Forfatter |
|
MSG1979 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 646
|
Sendt: 12 November 2012 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville klart anskaffe mig nogle mindre højttalere såsom Rega RS1 eller RS3. Måske RS3 bliver for store... Eller lignende.
Dynaudio dm 2/6 var også et bud. Der er masser af små kasser der spiller forrygende, især i så små rum...
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 692
|
Sendt: 12 November 2012 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
MSG1979 skrev:
Jeg ville klart anskaffe mig nogle mindre højttalere såsom Rega RS1 eller RS3. Måske RS3 bliver for
store... Eller lignende.
Dynaudio dm 2/6 var også et bud. Der er masser af små kasser der spiller forrygende, især i så små rum... |
|
|
Men mine Dynaudio'er spiller også forrygende
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 12 November 2012 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
hbuus skrev:
Når du siger absorber til bagvæggen, hvad mener du så?
Det jeg overvejer at købe, er 3 stk. af disse: http://www.gikacoustics.co.uk/gik-acoustics-242-panel-4500-e ach-sold-3-per-box-13500-exc-vat16200-inc-vat-1-p.asp
Kan jeg sætte en eller evt. to af dem op over sofaen?
Mht. loftet, så er det alm. cementloft, eller hvad det hedder Jeg vil lige checke med én fra boligselskabet, men jeg tror godt, loftet kan holde til at bære en akustisk plade.
Første reflektionspunkter, er det i mit tilfælde over spisebordet?
Hvad med overfladen over tv'et, samt evt. bag højttalerne også. Kunne der med fordel sættes paneler op dér også?
Der er ikke plads til bass traps i hjørnerne, hvad der vist ellers skulle være godt.
Ja jeg er ret forvirret mht. hvad der vil være bedst, kan du nok høre! - Tak for svaret.
Mvh Henrik |
|
|
Første refleksionspunkt på loftet er præcist midt imellem højtaler og lytter. Brug en tommelstok.
Det er naturligt, at være i tvivl om, hvad der er bedst, og man ved det først når man selv har afprøvet det.
Når du sidder så tæt på bagvæggen, ville jeg der bruge at absorbere lyden. Lidt mere til begge sider ville jeg bruge diffusere.
__________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 14 November 2012 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, Sven.
Det, du skriver, lyder som en god plan.
Så skal jeg bare lige have økonomien til at få det klaret
Det dér DIY tror jeg, jeg dropper.
Jeg er håbløs med en sav etc.!
|
Til top |
|
|
beta Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
Sendt: 14 November 2012 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du nu startede med at rydde op ville det være nemmere at skabe sig et overblik...
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 14 November 2012 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, far, skal nok!
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 773
|
Sendt: 14 November 2012 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLPro skrev:
mx jelle skrev:
Det er heller ikke sådan du skal gøre, med
mindre du har tænkt dig at beklæde hele dit l**t, eller en anden
flade helt. Kig rundt
på nettet på DIY absorbanser, det er meget simpelt, ellers er de
GIK produkter et rigtig fint valg  |
|
|
Så du mener at GIK produkterne virker anderledes end Ecophon? |
|
|
Jeg har ikke erfaringer med nogle af dem, men eftersom GIK er lavet specielt til musik og film, så må det nok være
optimeret til det, hvor imod det andet er jo til at beklæde hele lofter osv.
I mit indlæg ville jeg skrive loft, men ramte åbenbart r i stedet for f, og så blev det lige censureret af admin, da ordet blev et
lidt andet
beta skrev:
Hvis du nu startede med at rydde op ville det være nemmere at skabe sig et overblik...  |
|
|
Alt det tøj må da dæmpe noget lyd, det kan være det er det som er meningen og det faktisk ligger strategisk rigtigt placeret
__________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
beta Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
Sendt: 14 November 2012 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var godt min dreng...
|
Til top |
|
|
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
Sendt: 14 November 2012 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
mx jelle skrev:
JBLPro skrev:
mx jelle skrev:
Det er heller ikke sådan du skal gøre, med
mindre du har tænkt dig at beklæde hele dit l**t, eller en anden
flade helt. Kig rundt
på nettet på DIY absorbanser, det er meget simpelt, ellers er de
GIK produkter et rigtig fint valg  |
|
|
Så du mener at GIK produkterne virker anderledes end Ecophon? |
|
|
Jeg har ikke erfaringer med nogle af dem, men eftersom GIK er lavet specielt til musik og film, så må det nok være
optimeret til det, hvor imod det andet er jo til at beklæde hele lofter osv.
|
|
|
Tror du tænker lidt for meget i samme baner som XL-byg medarbejderen (som, uden at lyde arrogant, ikke aner hvad han udtalte sig
om).
Prøv selv at tænk lidt over det... Hvordan optimeres noget til film/musik og hvordan optimeres noget til et loft? Hvori ville forskellene
ligge?
GIK indeholder Knauf glasuld. (GIK i USA indeholder Owens Corning glasuld). Absorbtionsdata på Owens Corning er identisk med de
Ecophonplader. At det ene er lavet til loft og det andet til "film/musik" er fuldstændig ligegyldigt da hele designmålet er det samme:
Indkommende lyd skal absorberes. Det gør begge plader godt.
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 14 November 2012 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså det er da godt, at mit rod kan skabe lidt morskab blandt folket!
JBLPro, man kan da ikke hænge de dér Ecophon-plader direkte på væggen, vel?
Man skal lave en ramme til dem først, går jeg ud fra, eller hvad?
|
Til top |
|
|

Tak og farvel!
|
Sendt: 14 November 2012 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
I min gamle lejlighed pakkede jeg lignende plader ind i stof hvor jeg syntes motivet var pænt og skruede dem direkte i væggen
:) Pladerne er stive nok til, at det ser fint ud.
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 14 November 2012 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, ok
Hvis jeg bare kunne købe én plade og så se, om det var noget, der duede.
Men man skal jo nærmest købe en hel palle ad gangen!
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 14 November 2012 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som sagt kender jeg ikke pladerne, men hvis dataerne er ens, så er der jo ikke noget at komme efter nej. Jeg regnede bare
med at GIK f.eks. gik længere ned, de er jo noget tykkere end dem man laver lofter af.. __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
MRGM Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 118
|
Sendt: 14 November 2012 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLPro skrev:
I min gamle lejlighed pakkede jeg lignende plader ind i stof hvor jeg syntes motivet var pænt og skruede dem direkte i væggen :) Pladerne er stive nok til, at det ser fint ud. |
|
|
De fleste absorbere (selv dem der er 5cm tykkere eller mere) virker bedst ved at der er luft mellem dem og den flade de skal dæmpe. Herved får de samme effekt som hvis de var dobbelt så tykke, idet lyden skal passere denne porøse barriere 2 gange.
Et eksempel kunne være AkuArt billederne, hvor eccophon-plade m. motiv kun fylder halvdelen af rammens dybde. __________________ Copland CDA 825,
Music First - Classic Mk. II
Perreaux - Prisma 350s
Phonar - Credo Primus m. Mundorf Silver/Oil+M-resist.
+ tilbehør fra DH-Labs, PS Audio, Solid Tech osv.
|
Til top |
|
|

Tak og farvel!
|
Sendt: 14 November 2012 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRGM skrev:
JBLPro skrev:
I min gamle lejlighed pakkede jeg lignende plader ind i stof hvor jeg syntes motivet var
pænt og skruede dem direkte i væggen :) Pladerne er stive nok til, at det ser fint ud. |
|
|
De fleste absorbere (selv dem der er 5cm tykkere eller mere) virker bedst ved at der er luft mellem dem og den flade de
skal dæmpe. Herved får de samme effekt som hvis de var dobbelt så tykke, idet lyden skal passere denne porøse barriere 2
gange.
Et eksempel kunne være AkuArt billederne, hvor eccophon-plade m. motiv kun fylder halvdelen af rammens dybde.
|
|
|
Helt enig. Tror også kun GIK bruger 5cm isolering i deres produkter og har airgap "indbygget".
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 14 November 2012 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLPro skrev:
MRGM skrev:
JBLPro skrev:
I min gamle lejlighed pakkede jeg lignende plader ind i stof hvor jeg
syntes motivet var
pænt og skruede dem direkte i væggen :) Pladerne er stive nok til, at det ser fint ud. |
|
|
De fleste absorbere (selv dem der er 5cm tykkere eller mere) virker bedst ved at der er luft mellem dem og den flade de
skal dæmpe. Herved får de samme effekt som hvis de var dobbelt så tykke, idet lyden skal passere denne porøse barriere 2
gange.
Et eksempel kunne være AkuArt billederne, hvor eccophon-plade m. motiv kun fylder halvdelen af rammens dybde.
|
|
|
Helt enig. Tror også kun GIK bruger 5cm isolering i deres produkter og har airgap "indbygget". |
|
|
Det skal placere det 2 gange ja, men efter det har været igennem dæmpematerialet, så er det jo kun den normale
dæmpning som luften giver, indtil den rammer dæmpematerialet på vej ud igen? Dermed opnås vel højere dæmpning (og
dybere) ved at der ikke er noget luft bagved, men blot helt fyldt så der dæmpes hele vejen ? __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|

Tak og farvel!
|
Sendt: 14 November 2012 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
mx jelle skrev:
JBLPro skrev:
MRGM skrev:
JBLPro skrev:
I min gamle lejlighed pakkede jeg lignende
plader ind i stof hvor jeg
syntes motivet var
|
|
gange.
|
|
|
Helt enig. Tror også kun GIK bruger 5cm isolering i deres produkter og har airgap "indbygget". |
|
|
Det skal placere det 2 gange ja, men efter det har været igennem dæmpematerialet, så er det jo kun den normale
dæmpning som luften giver, indtil den rammer dæmpematerialet på vej ud igen? Dermed opnås vel højere dæmpning (og
dybere) ved at der ikke er noget luft bagved, men blot helt fyldt så der dæmpes hele vejen ? |
|
|
Ja, man vil opnå bedre dæmpning ved at fylde hele området, men vi snakker overraskende få procent. Derfor er det en
billigere løsning at bruge halv mængde isolering med air gap.
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 14 November 2012 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLPro skrev:
mx jelle skrev:
JBLPro skrev:
MRGM skrev:
JBLPro skrev:
I min gamle lejlighed pakkede
jeg lignende
plader ind i stof hvor jeg
syntes motivet var
|
|
gange.
|
|
|
|
|
dybere) ved at der ikke er noget luft bagved, men blot helt fyldt så der dæmpes hele vejen ? |
|
|
Ja, man vil opnå bedre dæmpning ved at fylde hele området, men vi snakker overraskende få procent. Derfor er det en
billigere løsning at bruge halv mængde isolering med air gap. |
|
|
Aha, og det gælder over hele frekvensområdet også i de dybe toner ? __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|