Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 22:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Musik var bedre i gamle dage (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Jeg synes musik i gamle dage med kim larsen i 80'erne,gasolin i 70'eren,Queen,abba,boney m,ccr,the doors, det gamle deep
purple, pink floyd, dire straits,roling stones,moonjam,savage rose,gnags, shubidua,tv 2, the police,simply red,aha,U2,Guns n
roses, bon jovi, falco,phil collins,malurt, og så videre,var meget bedre end musik har været de sidste 20år (der er dog få
undtagelser).

Ja selv DAD, Disney land after dark's debut plade fra midten af 80'eren har nogen rigtig gode numre

Jeg synes musik i gamle dage var bedre end det er i dag, hvordan kan det være? Er det bare et eller andet nostalgi trip eller
var musik bare bedre i gamle dag? (hælder mest til det sidste)
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Hansande
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

.
Til top Vis Hansande's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hansande

slyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Det har nok noget med alder at gøre?
Til top Vis slyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slyd

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Der er jo kun 12 toner at vælge i mellem, så det kan være svært at lave noget som ikke minder om noget andet + plus det tit er ret intetsigende meget af det. Tag f.eks et nummer af Madonna. Det har en "fløjte" spil, som dog er udført på tangenter, det lyder lidt som panfløjte, men hold da op, hvor det stinker af ABBA. Kan godt lide ABBA, men man tror jo, det er denne gruppe. Der var mere at komme med for 20-50 år siden. Det var meget nemmere at finde ny musik i "gamle dage". I dag går jeg mere på opdagelse i musik jeg gik uden om mellem 80 og 90'erne og prøver det af. Det har givet mig fine oplevelser med Leonard Cohen, f.eks.

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Jeg giver dig ret, men det skal nok ses i lyset af min alder. De unge idag har en anden vinkel da det jo er den musik de er vokset op med på samme
måde som vi 'ældre' var det med vores musik. Jeg vil dog sige det er blevet lidt for let at producere musik idag p.g.a de muligheder der er med musik
fremstillet på computerbasis. Det er som om der mangler sjæl og inderlighed i en hel masse musik idag. Man kan også sige musikken tidligere lå også
tættere på rødderne hvilket ikke behøves at være bedre idet evolution godt kan føre til noget der er bedre. Det er bare som om rødderne i musikken
idag i stor udstrækning ligger meget langt væk og derfor synes vi gamle der mangler noget. Og ja, indspilningskvaliteten er ikke blevet et hak bedre,
tværtimod, de seneste 20 år. Det er tilgæld næsten mere bekymrende!!
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Det der har ændret sig er nok den musik der er mainstream. Her er det den lette pop der bliver spillet idag. Men der udgives da også gode albums, Clapton udgiver nyt album på tirsdag, og det har jeg hørt skulle være godt.

Og indspildningskvaliteten er langt bedre end rygtet siger. De fleste nye CDer har ganske fin lyd, og er i en kvalitet som ingen med nogen rimelighed kan brokke sig over. F.eks de nye Beatles og ELO udgaver som har en kvalitet der slår alle gamle vinyludgaver fuldstændig klart. Og der er mange CDer til salg for 50 kr og derunder og de brugte CDer koster næsten ingen penge idag. Så det går da egentlig ganske fint.

prime
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Ingen tvivl om at det har noget med alder at gøre. Som ung mand er jeg vokset op med musik fra de "gyldne" 70-80'er. At der
så er musik fra dengang som ikke holder i dag det er så hvad det er. Der laves stadigvæk god musik i dag, men hovedparten
af den musik jeg har stammer fra dengang. Sådan vil det nok også være for unge mennesker i dag at det er nutidens musik
som fænger. Og alligevel er der en del unge som lytter til til musik fra da far var ung.

God dag til alle.
Til top Vis prime's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prime

Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Begge mine knægte lytter mest til musik og genrer der var ælgamle da de var unge (de er først og sidst i tyverne). Beatles,
stones, van morrison, John Lee Hooker o.s.v. af det nyere er det 3 Dors down, Nephew og den stil, men de er måske også
blevet indoktrineret hjemmefra
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2013 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

I gamle dage havde man også kun få genere pop, rock,electronisk musik (B.la kraftwerk,depeche mode og pet shop boys)
heavy metal,disko musik,jazz, classic og folkmusic

I dag ham man jo lang flere gener som techno, dubstep og b.la trash metal bare for at nævne nogen få

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Jeg er født i 78 og lytter til en del musik som er ældre samt musik fra de tidligere 80'er som jeg ikke hørte dengang, og jeg synes at der generelt var mere at komme efter dengang, specielt i 70'erne. Bevares der var ligesom nu massere af pop døgnfluer som for længst er glemt, men det var som om at mainstream musikken stadig havde en snert af originalitet og af og til en eksperimenterende tilgang til musiken som i 90'erne og fremefter stort set er væk. Inden jeg får på puklen så ved jeg godt at der findes massere af udgivelser idag som ikke lige passer i P3's eftermiddags sendeflade, men det er yderst sjældent at de exponeres til masserne.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

I gamle dage blev musikken lavet at musikere og komponister - vha. instrumenter.

Nu bliver den mikset/samplet af dj's og producere vha computere - og programmer som komprimerer og klipper "musikken".

Min datter forærede mig 21 med Adele i julegave. Hun kan virkelig synge, og der er også gode melodier på den.

Den lyder også godt - i svage passager - men de kraftige er forvrængende pga. komprimering og klipning.

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Boman

you took the words right out of my mouth. :-)

I dag behøver man ikke at kunne spille / synge, computeren klarer det hele for en.

I " gamle " dage behøvede man talent for at slå igennem. Et par af mine absolutte favoritter er Buddy Holly og Nanna Mouskouri, det er talent der holder.
Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2013 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Jeg glemte det rytmeboxhelvede, næsten alle nyere popudgivelser er forpestet af.

Hvad er der i vejen med rigtige instrumenter?

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2013 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Jeg glemte det rytmeboxhelvede, næsten alle nyere popudgivelser er forpestet af.

Hvad er der i vejen med rigtige instrumenter?

Eller at mange nye plader skal komprimeres, alle lyd skal være næsten ens i lydstyrken, og der ofte er øretrættende top eller
eller boom boom bas, som kan være ok til techno og musik på diskoteket, men ikke ud fra et hifi mæssigt synspunkt (at det
ikke altid lyder godt bare fordi bassen for alt hvad den kan trække)

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Jeg troede også at musikken var bedre i gamle dage. Så gik jeg i gang med at udforske hvad der er derude - vel at mærke udenfor mainstream. Det tager lang tid, og det kræver mange kilder.

Der findes altså meget ny musik og noget af det er godt.

For at det ikke skal blive for dyrt og skuffende, bruger jeg biblo meget, og køber kun det som er godt.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2013 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Musikvideoen har også bidraget den faldende kvalitet. I gamle dage hørte vi ny musik i radioen, dvs for at vi havde lyst til at
høre den igen/købe den, skulle det både være et godt/iørefaldende nummer OG sangeren skulle kunne synge godt.

Forleden dag lyttede jeg til Roy Orbison, jeg havde helt glemt, hvilken fantastisk stemme han havde.

I dag skal man bare se godt ud i en video, så sørger teknikken for at det ikke lyder alt for falsk. Tag fx. Britney Spears som
ikke kan synge live.

Det sådan, at billederne/synet har højere prioritet end hørelsen, derfor bliver vi ikke så kritiske med hvordan det lyder.

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2013 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Musikvideoen har også bidraget den faldende kvalitet. I gamle dage hørte vi ny musik i radioen, dvs for at vi havde lyst til at
høre den igen/købe den, skulle det både være et godt/iørefaldende nummer OG sangeren skulle kunne synge godt.

Forleden dag lyttede jeg til Roy Orbison, jeg havde helt glemt, hvilken fantastisk stemme han havde.

I dag skal man bare se godt ud i en video, så sørger teknikken for at det ikke lyder alt for falsk. Tag fx. Britney Spears som
ikke kan synge live.

Det sådan, at billederne/synet har højere prioritet end hørelsen, derfor bliver vi ikke så kritiske med hvordan det lyder.

Du har ret, men kun når det gælder mainstream.

Svoldgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Jeg synes musik i gamle dage var bedre end det er i dag, hvordan kan det være? Er det bare et eller andet nostalgi trip eller
var musik bare bedre i gamle dag? (hælder mest til det sidste)[/QUOTE]

Jeg tror også det har noget at gøre med det musik man er vokset op med.
min Datter på 10 år syntes bestemt ikke Grunge musik er godt men Justin bieber det er fedt

Til top Vis Svoldgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svoldgaard

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2013 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Svoldgaard skrev:

var musik bare bedre i gamle dag? (hælder mest til det sidste)

Jeg tror også det har noget at gøre med det musik man er vokset op med.
min Datter på 10 år syntes bestemt ikke Grunge musik er godt men Justin bieber det er fedt [/QUOTE]

Vi synes jo også debbie harry (blondie) kim vilde, nena og hvad de nu hedder er godt :-)

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2013 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:

Vi synes jo også debbie harry (blondie) kim vilde, nena og hvad de nu hedder er godt :-)

Tal for dig selv

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum