Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 21:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 2-vejs AudioTechn. 18H (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Westergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 Februar 2013 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Ideen med at bygge selv er også at få noget det er "mit". Jeg har kraftigt overvejet at forbedre delefilter (med bedre
komponenter med samme værdier) og kabelføring i mine Avance Signature 8 mk3 som jeg syntes at der sidder virkelig lækre
enheder i, men jeg kan ikke finde et diagram nogen steder og så kom ideen med at bygge selv i stedet - og hvem ved, det ene
udelukker jo ikke det andet
Til top Vis Westergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Westergaard

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Februar 2013 kl. 06:00 | IP-adresse registreret  

Du kan evt. tage nogle billeder af delefilteret og oploade dem her, saa kan vi maaske guide dig til at finde de vigtige steder at
opgradere dit delefilter !

Westergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2013 kl. 06:50 | IP-adresse registreret  

Her først et billede af filteret, hvor ledningen øverst til venstre går op til diskanten. hvis man ikke lige kan se det, så sidder
der umiddelbart en 6,8 og en 5,6 kondensator i forbindelse med diskanten.

Jeg tog det her billede da jeg kiggede ind i dem i går aftes. Jeg kan tage et billede at den anden side i aften, så giver det lidt
mere mening.
Umiddelbart syntes jeg kvaliteten ser fornuftig ud, specielt ud fra højttalerens pris, men der findes helt sikkert bedre
komponenter. Der er også enkelte mindre flader som står mdf, som nok bør dæmpes på den ene eller anden måde? jeg har
ikke fået fyld kammeret med sand endnu, så det er oplagt - er der noget der bedre end andet? evt. noget helt andet end
sand

her er lidt af enhederne - ligner det ikke en 97000 diskant?

her en af de to bas-mellemtone enheder

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Sendt: 19 Februar 2013 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Troels AT-SW er en monitor i ordets bedste betydning. Jeg bruger selv Swans diskanten i mine DTQWT højttalere (som også er
bestykket med AT enheder). Den store fordel er membranarealet som sænker forvrængningen betragteligt. Domer har en
tendens til at "gnave" lidt når de bliver presset. AT-SW har alt det der skal til for at fylde et mindre rum med vellyd.
Betingelsen for et godt resultat er at opskriften skal følges 100%. Jeg ved hvor lang tid Troels brugte på at finpudse denne
konstruktion! Den kan varmt anbefales!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2013 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Troels Gravesen har nogle interessante betragtninger om diskanter:

ttp://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-ATS.htm        

Se under tweeter, der er testet 6 diskanter

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2013 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Westergaard: Er du kommet videre med projektet ?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Juni 2013 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

@Westergaard
Du er velkommen til at tage fat i mig, hvis du skal have udmålt enheder og højttalere.
Hvis du kan slæbe det til Ringsted har jeg udstyr til det hele.

Jeg bruger selv AT enheder i mine konstruktioner, og har meget stor erfaring med dem.
De kan ofte have en tendens til at lyde lidt tynde eller lyse i klangen, hvis man ikke lægger meget energi i delefilteret.

Til udvikling af selve delefilteret bruger jeg gerne nogle aktive digitale delefiltre i første omgang, så man hurtigt kan finde den klang og delefrekvens man ønsker inden kaster sig ud i et passivt filter.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Juni 2013 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Jeg mener sjældent det kan betale sig at opgradere et eksisterende delefilter med "bedre" komponenter, da du kan risikere at ændre værdierne en del - der kan være store udsving på den påskrevne værdi og den reelle værdi på komponenter, så alt bør som minimum udmåles ved udskiftning.

Ud fra et pris/ydelse synspunkt vil jeg ikke anbefale at bruge tid og penge på det.

Westergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2013 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Jeg er desværre gået helt i stå - regner med at skulle flytte i anden lejlighed inden for et år, så jeg afventer situationen lidt.
Håber at vi kan få råd til en lejlighed med en større stue, og så er højttaler behovet måske et andet

det er ellers et fint sæt dem her:
http://www.dba.dk/hoejttaler-raidho-atr25-200/id-91973705/

DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Juni 2013 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Det er ikke enhver beskåret selv at "konstruere" VbH (Verdens bedste Højttaler). Det kræver erfaring og arbejd, arbejd, arbejd - husk på at DIY står for Do It Yourself. Hvad er så "It" i denne forbindelse? Byg, lyt, mål, ændre, lyt, mål, ændre, lyt, mål, ændre... osv. osv. osv... Uden at man løber ud af den forkerte tangent! Dvs. man bl.a. skal have nogen ærlige ører ind over som "reference" af og til og nogen gode (seriøst dyre) referencehøjttalere at lave A-/B-tests med OG måske en klassisk af og til...

En slags genvej kan være at lave VsH (Verdens sjoveste Højttaler). Her gælder det "kun" om at have det sjovt med sin hobby. Jeg ser det lidt som det franske Køkken VS. det italienske; De franske retter er de sublime - her er det kokken der gør forskellen. I det italienske køkken er det de sublime råvarer, der gør forskellen. Selv om kokken så har kommet lidt for meget af dette eller hint i, så kan du stadig smage kvaliteten af de få, men gode råvarer...

Parrer du din Skaaning-enhed med enten 9700 diskanten fra Scan Speak, TW030WA0-serien fra Wavecor eller SB29RDC-4 fra SB-Acoustics, delefrekvens så lavt som 1500 Hz og 12 dB/oktav filter, alternativt 2400 Hz og 6 dB/oktav (de nævnte diskanter har Fs omkring 500 Hz), så kan du få fantastiske resultater - måske mere engagerende end decideret korrekt, men alligevel imponerende og dermed; sjov med din hobby!

Angånde kabinetmaterialer: Køb "møbel-MDF" fra starten (tror de har det hos krydsfinercentralen i Hvidovre - ellers er den sorte hos Bauhaus stadig i en hæderlig kvalitet). Alm. byggemarkeds-MDF er for ringe kvalitet. Der kan ikke laves vinkelrette snit, det "flosser", det suger uhæmmet, så maleren skal grunde/slibe/grunde/slibe.... = koster dumme penge. Møbel-MDF er tungere og har bedre indre dæmpning. En ulempe med møbel-MDF er dog at den er endnu vanskeligere at lime end alm. MDF, netop pga. af de mere glatte overflader, man opnår i snittene; to glatte overflader med tykflydende lim imellem, gør at emnerne skøjter rundt!

Personligt synes jeg bare du skal komme i gang med at bygge med de enheder du nu engang har - de ændrer sig alligevel ikke med lejlighedens størrelse...

Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 08 Juni 2013 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

DIYLars skrev:

Det er ikke enhver beskåret selv at "konstruere" VbH (Verdens bedste Højttaler). Det kræver erfaring og arbejd, arbejd, arbejd - husk på at DIY står for Do It Yourself. Hvad er så "It" i denne forbindelse? Byg, lyt, mål, ændre, lyt, mål, ændre, lyt, mål, ændre... osv. osv. osv... Uden at man løber ud af den forkerte tangent! Dvs. man bl.a. skal have nogen ærlige ører ind over som "reference" af og til og nogen gode (seriøst dyre) referencehøjttalere at lave A-/B-tests med OG måske en klassisk af og til...

En slags genvej kan være at lave VsH (Verdens sjoveste Højttaler). Her gælder det "kun" om at have det sjovt med sin hobby. Jeg ser det lidt som det franske Køkken VS. det italienske; De franske retter er de sublime - her er det kokken der gør forskellen. I det italienske køkken er det de sublime råvarer, der gør forskellen. Selv om kokken så har kommet lidt for meget af dette eller hint i, så kan du stadig smage kvaliteten af de få, men gode råvarer...

Parrer du din Skaaning-enhed med enten 9700 diskanten fra Scan Speak, TW030WA0-serien fra Wavecor eller SB29RDC-4 fra SB-Acoustics, delefrekvens så lavt som 1500 Hz og 12 dB/oktav filter, alternativt 2400 Hz og 6 dB/oktav (de nævnte diskanter har Fs omkring 500 Hz), så kan du få fantastiske resultater - måske mere engagerende end decideret korrekt, men alligevel imponerende og dermed; sjov med din hobby!

Angånde kabinetmaterialer: Køb "møbel-MDF" fra starten (tror de har det hos krydsfinercentralen i Hvidovre - ellers er den sorte hos Bauhaus stadig i en hæderlig kvalitet). Alm. byggemarkeds-MDF er for ringe kvalitet. Der kan ikke laves vinkelrette snit, det "flosser", det suger uhæmmet, så maleren skal grunde/slibe/grunde/slibe.... = koster dumme penge. Møbel-MDF er tungere og har bedre indre dæmpning. En ulempe med møbel-MDF er dog at den er endnu vanskeligere at lime end alm. MDF, netop pga. af de mere glatte overflader, man opnår i snittene; to glatte overflader med tykflydende lim imellem, gør at emnerne skøjter rundt!

Personligt synes jeg bare du skal komme i gang med at bygge med de enheder du nu engang har - de ændrer sig alligevel ikke med lejlighedens størrelse...

Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

E100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2010
Sendt: 08 Juni 2013 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har en ven der har lavet et 5.1 system med den bas/mellemtone (dog med kapton/alu svingspole) han købte nogle færdige 12 litter kabinetter i
Tyskland (Det svar jeg oftest har fået fra Per v. AT er ca. 12 litter til basrefleks og ca. 15 litter til trykkammer)
http://www.daytonaudio.com/index.php/loudspeaker-components/ speaker-cabinets/2-way-cabinets/twc-0-50ma-0-50-ft-2-way-cur ved-cabinet-
maple.html for ca. 1200 kr stk, det er bare at sætte enheder og basport i.
Vennen har brugt Morel 308 diskanter, delfilterstumper og basport fra Audiotechnology, han har tilsat en 12" sub http://audiotechnology.dk/iz.asp?
id=4|a|934||| - det kan du jo altid vælge at krydre med hvis de 2vejs ikke er nok, eller ved jeg AT har et par tilsvarende 2vejs stående tilsat et par
bundkasser med 2 af deres 10" i hver, passivt delt - så ja, nu er det 3vejs.
Der er massere af muligheder med de enheder, jeg er sikker på et prøvelyt ved vennen kan arrangeres hvis du synes det lyder som en mulig vej at
gå.
Til top Vis E100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E100

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2013 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

E100:) Det ser ud til at være C-Quince 15 cm du omtaler her: (Det svar jeg oftest har fået fra Per v. AT er ca. 12 litter
til basrefleks og ca. 15 litter til trykkammer)

Men som du skriver: Der er massere af muligheder med de enheder....

E100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2013 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

De gange jeg har talt med Per har han haft en forkærlighed for samme kassestørrelser til 15 og 18 cm, så nej - det er ikke en forveksling.

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2013 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Til E100:) Hentet fra AudioTecnology hjemmeside: "Remember that we can only work within the physical laws of nature."
15 & 18 cm højttalere KAN ikke fungere med samme volume, hvis de skal gengive bassen optimalt !

Prøv at sætte dig ind i højttaler-byg, inden du kommer med dén slags udtalelser.

E100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2013 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Kære Kim.
Måske keder du dig bare, men det forekommer mig mærkeligt hvorfor vi to skal skændes om hvordan fabrikanten foretrækker at bruge sit eget
produkt , hvis du har fundet hifi-himlen på en anden måde - gør du bare det .
Se dig omkring på mangfoldigheden af højtalere i denne verden - alle optimale på deres måde    
De bedste hilsner
E100

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 08 Juni 2013 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Troels AT-SW er en monitor i ordets bedste betydning. Jeg bruger selv Swans diskanten i mine DTQWT højttalere (som også er
bestykket med AT enheder). Den store fordel er membranarealet som sænker forvrængningen betragteligt. Domer har en
tendens til at "gnave" lidt når de bliver presset. AT-SW har alt det der skal til for at fylde et mindre rum med vellyd.
Betingelsen for et godt resultat er at opskriften skal følges 100%. Jeg ved hvor lang tid Troels brugte på at finpudse denne
konstruktion! Den kan varmt anbefales!

Liiige lidt of-topic her, håber det er ok

Kunne du ikke tænke dig at fortælle lidt mere om dine DTQWT'ere deres lidt alternativt bestykket?? Troels har forsøgt at få implementeret Swans
enheden men syntes aldrig det blev rigtigt godt.

Sørger fordi jeg selv har bygget at sæt DTQWT efter hans anvisninger, dog tunet til 30hz i stedet.

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Juni 2013 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Hej Westergaard.

Den eneste DIY gulvhøjttaler konstruktion jeg kender til, der anvender enheder magen til dine indkøbte Audio Technology C-Quence enheder er denne:

http://www.humblehomemadehifi.com/download/Humble%20Homemade %20Hifi_The%20Monitor_copy.pdf

Den er bestykket med Audio Technology C-Quenze 18 H 52 17 06 S, Hiquphon OW2 og passiv basenhed fra Seas.

Så kan du jo glæde dig over at den med hensyn til enheder er helt skandinavisk...

Hvis ellers man stadigt producerer Seas enhederne i Norge......

Ha' en god weekend.

Mvh

ASML
Til top Vis ASML's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ASML

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes