|
Det er vist en udløber af amerikansk/japansk reklamegas, at CD spillere skulle spille bedre, fordi de vejer meget. Det er endnu én af de ting, som gør det dejligt nemt og overskueligt at sælge varen. Flere kg. = bedre lyd. Så kan alle være med. I årevis er vi blevet tudet ørerne fulde af, at apparater skal være store og tunge for at kunne spille ordentligt. Sandheden er meget mere kompleks end som så. Vægten og materialernes masse er kun én af mange parametre, som skal beherskes i et samspil med elektronikken for at få apparatet til at spille musikalsk og harmonisk. Dette ikke for at forklejne DCD 3560 eller for den sags skyld DCD 3300, som jeg selv med stor glæde solgte i min tid i Danmarks HiFiklub. I signalkilder hvor aftastningen af dataene foregår er der tale om særlige forhold, der ikke kan overføres på forstærkere. Her har resonansdæmpning en anden og større betydning. Men jeg husker stadig mit chok, da jeg lånte en Audio Innovation 800 rørforstærker og den spillede min nyerhvervede Denon POA 3000 sønder og sammen - ikke på watt, men på dynamik og musikalitet. Ingen kan vist beskylde en Denon PRA 2000 og POA 3000 for ikke at være bygget op af ordentlige materialer i rigelig mængde. Alligevel fik sættet rockerbank af en lille 25 watter. På CD fronten burde en Philips CD 100 spille guddommeligt - den er jo nærmest en massiv klods, men.......
Så lad dog være med at gå så højt op i materialerne, men kig på sammenhænge. Modificerede Cyrus forstærkere, hvor man har lavet stjernejord og ganske få andre ændringer spiller, så man skulle tro det var løgn, fordi konstruktionen er harmonisk - ikke tung. En Philips SA 963 kan modificeres til at spille fremragende uden at blive tung og uden eksotiske materialer, så det er ikke sikkert, at fremtidens velspillende CD spillere bliver lige så tunge som fortidens. Materialevalget til løbeværket er uløseligt forbundet med lydkvaliteten. Om den tungeste lyder bedst ved jeg ikke, men helt sikkert er det, at jeg ikke har hørt nogen lette maskiner der har nær de samme forcer som f.eks. 3560. Logisk set, vil resonanser i løbeværket, der forplanter sig til laser eller skive, forårsage nødvendigheden af korrektioner af enten focus eller tracking. Måske det end ikke lader sig gøre, og der skal interpoleres af fejlretningssystemet. Disse ting er helt klart negative og betsemt uønskede. er er måske en chance for at undgå den slags, ved at designe og anvende materialerne intelligent og på de rette steder. Måske forholdsvis lidt på rette sted gør underværker. I 3560 har man brugt meget og det jeg kan konstatere er, at det virker helt uden konkurrence fra dagens løbeværker
Jeg har flere gange henvist til Clockwork Audio i Köln på dette link:
http://www.clockwork-audio.de/
Kan I tysk, så prøv at læse lidt her. Det vender op og ned på mange etablerede sandheder. |