Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 02:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Mørch GS6A (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 Marts 2013 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

his047 skrev:
Der er to Shimano smøremidler med PTFE: "Wet" (http://www.amazon.co.uk/Shimano-SHIMANO-PTFE-Dry-
Lube/dp/B00389O8AS/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1363036562&sr=8-1) og "Dry" (http://www.wiggle.co.uk/shimano-ptfe-dry-
lube-100ml/?
utm_source=Google&utm_medium=cpc&utm_term=shimano+ptfe+dry+l ube+exact&utm_campaign=RTC_shimano&referid=goo
gwig&utm_adgroup=P_Shimano_PTFE+Dry+Lube+100ml&gclid=CKXQ3vv K9bUCFW_KtAod9C8ASg)

Men nu når jeg tænker mig om, er denneher nok endnu bedre: http://www.wiggle.co.uk/finish-line-cross-country-wet-lubric ant-
60ml-bottle/.

Den er bedre fordi det er en olie uden tilsætningsmidler. Jeg har en fiks ide om at bronzelejet skal kunne "ånde", altså at ilien
skal kunne komme ind og ud af bronzen (ligesom i et "oilite"™ leje). Den har den rigtige konsistens og koster ikke alverden.        &nb sp;   

En olie uden tilsætningsmidler (additiver)?!? Du har vist ikke læst producentens hjemmeside, hvor der nærmest ikke er grænser for, hvor mange
syntetiske polymerer og korrosionshæmmende additiver, der er tilsat
Din idé om, at bronzelejet skal kunne "ånde" er helt rigtig, men det forudsætter, at der er benyttet en lejeforing med en åben struktur (mikroporøst,
som på Oilite lejeforinger), og det véd jeg ikke, om det er tilfældet i Mørchen. Hvis der er benyttet et leje med en åben struktur, så er det, så vidt jeg
véd, en dårlig idé at benytte smøremidler, der indeholder teflonkugler, da de over tid tilstopper porrerne og dermed reducerer lejeforingens
selvsmørende egenskaber.

I princippet kan Oilite lejeforinger vakuumimprægneres med et hvilket som helst smøremiddel, men så vidt jeg véd, så benyttes i udgangspunktet
mineralsk SAE 30 olie i produktionen. Det kan man så evt. vælge at benytte, når der skal "eftersmøres".

Som jeg husker det, så er der imidlertid et lille hul i siden i bunden af lejebøsningen på Mørchen, hvor overskydende fedt/olie presses ud, hvorfor
Mørch også anbefaler en mikstur af fedt og olie, der lige præcis ikke løber (på en lodret glasflade). Det betyder nemlig, at fedt/olieblandingen klæber
til lejeakslen, og altså ikke bare ryger ud af lejet. En SAE 30 olie vil givetvis være for tynd.

Selv benytter jeg hypoid gearolie i mine pladespillere. Selv med mange pladespillere rækker en liter nogle hundrede år. Men selv denne lidt "tykkere"
olie var for tynd til Mørchlejet og krævede opblanding med fedt.

Til min Mørch benyttede jeg i mange år en blanding af Campagnolos hvide lejefedt og førnævnte hypoide gearolie. Og jeg fik endda et pænt brev fra
hr. Mørch om, at det var en anbefalelsesværdig blanding
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Marts 2013 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Analogueman, er der nogen bestemte mærker hypoid gear olier, du kan anbefale/foretrækker frem for andre, hvis jeg skal prøve din fra H.H. Mørch, anbefalelsesværdige blanding?

Min "cykel-pusher"-ven skulle være leveringsdygtig i Campagnolo lejefedt...

Mvh

ASML
Til top Vis ASML's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ASML

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 12 Marts 2013 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

ASML skrev:
Analogueman, er der nogen bestemte mærker hypoid gear olier, du kan anbefale/foretrækker frem for andre, hvis jeg skal prøve din
fra H.H. Mørch, anbefalelsesværdige blanding? Min "cykel-pusher"-ven skulle være leveringsdygtig i Campagnolo lejefedt...MvhASML

Næ, der er ingen producenter, jeg foretrækker frem for andre. Men jeg ville vælge en fuldsyntetisk, der er så "tyk", som du nu kan finde den. SAE 80-
90 er typisk, hvilket jeg også benytter i gearkassen og baghjulsdrevet på min BMW motorcykel.

Motorex laver også en glimrende hvid lejefedt - den benytter jeg i stedet for Campagnolos. Jeg tror ikke, der er den store forskel, men jeg fik et godt
tilbud på en stor bøtte, som jeg benytter til bl.a motorcykler og cykler.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes