superdarts-1032879/review

De ser super lækre ud. Men mon de er pengene værd?
Til top Vis Jan Bødskov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Bødskov

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 09 Oktober 2012 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Jan Bødskov skrev:
Nogen der har erfaringer med de her?

http://m.techradar.com/reviews/audio-visual/hi-fi-and-audio/ headphones/atomic-floyd-superdarts-1032879/review

Rart med et aktivt link. Kigger lige.

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 09 Oktober 2012 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Jan Bødskov skrev:

Til den pris kan du få et sæt formstøbte CIEM med 1 dynamisk og 2 BA enheder. Det kan næppe gøres bedre til prisen:

http://cosmicears.com/shop/hy3/
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes