Emne: 2M Bronze/Black i halvtung arm? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Vinylfan Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2013 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 18 Marts 2013 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle!
Allerførst tak for alle jeres svar.
Til A127,
Det bliver vist lidt for uoverskueligt, at skifte arm eller at modificere armen.
Jeg har en hifi-ven, der har en 1210 mrk. 3. Han er helt vild med den.
Jeg har engang set en 12xx i grafitfarve. Den var flot.
Kan man stadig købe 1200 eller 1210 som ny? Og i bekræftede fald hvor?
Til Boydk,
Tak for dit forslag med Ortofon Classic N og N E. De giver en armresonans i mit setup på 10,2 Hz,
hvilket jo er perfekt. Jeg har googlet lidt på dem, de skulle have en klang som en rørforstærker.
Men er det ikke et lidt højt nåletryk (ca. 4 gram)? - og slider det ikke på pladerne?
Har du nogle erfaringer med disse pickupper? - og hvad er fordelene udover den fine armresonans?
Til j_mil,
Ortofon Rondo serien giver en armresonans i mit setup på kun 7,8 Hz, men jeg har hørt flere,
der anbefaler en Rondo Bronze til min Thorens 2001 med TP90 arm. Men bliver armresonansen ikke for lav?
Har du hørt om nogle, der har erfaringer med en Rondo pickup i en TP90 arm?
Til alle,
Er der nogen, der har erfaringer med Ortofon MC-3 Turbo og Ortofon X5-MC?
Mvh.
Vinylfan
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 18 Marts 2013 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Endelig... Efter lang tids venten, har jeg sat Rondo Bronze på ...  ikke et øje er tørt... Mangler lidt i finjusteringen... Har sat Dino RIAA på video-
lydindgangen på min reciever  Vivaldi og de 4 årstider spiller nu...Me Nigel Kennedy som solist. Spiller lavt, da kæresten er gået i seng...
 mange penge er
brugt, da jeg også købte nye kabler, Silver Line  ... Og alle disse grædende smileys...? Skuffelse..??... Niks, det spiller med en klarhed og varme
som jeg ikke troede var muligt... Om det er pengene værd...? Tjah... Før jeg samlede det, var nykkerne på vej, men nu...! Jeps, lyder hamrende godt,
masser af detaljer, og åbenhed, og så skal jeg bruge lidt mere tid på justeringen
Glemte jeg at nævne at pladespilleren er en Thorens 2001, ligesom din
Mvh. Struktøren
|
| Til top |
|
| |
Vinylfan Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2013 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Strukturen.
Tillykke med din Rondo Bronze. Fedt at den spiller så godt. Og hvor er det lækkert, at du lige har ramt den helt
rigtige pickup.
Hvis du har lyst til at give en uddybende beskrivelse af lyden, ville det være kanon!
Mvh.
Vinylfan
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 18 Marts 2013 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej vinylfan
Der må du bevæbne dig med lidt tålmodighed, skal lige have justeret den helt på plads, og dertil skal jeg nok have tegnet en protractor, og have lidt
bedre lys, men det lød i mine øre, nærværende, varmt, detaljeret og med en energi, der gjorde mig glad.
Mange penge at bruge, ja, men når man har så mange gode vinylskiver, og så god en grammofon, så må det gerne koste lidt, og så gør det ikke
noget at det er dansk  , noget af det
Mvh Struktøren
|
| Til top |
|
| |
Vinylfan Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2013 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Strukturen.
Ja, vi må holde Danmark igang :-)
Det er ikke utænkeligt, at jeg også ender med en Rondo Bronze!
Mvh.
Vinylfan
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 206
|
| Sendt: 18 Marts 2013 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om armresonansen er 7,8 eller 8 Hz gør nok ikke den store forskel. Bemærk at den skal spilles til så hvis du syntes den spiller fantastisk nu så vent
til den har kørt 10-20 timer.
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 19 Marts 2013 kl. 01:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vinylfan skrev:
Hej alle!
Allerførst tak for alle jeres svar.
Til A127,
Det bliver vist lidt for uoverskueligt, at skifte arm eller at modificere armen.
Jeg har en hifi-ven, der har en 1210 mrk. 3. Han er helt vild med den.
Jeg har engang set en 12xx i grafitfarve. Den var flot.
Kan man stadig købe 1200 eller 1210 som ny? Og i bekræftede fald hvor?
Til Boydk,
Tak for dit forslag med Ortofon Classic N og N E. De giver en armresonans i mit setup på 10,2 Hz,
hvilket jo er perfekt. Jeg har googlet lidt på dem, de skulle have en klang som en rørforstærker.
Men er det ikke et lidt højt nåletryk (ca. 4 gram)? - og slider det ikke på pladerne?
Har du nogle erfaringer med disse pickupper? - og hvad er fordelene udover den fine armresonans?
Til j_mil,
Ortofon Rondo serien giver en armresonans i mit setup på kun 7,8 Hz, men jeg har hørt flere,
der anbefaler en Rondo Bronze til min Thorens 2001 med TP90 arm. Men bliver armresonansen ikke for lav?
Har du hørt om nogle, der har erfaringer med en Rondo pickup i en TP90 arm?
Til alle,
Er der nogen, der har erfaringer med Ortofon MC-3 Turbo og Ortofon X5-MC?
Mvh.
Vinylfan |
|
|
"Kan man stadig købe 1200 eller 1210 som ny? Og i bekræftede fald hvor?"
Det afhænger jo af om vinyl er en døgnflue, eller noget du går op i og vil fortsætte med.
Technics annoncerede forrige år de stopper produktionen, efter godt 35 år, og > 3 millioner eksemplarer. Da jeg købte i
2008 var prisen 450 euro, idag er det 1.200 euro, næste år er den > 2.000. Er du seriøs til vinyl, køb fra ny medens den
stadig fås fra ny - eneste HiFi fra 70érne der stadig fås fra ny. Eksempelvis søg på www.idealo.de for ny. Der hvor jeg i sin
tid købte koster den nu 1.300 euro, 100 euro mere end i febrauar.
http://www.recordcase.de/cgi-bin/shop/lshop.cgi?action=showd etail&artnum=0020101407&ref=psmido&PID=psmido
En brugt velholdt fra en privat er lige godt som en ny, bør koste ca. 2.500-3.000 brugt i DBA, men prisen er stigende, den
kan sælges til mindst samme efter du har set den an og sammenlignet med den nuværende. Styr udenom de der er brugt til
DJ, de har DJ PU, og er brugt rigeligt - selvom det næppe har betydning.
Forrige år var der en del til salg, nu er der ingen, sikkert pga produktionsstop.
En 1200 er ikke noget man sælger efter produktionsstoppet, man sætter den i kælderne, man sælger den ikke.
|
| Til top |
|
| |
Vinylfan Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2013 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle igen.
Prøv lige at se her http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?f=1 9&t=34909
UK magazine Hi-Fi News & Record Review har udført målinger på diverse pickupper. Ved disse målinger er det åbenbart konstateret, at de faktiske data ofte ikke stemmer overens med de af producenten opgivne data.   
Det betyder f.eks. at Ortofon 2M Black i virkeligheden har en compliance på 11 x10-6 mH. Herefter vil systemet Thorens TP90 arm / TP95 headshell / Ortofon 2M Black pludselig give en armresonans på 9,6 Hz, hvilket jo er meget tæt på det ideelle. 
Hvad siger alle I andre?
Mvh. Vinylfan
|
| Til top |
|
| |
Mathias Grøn Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2013 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 15 April 2013 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder sku da yderst interessant... Vil Bronze så ikke også ligge på samme værdi?
|
| Til top |
|
| |
Vinylfan Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2013 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mathias Grøn.
Jeg vil mene, at Ortofon 2M Bronze formentlig vil have nogenlunde samme compliance som 2M Black.
Jeg er i hvert fald så sikker på det, at jeg i dag smuttede forbi min HiFi-forhandler og købte en 2M Bronze.
Min forhandler oplyste, at 2M Bronze er et godt match til TP90 armen.
Jeg er tilbøjelig til at give ham ret, for lige nu er jeg ved at høre Katie Melua, On The Road Again, og det lyder virkeligt godt.
Det første jeg lægger mærke til, er at bassen er fast og kontrolleret og at dybdeperspektivet er bedre end på 2M Red.
Og så skal det altså lige bemærkes, at pickuppen endnu ikke er spillet til. Det er startet rigtigt godt, så det kan vist kun ende
supergodt.
Jeg tror roligt, at du Mathias også godt kan købe 2M Bronze til din TD 320 MKII med TP90 arm.
Lige nu spiller Katie Melua, Just Like Heaven og det lyder altså kanon godt.
Mvh.
Vinylfan
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|