Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 15:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Tips til optimal vinyl (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Marts 2013 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
"Mht stikpillen DJ spille / Thorens TD 125 MK2"
Hvorfor har du ikke en rigtig rem-spille istedet for denne wannabe, eksempelvis TD-124.
Technics SL1000MK2, nogen foretrækker moderen, andre datteren

Øhh.. TD 124- rem spille.? Der fik du mig lige smidt af rundt i svinget.. Hvem er det der er wannabe.?

Technics SL1000MK2 Har du haft en, og sammenlignet den med Technics SL1200 serien vil du vide at det meste de har til fælles er technics skiltet... Ahh måske ligner start stop knapperne også hinanden en smule.

Jeg foreslår stadig du scoper på signalet, så tæt på pickuppen som muligt.. Hvad er riaa for og efektforstærker støj, hvad er armresonans, hvad er leje og evt trafo støj fra pladespiller, hvad har du af evt. indstråling af støj fanget af pickup og tonearms kabler osv osv..

Du smider et scop på en højtalerudgang og ved hvad der er hvad.. Respekt.!!

Har du overvejet om du ikke skulle tilbyde Ortofon lidt konsulent bistand.?

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Marts 2013 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

"TD 124- rem spille"
Der var jeg nok lige kort nok i forklaringen, fik måske stødt tilhængerne af mellemhjul - i min egen lille verden skelner jeg
mellem DD og drev med el-motor. Skelner også mellem om konstruktionen er spændt op på støbt metal, eller i en trækasse.

"Technics SL1000MK2 Har du haft en"
Nej, men har set konstruktionsbilleder + forklaring. 1200MKII er ( mener jeg selv ) en forbedring af 1000MKII. Den korte
version for læserne, SL1000MK2 er dimensioneret med tung tallerken, kraftig "motor", kraftigt leje kva den tunge tallerken
og det høje tourque, deraf lidt bedre wow/flutterspecs. 1200 er dimensioneret med en lettere tallerken, en deraf mindre
kraftig "motor", mindre leje kva den mindre vægt og det mindre tourque. Iøvrigt er der ikke noget moment på lejet i en DD.
Kort sagt, 1200 er en slankere version konstruktionsmæssigt, dertil er den et mere komplet og forfinet produkt, lille vægt (
14kg ) og footprint - hvor 1000 er en kolods og svulmende - du ved, moderen og datteren     ... forskellen på specs er
lidt mindre wow/flutter, som ikke vil kunne høres, men holde "audiophiles" vågen om natten blot ved tanken. De der på 10.
år savler over en SP-10/15/1000, skulle hellere stoppe savleriet og købe en 1200 til 3.000 i dba.dk.

"Jeg foreslår stadig du"
Jo, det er hvad jeg har gang i har ingen RIAA, men to phonoforstærkere i Marantzen - forforstærker er forbundet til
effektforstærkeren ved to eksterne lus, dvs kan kan nok måle på udgangen af phonoforstærkeren. At måle på phonostikket
fra pladespilleren kræver en støjfri opstilling, som jeg ikke lige var indstillet på at sætte op.

"Ortofon lidt konsulent bistand"
Jo, måske de tilgengæld kan forære mig en af deres PU, gerne en Blue til testen, istedet for den nuværende Audio Technica
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Marts 2013 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

DD VS el motot.. det bliver bedre og bedre.

Ok du har set billeder af en SL1000MK2.. Nice..

Besøgte i aften en ven, som har spillet vinyl siden hans motorik tillod det. han har en del forskellige pladespillere arme pickupper osv. Inklusiv 2 stk SL1210MK2.
Spurgte ham hvad han helst ville spille på til hifi brug.. SL1210MK2 eller REGA P3... Kan du gætte det.?

Han spiller til dagligt på en SL1000MK2.

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 Marts 2013 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Nilau, du behøver ikke at citere med billeder etc.

"Hvordan havde du tænk at ændre armresonansen?"

Havde forestillet mig man kunne rykke lidt med et par gummiringe på armen som vist på billedet, nok til man kan måle en
forskel - i mangel af bedre bruge elastikker ? Andre gode forslag ? Ellers må jeg droppe den del af testen, det er alligevel ret
sikkert de 10Hz stammer fra pladens skæring.

Hvis du mener at man kontrollerer armresonansen ved evt. påsættelse eller fjernelse af gummibånd - så er vi vist bedre tjent med, at du stopper fuldstændig med at udtale dig om afspilning af vinyl på grammofoner! 

N.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 Marts 2013 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Følgende upgrades kan foreslås til en Tecnics SL 1200 for at bringe den noget middelmådige ydelse nogen trin opad i
lydkvalitet og komme tæt på titlen verdens bedste pladespiller
en del af disse upgrades kræfter teknisk indsigt og håndværksmæssig snilde eller man kan vælge at betale sig fra upgrades
til en pris hvis man ikke mener at have indsigt nok til at rode med pladespillere

montering af bedre armboard + en væsentlig bedre arm !
http://zuaudio.blogspot.dk/2011/03/zu-sl-1200-turntable.html #!/2011/03/zu-sl-1200-turntable.html

udskiftning af plasticchassiet til en stabil platform til motor og elektronik !
http://www.audioasylum.com/cgi/vt.mpl?f=vinyl&m=808237

http://www.tonearm.co.uk/technics_sl1200_1210.htm

http://www.soundhifi.com/sl1200/

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Marts 2013 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

"Hvis du mener at man kontrollerer armresonansen ved evt. påsættelse eller fjernelse af gummibånd"
Derfor tar jeg "audiophiles" med et gran salt     ... du er meget skråsikker på, at fordele en masse langs en arm, som
samtidig "opdeler" armen i mindre stykker, samlet set ikke kan rykke på armens resonans .....

"udskiftning af plasticchassiet"
Du mener vel udskifte metalchassiet til træ ? Hvilken fordel skulle der være i at udskifte et metalchassi med træ ????
Mht dit forslag til "bedre" arm, jo tak for det, kender godt links til firmaer der vil sælge deres mods - men er godt tilfreds
med den nuværende. Kender også links til firmer der vil sælge deres meget bedre eksterne strømforsyning ....

"Min ven siger Rega meget bedre bla bla .."
Kan du ikke oprette en tråd med "audiophile" historier, "min ven sagde", "engang hørte jeg", "jeg læste nogen skrev at",
"fisken var så stor" .... er du også lystfisker   

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2013 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

.

hewi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 Marts 2013 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Jeg må lige for en god ordens skyld tilføje at der ikke er mange gram plastic i en sl 1200 mkII.
Til top Vis hewi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hewi Besøg hewi's Websted

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Marts 2013 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

.

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2013 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 30 Marts 2013 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Jeg tror lige, at tråden tager en pause... indlæggene begynder at tage en personlig drejning!
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 6
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes