Forfatter |
|
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
Sendt: 09 Marts 2013 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej - hvordan er det nu med polariteten på disse 240Tibamser?
Inde i kabinettet, til basserne, går sort ledning til sort terminal, og grøn ledning går til rød terminal.
Bag på højttalernes terminaler går - til rød og + til sort. Altså omvendt. Det mener jeg at jeg har hørt er det rigtige på gamle jblhøjttalere.
Kan det passe at alt det er korrekt?
|
Til top |
|
|
Hansande Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Marts 2013 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 123
|
Sendt: 09 Marts 2013 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
.
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 09 Marts 2013 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denne gang vil jeg undlade at blande mig i den evige debat om JBL´s polarit, det gik da helt galt i den sidste tråd om emnet. Der er delte meninger om dette, men læs den anden tråd.
carsten
|
Til top |
|
|
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
Sendt: 09 Marts 2013 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kan finde tegninger på nettet....goggle er din ven
|
Til top |
|
|
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
Sendt: 09 Marts 2013 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Carsten hvad er da din holdning til hvordan det skal
vende? Mener du mit sidder rigtigt?
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 09 Marts 2013 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tør jo dårlig nok skrive det, men alle de JBL basser jeg har haft, har jeg vendt fasen så de slår udad, dvs. + = - undtagen mine nuværende L100 (dk) da de er konstueret til at slå udad ved + = +
carsten
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 Marts 2013 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
.
|
Til top |
|
|
gone4it Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 164
|
Sendt: 09 Marts 2013 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
velkommen skrev:
du kan finde tegninger på nettet....goggle er din ven |
|
|
Hvis nogen har oplysningerne, eller har Googlet det, vil det glæde mig at få svaret på følgende:
Monteringen intern af bassen i JBL XPL 140.
Har søgt meget på nettet, men kun kunnet finde 140A, og mener ikke at kunne tage for givet, at de skal forbindes ens. Da filtrene også har forskellig
betegnelse.i
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 Marts 2013 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
.
|
Til top |
|
|
gone4it Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 164
|
Sendt: 09 Marts 2013 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja måske. Hvis vi skal være meget forbeholdne, kan den interne forbindelse til bassen på xpl 200 stadig være forskellig, set mht. Ledninger til bassen
fra filteret til enheden på 200' og 200A. Og bassen stadig te sig ens når man sætter et batteri på.
Idet der i 2 forskellige konstruktioner med forskellige filtre kan manipuleres med både filter, og ledningsfarver fra filter til enhed.
Derfor er jeg stadig i tvivl om man i 140 uden A kan montere som angivet i diagrammet til 140A.
Det angiver forøvrigt at ledningen med stregen som anses for - skal på sort. Håber ikke det lyder som sort snak, men jeg savner stadig bekræftet,
hvordan JBL oprindelig har tænkt 140 skal monteres. For det er jo fuldstændig rigtigt, at der vil komme et dyk i outputtet omkring delefrekvensen,
hvis det gøres forkert.
|
Til top |
|
|
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med en svag erindring om dengang jeg legede med batterier - er det vigtigt at begge højttalere er i fase, dvs enten slår
membranen ud, eller ind på begge. Ikke sikkert det har betydning om membranen slår ud eller ind .. ?? .. men mellemtone
har vel også en vis indflydelse mht fasen i samspil med bassen, men det tar delefiltret sig af, så ..... roder man rundt med
ledningerne internt, er man på herrens mark, og må ha fat i et diagram og følge det slavisk - stil evt spørgsmålet på dennne
US JBL site, de plejer at ha svaret på hånden, de ved hvad de taler om, hvor vi andre er amatører ift  at membranen
skal slå ind på JBL har jeg ikke hørt før, men man kan altid lære mere ...
http://www.audioheritage.org/vbulletin/forumdisplay.php?1-La nsing-Product-Forums-(JBL-Altec-LMCo)
Et punkt mere, JBL studio monitors, især 43xx og den billigere men næsten identiske L100 , blev brugt i rigtig mange studier,
og bruges stadig mange steder til mixing af pladen - dvs det tætteste man kommer på "korrekt" reproduktion af en plade, er
at bruge den originale konfiguration internt - flytter man eller "moddes" delefilter etc, rykker man samtidig på
reproduktionen af hvordan produceren ville pladen skulle lyde, rent teoretisk set naturligvis  dvs ultimativt, havde
studiet forbundet eksternt således membranen slog ud eller ind ? .... dvs mange usikre parametre, og vi må falde tilbage på
basen, dvs hvad ens øre hører og hvad lyder mest "rigtigt"  .. dvs subjektiv bedømmelse, lyd er subjektiv.
Men det stopper ikke her, forløbet fra nålen til højttaleren er gennem mange led; valget af arm, PU, forforstærker og
forstærker, højttaler, og måske mods internt ved delefilter - bedste udgangspunkt er nok at være så stringent som muligt
med udstyr fra ca samme årgang der spiller sammen og var ment til at passe sammen, passe sammen med de plader man
spiller. Ellers får man en suppe af enheder, der risikere at ende i, ... suppe. __________________ Technics SL-1200 MK2, 1978 ( købt fra ny i 2008 )
AT-120E PU, ?
Marantz 2252B, 1978
JBL L100A, 1978
Ca. 250 stk. vinyl, 1965-1985
|
Til top |
|
|
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
240Ti, "Ti"er de ikke en "ny" generation af JBL ?
Der skete noget omkring 1980-85 med HiFi, fattig firserne var begyndelsen til "billigere" HiFi, man gik fra uhæmmet
cost-no-isssue produktudvikling med gigant budgetter backet af stort købedygtigt og kræsent publikum, til konkurrence på
pris i krise-marked. Det høres på plader efter ca 83, hvor de før 20 professionele musikere, stryger orkestre osv, blev
erstattet af et par venner og en synthisizer.
Man kunne forestille sig JBL modeller efter ca 80 er anderledes - et vigtigt punkt, synes jeg, er om ophænget er i
gummi eller i pap - gummi går til, det gør pap ikke - pap er for mig et tegn på bedre kvalitet.
Ikke sikkert man kan sammenligne konstruktionen af en "Ti" med en "L" , det kan vel være to forskellige eras, som
betegnelsen "Ti" måske indikerer. "Ti" kan også være en anden "range", sandsynligt at JBL ville adskille de "gamle" L, fra de
nye "Ti" ved at gi dem en ny betegnelse - old school/ new school.
På Marantz forstærkere, er en model fra 80érne hørbart dårligere end eksempelvis en 2252B fra 78 - HiFi toppede ca 1978.
Mht dette "A" på L-modellerne, var A modellerne sidste version inden de nye Ti. A-modellerne havde et "forbedret" delefilter.
En JBL L100A har således et andet delefilter end L100, forskellen ses ved JBL-mærkaten er sort på LXXX og rød på LXXXA.
__________________ Technics SL-1200 MK2, 1978 ( købt fra ny i 2008 )
AT-120E PU, ?
Marantz 2252B, 1978
JBL L100A, 1978
Ca. 250 stk. vinyl, 1965-1985
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 06:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
.....Man kunne forestille sig JBL modeller efter ca 80 er anderledes - et vigtigt punkt, synes jeg, er om ophænget er i gummi eller i pap - gummi går til, det gør pap ikke - pap er for mig et tegn på bedre kvalitet. |
|
|
Gummi går da ikke til - foam ophæng gør ........
A127 skrev:
På Marantz forstærkere, er en model fra 80érne hørbart dårligere end eksempelvis en 2252B fra 78 - HiFi toppede ca 1978.
|
|
|
Så skulle du da lige finde en PM84_II og tænde for den - den løber i cirkler omkring et gammelt øg til en 2252b
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 08:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 hjælper lige med et link
Lansing-Product-Forums-(JBL-Altec-LMCo)
Gummi kan blive hård, men min erfaring siger at giver man det silikone (som man bruger til bilen) så holder det meget længere og Sort gummi holder længst!
Skumgummi forgår i sollys!
Skumgummi på en højttaler er væk senest 20 år efter. men en højttaler fra 60erne med gummi ophæng burde kunne holde endnu.
At man bytter rundt på fasen af enhederne er pga delefilteret, så summen af af fasen der stråler fra højttaleren bliver mest lineær!
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
D A O skrev:
Skumgummi forgår i sollys! Skumgummi på en højttaler er væk senest 20 år efter. men en højttaler fra 60erne med gummi ophæng burde kunne holde endnu.
|
|
|
mine cbr hold skumkanten intakt i 30 år ........... Så spillede jeg vist for højt en dag :)
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK jan, det vidste jeg så ikke, men undre mig over at så få firmaer bruger cbr så ! (hvad betyder cbr ?)
Husker at Tannoy brugte skum, som var vædet i silikone, som jeg tror er en tand bedre (men hvad ved jeg :)
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den var s´gu morsom, Hans   , CBR var forkortelsen for Jamos basreflexprincip, mener de kaldte det Constant Bass Radiation eller noget lignende. Foamkanterne var ....tjaee..... alm. foamkanter  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|