| Forfatter |
|
BCBC Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 20 Februar 2013 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
. __________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 20 Februar 2013 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
. __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
morse3 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 November 2012 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 20 Februar 2013 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
BCBC Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Februar 2013 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
BCBC Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Februar 2013 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 20 Februar 2013 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
. __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4930
|
| Sendt: 20 Februar 2013 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er slettet et par OffTopic indlæg, som mest handlede om personfnidder og ikke trådens emne.
I øvrigt er en bruger udelukket, da vedkommende før har været forment adgang!
|
| Til top |
|
| |
knaldhætten Branchemedlem

DacapoAudio.com
Bruger siden: 23 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 375
|
| Sendt: 20 Februar 2013 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv lige en gang til at læse trådstarters oplæg og forhold jer så til om I rent faktisk drøfter trådens emne eller blot hypper jeres sædvanlige kæpheste?
[Hvis dette ikke giver pote, så læs det indlæg for jeg skærer problemstillingen fuldstændigt ud i pap på side 2.]
Denne tråd handler ikke om hvorvidt vi ved hvad der på pladerne, eller hvilket led i lydkæden der potentielt set giver mest for pengene.
Det stillede spørgsmål er simpelt: Er nye kabler et godt råd til en person der oplever at det nyindkøbte anlæg lyder ringere derhjemme end det gør i butikken?
Eller rettere: Hvorfor har vi ikke selvjustits til at holde vores kæpheste for os selv når det svar folk har brug for givetvis er et andet?
Jeg vil sige at denne tråd udstiller denne problemstilling i fuldt flor.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 20 Februar 2013 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 20 Februar 2013 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 20 Februar 2013 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyyy Knaldhætte , Ikke at være enig med trådstarter er vel også at drøfte trådens emne, eller????
Der findes kun en kur mod dårlig lyd: SKIFT HØJTALERE. Det er jo en påstand, der i hvert fald falder mig en del for brystet .
Jeg ved godt det provokerer mange, men det ændre ikke på, at det er rigtigt!
Igen en påstand, som sikkert er rigtig for Hans, men så absolut efter min mening ikke kan danne facitliste for alle.
Jeg siger ikke dermed at der ikke er forskel på cd-afspillere, forstærkere og kabler, de er bare stort set uden betydning, hvis man ikke grundlæggende bryder sig om den lyd man har.
Så hvis man i bund og grund er utilfreds med sin lyd, er der kun én vej frem = nye højttalere???? Undskyld, men jeg er jo ikke den eneste, der synes, at det er en meget løssluppet påstand. Der er intet i en afspillekæde, der er ligegyldigt, samspillet mellem de forskellige komponenter er altafhængende, og den komponent, der er det svage led i kæden behøver bestemt ikke at være højttaleren. (IMHO)
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
slyd Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 255
|
| Sendt: 20 Februar 2013 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
boydk
Hørt, du rammer hovedet på sømmet. Kædens sammensætning af alt fra Ht til kabler har betydning.
Slyd
|
| Til top |
|
| |

DacapoAudio.com
|
| Sendt: 20 Februar 2013 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer sandelig da an på om du accepterer hans udgangspunkt:
Du synes anlægget lød godt i butikken, men ikke derhjemme.
Hvis man tager denne præmis i betragtning er der nok kun en komponent der opfører sig markant anderledes end den gjorde i butikken, og det er højttaleren fordi den vekselvirker så meget med rummet.
Forstærker og kilde opfører sig nok på nogenlunde samme måde, og kabler har bare ikke den form for dramatisk indvirkning der hvor jeg kommer fra.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4930
|
| Sendt: 20 Februar 2013 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil gerne give trådstarter en udfordring:
Du bestemmer højtalere, og rummet de skal spille i... så vælger jeg resten af lydkæden.
Og så garanterer jeg for, at jeg kan få det til at lyde ganske rædselsfuldt. Dette vil understrege, at højtalerne ikke alene giver udfaldet for den samlede lyd!
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 391
|
| Sendt: 20 Februar 2013 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en underlig diffus tråd da det er indlysende der ikke er et endegyldigt svar. Det må da være klart for alle at hele kæden har betydning. Jeg tror iøvrigt der er nogle der køber enkeltdele fremfor at tænke i en helhed når deres hifi anlæg sættes sammen. Netop derfor ser og hører man en gang imellem selv dyre anlæg lyde ringere end et billigere der netop er sat godt sammen. Om det så er fra 'klubben' eller andre steder fra spiller så ingen rolle.
|
| Til top |
|
| |

DacapoAudio.com
|
| Sendt: 20 Februar 2013 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
EDIT: En del af nedenstående tekst er blevet nuanceret en del ved redigering. Jeg var nok oprindeligt lidt urimelig over for Mikkel og Jøka - beklager. Man kan selvfølgelig sagtens få ringe lyd ud af et par gode højtalere med passende ringe grej spændt foran.
Mit udgangspunkt for egne indlæg er at kæden er valideret i et fremmed rum, hvor den spillede rigtigt godt - der er derfor man har købt den, og sådan forstår jeg ordlyden i Hans første indlæg.
Tråden har nok fået en lidt upræcis start fordi Hans har afgivet et kategorisk udsagn på baggrund af noget der ligner et nuanceret oplæg. Det kan nemt læsess forskelligt, hvilket vi også gør. Åbenbart vælger vi så hver vores fortolkning, hvor vi måske skulle have bedt Hans om at være lidt mere præcis - men sådan går det for det meste.
Det er nok ikke helt tilfældigt at halvdelen af alle tråde på alle danske (og sikkert også udenlandske) hifi relaterede fora, der forsøger en lidt nuanceret debat, er tematisk helt ens efter side 3. Samtidig ender alle disse tråde i een af nogle ganske få kategorier: Religiøst slagsmål om mest betydende led i kæden, religiøst slagsmål om vinyl eller digital kilde er bedst eller religiøst slagsmål om rør eller transistorer er bedst etc.
Jeg tror faktsk at vi alle gerne vil have en nuanceret debat, men det kræveer at vi gør os umage for at formidle egne og forstå andres budskaber og deres forudsætninger.
|
| Til top |
|
| |

DacapoAudio.com
|
| Sendt: 20 Februar 2013 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
.
|
| Til top |
|
| |
the power Branchemedlem

Bindesbøl Audio
Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 91
|
| Sendt: 20 Februar 2013 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat "Der findes kun en kur mod dårlig lyd: SKIFT HØJTALERE. Man kan ikke ændre lyden fra et dårligt anlæg (under
forudsætning af, at forstærkerens effekt passer til højtalernes følsomhed) ved at skifte nogen anden komponent."
Noget af det mest useriøse jeg endnu har læst på HIFI4all, tror da jeg kunne komme på 1000 andre ting før jeg farer ud for at
købe et sæt af de største Magico.
|
| Til top |
|
| |
søren N Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1475
|
| Sendt: 21 Februar 2013 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
knaldhætten skrev:
EDIT: En del af nedenstående tekst er blevet nuanceret en del ved redigering. Jeg var nok oprindeligt lidt urimelig over for Mikkel og Jøka - beklager. Man kan selvfølgelig sagtens få ringe lyd ud af et par gode højtalere med passende ringe grej spændt foran.
Mit udgangspunkt for egne indlæg er at kæden er valideret i et fremmed rum, hvor den spillede rigtigt godt - der er derfor man har købt den, og sådan forstår jeg ordlyden i Hans første indlæg.
Tråden har nok fået en lidt upræcis start fordi Hans har afgivet et kategorisk udsagn på baggrund af noget der ligner et nuanceret oplæg. Det kan nemt læsess forskelligt, hvilket vi også gør. Åbenbart vælger vi så hver vores fortolkning, hvor vi måske skulle have bedt Hans om at være lidt mere præcis - men sådan går det for det meste.
Det er nok ikke helt tilfældigt at halvdelen af alle tråde på alle danske (og sikkert også udenlandske) hifi relaterede fora, der forsøger en lidt nuanceret debat, er tematisk helt ens efter side 3. Samtidig ender alle disse tråde i een af nogle ganske få kategorier: Religiøst slagsmål om mest betydende led i kæden, religiøst slagsmål om vinyl eller digital kilde er bedst eller religiøst slagsmål om rør eller transistorer er bedst etc.
Jeg tror faktsk at vi alle gerne vil have en nuanceret debat, men det kræveer at vi gør os umage for at formidle egne og forstå andres budskaber og deres forudsætninger. |
|
|
Nu har jeg fulgt denne tråd fra starten af, der er en del gode pointer, og jeg syntes at det sidste knaldhætten skriver her giver god mening, iforhold til at skulle holde en debat kørende, og give sin viden eller erfaringer videre. Men en af pointerne i det du skriver her er vel også at vi nødvendigvis ikke SKAL være enige. Når jeg læser sådan nogle tråde som denne her, kan jeg være i tvivl om de forskellige debatører er enige om hvad målet med diskutionen er. Måske læser jeg trådene forkert, men nogle argumenterer for at det endegyldige mål må være at anlægget som helhed spiller kildematerialet som det er indspillet og tænkt af kunstneren at det skal lyde. Andre argumenterer for at vi har forskellig smag, og at øret rent fysiologisk ikke er helt ens hos alle mennesker og derfor hører vi forskelligt, hvilket ender ud i at vi vælger forskellige løsninger til at afspille vores musik på. Jeg er nok lidt med på begge sider, og mest med dem som argumenterer for at akustikken er den der i sidste ende spiller mest ind. Jeg er også en af dem der har tweaket lidt med kabler, selvom jeg inderst inde godt ved at en bedre plasering af højtalerne og nogle difusere og absorbere på væggene havde skabt større forandring i lyden end nye kabler. Hmmm. Bare lidt tanker __________________ "Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
| Til top |
|
| |

DacapoAudio.com
|
| Sendt: 21 Februar 2013 kl. 07:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
the power skrev:
Citat "Der findes kun en kur mod dårlig lyd: SKIFT HØJTALERE. Man kan ikke ændre lyden fra et dårligt anlæg (under
forudsætning af, at forstærkerens effekt passer til højtalernes følsomhed) ved at skifte nogen anden komponent."
Noget af det mest useriøse jeg endnu har læst på HIFI4all, tror da jeg kunne komme på 1000 andre ting før jeg farer ud for at
købe et sæt af de største Magico.  |
|
|
Hvem har sagt dyre højttalere - altså bortset fra dig?
Så vidt jeg forstod Hans drejer debatten sig her om anlæg, hvoraf den samlede værdi anslår ca. 20000,- Jeg tror ikke der er et par Magico med i den beregning. Derudover må man antage at personen som Hans omtaler er relativt nybegynder, så han drømmer nok heller ikke om Magico - endnu...
|
| Til top |
|
| |