Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 19:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: CD. maskine kvalitet idag kontra "igår" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 21 April 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Acer]miju....måske du skulle starte en lille geschäft med renovering af gamle Denon Cd-afspillere derovre på øen - Bornholm kunne godt bruge lidt sværindustri . Du mangler så blot lige, at overbevise andre end dig selv om at denne aldrende mastodont er alle de nye maskiner overlegen . Nej, spøg til side - tager sgu hatten af for at en kommunalt ansat bornholmer  der bruger måneder på at trimme en gammel Denon så den spiller anstændigt. Men problemet er bare at en mærkevare skal være dyr - sådan er det sgu bare. Se blot Levi's -  da man kunne finde dem i Bilka til 300,- for et par forsvandt magien og i dag er Levi's blot et cowboybukse mærke som alle andre. Hvis Gryphon lavede en serie CD-spillere i 5k klassen er magien bare væk - og mærket Gryphon er ligeså dødeligt som Marantz, Sony osv. Eller Nordost Valhalla til 25 kr/m i Silvan ? Hvis alle kan opnå det ultimative hvad skal vi fattigrøve så drømme våde drømme om ?  [/QUOTE]

Nu var det jo altså IKKE mig der startede hele modefikationen og alt det omkring DCD3560!!!

Det skal "Kurt Von Kubik" her have æren for!..

jeg købte blot en gammel DCD3560 for at anvende dens glimrende løbeværk sammen med min Zapplayer der havde et løbeværk der bare ikke var til at få til at fungere oredntligt trods utallige forsøg på at udbedre dette..(  men som DAC var den fin nok!..)

Lånte først en sådan maskine et stykke tid af en der havde en stående.. besluttede så at selv købe en brugt, da kombinationen fungerede fint og jeg var træt af at prøve at få Zapplayer til at fungere og at sende denne frem og tilbage.. ( og at det endda lød bedre end en velfungerende Zapplayer med sit eget drev!..) fik en brugt for 1500 kr..

Fik smidt ny laser i og renset/smurt & justeret "tøsen"  og hun stod der som ny!!

Kurt Von Kubik fortalte mig så om div. ting man kunne gøre så den som "stand alone" maskine spillede rigtig godt!.. ( efter hans påstand bedre end alt andet selv en cd12!!)

Jeg blev nygerrig og besluttede mig så smådt at prøve lidt af de råd han gav, udfra eksperimentere med sin egen..

Resultaterne udeblev bestemt ikke!!

Og det resulterede i at den i dag lyder bedre end Zapplayer på mange områder, og at jeg fik "ørene op"  for at den faktisk var formidabel god og endda bedre end andre nye maskiner jeg faktisk havde på prøve, og overvejede at købe som alternativ til Zapplayer..

Så  nu er den min "main" maskine... og ny kab er lagt på hylden indtil SACD er mere modent og jeg får råd til en giftig en af disse!! i prisklassen 25 - 30000 kr!.. ( har indtil nu kun bevæget mig omkring 10 - 15000 kr. )

Og da jeg har over 5000 16/44 skiver og DCD3560 spiller disse bedre end nogen opnålige SACD / DVD  maskiner der er at finde..  og lige så godt som nogen ny alm. 16/44 afspiller jeg har råd til!!!  så får den lov til at gøre "jobbet"...

Der er i mine øre!! INGEN! maskiner under 20000 kr. der pt. spiller bedre end en modeficeret DCD3560!!.......... og de der ligger der over og optil de meget dyre Accuphase mf. spiller højst lige så godt!! så hvorfor ofre penge på det! når de kan ofres bedre og betydeligt mere hørbart andre steder!!

At ligefrem gøre forretning ud af det!?? næppe!! det er der jo næppe nok DCD3560 på markhedet her til!! og nok heller ikke kunder nok til!.. desverre!!...  for mange går derfor glip af noget rigtig godt og fornuftigt!!..

Men alt æren for dette skal dog retfærdigvis gå til Kurt Von Kubik!!!

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 April 2004 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

donkeyshark skrev:

Det er vist en udløber af amerikansk/japansk reklamegas, at CD spillere skulle spille bedre, fordi de vejer meget. Det er endnu én af de ting, som gør det dejligt nemt og overskueligt at sælge varen. Flere kg. = bedre lyd. Så kan alle være med. I årevis er vi blevet tudet ørerne fulde af, at apparater skal være store og tunge for at kunne spille ordentligt. Sandheden er meget mere kompleks end som så. Vægten og materialernes masse er kun én af mange parametre, som skal beherskes i et samspil med elektronikken for at få apparatet til at spille musikalsk og harmonisk. Dette ikke for at forklejne DCD 3560 eller for den sags skyld DCD 3300, som jeg selv med stor glæde solgte i min tid i Danmarks HiFiklub.
I signalkilder hvor aftastningen af dataene foregår er der tale om særlige forhold, der ikke kan overføres på forstærkere. Her har resonansdæmpning en anden og større betydning.
Men jeg husker stadig mit chok, da jeg lånte en Audio Innovation 800 rørforstærker og den spillede min nyerhvervede Denon POA 3000 sønder og sammen - ikke på watt, men på dynamik og musikalitet. Ingen kan vist beskylde en Denon PRA 2000 og POA 3000 for ikke at være bygget op af ordentlige materialer i rigelig mængde. Alligevel fik sættet rockerbank af en lille 25 watter. På CD fronten burde en Philips CD 100 spille guddommeligt - den er jo nærmest en massiv klods, men.......

Så lad dog være med at gå så højt op i materialerne, men kig på sammenhænge. Modificerede Cyrus forstærkere, hvor man har lavet stjernejord og ganske få andre ændringer spiller, så man skulle tro det var løgn, fordi konstruktionen er harmonisk - ikke tung. En Philips SA 963 kan modificeres til at spille fremragende uden at blive tung og uden eksotiske materialer, så det er ikke sikkert, at fremtidens velspillende CD spillere bliver lige så tunge som fortidens.
Materialevalget til løbeværket er uløseligt forbundet med lydkvaliteten.
Om den tungeste lyder bedst ved jeg ikke, men helt sikkert er det, at jeg ikke har hørt nogen lette maskiner der har nær de samme forcer som f.eks. 3560.
Logisk set, vil resonanser i løbeværket, der forplanter sig til laser eller skive, forårsage nødvendigheden af korrektioner af enten focus eller tracking. Måske det end ikke lader sig gøre, og der skal interpoleres af fejlretningssystemet. Disse ting er helt klart negative og betsemt uønskede. er er måske en chance for at undgå den slags, ved at designe og anvende materialerne intelligent og på de rette steder. Måske forholdsvis lidt på rette sted gør underværker.
I 3560 har man brugt meget og det jeg kan konstatere er, at det virker helt uden konkurrence fra dagens løbeværker

Jeg har flere gange henvist til Clockwork Audio i Köln på dette link:

http://www.clockwork-audio.de/

Kan I tysk, så prøv at læse lidt her. Det vender op og ned på mange etablerede sandheder.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

ost.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 22 April 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Transportudgifter er en væsentlig sag. Tænk på transport fra Japan " Østen " det er mange tons isenkram der fragtes dagligt.  mvh Ost
Til top Vis ost.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ost.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 April 2004 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

ost. skrev:
Transportudgifter er en væsentlig sag. Tænk på transport fra Japan " Østen " det er mange tons isenkram der fragtes dagligt.  mvh Ost

Der kan sgu være mange CD-spillere i en 20 fods container fra Østen til en fragtpris af 1200$, som iøvrigt må laste tæt på 25 tons   

Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 April 2004 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

ost. skrev:

Der kan sgu være mange CD-spillere i en 20 fods container fra Østen til en fragtpris af 1200$, som iøvrigt må laste tæt på 25 tons   

Jeg tror på at vægten og transport udgifterne har stor indflydelse. Hvorfor mon de trækker vandet ud af appelsinjuicen før de transporterer den herop fra syden? Alle ved da at den friske smager bedre....

Mht. til evt. overpris, så tror jeg at udviklingsomkostningerne selvfølgelig har noget at sige, men har man et mærkevare (brand) så vil jeg tro at prisen ryger så langt op som brand'et kan bære.

B&O f.eks. har bygget et brand op over tid. Nu har de et så stærkt brand (og unikt - designmæssigt) at de kan tage mange penge for produkterne. De vil ikke lade Bilka forhandle deres produkter. Her tror jeg at deres brand og frygten for at devaluere det spiller ind.

B&O er ikke de eneste der er opmærksomme på at de har et brand, det er Accuphase og Mark Levison (for bare at nævne nogle få) sandsynligvis også. Og deres priser er formodentlig også justeret efter hvor stærkt de mener deres brand er.

Der var en der nævnte Levis i denne tråd. Endnu et godt eksempel.

Jeg bliver ikke forarget. Hvis der er kunder, så må prisen være rigtig.

mvh
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 April 2004 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Transportomkostningen spiller da ind, men prøv lige at tænke på den værdi der fragtes i en container til 1200$. Fyldes den med forstærkere og Cd-afspillere til 3-5 K stk. er der jo for millioner i sådan en sag - så betyder 1200$ ikke en skid i det regnestykke
Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes