Emne: Få tingene i perspektiv ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
| Sendt: 22 Februar 2013 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt back to basis og trådstarters oprindelige indlæg, læste jeg det som en velment opsang til at vi giver anvendelige råd til specielt nybegyndere udi Hifi. At han så får smidt et par finker på panden i form at nogle meget kategoriske udsagn, får ærgerligt nok debatten til at ryge helt i skoven i alle mulige uheldige retninger. Personligt er jeg helt enig i, at det er helt ude i skoven når brugere der har problemer med manglende bas bliver foreslået at købe et nyt strømkabel  som det kunne læses i en tråd fornyligt. Der findes alt for mange af den slags eksempler, og det er i hvert fald ikke med til at udbrede interessen for god lyd, hvis nye brugere lokkes på den galej. Selvom jeg er enig i at højttalerne er den komponent der uden sammenligning har størst indflydelse på lyden, er det selvfølgelig lige så useriøst at hævde at løsningen på ethvert problem altid kræver udskiftning af højttalerne. Jeg har også en 35 år gammel transistorradio der med sikkerhed aldrig kommer til at lyde godt - uanset hvilken højttaler den sluttes til. Men som udgangspunkt for debatten antager jeg at der er tale om fornuftige produkter i hele lininen, men at det samlede resultat bare skuffer. Løsningen er derfor - som det da heldigvis også sker i mange tilfælde - at afdække hvad der er problemet. Er det en enkelt ny komponent der er købt, der ikke lyder som ønsket. Under hvilke omstændigheder er den så købt. Hvad er sammenligningsgrundlaget. Hvordan er akustikken i lytterummet o.s.v. Og ikke mindst at være seriøs med hvor store ændringer der kan forventes ved at udskifte forskellige komponenter. Jeg er enig med trådstarter i, at nogen har en tendens til at ride egne kæpheste, og altid foreslå de samme tweaks eller nyindkøb - helt uden at afklare om det er relevant for den der spørger i denne sammenhæng.
|
| Til top |
|
| |
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1612
|
| Sendt: 23 Februar 2013 kl. 08:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Førstegangs køberen (specielt de unge, som nævnes), kigger vel oftest på dette først, egenrådigt:
Højttalere Forstærker/receiver Valg af kilde
Enten med hjælp herinde fra, eller selv finder ud af det og "typisk" vælger hifiklubben, ja de er jo gode til at promovere. Der kommer blade ind af døren fra hifiklubben, så self. Vælger man den trygge ramme og ikke de eksotiske mærker der bliver foreslået herinde, fra os hifi tosser. Det er jo et spørgsmål om TRYGHED og den tryghed får førstegangs køberen ved at gå ned i hifiklubben.
Får man interesse for hifi i en højere grad efterfølgende, så vil jeg mene det er der, at førstegangs køberen vælger at sætte mere lid til brugernes oplevelser med kabler etc. De færreste førstegangs købere (tænker jeg), går ud og invistere dyrt i kabler etc. Som ikke er nødvendigt for at få LYD, af anden kvalitet end Bilka! OG da vi alle er selvstændige individer, vælger MAN selv om man vil tro på det skrevne, eller forholde sig skeptisk.
Er interessen fanget for hifi kommer "vi" på banen og så er det at "detaljerne" kommer på bordet: DAC kabler Tweaks/Akustik Etc!?
Det ER detaljer med kabler etc!!! Men da det er bla. Min hobby, så har jeg valgt at skyde nogle penge i bla. KABLER. Det er ligeså meget for hyggens skyld, at det giver et godt helheds indtryk med "alt ioden", ingen svage led!, samt det jo i bund og grund er blevet min hobby og jeg holder af at være inde på bla. H4A og læse om andres tweaks og skal da "prøve det selv".. Som andre har gjort, eller har gjort mig erfaringer og selv finder på noget der vil gavne min hobby/set-up.
TRO kan flytte BJERGE og går man først 100% ind i en hobby, så bruges der penge på skidtet, ikke? Den menneskelige hjerne er MEGET mere kompliceret end det vi tænker den til. Når vi sætter os noget for i livet, "at dette er sådan det er", jamen så bliver det svært at ændre den holdning. Og ofte er det jo noget der er bygget op gennem længere tid, så det RIGTIGT har brændt sig fast i hovedet. ;-)
Det samme gør sig gældende for alle andre hobbyer, hvor andre mennesker bruger mange penge på deres hobby, hvor vi måske vil rynke lidt på næsen! DET SAMME gør andre af OS.
Så:
Førstegangs køberen, vil med rimelig sikkerhed UNDGÅ kablet til 5000kr, forholde sig til realisme, indtil han/hun bliver fanget af interessen for hifi.
|
| Til top |
|
| |
knaldhætten Branchemedlem

DacapoAudio.com
Bruger siden: 23 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 375
|
| Sendt: 23 Februar 2013 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det må man da håbe.
|
| Til top |
|
| |
mugge Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 23 Februar 2013 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.M.M. skrev:
Halløj!
Jeg må også tilslutte mig dem, som mener at højttalerne har den største betydning. Men en højttaler og rummet hænger sammen uadskilleligt, og vil altid have indflydelse på hinanden. Højttalerne sætter det største aftryk på klangen fra anlægget. Dermed tror jeg også at hvis det bare lyder helt af l**t derhjemme, vil man nok få den bedste udgang i problemet, ved at starte med at finde en bedre højttaler til ens musikstil eller behov. Hvis problemet med lyden er stor i setuppet, er det 100% sikkert at det har noget med højttalerne/rummet at gøre. Ikke fordi de andre komponenter ikke er vigtige... men vil aldrig mene man skal starte andre steder i fejlsøgningen end ved højttalerne og placering.
Mikkel Gige skrev:
|
Et rigtig godt setup bør ikke"straffe" en, når man sætter en dårlig indspilning på... bevares, man kan måske godt høre, at det ikke er en super indspilning, men man kan stadig nyde musikken, fordi det rigtige setup bevarer musikaliteten.
Og omvendt vil det rigtige setup også honorere de rigtig gode indspilninger.
Hvis ens setup på nogen måde "udstiller" musikken forkert, så er der noget galt med det valgte udstyr!
|
|
|
Det her er ønsketænkning! Men jeg vil da også godt høre alt mit musik lyde godt på mit anlæg... - men hvorfor er det så at mit anlæg får noget til at lyde besynderligt dårligere end andet? Fordi mit anlæg er blevet periodisk dårligere? Hvorfra skulle mit anlæg vide hvad der lyder godt? Her snakker jeg ikke om en gammel plade fra 30´erne nødvendigvis...
Det er nok kun min holdning, men hvis en indspilning ikke er god, hvorfra skulle det gode så komme?  |
|
|
Jeg er helt enig med Mikkel. Du har helt ret i, at en dårlig indspilning også vil lyde dårlig på en godt anlæg. Men en ting er indspilningen, noget andet er den musik, der er på indspilningen.
Et godt anlæg bør gøre det muligt at nyde musikken,selvom indspilningen er dårlig. Jeg ville ikke gide at være Hi-Fi-nørd, hvis jeg kun kunne holde ud at lytte til teknisk vellykkede indspilninger. Jeg vil også kunne nyde god musik,der er mindre end perfekt indspillet.Eksempelvis har jeg for nyligt lyttet til en komplet indspilning af Wagners Ring med Furtwangler.En ret dårlig indspilning fra 53. Men udførelsen er lige i skabet. Men det bedste er da selvklart god musik på gode indspilninger, og dem er der heldigvis også mange af out there.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 23 Februar 2013 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ditto her. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|