Hej alle.
Ja, så prøvede jeg at fjerne lærredstapen mellem min Denon DL-103R og headshell'et.
Samtidigt fjernede jeg også lærredstapen mellem møtrikkerne og headshell'et.
Jeg blev noget overrasket over resultatet:
Pickuppen forvandlede sig til en aftaster, der spillede så pænt, på grænsen til det kedelige.
Samtidig var der pludselig en del uheldige betoninger. Pickuppen havde pludselig fået en masse unoder.
Men det værste var, at pickuppen bare var blevet så kedelig at lytte til, at man helt mistede lysten til
hele tiden bare at sætte en ny plade på.
Jeg blev faktisk så desperat, at jeg satte men Ortofon 2M Bronze på pladespilleren, selv om jeg
vidste, at det ville give en armresonans på kun 6,8 Hz.
Nu væltede det ud af højttalerne med tonsvis af detaljer i diskanten. Men samtidig havde 2M Bronzen
virkelig problemer med de nederste oktaver. Det må helt sikkert skyldes den lave armresonans.
Efter at have hørt en hel aften på denne konstellation TP90 arm / Ortofon 2M Bronze måtte jeg
konstatere, at pickuppen havde for mange problemer med bassen, og diskanten blev simpelthen
for skinger. Jeg skal dog oplyse, at Ortofon 2M Bronze er fantastisk i lidt lettere tonearme,
og samtidig oplyse, at Ortofon er så reelle, at de ikke anbefaler pickuppen til TP90 armen, eftersom
de mener, at armresonansen bliver for lav, hvilket jeg må give dem helt ret i.
Herefter blev Denon DL-103R pickuppen igen taget op af skuffen og monteret med dobbelt
lærredstape både mellem pickup og headshell og mellem skruer og headshell.
Nu fik jeg min gode lyd tilbage

, som jeg har beskrevet i et tidligere indlæg.
Lige nu sidder jeg og hører LP'en The House med Katie Melua, og selv om der er en del informationer
i de nederste oktaver, har Denon'en bare styr på det hele, og Katie Melua's stemme står helt
fantastisk nærværende, detaljeret og naturlig. Og betoningerne er forsvundet, og pickuppen
er utrolig behagelig at lytte til. Samtidig er diskanten ikke anmasende eller lyttetrættende at
høre på. Uha, uha, det bliver vist en af de nætter, hvor jeg ikke får megen nattesøvn, for jeg får
da bare lyst til at høre den ene LP efter den anden.
Det skal også lige nævnes, at TP90 armen / Denon DL-103R pickuppen giver en armresonans
på 9,8 Hz, hvilket er fantastisk tæt på de ideelle 10 Hz. Det kan derfor (igen) konkluderes,
at det er uhyggeligt vigtigt, at armresonansen ligger tæt på de 10 Hz.
Endelig må jeg sige, at det virkelig har givet en hel del at isolere pickuppen fra headshell'et med
dobbelt lærredstape for at dæmpe mikrovibrationerne.
Mvh.
Vinylfan