Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 04:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Garrard 301? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 17 Februar 2013 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Jan jeg er uenig med dig - kan han få hele dynen for 5.000 er det sammenlignet med udenlandske priser en rigtig god deal -
værket er skønt - og vil han ikke beholde armen kan han få mindst halvdelen eller mere tilbage for den på ebay - de gamle 12"
arme er meget eftertragtede

Har selv en 301 og slipper den ikke for noget der minder om 5.000 - uden arm

Mulan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Februar 2013 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Hvorfor er det at folk tror at alt deres gamle l**t er så mange penge værd ?

Dermed ikke sagt at ældre ting kan ikke kan være fine, men lige så snart folk kalder det vintage så skal det koste kassen.

Men alt lyd er jo objektivt, så for nogle kan det være den er 5000 værd, men syntes det er meget for så gammel en spand.

Til top Vis Mulan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mulan

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Februar 2013 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Ja, hvis du er til de mellemhjuls-drevne, så er det bare med at komme med et bud overfor sælgeren....

Ikke 5000 værd? Johhh da bestemt....Set i forhold til, hvad du kan få af ny pladespiller for de penge, er det da bestemt bare med at slå til.

Hvorvidt den så lyder (meget?) bedre end en Lenco L75 eller de øvrige mellemhjuls drevne, tvivler jeg stærkt på...Men der er altså noget over de Garrard pladespillere...

Tag dig ikke af Jan_Stevns og hans holdning til priserne...Han er så gammel, så han stadigt kan huske dengang en hel rygeost kostede 25 øre....Og tilsvarende mængde ville koste omkring 120 kr her i 2013....

No offence, Jan....

Jeg har læst eksempler på folk der foretrak lyden fra en Garrard 401 fremfor  eksempelvis en Nottingham Analogue Dais...

Så joeh den er da absolut 5000 kr. værd....

Til top Vis ASML's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ASML

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 17 Februar 2013 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=audiohagel]Hej CARS10
Den koster også en bonegård , hvis det er en 12 " Ortofon arm
Ps Cars10 spiller din CD maskine endnu ????
mvh
Audiohagel
www.audiohagel.dk[/QUOTE]

Hej Audiohagel.

Ja de er rimelig dyre de arme, og min CD16 spiller som en drøm, skuffen suser ud og ind i raketfart, og jeg er meget taknemlig for det flotte arbejde du lavede.

ps. var der nogen der fik gavn af LP'erne du slæbte afsted med.

Undskyld Lenco for OT.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Februar 2013 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

ASML skrev:
Ikke 5000 værd? Johhh da bestemt....Set i forhold til, hvad du kan få af ny pladespiller for de penge, er det da bestemt bare med at slå til.

Hvorvidt den så lyder (meget?) bedre end en Lenco L75 eller de øvrige mellemhjuls drevne, tvivler jeg stærkt på...Men der er altså noget over de Garrard pladespillere...

Den har da sin charme - bevares ,  men det værk er i min optik en rumlepotte.

Jeg foretrækker værker der ikke rumler.

ASML skrev:
Tag dig ikke af Jan_Stevns og hans holdning til priserne...Han er så gammel, så han stadigt kan huske dengang en hel rygeost kostede 25 øre....Og tilsvarende mængde ville koste omkring 120 kr her i 2013....

No offence, Jan....

ingen taget -  og jeg skal da gerne stå ved min mening om horrible priser , uden at skamme mig.  Jeg har haft flere af de værker mellem fingrene ,  og så godt er det altså ikke , at noget berrettiger uhyrlige priser -  og iøvrigt - hvis han , på grund af min mening, kan få værket for 2500, eller 3000,  er det da kun en fordel for ham,  så hvad i dælen brokker i jer så meget over ?

I skal jo ikke sælge jeres værk, vel ?

Citér:

Jeg har læst eksempler på folk der foretrak lyden fra en Garrard 401 fremfor  eksempelvis en Nottingham Analogue Dais...

Så joeh den er da absolut 5000 kr. værd....

For sælgeren måske, .........

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2013 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Jan jeg er uenig med dig - kan han få hele dynen for 5.000 er det sammenlignet med udenlandske priser en rigtig god deal -

og kan han få det billigere er det sågu da en endnu bedre deal - for ham :)

at du ikke vil sælge til den pris, er jo ret irrelevant , ikke sandt -  men giv mig bare en eneste grund til han skal betale mere end nødvendigt.

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Februar 2013 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Hvad den spille er værd, afhængeri høj grad af armens stand. Som Pink også siger, så ligner det en RMG309 arm. Men det tror jeg nu ikke at det er!. Så vidt jeg kan se på billedet, så sidder slidsen til pickuppens "styrestift" nedaf. Det betyder at en pu i G hus vil vende opad, istedet for ned mod pladen. Mit bedste bud er derfor at der er tale om en RM309 (Eller muligvis en RF297, som ligner den til forveksling set fra den vinkel som billedet viser, vi ville vide mere hvis vi rent faktisk kunne se kontravægten). Armbasen viser dog tydeligt, at det er een af de bedre Ortofonarme som er monteret.

Under alle omstændigheder, så vil jeg mene at armen vil være et sted mellem 1500$ og 2500$ værd på ebay, hvis gummibøsningerne til kontravægten vel at mærke er ok.  Personligt mener jeg, at de gamle Ortofon arme er noget ragelse, men det ændrer ikke på det faktum, at gale asiater betaler formuer for disse arme.

Hvad værket er værd, afhænger af stand og lejetype. Som andre også har nævnt, så er grease bearing mere værd end versionen med olieleje. Jeg har selv haft en hvid/cremefarvet een med fedtleje, så rørgrej har ikke nædvendigvis ret i at den er med olieleje. Den havde dog den tidligere tallerken uden stroboskop, men tallerkenen kan så vidt jeg husker uden videre flyttes mellem de forskellige lejer, så du kan godt være heldig og finde et fedtleje nedenunder!. Vær opmærksom på, at lejetypen efter min mening udelukkende har betydning for prisen, selv kunne jeg ikke umiddelbart konstatere lydforskel på 301 grease bearing og 401 (Som benytter samme olieleje som de sene 301). Jeg havde dog ikke de to spiller samtidig, og akustisk hukommelse kan være en tricky sag, så jeg vil ikke udelukke at der kan være mindre lydforskelle.

Hvis vi antager at kontravægten på armen ikke hænger pga. trætte gummibøsninger, så ville jeg uden videre byde 10.000 Kr for den. Og jeg ville vel at mærke gøre det udelukkende for at tjene penge på den på ebay, idet jeg ikke kunne drømme om at spille på sådan een. Som Jan også siger, så kan man uden videre finde noget som er langt bedre, og vel at mærke til en lavere pris.

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

rørgrej
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Februar 2013 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Lencofyn skrev:
Er det kun for værket, eller er det for hele dynen. Plint, arm osv...

Det er det jeg synes det jeg kan se på billedet er værd i mine øjne.

Jeg ser ingen speciel grund til at noget ryger op i urealistiske priser, det vil jo kun være en bagdel for os alle sammen hvis den spiral fortsætter.   At nogen byder dig 5000 for den , betyder måske den er 5000 værd -  for dem.

Hej Jan!

Jeg mener oprigtigt ikke kun det handler om, hvad den der byder synes, den er værd.

-  Men jeg vil til hver en tid gi ´ de 5.000,- kr - og tilmed være meget glad. Hvis den kan købes for det, så skynd dig!!!!!

Jeg har selv givet mere end det dobbelte for en grå Garrard - og det har jeg ikke et øjeblik fortrudt. Jeg holder øje med markedet - og med den arm er det et rigtig godt fund.

mvh

Søren

Til top Vis rørgrej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rørgrej

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2013 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

rørgrej skrev:

Jeg mener oprigtigt ikke kun det handler om, hvad den der byder synes, den er værd.

din holdning - som jeg da respekterer - men nu handler denne tråd altså netop om hvad han mener han skal byde på den

Tråden handler ikke om hvad eventuelle sælgere mener de kan tillade sig at forlange, og det er da lysende klart at der er stor forskel på hvad sælger og køber mener

At du vil give 5 eller 10 kilo for den er din sag - jeg mener ikke sådan en gammel kasse (dens kvaliteter uanset) er så mange penge værd. 

Jeg holder også øje med det marked jeg er mest interesseret i,  og har en engels tålmodighed,  måske parret med en hvis form for frækhed -  eller skal vi kalde det næse for tingene ?    Så jeg klarer mig da ganske pænt på mit felt.

Det kan godt være det er tintage - og svært at prissætte, da det som regel er umuligt , og nok blæser i vinden ....   men realisme er eddergodtnok en mangelvare-

Hvis jeg fik gravet en Garrard op, ville jeg selv være ret ligeglad med prisen, bare køberen er glad, så er jeg også.   Jeg synes det er meget sjovere at gøre folk glade, end at score kassen

Penge er jeg ret ligeglad med - skat tager alligevel hele l**tet hvis de kan, så hvorfor ikke gøre folk glade ?

Bottomline på emnet -.  hvis sælgeren går med til 2500   Fint !    ellers er der mange andre fisk i farvandet - lev med det

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Februar 2013 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Dette handler ikke om at finde en rimelig pris, det handler om liebhaveri. For selvfølgelig er en sådan antikvitet svær at prisfastsætte for folks præferencer er forskellige. Og når liebhaveri kommer ind over kan prisen blive helt absurd.

Og hele vinyl området er i den grad præget af liebhaveri. F.eks kan man købe samtlige Beatles CDer i remastede luksus udgaver for ca. 100 kr/stk, alligevel betales der formuer for gamle beatles plader fra 60erne selv om de i enhver sammenhæng er et dårligere produkt og max burde koste 30 - 40 kr. Når nogen vil betale mere for en Beatles plade så er rationaliteten sat ud af drift, men for nogen repræsenterer sådanne vinyler formuer, selv om det er et antikvarisk format der er langt over sidste salgsdag og som sikkert lyder forfærdeligt, ihvertfald hvis det sammenlignes med de nye CD udgaver. 

Sådan er det også med den antikke Garrard pladespiller. Der kan være liebhavere der vil betale formuer, og så er enhver debat om en realistisk pris absurd. Men langt hovedparten af brugere på et site som dette ville garanteret ikke betale 500 kr. for pladespilleren med eller uden arm.

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 17 Februar 2013 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Highmass skrev:

Under alle omstændigheder, så vil jeg mene at armen vil være et sted mellem 1500$ og 2500$ værd på ebay, hvis gummibøsningerne til kontravægten vel at mærke er ok.  Personligt mener jeg, at de gamle Ortofon arme er noget ragelse, men det ændrer ikke på det faktum, at gale asiater betaler formuer for disse arme.

Mvh. Lars.

Lidt billeder at kigge på.

Vh
Michael
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Februar 2013 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Bottom-line på emnet - et bud på kr. 2500 for det hele ville være et skambud, og det var jo det som Lencofyr ville undgå med sit spørgsmål - eller tager jeg helt fejl?

Trådens udvikling svare lidt til at sige at en Jaguar E type intet er værd - fordi den bruger for meget brændstof, og ruster mv. Liebhaveri er nu engang liebhaveri, men disse vare kan bestemt godt pris sættes i vores globale marked for dem som har disse evner - denne viden.

Måske vi skal have Lencofyr på banen i sin tråd, spændende bliver det, om han er blevet en glad Garrard ejer... .

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2013 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
.......Sådan er det også med den antikke Garrard pladespiller. Der kan være liebhavere der vil betale formuer, og så er enhver debat om en realistisk pris absurd. Men langt hovedparten af brugere på et site som dette ville garanteret ikke betale 500 kr. for pladespilleren med eller uden arm.

sikkert meget rigtigt - men jeg forholder mig til det indlæg tråden startede med -  hvad jeg synes han skal tilbyde for den.

At andre en uenig , har jeg det glimragende med :) 

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2013 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Nu er det svært at tale på alle mellemhjuls-drevne pladespiller ejere's vegne, når man ikke nødvendigvis har talt med dem alle, men.....

Den "Hype" der er omkring Garrard 301 og 401, Lenco L75 og L78, Mørch GS6A, Thorens TD124 MKI og MKII er for de flestes vedkommende IKKE forbundet med liebhaveri....

Det er udelukkende et spørgsmål om at få den bedste lyd til den bedste pris. Og her kommer man altså ualmindeligt langt i forhold til mange af de ældre remdrevne og direkte drevne pladespillere. Og man skal altså være forberedt på at skulle af med rigtigt mange penge, hvis man ønsker tilsvarende lyd fra en nyere pladespillerkonstruktion.

"Rumlepotte" bliver der skrevet som argument for ikke at købe sådan en pladespiller...Jamen kære venner i skal da ikke tvinges til noget som helst...Den rummel som der omtales skyldes typisk et mellemhjul der trænger til at blive renoveret eller skiftet så man igen slipper for unødig støj.

Men hvad laver I egentligt i denne tråd, I rem-drevne/direkte drevne pladespiller entusiaster andet end at piske en stemning op, og "pi..e os mellemhjuls-drevne entusiaster af, med latterlige argumenter om I Ikke vil give for meget for sådan et ældre Garrard 301 værk med tilhørende tonearm?  

Ytringsfrihed ja ja...Det er tilladt at blande sig i alle tråde om alle emner...

Men jeg laver da heller ikke et indlæg i en tråd om Micro Seiki RX1500, hvor jeg sidder og argumenterer for at sådan noget "lååååårt" er totalt hyped og sælges til latterligt høje priser, i forhold til dets oprindelige vejledende nypris....En rem dreven pladespiller der er udformet som en olieborerig med en pladetallerken med en vægt på 2,8 kg (standard version), er stadigt ikke andet end en remdreven pladespiller med en pladetallerkenvægt på, guess what...2,8 kg....

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2013 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

ASML skrev:
"Rumlepotte" bliver der skrevet som argument for ikke at købe sådan en pladespiller...

Niksen - det du laver lige nu kaldes et quotef**k -   jeg brugte ikke ordet "rumlepotte" som argument for ikek at købe sådan en.  Fakta er en mellemhjuler rumler mere end bælte, eller DD værker -   Jeg vil personligt ikke eje en rumlepotte,  uden det har nogen indflydelse på min mening om prissætningen.  Jeg har haft en L75 i fordums tid, den blev skiftet til en Thorens TD166, som derefter røg ud til fordel for 2 DD værker

ASML skrev:
Men hvad laver I egentligt i denne tråd, I rem-drevne/direkte drevne pladespiller entusiaster andet end at piske en stemning op, og "pi..e os mellemhjuls-drevne entusaister af, med latterlige argumenter om I Ikke vil give for meget for sådan et ældre Garrard 301 værk med tilhørende tonearm?  

Det nedladende leverede du da vist lige her.    Jeg interesserer mig for pladespillere generelt, og har været så længe i branchen at jeg nok kender en pladespiller som denne eller for den sags skyld 100 andre langt bedre end du kan drømme om - 

stemningspiskeriet klarer andre meget bedre end jeg gør - men kan du ikke tåle at høre andres mening om ting, er det jo tilladt at springe videre i teksten -

Du synes måske også at manden skal tilbyde 5000 for den ?   Hvad nu hvis han kunne rende med den for det halve ............  så er der også fint råd til en plov og noget musik -  den vinkel overså du vist helt.  

Your move !

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 17 Februar 2013 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Uha uha....

Hvis jeg ku få den smidt i nakken ville jeg da tage imod med kyshånd. Da det er en god bekendt vil jeg gerne kunne se vedkommende i øjnene efter en handel.

Det er lidt ærgeligt hvis jeg køber hele dynen for lad os sige 2000,- og det så viser sig at jeg kan splitte det op og sælge, værk, pickupper, arm, plint osv... for 10000,- på ebay.

Så jeg vil hellere give et reelt bud. Om den rumler eller ej så er jeg tosset med mellemhjul.

I en ordenligt klods af en plint oplevede jeg ikke nævneværdig rummel i min L75.
Men lad det nu ligge.

Alternativet er også at få alt det andet prissat og sælge det og så beholde værket til et senere projekt.

Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

audiohagel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2006
Sendt: 17 Februar 2013 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Hej Lencofun

Der er sku en Ortofon 12 " arm, den er der mange der gerne vil give en bundegård for
ser at få den købt , se om du kan få den for menneske penge !!!!!
mvh
Audiohagel
www.audiohagel.dk
Til top Vis audiohagel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiohagel Besøg audiohagel's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 17 Februar 2013 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Byd ham 4000 for det hele - og hvis du beholder det er din samvittighed fin

Sælger du armen for 4.000 så del gevinsten med ham du har købt den af

Min Garrard 301 rumle i øvrigt ikke - den er justeret og smurt og spiller som en drøm og min 40 kgs plinth sikre at der ikke
er noget støj der forplanter sig til arm og værk

Jeg har dd og rem og mellemhjulere ( lenco diverse og garrard 301 og 401) og har sågar fra solgt 3 thorens td 124 fra så
jeg synes jeg har belæg nok til at udtale mig - Garrard har et fantastisk punch i bassen som kun Lencoen nærmer sig - ingen
af de DD værker jeg har er kommet i nærheden. Prøver man at stoppe pladetallerkenen med de bare næver er der så
meget bund træk at strobomarkeringen gør rigtig meget av   - og det bundtræk udmønter sig i en herlig autoritær afspilning
- men uden en tung tung plinth er den en katastrofe

og jeg ar ikke min pga hype - men for musikkens skyld

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2013 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

...

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2013 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Lencofyn skrev:
Uha uha....

Hvis jeg ku få den smidt i nakken ville jeg da tage imod med kyshånd. Da det er en god bekendt vil jeg gerne kunne se vedkommende i øjnene efter en handel.

Det skrev du jo ikke en dyt om fra start af ...

Citér:
Det er lidt ærgeligt hvis jeg køber hele dynen for lad os sige 2000,- og det så viser sig at jeg kan splitte det op og sælge, værk, pickupper, arm, plint osv... for 10000,- på ebay.

Ok - jeg forstod på dit første indlæg i tråden at du selv ville bruge tingene -  men er dine tanker som beskrevet, og det er en god bekendt,  hvorfor så ikke bare hjælpe vedkommende med at få stumperne solgt godt ?   Det er da god stil, og måske der falder lidt af til dig også

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes