Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 07:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Olie til leje? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Oktober 2012 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Jeg kan forstå med det leje Analogueman har i sin plattenspieler kræver en lidt speciel olie type for at lejet fungerer som det er konstrueret til. Men lejer på almindelig vis skal blot have en god syrefri tilpas fed olie. Så er der ikke så meget at komme efter. Jeg tror den blanding jeg har lavet med cykel olie og parafin ditto, er 50/50. Og der er ingen problemer med det. Men det er dog min egen ide og eksperiment. En god tilpas fed syrefri olie, er det man bør bruge typisk set. Jeg mener at symaskine olie er tyndere end tynd cykel olie, så det skal man ikke vælge. Har ikke mere cykel olie tilbage selv og kan ikke lige huske hvor tyk den var, men direkte tynd var den dog ikke. Så meget husker jeg dog.

Jeg købte dette sæt til min Thorens TD320mkIII.

http://www.ebay.de/itm/JOEL-S-KIT-THORENS-TD-150-160-145-125 -126-166-320-/380450121669

Sætter er lavet af Joel, en gammel Thorens medarbejder. Jeg gav omkring 25 EUR. for sættet, og det er inklusiv ny original rem. Han er også meget hjælpsom med Thorens problemer. Han ved alt om de gamle modeller. Både mekanisk og elektrisk.

http://www.roehren-und-hoeren.de/phpBB/viewforum.php?f=85&am p;sid=8d2f68dd2c00269366258ef9da7a064c

Angående det med symaskineolie. Jeg ved ikke hvorfor folk er så imponeret af det, så ville jeg hellere bruge noget motorolie. Det er jo beregnet til glidelejer m.m. Syntes også symaskineolie er lige tyndt nok. Det var bare min mening.

Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 23 Oktober 2012 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Jan Post skrev:

allanowich skrev:
Jeg kan forstå med det leje Analogueman har i sin plattenspieler kræver en lidt speciel olie type for at lejet fungerer som det er konstrueret til. Men lejer på almindelig vis skal blot have en god syrefri tilpas fed olie. Så er der ikke så meget at komme efter. Jeg tror den blanding jeg har lavet med cykel olie og parafin ditto, er 50/50. Og der er ingen problemer med det. Men det er dog min egen ide og eksperiment. En god tilpas fed syrefri olie, er det man bør bruge typisk set. Jeg mener at symaskine olie er tyndere end tynd cykel olie, så det skal man ikke vælge. Har ikke mere cykel olie tilbage selv og kan ikke lige huske hvor tyk den var, men direkte tynd var den dog ikke. Så meget husker jeg dog.

http://www.ebay.de/itm/JOEL-S-KIT-THORENS-TD-150-160-145-125 -126-166-320-/380450121669

Det ser fint ud, Jan. Sådan kan man fint gøre.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
Analogueman skrev:
...... Et meget letløbende leje med stor masse (inerti) risikerer fx at overhale motorens rotationshastighed, .........

ØØH er det ikke i strid med fysikkens love?

Hvis det er muligt at skabe en større (hurtigere) bevægelse end den energi der tilføre via motoren blot ved at gøre friktionen tilpas lille, har vi jo løst en stor
del af verdens energiproblemer

Samtidig vil det jo kunne danne grundlaget for evighedsmaskinen

OBS: Der kan være anvendt ironi og et skvat sarkasme i ovenstående Det skal der med det samme undskyldes for, men jeg forstår reelt ikke
analogueman's udtalelse

Nej, hvad jeg skriver er ikke i strid med fysikkens love. Det er simpel matematik/fysik. Lad mig forklare …

Jeg refererer til rotationshastighed, mens du (vist nok?) referer til omdrejninger i minuttet, altså det antal gange, som pladetallerkenen (og dermed også lejeakslen) drejer om sig selv i minuttet (eller sekundet, hvis det går vildt hurtigt).

Hvis jeg skal bruge en analogi (fik du den?), så svarer det til, at vi begge taler om strøm, men jeg referer til spændingsforskellen, som måles i volt, mens du refererer til strømstyrken, som måles i ampere. To sider af samme sag, men alligevel meget forskellige. Men begge dele skal i øvrigt benyttes for at beregne watt-tallet

Nå, tilbage til spørgsmålet om rotationshastighed (og altså ikke omdrejninger pr. minut). Rotationshastigheden refererer til den afstand som et givet punkt tilbagelægger i et givet tidsrum. Lad os forudsætte, at vi tager en remdreven pladespiller, hvor pladetallerkenen skal dreje med (de sædvanlige) 33 1/3 omdrejninger i minuttet. Pladetallerkenen er remdrevet og drives af en motor, der drejer med 250 omdrejninger i minuttet. Hvordan sikrer vi så, at pladetallerkenen drejer med de forudsatte 33 1/3 omdrejninger i minuttet? Jo, det gør vi ved at sikre det rette (udvekslings-) forhold (eller ratio) mellem motorens 250 omdrejninger i minuttet og pladetallerkenens 33 1/3 omdrejninger i minuttet.

Forholdet (eller ratioen) mellem 250 og 33 1/3 omdrejninger i minuttet er 250/33,33 = 7,5.

Remmen på vores remdrevne pladespiller løber om yderkanten (periferien) af pladetallerkenen, som har en diameter på 30 centimeter (den kan også være større eller mindre, men 30 centimeter er en OK størrelse for en pladetallerken). Heraf følger, at for at sikre det rette udvekslingsforhold (hvor motorens 250 omdrejninger i minuttet omsættes til 33 1/3 omdrejninger i minuttet) skal motorpulleyen have en diameter på 4 cm (30/7,5) – i hvert fald på det stykke som remmen løber om.

Godt. Hvad skal vi så bruge ovenstående til? Jo, når vi kender diameteren på vores pladetallerken og på vores motorpulley, så kan vi finde radius på samme – hvilket er det halve af diameteren – og således beregne omkredsen og dermed den afstand, som hhv. pulley og pladetallerken aflægger på et minut. Vi måler m.a.o. hastigheden!

Ved 33 1/3 omdrejninger pr. minut vil pladetallerkenen tilbagelægge en afstand på 2 x Pi x 15 x 33,33 = 3139,7 cm.

Ved 250 omdrejninger pr. minut vil vores motor/pulley have tilbagelagt en afstand på 2 x Pi x 2 x 250 = 3140 cm.

Som du ser, så er den tilbagelagte afstand – og dermed hastighed – altså helt den samme (den lille forskel i beregningerne skyldes udelukkende afrundinger)!!!

Og hvad kan det helt uigendrivelige faktum så bruges til? Jo, hvis hastigheden er identisk, men massen forskellig på de to systemer (hhv. motor/pulley og pladetallerken/leje), så medfører det, at systemet med størst masse har mest energi lagret i sig, hvorfor det kan ”skubbe” til det system som har mindre masse (og dermed energi lagret i sig). Det er naturligvis under forudsætning af, at systemerne er forbundne, men det er jo netop tilfældet, da det er en remdreven pladespiller, hvor remmen forbinder de to systemer.

For at illustrere yderligere skal du forestille dig to køretøjer – hhv. en 16 tons lastbil og en personbil på 1,5 ton – som kører mod hinanden med 100 km i timen. De har altså samme hastighed, men vidt forskellig masse og dermed også energi lagret i sig. Hvem tror du flytter hvem ved sammenstødet?

Jeg håber, jeg med ovenstående har gjort det tydeligt, at fysikkens love på ingen måde er brudt, men tværtimod er anvendt på helt traditionel vis. Og jeg er end ikke i nærheden af at have opfundet evighedsmaskinen. I tilfældet med pladespilleren tilfører motoren (med den lave masse) energi til pladetallerkenen (med den høje masse), hvorved pladetallerkenen, når den er bragt op i hastighed kortvarigt kan opnå højere hastighed i kraft af sin større masse og inerti end motoren. Effekten er kortvarig, da pladetallerkenen fortsat skal have tilført energi fra motoren for at blive ved med at rotere (det er som sagt ikke en evighedsmaskine), men effekten er ikke desto mindre hørbar (og målbar) i form af hastighedsvariationer.

Og det er så her jeg siger, at hvis der indbygges tilstrækkeligt med modstand i pladetallerken/leje, så vil denne tendens/effekt blive mindsket.

And that is all he wrote! Og jeg håber, det var forståeligt? For det var i hvert fald rigtigt

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Jan Post skrev:

Sætter er lavet af Joel, en gammel Thorens medarbejder. Jeg gav omkring 25 EUR. for sættet, og det er inklusiv ny original rem. Han er også meget hjælpsom med Thorens problemer. Han ved alt om de gamle modeller. Både mekanisk og elektrisk.

Jeg har også købt et sæt ved Joel til TD 321, med en hårdmetalskive til at sætte i bunden af lejet.

Han er hurtig og prisen er rimelig :-)

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Hej Analogueman,

Tak for en pædagogisk og absolut let forståelig gennemgang af matematikken- og fysikkens love. Altid relevant at få repeteret.

For at drille lidt, må jeg dog fastholde, at gennemgangen ikke forklarer hvordan pladetallerkenen - større masse eller ej - kan få større hastighed end
motoren/pullyen, med mindre motoren nedsætter hastigheden = begynder at overføre mindre energi til pladetallerkenen . De nævnte udsving vil som
Mercury tidligere har beskrevet, kunne opstå når motorstyringen regulerer hastigheden. Eksempelvis vil motorstyringen muligvis tilføre ekstra energi til
acceleration ved opstart. Når så den korrekte hastighed er opnået, vil energitilførslen nedsættes, da det som bekendt kræver langt mindre energi at holde en
konstant hastighed end at skulle accelerere. Her vil pladetallerkenens større inerti kunne bevirke at den vil være længere om at bremse
accelerationen/nedsætte hastigheden end motoren. Men så længe motoren overfører en konstant energi til pladetallerkenen, vil sidstnævnte aldrig kunne
bevæge sig hurtigere end denne kraft minus modstand i leje m.v.

Men vi er mest ude i en strid om formuleringerne.

Dit indlæg forklarer at forkert olie i lejerne kan være problematisk. Og da det jo er trådens emne, er det afgjort et relevant input.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
Hej Analogueman,

Tak for en pædagogisk og absolut let forståelig gennemgang af matematikken- og fysikkens love. Altid relevant at få repeteret.

For at drille lidt, må jeg dog fastholde, at gennemgangen ikke forklarer hvordan pladetallerkenen - større masse eller ej - kan få større hastighed end
motoren/pullyen, med mindre motoren nedsætter hastigheden = begynder at overføre mindre energi til pladetallerkenen . De nævnte udsving vil som
Mercury tidligere har beskrevet, kunne opstå når motorstyringen regulerer hastigheden. Eksempelvis vil motorstyringen muligvis tilføre ekstra energi til
acceleration ved opstart. Når så den korrekte hastighed er opnået, vil energitilførslen nedsættes, da det som bekendt kræver langt mindre energi at holde en
konstant hastighed end at skulle accelerere. Her vil pladetallerkenens større inerti kunne bevirke at den vil være længere om at bremse
accelerationen/nedsætte hastigheden end motoren. Men så længe motoren overfører en konstant energi til pladetallerkenen, vil sidstnævnte aldrig kunne
bevæge sig hurtigere end denne kraft minus modstand i leje m.v.

Men vi er mest ude i en strid om formuleringerne.

Dit indlæg forklarer at forkert olie i lejerne kan være problematisk. Og da det jo er trådens emne, er det afgjort et relevant input.

Helt rigtige betragtninger - i den virkelige verden forholder det sig imidlertid yderst sjældent sådan, at selv den mest perfektionerede motorstyring evner at sikre, at motoren overfører konstant energi til pladetallerkenen. Mange pladespillermotorer har endda næsten ingen regulering, idet de udelukkende styres af lysnettets frekvens (AC-synkronmotorer), og den kan som bekendt svinge noget inden for selv korte tidsrum.

Under alle omstændigheder har det været sjovt med en genopfriskning af (mine begrænsede) matematiske og fysiske kendskaber

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
- i den virkelige verden forholder det sig imidlertid yderst sjældent sådan, at selv den mest perfektionerede motorstyring evner at
sikre, at motoren overfører konstant energi til pladetallerkenen. Mange pladespillermotorer har endda næsten ingen regulering, idet de udelukkende styres af
lysnettets frekvens (AC-synkronmotorer), og den kan som bekendt svinge noget inden for selv korte tidsrum.

Vi er helt enige - det er derfor jeg skriver at det lidt er for at drille med en strid om ord, da du i det første indlæg, kom for skade at skrive at pladetallerkenen
kan overhale motoren hvis friktionen blev for lav. Den kunne mit ordkløvergen ikke lade ligge
Analogueman skrev:

Under alle omstændigheder har det været sjovt med en genopfriskning af (mine begrænsede) matematiske og fysiske kendskaber

Helt enig - jeg takker endnu engang
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Hej Analogueman

tak for din forklaring, ja det er nok mere kompleks end som så

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 Oktober 2012 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

hej

i skal ha tak for alle forslag i har givet mig , så har jeg noget at lege med

mvh john pedersen
Til top Vis john pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af john pedersen

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Oktober 2012 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Jeg håber, at du finder en olie(livets olie er vist snart det eneste som kan løse dette her) inden du bliver overhalet af din egen rotation................
Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

angute
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Oktober 2012 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Mon ikke man i stedet for skulle bruge noget fedt, da trykket på kuglen nok er ret stort, da hele pladetallerkenen jo alene hviler på den??
De bærende på en bil (hjullejer) er vel også smurt ind i fedt!!??
Til top Vis angute's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af angute

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 28 Oktober 2012 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Så længe det ikke er et sådan leje som Analogueman har på sit værk, så er fint nok med en tilpas fed syrefri olie. Det behøver jo ikke, at være så langhåret. Tyndtflydende olie bør som sagt undgås.

Janop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008
Sendt: 18 November 2012 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Hos Svalander i Sverige kan du købe rigtig pladespillerolie, så er du sikker

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 20 November 2012 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Janop skrev:
Hos Svalander i Sverige kan du købe rigtig pladespillerolie, så er du sikker

"Rigtig pladespillerolie" ... er det en til lejligheden opfundet kvalitetsbetegnelse

Nå, spøg til side. Hvis beskrivelsen på Svalanders hjemmeside nærlæses, så er der tale om en mineralsk olie uden additiver og til en pris på 86 SEK for 25 ml. Det giver en literpris på 2.960 kr. Så er den olie godt nok også købt og betalt. Især i betragtning af, at mineralsk olie er en af de billigste raffinerede olier at fremstille.

Beskrivelsen på Svalanders hjemmeside om fosforbronzelejer er vist ikke 100 pct. rigtig. Fosforbronzelejer gøres selvsmørende ved en vakuumimprægneringsproces, hvor mange forskellige smøremidler kan benyttes. At hævde, at mineralsk olie er specielt velegnet til forsforbronzelejer er derfor noget søgt, da lejerne kan være imprægneret med fx fuldsyntetisk olie ab producenten.

Misforstå mig nu ikke! Mineralsk olie er ikke dårlig - det har jeg fx i årevis hældt i oliesumpen på min BMW K100, der har rundet 125.000 km uden at brokke sig - men at hævde, at den er specielt eller særlig velegnet til fosforbronzelejer er i min optik et udokumenteret postulat. Og så er prisen på Svalanders olie altså helt absurd!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes