Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 12:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Hvilken pladespiller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 Marts 2013 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Analogueman skrev:
Et lille indspark til inspiration for nogle og irritation for andre ...

http://www.tonepublications.com/analogaholic/sl-1200-upgrade s-sound-hifi/

Artiklen konkluderer vel i det store og hele, at en standard (uden fugemasse!) SL-1200 er en Rega Planar 3 underlegen, når
det gælder lyd, men at
den med en række opgraderinger kan gøres til referencen inden for en given prisklasse.

Jeg henviser blot til artiklen og udtaler mig ikke om SL-1200'erens kvaliteter eller mangel på samme ... Jeg har aldrig lagt
øre til en SL-1200, så jeg
aner ikke, hvor immun og støjfri den er under et jordskælv på 7 på Richterskalaen, under et nukleart angreb eller (mere
fredeligt) under vild dans i
stuen.

Linket virker ikke - men medmindre der er sat samme arm og samme PU på begge, er hvad man anmelder og tester
reelt to arme med deres PU - brugte man ens arm og PU på begge, skulle det meget gerne skulle lyde ens, når der ses bort
fra støjen tilført. Er det to ens arme, men to forskellige PU, er det reelt PUérne man tester. Test af samme PU på forskellige
arme giver ingen mening, da valget af PU i høj grad afhænger af armen - en PU på én arm kan lyde fantastisk, men ad-H til
på en anden.

LYD = arm+PU

STØJ = Plinth, mekanik, motor ( inkl wow/flutter), elastik, fødder, ophæng, vibrationer, akustisk tilbagekobling etc

SAMLEDE OPLEVELSE = LYD + STØJ

Derfor, når man ikke har adgang til Direct Drive teknologien, og istedet må bruger motor + rem, adskiller man arm fra
mekanik, typisk ved at sætte armen på en "planet". Wow/flutter problemet løser man ved at sætte en 40kgs tallerken på.

Har man en spille der giver støj til lyden, er det nok ikke interessant at sætte en bedre arm/PU på - har man en spille der
performer godt mht støj, kan man bygge videre ved at sætte bedre arm/PU på

Det gør det søreme heller ikke ... Har ellers ikke gjort andet end at kopiere stien. Nå, interesserede kan finde artiklen hos Tonepublications.

Når det så er sagt, så tror jeg efterhånden, at det ikke kun er linket, der ikke virker i denne tråd ...
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Marts 2013 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Jo, måske for nogen "interessant" med en test af to forskellige arme/PU - men hvad kan vi bruge det til ?

Vil jeg ha bedre lyd på min nuværende, køber jeg en dyrere PU, eller evt en dyrere arm.

"Når det så er sagt, så tror jeg efterhånden, at det ikke kun er linket, der ikke virker i denne tråd ..."   

NB: Tilbage er, ( for nu at blive i dit univers med samenligninger ) at forskellen mellem SL-1200 og Rega 3 er; betjening og
den støj der tilføjes musikken - og Rega 3 falder kummerligt igennem på begge.
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Marts 2013 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 08 Marts 2013 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Jo, måske for nogen "interessant" med en test af to forskellige arme/PU - men hvad kan vi bruge det til ?

Vil jeg ha bedre lyd på min nuværende, køber jeg en dyrere PU, eller evt en dyrere arm.

"Når det så er sagt, så tror jeg efterhånden, at det ikke kun er linket, der ikke virker i denne tråd ..."   

NB: Tilbage er, ( for nu at blive i dit univers med samenligninger ) at forskellen mellem SL-1200 og Rega 3 er; betjening og
den støj der tilføjes musikken - og Rega 3 falder kummerligt igennem på begge.

Jeg skrev vist ganske tydeligt, at den var interessant for nogen og til irritation for andre, så hvis du ved at citere mig halvt vil gøre mig til fortaler for
den ene eller den anden lejr i denne debat, så er det meget uheldigt.

Lad mig derfor slå fast: Jeg har aldrig ejet hverken den ene eller den anden pladespiller, som nævnes i artiklen, og kan derfor ikke udtale mig om
fordele og ulemper ved de to pladespillere, hverken i forhold til andre pladespillere eller indbyrdes.

Hvad jeg så heller ikke gør og på intet tidspunkt har gjort!

Jeg henviste til artiklen, fordi en person med et åbent sind og en åbenlys interesse for SL-1200'eren havde gjort sig nogle praktiske erfaringer med,
hvordan en SL-1200 kan ombygges - jeg nævner bevidst ikke ordet modificeres - så den i hans verden fremstår som en bedre pladespiller samtidig
med, at dens basale kvaliteter bevares (igen if. forfatteren til artiklen).

Hifi handler jo bl.a. om menneskelig energi og passion/entusiasme, og hvad jeg end måtte synes om SL-1200'eren (nemlig ingenting, da jeg som sagt
aldrig har været i nærheden af et eksemplar), så må jeg da beundre den energi og entusiasme, som forfatteren her lægger for dagen i forhold til at
ombygge sin SL-1200.

Mere er der såmænd ikke i det, men jeg fornemmer, at vi forlængst har forladt det niveau i debatten, hvor der fordomsfrit er plads til at kunne eller
ville lære af andre. Hvis menneskelig energi og passion/entusiasme bliver fordomsfuld, så hedder det fanatisme, og den er ganske uudholdelig.

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Sendt: 08 Marts 2013 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:

Hvis menneskelig energi og passion/entusiasme bliver fordomsfuld, så hedder det fanatisme, og den er ganske uudholdelig.

Meget ringtige ord og det kan overføres til mange sammenhænge.

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Marts 2013 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

"
Hvis menneskelig energi og passion/entusiasme bliver fordomsfuld, så hedder det fanatisme, og den er ganske uudholdelig."

De hidsige reaktioner, blot fordi jeg gør opmærksom på at:

LYD = arm + PU

STØJ = mekanik, plinth, motor, tramp, vibrationer

SAMLEDE OPLEVELSE = LYD + STØJ

Det er fakta - og måske ikke gode nyheder for alle, derfor behøver man vel ikke slynge om sig med fanatisme osv -
fanatisterne, jo dem er der flere af her.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 08 Marts 2013 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Det var ikke dine "fakta", jeg reagerede på.

Hvis du genlæser min sætning, så vil du se ordet "forlængst" dukke op. Så kan du jo gå tilbage i tråden og se, hvor du tror, jeg mener debatten i
denne tråd kørte af sporet.

Og jeg har altså meget svært ved at genfinde hidsigheden i mit indlæg. Jeg gør sådan set bare pænt opmærksom på, at jeg finder det uheldigt, hvis
du gør mig til fortaler for noget, som jeg ikke selv har gjort mig til fortaler for. Ordet "uheldigt" rummer i min etymologiske rodekasse ikke megen
hidsighed ...

Og så uddyber jeg (ganske uhidsigt!) mine intentioner med at henvise til artiklen, og afslutter mit indlæg med en lakonisk bemærkning om, at det nok
er helt omsonst, at jeg har forsøgt at uddybe mine intentioner med at henvise til artiklen.

Og det viser sig så også nu ganske rigtigt at være tilfældet.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Marts 2013 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Analogueman, der var nu ikke ment på dig alene.

Problemet er "HiFi" idag er præget mere af manipulation end specs, af blade der skal sælge deres magasiner,
reklamekroner, fabrikanter der skal sælge, butikker der skal sælge, og oveni nostalgiske brugere og deres præferencer -
det er ikke let at navigere i denne suppe.

Artiklen du henviser til er et godt eksempel, på en "audiophile" der ikke kan se han sammenligner to arme og ikke to
pladespillere - som end ikke angiver hvilken PU han bruger på armene, som er næsten altafgørende for lyden. Dertil de der
bruger artiklen som en "sandhed" og broadcaster videre.

Jeg savner en sund skepsis og faglighed i det der skrives.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 08 Marts 2013 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Nettet lyver ikke!

Googlesøgning: "A127+SL1200" .... giver massevis af hits til REFERNCEPLADESPILLER. Alle sammen her på hifi4all. Sandheden kan altså ikke skjules.

Har bemærket kære A127 at dit øvrige ellers udmærkede udstyr er årgang 70'erne. Sidder du fast i en tidslomme, eller er udviklingen bare gået sporløst hen over dig? (ingen musik efter 1985?)

.. og så 250 LP'er. Tja, det havde jeg også i 1978!

God weekend til alle ... også dem uden refererencen SL-1200.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Marts 2013 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Musik efter 1985 jo, vinyl efter 1985 nej. Faktisk er 90% af min nuværende "musiklytning" de sidste hits, visuel lytning ved
musikvideor ud i anlægget. Lad os måske mere tale HORISONT, er det et udtryk du kender ?.

Tidslomme eller ej - vinyl er en tidslomme i sig selv, det er analogt, ikke digitalt. Udstyr ( analogt ) fra dengang hvor HiFi var
cost-no-issue er nu engang det optimale til reproduktion af vinyl, uden det koster 80.000 for en opsætning. Da jeg i 2008 ville
tilbage til vinyl efter en længere pause, og var rundt i butikkerne, var det chokerende at se dagens stade - pladespillere ingen
ville have købt tilbage da vinyl var den primære musikkilde - dengang satte man sig ind i specs etc, idag køber man efter
farven.

Prøvede at Google A127+SL1200 , der kom 2 hits - men det er jo debatformen her.

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Marts 2013 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Musik efter 1985 jo, vinyl efter 1985 nej. Faktisk er 90% af min nuværende "musiklytning" de sidste hits, visuel lytning ved
musikvideor ud i anlægget. Lad os måske mere tale HORISONT, er det et udtryk du kender ?.

Tidslomme eller ej - vinyl er en tidslomme i sig selv, det er analogt, ikke digitalt. Udstyr ( analogt ) fra dengang hvor HiFi var
cost-no-issue er nu engang det optimale til reproduktion af vinyl, uden det koster 80.000 for en opsætning. Da jeg i 2008 ville
tilbage til vinyl efter en længere pause, og var rundt i butikkerne, var det chokerende at se dagens stade - pladespillere ingen
ville have købt tilbage da vinyl var den primære musikkilde - dengang satte man sig ind i specs etc, idag køber man efter
farven.

Prøvede at Google A127+SL1200 , der kom 2 hits - men det er jo debatformen her.

Hvilke butikker kiggede du i, Bilka, Netto ? Du er igen meget sort hvid i dine udtalelser. Selvfølgelig kunne du finde rigtig gode pladespillere i 2008
også, men du har jo tilsyneladende kun set efter en Technics og det var sikkert også det eneste du gad lytte på. Du mener, lyder det til, at alle der
køber andet end Technics kun går efter farven. Et enkelt spørgsmål til dig. Hvad er den bedste pladespiller, arm, pickup konstellation du nogensinde
har lyttet til? Tør jeg gætte eller kan jeg blive overrasket?
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Marts 2013 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Hmm...

Nu burde denne snart være lukket
Men der snakkes stadig om specs... Der menes vel specifikationer?
Såfremt dette er tilfældet, jamen dem kigger jeg på, og så skal man bruge sine ører først og fremmest... Lyder det godt? Og her er pladespilleren
fantastisk, da man kan skifte pick ups, tonearm, endda kigge efter måden den drives på, DD eller rem? Igen man kan have den stående eller hænge
den op... Men ørerne først Herefter udseendet... Er man forelsket eller skræmt langt væk? Og så ikke mindst... Økonomien...!
Men i samtlige de år jeg har interesseret mig for hi-Fi, og i starten var det mest at læse om det (økonomi) og besøge det rige udvalg af forretninger i
Aarhus i 80erne og lytte, ja lytte... Nå, men der har altid været afspillere... Technics må vi ikke glemme, at hvorfor DJ elsker denne, var netop at man
kunne bruge den i deres virke, bla. Scratchings! Det er ikke smart med en remtrukket, men det kommer man ikke ind på her??? Samtidig kunne man
let justere hastigheden, så man fik mulighed for at lege med lyden... Solid, selvfølgelig, men er gulvene heller ikke det de steder der danses??
Fakta som nogen glemmer eller ligefrem negligerer?? Hvad er kvalitet? Hvad er Hi-Fi? Hvem er dommer/bøddel?? Min p.. Er større end din?. Ak ja,
men enig bliver vi nok aldrig, og heldigvis, for så kunne man kun købe et mærke pladespiller, en arm og 2 pick-upper, en MM og en MC, av... Nu
startede jeg nok en krig igen...?
God weekend til jer alle, og lyt nu til noget super vinyl, og keder i jer? Så sammenligne med digitale kilder...
Mvh. Struktøren

Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Marts 2013 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

"Hvad er den bedste pladespiller, arm, pickup konstellation du nogensinde
har lyttet til?"

Bedre lyd kan man migrere sig til, støj kræver ofte totaludskiftning.

Jeg ville gerne sige Thorens TD124 med en SME 3009 II, Shure PU, som vi havde i stuen, tilbage i ca 1973. Men husker også
tydeligt støjen fra mekanikken i baggrunden på et sæt top Pioneer hovedtelefoner ( måtte kun lytte til Deep Purple med
hovedtelefoner ). Eller min SME Plinth 2000 system med SME 3012 II early, Stanton EEE, som så fantasisk ud, men
med ret voldsomme problemer mht støj. Hos andre, men svært at sammenligne uden en reference - husker en større rem-
spille med 20kg tallerken, arm på en planet, etc uden nogen form for problemer på et sæt JBL 4325. Det tætteste er nok
(lyd+ nul støj) den nuværende, men en PU til 600 kr. vokser ikke ind i himlen, det gør standard armen heller ikke - så der er
plads til at migrerer mht lyd

Mht lyd:
Lyd er subjektivt, øret har tildens til at "glemme", hvad øret ikke hører har det ikke ondt af - utrolig vanskeligt at afgøre
uden en reference - til nød en CD kørende samtidig, ellers må man sætte de to pladespillere op parallelt. Derfor blander jeg
mig aldrig i snak om lyd ( lyd uden støjfaktoren ) - men gerne i hvordan man kan udvælge og sammenligne.

Tilbage til trådens spørgsmål.

- Skal det være med rem, da typen med stor tung tallerken, og armen på en planet. Gerne med to planeter, til sammen
ligning af arme/PU - gik jeg rigtig meget op i vinyl, ville jeg nok eje en sådan. Problemet er denne type ikke har ( funktionelt
) støvlåg, og er tunge og store.
- Ellers Direct Drive, hvor der pt kun sælges én fra ny ( SL-1200), ellers brugte vintage, men der blev lavet mange med
tvivlsom DD kvalitet i 80érne, blandt de bedste var, udover Technics, Denon og Pioneer som brugte Technics teknologi på
licens.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 09 Marts 2013 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

A127.

lige en kommentar til dit sidste indlæg, nu hvor du taler meget om støj, så husk ALDRIG at spille med låget på, da dette virker som en microfon der transporterer støj til værket. Det står faktisk i manuellen til min 1200.  Altså det skal helt af.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Marts 2013 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Hej Cars, jo tak for input, men her kæmper jeg imod støv, og har det med at lade pladen sidde på, eller er for fuld til at huske
at tage pladen af, eller festen går for højt, beskyttelse mod gæsterne - derfor, støvlåg er på her

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2013 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Låget skal jo kun være af når du spiller, når du så er færdig lægges LPén tilbage i coveret og låget sættes på igen. Selv spiller jeg aldrig LPér til fester eller hvis jeg er fuld grundet dårlige erfaringer.

carsten

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Marts 2013 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Låget skal jo kun være af når du spiller, når du så er færdig lægges LPén tilbage i coveret og låget
sættes på igen. Selv spiller jeg aldrig LPér til fester eller hvis jeg er fuld grundet dårlige erfaringer.

carsten

Hej Carsten,

sidst du foreslog, konkluderede jeg det måtte være et 1100 problem - kunne ikke høre forskel med låg på eller ikke.

Kemil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Marts 2013 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Hej Matias.
Tillykke med din pladespiller. Håber at du får meget fornøjelse med den

God weekend til jer alle
Til top Vis Kemil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kemil

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2013 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Hallo unge mand, du skal ikke bede nogen om at fise af her. Vi prøver at være seriøse mht. rådgivning om pladespillere, så tal venligst ordenlig til voksne menesker.

carsten

Kemil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Marts 2013 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Kemil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kemil

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne