| Forfatter |
|
Mathias Grøn Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2013 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 01 Marts 2013 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Vil ikke råde om noget specifikt - bare mere generelt:
LINK |
|
|
Hej Jan :)
Jeg har læst hjemmesiden igennem, og der er nogle fine guidelines til valg af afspiller...
Dog er mit problem som før nævnt, at min lejligheds gulv er elendigt, så det vil som oftes ikke kunne lade sig gøre, at købe nyt
med flydende ophæng(inden for de 2,5-3k budgettet)
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 03 Marts 2013 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mathias Grøn skrev:
janils skrev:
Vil ikke råde om noget specifikt - bare mere generelt:
LINK |
|
|
Hej Jan :)
Jeg har læst hjemmesiden igennem, og der er nogle fine guidelines til valg af afspiller...
Dog er mit problem som før nævnt, at min lejligheds gulv er elendigt, så det vil som oftes ikke kunne lade sig gøre, at købe
nyt
med flydende ophæng(inden for de 2,5-3k budgettet)
|
|
|
"Ja, det var jo kun et spørgsmål om tid, inden den måtte komme".
ja, det kan undre man foreslår alt andet end hvad kan klare trådstarters problem - måske på nær den Dual der omtales -
men noget af et skrummel.
Technics SL-1200/1210 MKII er hvad 99.9% af de professionelle bruger, og ikke uden grund - ingen rummel eller støj fra
mekanik, ingen problemer med tramp i gulvet, skru op for musikken uden det hele går i selvsving, bygget i stål til at holde
evigt, vedligeholdelsesfri.
'
Men vil man virklig gerne spanke sig selv hver gang man spiller en plade - sæt en fjerlet spånpladespille op
NB: Har selv været "ude og inde" på vinyl de sidste 40 år, primært pga problemer med rummel, støj, selvsving, etc - har
prøvet adskillige modeller i årenes løb - den jeg har nu, løste omsider alle problemer + en del nice features der gør vinyl til
en super fornøjelse - hver gang. The final spille.
Eneste problem er pladerne nu er så fyldt med spor fra de utallige fester igennem tiderne, at de trænger til en vask, konen
vil ikke, hun siger det kan jeg selv gøre
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 03 Marts 2013 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Kan du uddybe lidt?"
Generelt er der fire forhold der gør livet surt:
1) Støj og rummel fra mekanik.
2) Elastikken springer, bliver slap, evig justering af spillen
3) At det går i selvsving ved høj musik.
4) Tramp mv får nålen til at hoppe eller forplanter sig til nålen.
Mht støj og rummel fra mekanik, bruger denne spille Direct Drive, som gir kul sort baggrund uden støj, også ved
hovedtelefoner. Dvs ingen el-motor og elastik, det løser også problemet med den evige justering og elastik der springer.
Mht de to andre forhold, er denne spille stort set immum, takket være nederste 2/3 af plinthen er i formstøbt gummi ( sort )
+ de fire moon-boots. Flydende ophæng med fjedre er en elendig løsning og duer ikke, det har jeg prøvet, kræver evig
justeringer - løsningen med plinth i gummi løser problemet. Resten er i stål, også armen og den sorte base armen er sat på,
og som er til at hæve og sænke armen.
Hele herligheden vejer ca 13kg, på trods den lille størrelse.
Betjening, fra venstre:
Runde dreje-knap, afbryder
Store firkantet knap, momentan start/stop ( handy ved plade skift )
De to små knapper, momentan skift af hastighed, 33/45
I midten, periskop, stylus lys, der kan trykkes ned, og aktiveres ved den lille knap, praktisk om aftenen.
Skyderen til højre, bruger den aldrig, men er til at hæve sænke hastigheden.
Den sorte base under armen, man aner en ring man kan skrue på som hæver hele armen op/ned - for at justere armens
hældning/højde til den PU/plademåtte man har - dvs skifter man PU ( SME-fatning ) kan man hurtig juster armen uden at
splitte det hele ad..
Bagerst til venstre, fordybning til 45-ring.
Dele i plast ( sorte ):
Underdel af moon-boots
Sorte ramme omkring knapper
Sorte runde del i dreje-tårnet til on/off
Sorte runde antiscating-skive ved armen
Sorte håndtag på armen op/ned
Bemærk det meget lille "foot print", den fylder ikke ret meget.
Desværre stoppede man produktionen sidste år, jeg gav 450 euro i 2008 for ny, nu koster den 1.200 euro, forventeligt
næste år 2.000 euro. En brugt privat og velholdt til 3.000 kr vil holde prisen forever. Hvis du véd hvordan den ser ud, er den
"statist" i mange musik videoer og reklamefilm. Der er lavet utallige efterligninger, men dette er den ægte.
Denne i DBA eksempelvis ser ok ud:
http://www.dba.dk/pladespiller-technics/id-90024777/
SL-1200 er i champ-sølv, SL-1210 i koksgrå.
stål
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så sandt så sandt. Bedste råd i denne tråd 
carsten
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så er vi slet ikke nået til acryl fugemasse endnu. 
carsten
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Så sandt så sandt. Bedste råd i denne tråd 
carsten |
|
|
Hej Cars, jo, det skal nok skæres ud i pap - mange aner jo ikke hvad forskellen er på en "rigtig" spille og en wanabe,
medmindre det bliver tydeligt forklaret
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
carsten |
|
|
Ja, men er det ikke til 1100-modellen ?  Men en dag når jeg ikke ved hvad jeg skal lave, kunne det evt komme på tale at
skille den ad og få fat i en acryl pistol - men, den formstøbte gummi-underdel svarer jo til at putte acrylmasse i en 1100 ?
Men går en del op i sting fremstår originalt, og er ikke meget for at ændre.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
The trolls are back    __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
HAR prøvet en SL 1200 for flere år siden .... den fik så mange tæv af en DUAL!
Men Technichs HAR lavet rigtgt gode DD pladespillere ..(f.eks. SP10) SL 1200 er en absolut hæderlig budgetspille, men ikke en top pladespiller.
Kender ikke nogen pladespillere der kører med elastikker? Er det ikke modelflyvere? __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
CARS10 skrev:
|
carsten
|
|
|
Ja, men er det ikke til 1100-modellen ? Men en dag når jeg ikke ved hvad jeg skal lave, kunne det evt komme på tale at skille den ad og få fat i en acryl pistol - men, den formstøbte gummi-underdel svarer jo til at putte acrylmasse i en 1100 ?
Men går en del op i sting fremstår originalt, og er ikke meget for at ændre.
|
|
|
Du kan jo starte med at fuge undersiden af pladetallerkenen da den "ringer", prøv blot at slå på den med en skrutrækker el.lign. Efter fugning er den død, og det hører man tydelig som mere tør bas og persperktiv i lyd billedet. Næste skridt er så at fuge toppladen underneden. også her vil du kunne høre forskel til det bedre.
Ps. det er godt nok en SL1200 jeg har (ikke MK2) men principet er det samme.
Jeg syntes du skulle prøve det, og så kan du jo skrive lidt om det herinde, og så kan det jo være at de dumme grin fra danske dreng og andre forstummer. 
carsten
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor kalder du A127 og mig for Trolls når det er fakta du får serveret.
carsten
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Men Technichs HAR lavet rigtgt gode DD pladespillere ..(f.eks. SP10) SL 1200 er en absolut hæderlig budgetspille,
men ikke en top pladespiller.
Kender ikke nogen pladespillere der kører med elastikker? Er det ikke modelflyvere? |
|
|
Og min far kan banke din
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10, den slags "facts" er "in the eye/ear of the beholder". Hvis 3 smileys ikke kan få dig til at se det humoristiske, så skal jeg da nok holde mig væk  . Og vil absolut ikke være med til religionskrigen om 1200/DD. Den kommer uvægerligt hver eneste gang en ny bruger spørger til råds om en pladespiller. Jeg er lodret uenig i, at en Technics er så fantastisk, som I siger, og alene A127´s useriøse kommentarer om, at elastikkerne "springer" i en uendelighed på en remdrevet, siger da i mit univers alt om seriøsiteten af indlæggene    . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
Men Technichs HAR lavet rigtgt gode DD pladespillere ..(f.eks. SP10) SL 1200 er en absolut hæderlig budgetspille, men ikke en top pladespiller.
Kender ikke nogen pladespillere der kører med elastikker? Er det ikke modelflyvere?
|
|
|
Nu er min godt nok også modifiseret med en SME 3009R, bedre kabler og litzetråde i arm og fra værk, og som sagt dæmpet med acryl fugemasse, og den for garanteret ikke tæv af nogen DUAL. At du kalder den en budgetspille vil jeg ikke kommentere, da jeg altid har regnet dig som
en stor kapasitet inden for hifi, og derfor syntes jeg ikke at den kommentar faldt så heldig ud.
carsten
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
CARS10, den slags "facts" er "in the eye/ear of the beholder". Hvis 3 smileys ikke kan få dig til at se det humoristiske, så skal jeg da nok holde mig væk . Og vil absolut ikke være med til religionskrigen om 1200/DD. Den kommer uvægerligt hver eneste gang en ny bruger spørger til råds om en pladespiller. Jeg er lodret uenig i, at en Technics er så fantastisk, som I siger, og alene A127´s useriøse kommentarer om, at elastikkerne "springer" i en uendelighed på en remdrevet, siger da i mit univers alt om seriøsiteten af indlæggene  . |
|
|
Min humor fejler skam ikke noget, men kan du så ikke fortælle om din erfaring med Technics pladespillere, hvilke modeller du har haft osv.for det lyder som om du har dålige erfaringer med dem, men måske har de ikke været sat ordentlig op.
Det med at "elastikkerne" springer i en uendelighed, er måske nok også lige i overkanten fra A127's side, men overdrivelse fremmer forståelsen. Jeg mener bare at vi prøver at rådgive de unge menesker om hvad der skidt og om hvad der er kanel.
carsten
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allan.
Jeg har heller aldrig skiftet rem på min SL1200, ja jeg ved faktisk slet ikke hvor den sider. 
carsten
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
.....nå, det gør du ikke, Carsten......så vil jeg da heller ikke fortælle dig hvor den sidder.  I mellem tiden kan du da så lytte til R. E. M. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|