Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 20:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pro-Ject Debut Carbon (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Januar 2013 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Det er en 16V AC motor, Thorens bruger vist noget af det samme, jeg har kun erfaring med 2 stks Pro-ject pladespillere. Jeg har en måling der viser hvor meget styringen har hjulpet på den dominernede støj frekvens, kurven til venstre (10dB/div) er med den gamle styring (målt med en FFT analysator tilkoplet udgangen af RIAA'en hvor drivremmen på grammofonen er pillet af og picupen sænket ned på en plade, så det er den rene motor støj man får), der er ikke lavet andre ændringer overhovedet. En anden fordel er man kan skifte hastighed uden at skulle til at flytte på drivremmen.

Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

jacobwh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Januar 2013 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Efter en del eksperimentering, er jeg nu kommer frem til et underligt, men fungerende koncept. Som én i forummet tidligere
påpegede, er det slet ikke sikkert, at de to transportskruer nødvendigvis skal fjernes, så derfor valgte jeg at prøve at skrue
dem på igen. Det fjernede simpelthen den irreterrende motorstøj, og tilmed løste det et vanvittigt irreterrende problem, som
jeg havde oplevet de seneste par dage, nemlig at selve remmen hoppede af motoren, og det derfor var umuligt at afspille
overhovedet. Det er muligt at det ikke er den "rigtige løsning", men det fungerer faktisk .

Hilsner Jacob

Ps., respekt j_mil for at bygge sådan en! :)
Til top Vis jacobwh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacobwh

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Januar 2013 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

jacobwh skrev:
Hej alle

Efter en del eksperimentering, er jeg nu kommer frem til et underligt, men fungerende koncept. Som én i forummet tidligere
påpegede, er det slet ikke sikkert, at de to transportskruer nødvendigvis skal fjernes, så derfor valgte jeg at prøve at skrue
dem på igen. Det fjernede simpelthen den irreterrende motorstøj, og tilmed løste det et vanvittigt irreterrende problem, som
jeg havde oplevet de seneste par dage, nemlig at selve remmen hoppede af motoren, og det derfor var umuligt at afspille
overhovedet. Det er muligt at det ikke er den "rigtige løsning", men det fungerer faktisk .

Hilsner Jacob

Ps., respekt j_mil for at bygge sådan en! :)

Hej Jacob.
Jeg har på et tidspunkt købt en brugt project hvor begge skruer åbenbart er fjernet !
Har du mulighed for at se hvilken type skrue der anvendes .... er det 4 mm og evt med hvilken type gevind ?
Mvh Frankie
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

jacobwh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2013 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har slet ikke forstand på skruer, men skruerne er 1,4 cm lange og man bruger en stjerneskruetrækker til at skrue dem på
:)

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 04 Januar 2013 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

j_mil skrev:

Det er ikke min erfaring at motoren begynder at støje mindre efter et stykke tid. Sagen er noget mere kompliceret end som så.
Jeg målte vibrationer på motoren med accelerometer for at se hvilke paramtere der er vigtige og en af de rigtige vigtige ting er fasen af AC'en mellem
de 2 motorviklinger, bare få graders ændring øgende vibrationerne betydeligt, den styring jeg har lavet genererer de 2 faser direkte og forsyner
motoren direkte via 2 små power amps. Normalt generes fasedrejet med en kondensator og det er for mig at se ikke godt nok. En anden detalje,
motoren kører på en lavere frekvens så jeg bruger 45 omdrejninger på trappehjulet, det gav også mindre vibrationer. Jeg kender ikke de løsninger
man kan købe, men med mindre at de går ind og laver de 2 faser hvilket vil kræve konstruktive ændringer, tror jeg ikke de har den store effekt (jeg
prøvede at bruge generatoren som enkelt sinus med kondensatoren, som jeg vil mene minder meget om de bokse man kan købe fra pro-jekt), det
havde ikke nogen effekt, så ringe er lysnettet heller ikke. Dog skal det nævnes at de netadaptere der følger med har så stor udgangsimpedans så den
spænding motoren får er alt andet end sinusformet pga. backemf'en fra motoren.  

Ja, det skam eget design, den er dog kommet i en MKII version med større køleplade  og mindre byggehøjde så den kunne være i den 
elektronikboks der er i Pro-jekt'en.   

Respekt for din grundighed! Jeg er nu alligevel overrasket over, at få graders ændring i fasen mellem motorviklingerne har så stor betydning. På min
syncro kan jeg regulere frekvensen for begge hastigheder, og dit indlæg giver mig da anledning til at forsøge at nedregulere frekvensen og benytte 45
omdrejninger trappehjulet på min Hyperspace. Spørgsmålet er så blot, om motoren fortsat kan trække pladetallerkenen rundt. Tom Fletcher er jo
kendt for at benytte så svage motorer som overhovedet muligt, så hvis den i forvejen yderst momentsvage motor mister moment ved nedsat
frekvens, så er det ikke sikkert, at pladetallerkenen kan dreje rundt.

Nå, det skal der som sagt eksperimenteres lidt med ved lejlighed.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2013 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

lyder nærmest som du er kommet til at fjerne skruerne til motorophænget så den er komme til at sidde skæv og måske røre chassiet (bare et gæt). På den Pro-jekt jeg har bestod transportsikringen af et par skumgummi kiler der sad mellem motor og chasis'et. Hvis problemet er løst er det jo bare alletiders.  

jacobwh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2013 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Dem jeg fjernede, var to mindre skruer, så sad på hver sin side af motoren - jeg tror der er et billede af dem i et tidligere

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2013 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Svar til analogueman:
Jeg tror ikke du kan få det til fungere ved at ændre frekvensen så meget da den kondensator der giver fasedrejet er dimensioneret til
50 hz. Teoretisk burde styringen du til alle der kører med alle der kører med lavspændings 2 fasede synkronmotorer, om det giver samme
forbedring ved jeg ikke, men det kunne være spændende at prøve det.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes