| Forfatter |
|
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg ikke skrevet at elastikken springer i en udenelighed, men at spillen skal justeres evigt !
For at skære yderligere ud i pap:
1) Flydende ophæng ved fjedre skal justeres hele tiden, på visse modeller blot man flytter spillen. Dertil er det for blødt kan
det forværre problemerne, for stift ingen virkning. Det mister "opsætningen", det er jo fjedre. HiFi byggesættet Linn
eksempelvis bruger en skrøbelig konstruktion hvor stærke fjedre er spændt op i en finerkasse -den er næsten umulig at
justere og holde.
2) Hastigheden skal kontrolleres og justeres med få dage imellem - men har man pap-spille uden strope lys ( meget belejligt
udeladt ), aner man ikke om den kører med korrekt hastighed, som udgangspunkt næppe. Dertil havde man en strope på en
Rega,
ville man erfare hastigheden variere som på en badevægt, især efter noget brug. Remmen ældes og bliver hurtig slap, det
kræver justering, motoren slides hurtigt, især på nyere modeller.
3) Bruger armen fiskesnørre til antiscating, skal også den checkes jævnligt om den har rykket sig.
Havde også en forståelse at janils var en erfaren - men, det er ikke angivet hvad han mener. Formoder han her taler om lyd
- hvilket er en anden snak. Vi taler her om basen - er basen ikke iorden, kan man sætte nok så god arm og PU på, man får
stadig rummel, støj og selvsving fra konstruktionen - omend man kan sole sig i en flot arm med dyr PU og ignorere rummel
og støjen - eller spille sagte og sidde stille.
Mht lyd, er det som sagt en helt anden snak, afhænger af den arm og især PU der sættes på - men som udgangspunkt er
standard-armen påe en 1200 rigeligt, selv for en kræsen bruger. Sættes en forkert PU på, lyder det af H-til, hvilket jeg
formoder janils har oplevet ....
|
| Til top |
|
| |
Mathias Grøn Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2013 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da op :) Tråden er virkelige gået i gang herinde :)
Kan fortælle at jeg har købte en Thorens TD320 MKII fra en bruger herindefra.
Til trods for ulemper ved flydende ophæng, som A127 nævner, synes jeg nu den spiller godt, og jeg er fint tilfreds :)
Men igen, jeg er ny indenfor Vinylverdenen, og mine ører er ikke så fint tunede som jeres :)
Mht. til hastighedsvariation, testede vi min fatters gamle 318, som har fået skiftet rem en gang (fra 1987), og den kørte den
korrekte hastighed ved 33 og 45 rpm.
Men nok om det ;)
Jeg er hvertfald glad for min Thorens pladespiller ;)
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med den, det er en udmærket spille - du må se ved erfaring om det løser problemet med gulvet, og grænsen.
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med din Thorens..
En Technics 1200 er også en ok afspiller til dit nævnte formål, men hvis du på et tidspunkt ønsker at fortsætte op i kvalitet på arm og pickup kommer du absolut længst med et gl. Thorens værk.
Skal du have en technics der kan være med skal du finde en SP15 eller lignende.
Fremtiden kunne jo bringe en SME series III arm og en højkompliant MC pickup..
Håber du kommer til at nyde de sorte skiver i mage år fremover..
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
"... men hvis du på et tidspunkt ønsker at fortsætte op i kvalitet på arm og pickup kommer du absolut længst med et gl.
Thorens værk"
Kan du evt uddybe ?
|
| Til top |
|
| |
sold Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har I ikke snart gjort nok for at forsøge at skræmme den stakkels nybagte pladespliller-ejer helt fra snøvs og samling... I
bliver aldrig enige - accepter det, og kom videre med jeres liv.
|
| Til top |
|
| |
Vinylfan Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2013 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mathias.
Tillykke med din Thorens 320 MKII. Det er et godt valg. Den bliver du glad for.
Mvh.
Vinylfan
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
"... men hvis du på et tidspunkt ønsker at fortsætte op i kvalitet på arm og pickup kommer du absolut længst med et gl. Thorens værk"
Kan du evt uddybe ?
|
|
|
Ja..
SL1200 er et DJ værk, og fungere glimrende til formålet, men den har ikke en talerken der er særlig velegnet til Hi end brug.. Prøv at tryk let ned på kanten af talerknen, og mærk/ se hvor blød og eftergivende den er. Det sætter sit tydelige præg på afspilningen sammen med en hi end arm/ pickup. Det er dog ikke noget man behøver bekymre sig om ved brug af billige MM pickupper og lignende.
Derimod er Thorens leje og tallerkenkonstruktion i helt sin egen liga. Utrolig stabil med super fine tolerancer.
Jeg bryder mig ikke om tunge arme på de fjederophængte Thorens værker. Har på et tidspunkt leget med en TD125 med en SME V arm og lidt forskellige pickupper uden at det var særligt vellykket. Derimod en SME Series III arm med en højkompliant pickup ala Denon DL304 DL 305 DL 1000A DV 23MK2 VDH MC10 VDH Frog og lignende er super fede i den sammenhæng..
Men bestemt også i en anden prisklasse end det man vil andvende på et std. Technics SL1200 værk og arm.
Det er muligt at modde en SL1200 til at performe, men så er vi ude i at bruge ret mange penge på tellerken lejer armbase osv, og arm placeringen er meget begrænset. Og så er den måske stadig et mulehår bagefter en gl. Thorens TD125 på mange punkter.
Jeg er for såvidt ligeglad med om min spille er DD eller rem.. bare det drejer rundt og er stabil.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de fine lykønskninger.
Mht. til vibrationer fra gulvet, så klarer thorens' ophæng det til særklasse.
Må indrømme, at da jeg satte den første lp på her i morges, fik jeg en dejlig glæde i kroppen.
Hold da op, sikke meget jeg har misset uden sårn en fin afspiller :)
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
stridsvognen skrev:
A127 skrev:
"... men hvis du på et tidspunkt ønsker at fortsætte op i kvalitet på arm og pickup
kommer du absolut længst med et gl. Thorens værk" Kan du evt uddybe ? |
|
|
Ja..
SL1200 er et DJ værk, og fungere glimrende til formålet, men den har ikke en talerken der er særlig velegnet til Hi end
brug.. Prøv at tryk let ned på kanten af talerknen, og mærk/ se hvor blød og eftergivende den er. Det sætter sit tydelige
præg på afspilningen sammen med en hi end arm/ pickup. Det er dog ikke noget man behøver bekymre sig om ved brug af
billige MM pickupper og lignende.
Derimod er Thorens leje og tallerkenkonstruktion i helt sin egen liga. Utrolig stabil med super fine tolerancer.
Jeg bryder mig ikke om tunge arme på de fjederophængte Thorens værker. Har på et tidspunkt leget med en TD125 med
en SME V arm og lidt forskellige pickupper uden at det var særligt vellykket. Derimod en SME Series III arm med en
højkompliant pickup ala Denon DL304 DL 305 DL 1000A DV 23MK2 VDH MC10 VDH Frog og lignende er super fede i den
sammenhæng..
Men bestemt også i en anden prisklasse end det man vil andvende på et std. Technics SL1200 værk og arm.
Det er muligt at modde en SL1200 til at performe, men så er vi ude i at bruge ret mange penge på tellerken lejer
armbase osv, og arm placeringen er meget begrænset. Og så er den måske stadig et mulehår bagefter en gl. Thorens
TD125 på mange punkter.
Jeg er for såvidt ligeglad med om min spille er DD eller rem.. bare det drejer rundt og er stabil.
|
|
|
"SL1200 er et DJ værk" - jeg ser det som et udtryk for kvalitet at den er bygget til professionelt brug - tror eneste sted hvor
amatør gear er bedst, er på Hifi4all´s forum ;-) Mener du de professionelle ikke har forstand på lyd og vinyl ??? Det stiller
ganske store krav at spille en sal op med 800 Watt uden det hele drukner i rummel støj, tramp og selvsving.
Den stærke konstruktion med lejer du omtaler etc er nødvendigt ved en remtrukket tallerken, men ikke på en Direct Drive
hvor der intet moment er fra en rem. Der er ikke noget leje, det er ikke nødvendigt - men en bund-kugle. To vidt forskellige
konstruktioner. For/imod er Direct Drive mere elegant, men også en kostbar løsning, slides stort set ikke, hvor en
remtrukket med lejer har slid på alle de involverede mekaniske dele, herunder lejet, for ikke at tale om mekanisk støj.
Generelt er DD rem overlegent på alle punkter. Din forklaring med tallerkenen er derfor langt ude i hampen. Kan du uddybe
hvilket "tydeligt præg" du mener ?
Du siger man er nødt til at sætte en SME Series III arm på Thorensen for det lyder godt, den er ikke billig - det behøver man
ikke på en SL-1200.
Jeg mangler stadig forklaring på hvorfor en Thorens er mere fremtidssikker ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilke pladespillere tonearme og pickupper har du erfaring med.?
Det lyder umiddelbart ikke til du har prøvet noget af det bedre udstyr.
Nogle vil hellere køre traktor end en Audi A6, og det er der jo intet forkert i.. Og dit valg er helt sikkert det optimale til din smag/ behov.
|
| Til top |
|
| |
Hevring Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mathias.
Først vil jeg sige tillykke med din Thorens, den bliver du kun mere og mere glad for .
Jeg har selv igennem 27-28 år haft en Thorens TD 321 ( den manuelle version af din), og jeg har ALDRIG haft problemer af nogen art, så når nogle herinde skriver at "elastikken" springer i tide og utide, samt den konstant skal have justeret ophænget tror jeg de har hørt rigeligt med vandrehistorier .
Jeg har også haft Technics sl-1200 MK1, der også er en fin spille. Jeg syntes bare der var mere "hygge" over Thorens, derfor udskiftning til denne. Thorens virker i min optik mere færdig, hvor SL-1200 er mere "plasticagtig".
Det skal måske nævnes at jeg spillede med en Alphason titaniumarm, og Ortofon MC 20 Super PU.
Det fungerede super sammen.
Igen tillykke, og få så lige lyttet din pladesamling igennem påny .
Mvh. Henrik
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hevring, den med elastikken springer i tide og utide er noget andre har tilføjet.
Jo, de gamle vintage har klart mere hygge, men faktisk er SL-1200 også vintage, fra 1978, kan fås i trækasse hvis man
også
vil hygge
Havde engang et SME Plinth 2000 system, med Sony værk og SME 1209 Type II early - flot så det ud, men mange
problemer,
iær med det "flydende ophæng, som retteligt var flydende med fjedre i hvert hjørne. Kan godt lide at spille højt, med et par
L100 Century er højt HØJT .. det kunne SME 2000 ikke klare, det kan SL-1200. Et andet problem med den gamle Sony, var
remmen knækkede i tide og utide, især hvis man skiftede plade og kom til at stoppe tallerknen med fingeren. Derfor
nødvendigt at vente til tallerknen stod stille. Det flotte strope lys med badevægt skala kørte , som på en badevægt, der
skulle hele tiden justeres.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
Hej Hevring, den med elastikken springer i tide og utide er noget andre har tilføjet.
Jo, de gamle vintage har klart mere hygge, men faktisk er SL-1200 også vintage, fra 1978, kan fås i trækasse hvis man også vil hygge
Havde engang et SME Plinth 2000 system, med Sony værk og SME 1209 Type II early - flot så det ud, men mange problemer, iær med det "flydende ophæng, som retteligt var flydende med fjedre i hvert hjørne. Kan godt lide at spille højt, med et par L100 Century er højt HØJT .. det kunne SME 2000 ikke klare, det kan SL-1200. Et andet problem med den gamle Sony, var remmen knækkede i tide og utide, især hvis man skiftede plade og kom til at stoppe tallerknen med fingeren. Derfor nødvendigt at vente til tallerknen stod stille. Det flotte strope lys med badevægt skala kørte , som på en badevægt, der skulle hele tiden justeres.
|
|
|
Fordi du har haft en gl. Elendig sony værk og en SME cigar æske, og efterfølgende er bedre tilfreds med din SL1200, så er det jo ikke helt ensbetydende med at der ikke findes bedre.
Der er mange der har prøvet meget mere, og meget bedre, og deres udsagn bliver du nød til at acceptere når du ikke selv har erfaring.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hevring skrev:
Hej Mathias.
Først vil jeg sige tillykke med din Thorens, den bliver du kun mere og mere glad for .
Jeg har selv igennem 27-28 år haft en Thorens TD 321 ( den manuelle version af din), og jeg har ALDRIG haft problemer af
nogen art, så når nogle herinde skriver at "elastikken" springer i tide og utide, samt den konstant skal have justeret ophænget
tror jeg de har hørt rigeligt med vandrehistorier .
Jeg har også haft Technics sl-1200 MK1, der også er en fin spille. Jeg syntes bare der var mere "hygge" over Thorens, derfor
udskiftning til denne. Thorens virker i min optik mere færdig, hvor SL-1200 er mere "plasticagtig".
Det skal måske nævnes at jeg spillede med en Alphason titaniumarm, og Ortofon MC 20 Super PU.
Det fungerede super sammen.
Igen tillykke, og få så lige lyttet din pladesamling igennem påny .
Mvh. Henrik |
|
|
Hej Hevring :)
Jeg takker :) Kan igen også kun sige min fatter heller aldrig har justeret sin, så tror du har ret i vandrehistorier. ;)
Hyggemæssigt, passer Thorens perfekt ind i mit forstærker setup :) Så allll is good ;)
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 391
|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil da også sige det er ganske godt valgt at gå efter en Thorens som trådstarter har gjort. Tillykke med den. Der er meget stor forkærlighed for en
Technics 1200 fra A127. Noget af det er såmænd rigtig nok, både ud fra teori og praktik hvis det mekanisk og elektronisk udføres med højest mulig
præcision (henfører med dette til Direct Drive fremfor rem). Jeg mener bestemt bare ikke den omtalte Technics falder ind under den kategori med
højest mulig præcision set i lyset af hvordan en sådan så kan lyde. Der er flere producenter med topspillere der bruger DD med efter sigende i forhold
til diverse test fremragende resultater. Jeg havde engang en Denon DP 57 der vel nok var en af de bedre DD spillere i 80'erne og sikkert ikke ringere
end den Technics der hele tiden omtales. Jeg havde den indtil jeg købte en Thorens TD 321 med en Mørch UP4. Der var ingen sammenligning i
lydkvaliteten på de to. Alt var bedre på Thorens. Havde den 6-7 år og havde aldrig problemer med den. Ej heller med remmen. Spillede sågar med
Kolibrien (selvbyg luftarm)på den hvilket lød ganske godt og bedre en Mørchen. Det var hårdt for det flydende ophæng men heller ikke her problemer.
Så en del af postulaterne fra A127 passer ikke med den erfaring jeg har👍👀👂
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, mulighedere er mange, og eksperterne er mange - SL-1200 har altid været kritiseret af amatørene, men brugt af de
professionelle - sjovt nok
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 391
|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
Jo, mulighedere er mange, og eksperterne er mange - SL-1200 har altid været kritiseret af amatørene, men brugt af de
professionelle - sjovt nok  |
|
|
De professionelle siger i den henseende intet om afspilleren også er den bedste løsning til hjemmebrug set ud fra et hifi og lydmæssigt syndspkt.
hvilket den så ikke er med andre og bedre alternativer der måske nok ikke præsterer ligeså godt, som den nævnte Technics, til det en DJ skal bruge
den til. Men lyden fra de fleste DJ opsætninger jeg har hørt var ikke noget jeg gad høre på til mit eget AMATØR hjemmebrug.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
Jo, mulighedere er mange, og eksperterne er mange - SL-1200 har altid været kritiseret af amatørene, men brugt af de professionelle - sjovt nok  |
|
|
Ja og landmanden køre traktor, og andre køre personbil, Traktoren er perfekt til marken, og personbilen ligeledes til landevejen.
Du sammenligner PA med hifi.. Det er bare 2 vidt forskellige ting, ala Traktor VS personbil.
Men jeg tror stadig der er flere der er nysgerrige efter at vide hvad du ellers har prøvet.
Har du prøvet en Technics SL1000 MK2 Med EPA 100 eller en SME V, og en dertil passende pickup og afspildnings kæde.?
Eller en remdrevet Forsell Air Reference, Eller bare en alm Thorens pladespiller.
Eller er det rigeligt med en religiøs tilgang til emnet.?
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 05 Marts 2013 kl. 08:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Trådstarter har købt en Thorens, som han tilsyneladende er vildt glad for! Til lykke med det!
I andre kan så passende fortsætte jeres "Technics versus resten af verden"-debat i en anden tråd
|
| Til top |
|
| |