| Forfatter |
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 25 Februar 2013 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det gør ikke så meget, at arm resonansen ligger lidt under de 10hz, så længe den er veldæmpet. Ligger den på 8-9hz betyder det ikke meget. Bare den er veldæmpet.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Vinylfan Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2013 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 25 Februar 2013 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allanowich.
Ved du om Thorens TP90 armen er veldæmpet? For hvis den er det, giver det jo mange nye muligheder for pickup valg.
|
| Til top |
|
| |
trutta Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 25 Februar 2013 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har set dynavector 10x5 herinde på tilbudsavisen til 2600.-
__________________ Mvh Trutta
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2013 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vinylfan skrev:
Hej Allanowich. Ved du om Thorens TP90 armen er veldæmpet? For hvis den er det, giver det jo mange nye muligheder for pickup valg. |
|
|
Du bliver nødt til, at anskaffe en test plade til at finde ud af dette. Ortofon havde en i sin tid. Erato havde også en. Men her er der spor på du blot afspiller og kan se ved de forskellige frekvenser hvor meget udsving der er. Man følger med på omslaget på pladen hvad der afspilles at toner fra 15 til 5 hz. Det afhænger jo af pick uppen, der er på armen.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Vinylfan Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2013 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Trutta og Allanowich.
Tusind tak for oplysningerne. Jeg har vist tre gamle Ortofon testplader. Der må være et spor, hvor jeg kan teste dæmpningen af armen. Jeg prøver at
sætte en pickup på, der giver en lav armresonans, og så udfører jeg testen.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 25 Februar 2013 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boydk og Trutta
Takker for jeres omsorg, men mon ikke jeg nok skal komme mig? Angrebet af en ond hudsvamp, takket være for megen motion
Og stor tak for jers tilbud om hjælp til montagen  det er faktisk mange år siden jeg sidst fjollede rundt med det, men mon ikke jeg stadig kan,
med en udprintet protector og en digitalvægt der er på vej fra USA...
Måske man skulle investere i en test plade...? Selvom jeg har en 300 vinyler, har man hjerterum til en mere
Spændt på at høre hvad Vinylfan får af oplevelser i den nærmeste fremtid...?
Mvh. Struktøren.
|
| Til top |
|
| |
Vinylfan Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2013 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Strukturen.
Jeg har surfet lidt rundt på nettet, og har fundet ud af, at selve værket på Thorens TD 2001 på grund af bladfjedersystemet har en så lav
egenresonans som ca. 5 Hz. Det betyder vel, at der ikke burde være problemer med din Ortofon Rondo Bronze, selv om den med TP90 armen giver en
armresonans på ca. 8 Hz.
For mit eget vedkommende er valg af pickup snart snævret sig ind til (tror jeg nok i hvert fald) følgende:
Denon DL 103-R eller SA
Dynavector 10x5
Benz Micro Gold
eller hvis det skal være super godt
Benz Micro ACE
Ortofon Rondo Bronze
Er der nogen der ved, hvor man køber Denon DL-103SA?
Mvh.
Vinylfan
|
| Til top |
|
| |
trutta Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 26 Februar 2013 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vinylfan er det det samme med 320 mk2?
__________________ Mvh Trutta
|
| Til top |
|
| |
Vinylfan Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2013 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Trutta.
Plinten på Thorens TD 320 er lidt anderledes end plinten på TD 2001. Om de så bruger det samme bladfjedersystem, det ved jeg ikke. Jeg kunne godt
forestille mig, at hvis de bruger det samme bladfjedersystem, så vil vækkernes egenresonans være nogenlunde ens. Men jeg er ikke helt sikker.
Måske er der andre, der har en mening om dette?
Mvh.
Vinylfan
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2013 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
TD2001 har jo også de plast dimser i en 3-kant om tallerkenen, som de øvrige TD321, 320, 318 og 316 har. Så det må være samme bladfjedre system der benyttes.  Forskellen er mest på vægten og så det, at man bruger en særlig legering til lejespinnelen man kalder WIDIA stål. Det er en sammen trækning af WIE Diamant = Ligesom Diamant. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
1966 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 26 Februar 2013 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg må komme med et input så har Td320 og Td2001 ikke samme bladsystem i ophænget ifølge testen af 2001 i hifi &
eletronik og der er andre ting som er blevet ændret. Vh 1966.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2013 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Endelig tog jeg mig sammen... Fik byttet rundt på pickuppen... Døjede lidt med protractoren  havde nok heller ikke den store tålmodighed og
lys... Det tog sin tid  Fik monteret den nyindkøbte Dino RIAA med de ligeledes nyindkøbte Silverline kabler, sat pladespilleren tilbage til dens
midlertidige plads, koblede indgangene til Video lydindgangen  ... Og satte Vivaldi med Nigel Kennedy på... Glemte helt at bruge pladebørsten
 ... Men... Men.. Men...  hvor lød det fremragende... Trods jeg kunne høre, at jeg skal justere lidt mere, når tiden er til det
Nu kan jeg gå i seng med den oplevelse rigere...
Mvh. Struktøren
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2013 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Ak ja... Tiden går, men nu er der endelig nyt at berette  Pladespilleren står, stadig, på den selvsamme tv-bænk... Men nu på en hylde og i total
vage... Ikke optimalt, men det fungerer... Pladespilleren har jeg været meget gennem... Headshell i vage... VTA er indstillet... Og fandt en protractor
på en tysk hjemmeside, hvor der blev givet det råd, at tape et stykke stift bly vandret, så man bedre kunne indstille pickuppen... Og hvordan lyder
det så nu...? Jeg har brugt Lars Lilholt, Engang drog vi ud... Fordi den har nogle fantastiske passager med lyse stemmer, violiner og andre
instrumenter, der ikke lige sådan er til at løbe om hjørner med... Men slutfacit er, at det lyder hamrende godt, bassen er god, mellemtonen får det til
at svinge, og diskanten er nok til den lidt lyse side, men fantastisk drive og liv... Men det burde det fandme også med de penge, og nu tid, der er lagt
i dette projekt. Ved sammenligning med selvsamme musik på cd... Jep... Man kan høre forskel, til pladespillerens fordel, så nu renses der plader, og
glæden i det bette hjem vil ingen ende tage...
Mvh. Struktøren
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Februar 2014 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så
En lang rejse er kommet til enden.
Efter at have flyttet pladespilleren ind hvor den er nu, og leget lidt mere med indstilling af tonearmen, fået jord på anlægget, ej kun i stikkontakten,
sidder jeg nu og nyder min Chateau Fonreaud 2006. På spilleren ligger lige nu Miles Davis: Tutu og under spisning Tanita Tikarem, 2 brugte, men nu
nyvaskede vinylplader  Og mine fødder hopper efter at komme ud at danse. Den dynamik, den dybde, det liv  . Ortofon Rondo Bronze og
Trichord Dino RIAA og Thorens TD 2001 med TP 90 arm, det rykker
Med vanlig venlig hilsen
Struktøren
Hov! Hvad er det  navneforandring  Tak til Hr. Gige
God week-end  Hvis jeg kan holde nallerne fra tasterne
|
| Til top |
|
| |