| Forfatter |
|
Dyvel Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 192
|
| Sendt: 01 Maj 2004 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Sandi Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Status: Offline Indlæg: 215
|
| Sendt: 01 Maj 2004 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
-JLH-: Jeg har ikke prøvet at gå fra RGBS til RGBHV, men det skal da prøves min PJ kan udfra specsene fint klarer et interlaced RGB PAL, eller hele HD skalaen for den sagsskyld, men kvaliteten vil vise sig! Jeg skal nok skrive et par ord omkring resultatet når jeg når dertil. (Vil gerne bruge mit fjernsyn som TV-tuner for PJen). At gå fra RGBS til RGBHV er jo intet problem: http://www.epanorama.net/documents/vga2rgb/vgamonitor.html
Dyvel: Kiss kablet indeholder ingen chip til at converte med den kræver nemlig en strømkilde. Kablet virker sikkert kun til Kiss dvd'er fordi de har misbrugt SCART standarden.
|
| Til top |
|
| |
Dyvel Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2004 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers kan man jo købe en ekstern tv-tuner til sin PJ - så kan man koble dvd og video til PJ'en uden de store problemer. Den billigste har jeg set hos Thansen til 800 kr, men det er sikkert noget skrammel 
Synes umiddelbart denne ser fin ud: http://www.proconsult.dk/katalog/m_fvl/s_fvl-hifi/mm-div/mm- vs-n5e.html
eller på www.midtdata.dk (søg på nextvision)
Hvad mener i om denne ide... så kan man jo samtidig få glæden af at se tv på PJ'en
|
| Til top |
|
| |
Dyvel Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2004 kl. 02:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Dyvel Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2004 kl. 04:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
eller denne her: Trust Combi TV-PC Pop View
Kan købes hos www.midtdata.dk
Søg på conbi - prisen er 929,-
|
| Til top |
|
| |
Dyvel Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2004 kl. 05:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
-JLH- Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 02 Maj 2004 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Dyvel
Problemet med Trust og de andre er kvaliteten af det færdige billede ikke er særlig god, så dem afskriver jeg fra starten. Typisk tager de desuden også kun s-video ind og ikke rgb. Det betyde igen, at den skal have en bedre scaler og deinterlacer end projektoren før du får noget ud af det. Det kan godt være da min pj's scaler ikke er den bedste, men jeg tivler.
Kiss kablet er interessant for mig, da jeg har en dp 1500. Problemet med kissen er bare at billedkvaliteten igen ikke er særlig god. Derfor min store interesse i kablet som Sandi omtaler.
Jeg tror desværre ikke at jeg kan få et billede fra min pioneer 656 der bare tilnærmelsesvis minder om det billede jeg får fra min HTPC. Det ville ellers være rigtigt dejligt. Tak for de mange forslag.
|
| Til top |
|
| |
Dyvel Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2004 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
-JLH- skrev:
|
@Dyvel
Problemet med Trust og de andre er kvaliteten af det færdige billede ikke er særlig god, så dem afskriver jeg fra starten. Typisk tager de desuden også kun s-video ind og ikke rgb. Det betyde igen, at den skal have en bedre scaler og deinterlacer end projektoren før du får noget ud af det. Det kan godt være da min pj's scaler ikke er den bedste, men jeg tivler.
|
|
|
PRøv lige at læs den norske review igennen igen:
Citat:
Støtte for PAL og SECAM
Inngansporter: Antenne, Video, S-Video, VGA, PC audio og video audio
Utgangsporter: VGA, video og lyd
VGA-oppløsninger på 640x480 / 800x600 / 1024x768 @ 60 Hz & 75 Hz
altså vga indgang og udgang...
Jeg forstår skam udemærket din umiddelbare reaktion, for jeg er sgu også skeptisk over for mæsker som trust, som jeg ikke umiddelbart har særlig stor tiltro til.
igen et citat fra den norske side:
Selve fjernsynsbildet fra Pop View klart og skarpt. Det er vel så bra som - om ikke bedre enn, det du får på et moderne fjernsynsapparat. Oppløsningen på 800x600 virket best på våre øyne, siden sendingene går i noe i nærheten av dette. Ved høyere oppløsninger er det egentlig bare snakk som at POP view skalerer bildet oppover - som ikke nødvendigvis fører til bedre eller skarpere bilder. Pop View støtter ikke høyere oppløsninger enn 1024x768, men dette er mer nok til at man aldri støter på synlige billedpunkter og bildet fremstår som tålelig jevnt hele veien.
|
| Til top |
|
| |
Dyvel Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2004 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men problemet med at gå fra RGBs til RGBhv er som jeg ser det scanlinedoubleren - for det er nok de færreste PJ'ere der kan klare signaler på 15Hz. Så først en converter af RGBs til RGBHV og så derefter en scanlinedoubler... - lyder bare svært i mine øre hvis det skal være DIY.
En normal skærm(=PJ???) kræver som regel en syncrate på min. 31 Hz hvis jeg husker rigtigt (derfor scanlinedoubleren), men gælder det som min. for både HSYNC og VSYNC, eller er det kun HSYNC???
F.eks. så har min PJ følgende data:
Performance: H-Sync Range: 15.0 - 100.0kHz V-Sync Range: 44 - 130Hz Pixel Clock: 140 MHz max
Så hvis man kunne undgå scanlinedoubleren var det vel noget nemmere...
|
| Til top |
|
| |
-JLH- Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2004 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Dyvel
Jep, det lyder rigtigt godt, men stadig: En dvd spiller har typisk, ordnet efter kvalitet, component, rgb og s-video ud. Det bedste signal trusten kan modtage er altså et s-video signal. Du kan således kun få noget ud af den hvis dens scaler og deinterlacer er bedre end den der sidder i projektoren. Spørgsmålet er om:
DVD -> s-video -> projektor
er dårligere end:
DVD-> s-video -> Thrust -> vga -> projektor
Hvilket jeg ikke kunne forestille mig, selv for en gammel pj. Hvis du kender en der har en kan vi sagtens lade det komme an på en prøve :-)
Havde det derimod været:
DVD-> RGB(S) -> Thrust(scaler til eks. 1024*768) -> vga(rgbhv) -> projektor
kan det være at du ville få noget ud af det... men igen ??
|
| Til top |
|
| |
Dyvel Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du jo self. have ret i... men husk bare på at rigtig mange DVD afspillere i dag kan lavere RGB via scart = RGBS og så får du jo DVD-> RGB(S) -> Thrust(scaler til eks. 1024*768) -> vga(rgbhv) -> projektor
Hvis man kører igennem thrusten burde man vel kunne undgå scanlinedoubleren. Så er det jo bare at lave det kabel sandi omtaler med chippen til at konvertere RGBS til RGBHV.
Så får man DVD -> RGBS -> RGBHV(vga) -> Thrust -> RGBHV(vga) -> PJ
|
| Til top |
|
| |
Sandi Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dyvel: Jeg er næsten sikker på at størstedelen af alle projektorer kan klarer et PAL signal. Hvis jeg ikke tager helt fejl så kan man sige hvis projektoren har en S-Video eller en Composite indgang så kan det klarer et PAL eller NTSC signal ofte begge.
JLH: Hvis din scaler og deinterlacer er så ringe så må din s-video og composite også se udaf l**t ?
|
| Til top |
|
| |
Dyvel Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2004 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, nu er min en dataprojektor og har kun DVI/VGA, men man kunne købe et ekstra modul at sætte på så den kunne æde både svideo og composite, så også derfor mit spørgsmål om det kun er HSYNC man regner med, da denne går ned i 15 hz på min...
|
| Til top |
|
| |
-JLH- Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2004 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
@dyvel: jep den sidste løsning kunne være rigtig sjov at kikke på for mig, evt lave en sammenligning uden trust
@sandi: Ok, sååå dårlig er den måske heller ikke :-) har dog aldrig prøvet composit. Problemet er at refference punkt er min htpc og det ser altså virkeligt lækkert ud. Den er bare besværllig at have stående syntes kærsten og jeg kan sagtens følge hende. Jeg vil bare gerne have noget til en billig penge der er bare lidt bedre end s-video fra min pioneer.
|
| Til top |
|
| |
Sandi Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2004 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
-JLH-: Hverken min kæreste eller mig vil have det lokum af en computer til at stå og larme inde i stuen. Så jeg anskaffede mig en palmbulter den store version som mixer et composite ind på antennenettet og en !RF! fjernbetjenning se det var sagen helt perfekt, men så fik jeg en PJ !!!!! og så var composite jo ikke godt nok så jeg trak et kabel fra min computer direkte til PJ til at køre RGBHV over. Computeren og PJen kan ikke komme længere væk fra hinanden i lejligheden (148kvm) og det spiller max. Nu mangler jeg bare at få fjernsyn på PJ, men jeg tror bare jeg nøjes med composite det er jo alligevel der som bliver leveret fra antennenettet, hvis billedet bliver ringere end på mit fjernsyn så må min PJ være ringe til at adskille composite og så laver jeg det omtil RGBHV eller Y-Pr-Pb tror det bliver Y-Pr-Pb for der har jeg stik ledige
|
| Til top |
|
| |
Jules Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 02 Maj 2004 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg købt cineultra-maskinen og jeg synes at det ser næsten identisk ud som da jeg kørte med HTPC! 
Jeg har prøvet kiss-løsningen med scart til vga og det var faktisk grimmere end s-video. 
Jeg synes måske der er en lille skygge til højre fra kraftigt optegnede linier (fx. undertekster), men det er næsten usynligt. Men skal ret tæt på for at kunne se det. Jeg kan ikke huske om der også var det, da jeg kørte fra HTPC.
|
| Til top |
|
| |
-JLH- Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2004 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sandi: Du skulle virkeligt prøve med et tvtuner kort som dscaler understøtter, det kan blive et virkeligt flot billede og når du nu alligevel har RF fjernb samt rgbhv til pj så skulle det jo ikke være noget problem at sætte op. Jeg tror ikke problemet med et evt. dårligt billede ligger i udskilningen af signalet fra composit men mere i pj'ens scaler og deinterlacer. Der er jo praktisk talt ikke noget der kan hamle op med en htpc på det punkt.
Jules: Det lyder utroligt at du ikke kan se forskel på din nye dvd og din htpc. Det er da dejligt hvis der efterhånden er nogle afspillere i den billigere ende der ved at op på mærkerne. Jeg er ked af høre om kiss's vga udgang. Bliver dog nød til lige at prøve selv på et tidspunkt, men det lover godt nok ikke godt...
|
| Til top |
|
| |
Jules Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 03 Maj 2004 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
-JLH-: Jeg synes nu ikke at cineultra er i "den billige ende". Den vejl. pris er 6000. Nu er den godtnok til salg til halv pris i øjeblikket...
|
| Til top |
|
| |
Sandi Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
JLH: Ja, måske nu er det et stykke tid siden jeg har set en Haupt TVTuner i funktion men den gang var det l**te billede den leverede (2 år siden). Desuden går jeg stærkt ind for at få mest udaf ingenting dvs. mit fjernsyn kan leverer en god tuner del og det ejer jeg jo i forvejen så hvorfor købe en TVTuner? det skal lige siges jeg har meget ringe modtagelse af antennen.
|
| Til top |
|
| |
-JLH- Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2004 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jules: Sorry, jeg tog vist fejl af nogle af de andre maskiner der blev foreslået.
Sandi: Kan absolut godt følge dig. Prøv at læs om tvtuner kort og dscaler ind på avsforum jeg er sikker på det kan give dig en ide om hvorgodt billede du har mulighed for få op din pj...
|
| Til top |
|
| |