Emne: Få tingene i perspektiv ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 19 Februar 2013 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyyy Hans  , nej ønsker overhovedet ikke nogen "war". Men det var næsten rigtigt hvad du refererede til. Nu var det ikke farven, men Nilaus erfaring med glat/mat side på cass. tape som træksnor, du kaldte "ude i hampen", garanteret uden at ha´ prøvet det selv. Det var den, jeg henviste til. På dette ellers udmærkede forum, synes jeg der er for mange, der kritiserer uden at have hørt, gi´r råd om produkter uden at have været i nærheden af dem, gi´r hjælp til reparationer, der somme tider er decideret forkert. Sorry, hvis jeg havde glemt smileys "en masse"  , det var ment i bedste ånd, jeg læste nok bare dit indlæg mere som en påstand end et info  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Søren77 Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 147
|
| Sendt: 19 Februar 2013 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så prøv at sætte en datterens CD-afspiller fra BR på de kvalitetsanlæg, og jeg garanterer for, at du vil opleve præcist det
samme blot med modsat fortegn. Gode højttalere kan ikke redde resten af kæden og omvendt. Det må nødvendigvis hænge
sammen. Selv om højttalerne imo er det væsentligste enkeltelement, giver det altså ikke mening ikke at nå en helhed og
sammenhængende kvalitet i resten af kæden.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 19 Februar 2013 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er i øjeblikket ved at genopdage min lp-samling, da jeg meget mod min vilje har fået mulighed for at afsætte tid til det. Og tid tager det, med nogle tusinde lp'er.
Nå, men jeg har mulighed for at lytte til mange forskellige anlægskombinationer, da jeg har adskillige sæt højttalere, forstærkere, pladespillere, RIAA'er osv. osv.
Min gennemgående erfaring er, at hvad jeg end spiller på af kombination, så lyder mit anlæg aldrig bedre end kildematerialet (lp'ernes indspilnings- og pressekvalitet) og lytterummets akustik tillader.
Hvis en lp er dårligt indspillet/optaget, så bliver det faktisk værre jo bedre anlægget er. Og på tilsvarende vis lyder gode lp'er bedre og bedre, jo bedre anlægget er.
Hvis jeg fjerner absorbenter og diffusorer i mit lytterum, så kan jeg få en ellers vellydende højttaler til at lyde decideret ringe (ah, okay, men i hvert fad ikke rigtig godt).
Det er på disse områder, jeg oplever de mest markante forskelle. Og til min store irritation varierer indspilningskvaliteten på lp'er helt absurd meget, hvilket det desværre er umuligt at gøre noget ved.
|
| Til top |
|
| |
HansRoskam Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2008 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 190
|
| Sendt: 19 Februar 2013 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boydk
Hvordan du læser mit indlæg er din egen sag, men at generalisere på den måde, det er sgu ikke fair, jeg udtaler mig normalt ikke om noget jeg ikke ved, men du har ret, jeg har ikke erfaring i hvorvidt den glatte eller ru side af en træksnor har indflydelse på lyden på en pladespiller, godt ord igen
Hej Søren 77
Det har jeg skam prøvet og nej, det er ikke min erfaring, der er efter min bedste overbevisning væsentlig større forskel på mange højtalere, selv i samme prisklasse.
Hej Analogeman
Det er rigtigt, at kilden er alt afgørende, men det ændre vel ikke grundlæggende på en højtaler´s potentiale i forhold til pris, eller?
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4930
|
| Sendt: 19 Februar 2013 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et rigtig godt setup bør ikke"straffe" en, når man sætter en dårlig indspilning på... bevares, man kan måske godt høre, at det ikke er en super indspilning, men man kan stadig nyde musikken, fordi det rigtige setup bevarer musikaliteten.
Og omvendt vil det rigtige setup også honorere de rigtig gode indspilninger.
Hvis ens setup på nogen måde "udstiller" musikken forkert, så er der noget galt med det valgte udstyr!
|
| Til top |
|
| |
HansRoskam Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Februar 2013 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mikkel
Enig, og alligevel, er der modsat ikke også en tendens til at rigtigt gode anlæg udstiller svaghederne i kiden.
Jeg vil feks. hellere høre Tina Dickow på en clockradio end et fedt anlæg, hendes vokal er af en eller anden grund, på de fleste tracks mixet skrigende og skingert, så jeg ikke kan holde ud at høre på det ,
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 954
|
| Sendt: 19 Februar 2013 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft en oplevelse med et sæt Holfi Tyra Charisma.
Umiddelbart spillede de fint, lidt tilbagelænede, men fint med rigeligt detaljer og attack.
Tina Dickows cd´ere til gengæld, de lød som om der var puttet uld foran mine enheder. Det var så grelt, at jeg helt holdt op med at høre dem. Det skal siges at det var skiver jeg meget tit lyttede på før jeg skiftede til Holfi. Der var de både med Dynaudio, Vincent og Vienna BBG gode plader med fornuftig lyd.
Det er de nu igen, efter jeg for nogle år siden skiftede Holfi ud med diy. Så her har højtaleren haft afgørende indflydelse, men umiddelbart kun på Tina´s skiver...
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 19 Februar 2013 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
Et rigtig godt setup bør ikke"straffe" en, når man sætter en dårlig indspilning på... bevares, man kan måske godt høre, at det ikke er en super indspilning, men man kan stadig nyde musikken, fordi det rigtige setup bevarer musikaliteten.
Hvis ens setup på nogen måde "udstiller" musikken forkert, så er der noget galt med det valgte udstyr! |
|
|
Enig men en del går meget mere op i indspildningskvalitets faktore som f.eks støj de vil jo ikke kunne lide et afslørende musikalsk anlæg. Dog syntes jeg mange gamle plader med støj ja selv i mono kan lyde så godt at musikken kan nydes ;O)
Hilsen Jonas Bojer
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 19 Februar 2013 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
svendborg@email skrev:
Jeg har haft en oplevelse med et sæt Holfi Tyra Charisma.
Umiddelbart spillede de fint, lidt tilbagelænede, men fint med rigeligt detaljer og attack.
Tina Dickows cd´ere til gengæld, de lød som om der var puttet uld foran mine enheder. Det var så grelt, at jeg helt holdt op med at høre dem. Det skal siges at det var skiver jeg meget tit lyttede på før jeg skiftede til Holfi. Der var de både med Dynaudio, Vincent og Vienna BBG gode plader med fornuftig lyd.
Det er de nu igen, efter jeg for nogle år siden skiftede Holfi ud med diy. Så her har højtaleren haft afgørende indflydelse, men umiddelbart kun på Tina´s skiver... |
|
|
Syntes nu at ULD er et meget rammende for HOLFI måske deri ligger problemet?
Hilsen Jonas Bojer
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 19 Februar 2013 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
|
Hvis ens setup på nogen måde "udstiller" musikken forkert, så er der noget galt med det valgte udstyr! |
|
|
Så er mit udstyr generelt noget L.O.R.T., da det nådesløst afslører indspilningskvaliteten. Jeg er meget bevidst om musikalitet og mener generelt, at jeg har valgt udstyr, der er "musikalsk" frem for "hifi-rigtigt", men det ændrer ikke ved, at mange optagelser lyder teknisk ringe. Men derfor kan det musikalske indhold jo sagtens være i orden og fornøjeligt. Hvis vi et kort øjeblik forestiller os Anne-Sophie Mutter spille en skøn violinsonate af César Franck på et offentligt toilet, når det er allerstørst og mest flisebeklædt (kan I se det for jer?!?), så er jeg ret sikker på, at lyden/klangen ville være intet mindre end forfærdelig, mens musikaliteten givetvis ville være intakt, men om jeg decideret ville nyde det, tvivler jeg til gengæld på. "You can't polish a turd!", som de siger i sprogligt mere veludviklede dele af verden Og nu håber jeg ikke, at jeg har ansporet alt for mange til at drømme om at møde Anne-Sophie Mutter på et offentligt toilet ...
|
| Til top |
|
| |
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 19 Februar 2013 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes at denne snak er at tale om frugt, hvor man forsøger at kåre én sort som den bedste...
Det må i alle tilfælde være et spørgsmål om hvem som lytter, hvor de lytter, og hvad de lytter på.
Længere en sandhed har jeg svært ved at se at man kan komme.
Dog vil jeg læne mig lidt op ad de som siger at akustikken er i centrum.
Har du rigtig dårlig akustik, så er det næsten lige meget hvad du slæber ind, så vil det lyde... dårligt.
Hovedtelefoner undtaget, naturligvis.
Så mit bedste råd vil være at en førstegangskøber tænker over hvor udstyret skal stå, og til en vis grad indretter rummet til musik (også). Jeg ved at det er svært, men det er nødvendigt.
Gennem min tid har jeg oplevet mange (incl. mig selv) som har skiftet anlæg og komponenter i en uendelighed, fordi de ikke kunne få det til at spille ordentligt.
Og ofte har det været ret åbenlyst at det har været opsætning og/eller akustik som har været det egentlige problem.
Og uanset teknisk udvikling vil det altid forholde sig sådan.
I hvert fald i følge mine egne erfaringer og viden om emnet, som primært er baseret på mine ører, dog med et tilskud af litteratur også.
Når det så er sagt, så er jeg enig i at højtaleren er rigtig vigtig.
Det er kilden også.
Og forstærkeren er også særdeles vigtig.
Og kablerne...
Det med kæden og det svage led vil jeg tilslutte mig.
Men prøv at slæbe en hvilken som helst højtaler ned i en tom betonkælder.... Så kan vi vist godt blive enige om at akustikken trods alt er en forudsætning der er nødt til at have en vis standart.
I øvrigt sjovt at se billeder, hvor folk med lydproblemer har nogle åbenlyse fejl i opstilling mm.
Men det er en anden snak.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 19 Februar 2013 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
HansRoskam skrev:
|
Hej Boydk
Hvordan du læser mit indlæg er din egen sag, men at generalisere på den måde, det er sgu ikke fair, jeg udtaler mig normalt ikke om noget jeg ikke ved, men du har ret, jeg har ikke erfaring i hvorvidt den glatte eller ru side af en træksnor har indflydelse på lyden på en pladespiller, godt ord igen
Hej Søren 77
Det har jeg skam prøvet og nej, det er ikke min erfaring, der er efter min bedste overbevisning væsentlig større forskel på mange højtalere, selv i samme prisklasse.
Hej Analogeman
Det er rigtigt, at kilden er alt afgørende, men det ændre vel ikke grundlæggende på en højtaler´s potentiale i forhold til pris, eller?
|
|
|
Hej HansRoskam, Er ikke helt sikker på, hvad du mener med "en højttalers potentiale i forhold til pris"? Man bør selvfølgelig tilstræbe at give sine højttalere så gode arbejdsbetingelser som muligt, hvad end de har kostet, men man bør vel også vælge sine højttalere efter faktiske og praktiske forhold. Jeg prøvede på et tidspunkt at drive nogle magnestater med en blodfattig 50 watts forstærker, og selv om magnestaterne utvivlsomt havde et stort potentiale, så var det jo helt og aldeles ligegyldigt, da jeg ikke havde pengene til både magnestater og en muskuløs og vellydende forstærker. Så jeg købte nogle andre højttalere (Snell K var det vist), som udgjorde en fin og vellydende kombination med min vellydende, men anæmiske, 50 watter. Jeg kunne selvfølgelig have købt magnestaterne i håb om på et eller andet tidspunkt at kunne udnytte deres potentiale (ved at spare op i meget lang tid til en ny forstærker), men glæden ved at lytte til musik ville så til gengæld i den mellemliggende periode have befundet sig på nulpunktet, så jeg traf et andet valg.
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 19 Februar 2013 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt nok var jeg en tur ude og hygge mig med konen uden børn i sidste uge og var i den forbindelse en smut i Hifi-Klubben i Silkeborg. Lækker butik med yderst kompetent personale. Jeg kunne let finde et super vellydende anlæg til 20.000 kr. Faktisk vil jeg anbefale alle at starte der, hvis man vil starte med sit første hifianlæg.
Lars
|
| Til top |
|
| |
knaldhætten Branchemedlem

DacapoAudio.com
Bruger siden: 23 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 375
|
| Sendt: 19 Februar 2013 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præmis: Du har i hifiklubben købt et anlæg til 20000,- som du er blevet glad for fordi det lød godt i demolokalet.
Problem: Det giver dig ikke samme oplevelse i dit hjem, måske endda langt fra.
Løsning:
1. Spørg på h4a - du får råd i øst og vest, kablerne er ikke gode nok, højttalerne er for store eller små til dit rum, din forstærker er for lille, dit rum sutter, etc. etc.
2. Spørg i hifiklubben - samme historie, bortset fra bias mod årsagssammenhænge som du kan købe dig fra i butikken.
Rationale: Anlægget lød fint i klubben, så det er ikke problemet. Rummet er for besværligt, dyrt eller pænt til at blive rumsteret i. Men de brugte måske nok nogle andre kabler, så det må jeg også hellere...
Her må jeg give Hans ret - denne konklusion er IKKE rationel, og vil ALDRIG ALDRIG ALDRIG løse problemet, uagtet hvilken smag man iøvrigt måtte have.
Anlægget er ganske enkelt ikke i harmoni med rummet pga. placering, højttalernes beskaffenhed eller rummets konstruktion i almindelighed. Hvis man ikke kan få et anlæg til at lyde lige så godt eller bedre end det lød i butikken, vil ingen tilkøb kunne rette op på dette, slet ikke kabler.
|
| Til top |
|
| |
HansRoskam Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Februar 2013 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Analogman
Jeg mener at et par gode højtalere er gode uanset hvilket kildemateriale de bliver udsat for, selvfølgelig kan man korrigere med sammensætningen af enheder, men kun i det små. Er højtalerne ikke gode, eller ikke gode i rummet, i forhold til smag eller forventninger bliver de det aldrig.
Til Knaldhætten
Spot on
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 391
|
| Sendt: 19 Februar 2013 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener bestemt højttalerne er af stor vigtighed. Det er jo trods alt dem der sætter luften i svingninger og giver det sidste fingeraftryk på den endelige lyd i det rum de spiller. Derom ingen tvivl. Det er vel også soleklart at en højttaler ikke spiller bedre end det der er spændt foran. Om så lydkilde, forstærker, kabler eller elnettets kvalitet er det vigtigste er der mindst ligeså mange meninger om som folk der skriver i denne tråd. Det er nu synergieffekten af alle disse faktorer der er det vigtigste. Jeg mener det kan være lidt kritisk at skrive disse statements at det eller det er det vigtigste!!!! På den anden side set er det altid dem der starter en debat der vil noget herinde!!! Hvis jeg selv skulle skrive et statement er det at Sophie Mutters musikalitet intet har at gøre med i hvilket rum hun spiller. Hun lyder ikke mindre musikalsk der end i en koncertsal! Den endelige lyd er bare bedre og lettere at forstå for vores hjerne når den opstår i et bedre rum(koncertsal).
|
| Til top |
|
| |

DacapoAudio.com
|
| Sendt: 19 Februar 2013 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
90% eller mere af alle anlæg i verden gengiver ikke i nærheden af deres potentiale af de ovenfor beskrevne årsager. Rigtigt mange mennesker har ingen anelse om hvordan deres kilde og forstærker faktisk lyder, men de ved det ikke selv.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 19 Februar 2013 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
knaldhætten skrev:
| 90% eller mere af alle anlæg i verden gengiver ikke i nærheden af deres potentiale af de ovenfor beskrevne årsager. Rigtigt mange mennesker har ingen anelse om hvordan deres kilde og forstærker faktisk lyder, men de ved det ikke selv. |
|
|
og endnu mindre ved de om hvordan det i virkeligheden skal lyde :) Så nåede vi ringen rundt.
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |

DacapoAudio.com
|
| Sendt: 19 Februar 2013 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det gør bare det heleendnu mere problematisk.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 19 Februar 2013 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
HansRoskam skrev:
Til Analogman
Jeg mener at et par gode højtalere er gode uanset hvilket kildemateriale de bliver udsat for, selvfølgelig kan man korrigere med sammensætningen
af enheder, men kun i det små. Er højtalerne ikke gode, eller ikke gode i rummet, i forhold til smag eller forventninger bliver de det aldrig.
Til Knaldhætten
Spot on |
|
|
Helt enig - jeg har da vist heller aldrig påstået andet?
Men jeg forstår stadigvæk ikke, hvad du mener med "potentiale i forhold til pris"? Jeg vil helst lytte til de højttalere, som jeg synes lyder bedst uanset
pris. Hvad jeg så har råd og plads til, og konen kan acceptere, er så muligvis en ganske anden snak
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|