Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 06:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: lc audio klasse A 42 watt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 22 August 2005 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Een gang for alle:
DET ER IKKE NØDVENDIGT - OG MAN FÅR HELLER IKKE NOGET UD AF AT SKIFTE TIL EN STØRRE AUX-TRAFFO (sekundær traffo). Denne traffo trækker KUN og KUN indgangs-kredsløbet, og evt. brug controler-print.

De forskellige optioner med at bryde baner har noget at gøre med OPSÆTNING og hvorledes man konfigurerer sin forstærker. Fex. om man kører med eller uden AUX traffo, om man kører med eller uden controler-print, om man vil benytte DC-tilbagekobling (DC-servo), om man vil benytte kortslutnings-sikring osv... men HAR INTET at gørre med størrelse og valg af traffo....!

Den eneste traffo man med fordel kan opgraderer er primær traffo som trækker driver samt effekt-trasnistore.

Så hvis du har set større AUX traffo, ja så er det mest sansynligt at "det var det der var på lager"...!

Vedr. extention-boards, så er det det samme som bruges i end millinium, og skal ikke monteres på 100% samme måde som i ZAPSolute. Og da extentionboards KUN er ekstra effekt-transistore, ja så har de INTET at gøre med AUX traffo, men trækkes UDELUKKENDE af primær traffo...

Til top Vis Knudsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knudsen

NRune
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2005
Sendt: 23 August 2005 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Knudsen skrev:
Een gang for alle:
DET ER IKKE NØDVENDIGT - OG MAN FÅR HELLER IKKE NOGET UD AF AT SKIFTE TIL EN STØRRE AUX-TRAFFO (sekundær traffo). Denne traffo trækker KUN og KUN indgangs-kredsløbet, og evt. brug controler-print.
/QUOTE]

[QUOTE=Hurtig]Du får INTET ud af at skifte til 300VA sekundærtrafo... den bruger IKKE ret meget strøm fra denne...

Indgangsdelen kører alene på den lille sekundærtrafo... derfor behøver den ikke være ret stor.

Det er nu ikke helt rigtigt! Små bogstaver kan også gøre det...  Jeg har fundet ud af, at ved at separere de to netdele, får indgangstrinnet stadig en stabil forsyning, selvom hovedforsyningen gynger op og ned pga. belastningen. Dette giver bedre lyd! Desuden bliver spændingstabet lavere og man kan hæve udgangseffekten med 20%...

Hvis vi tager følgende 2 ZAPsolute'r spiller setup 1 bedre end setup 2 og er at foretrække netop pga. den større sekundærtrafo og de separerede netdele (ifølge LC Audio).
Setup 1: 78W monoblokke med 120000uF kondensator-bank/blok og "super netdel"
Setup 2: 118W monoblokke med 220000uF kondensator-bank/blok og standard netdel

Er der nogen, som har erfaringer med at skifte internkablingen ud til sølv i disse forstærkere? Eller andre tweaks?

NRune

Til top Vis NRune's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NRune

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2005 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

NRune skrev:
... Jeg har fundet ud af, at ved at separere de to netdele, får indgangstrinnet stadig en stabil forsyning, selvom hovedforsyningen gynger op og ned pga. belastningen. Dette giver bedre lyd! ....

Det er jo også det jeg siger...! - Ellers var der jo INGEN ide at have en AUX traffo... Men du spørger til EFFEKTEN (300VA) af traffo'en, ikke spændingen...!!!!

NRune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

NRune skrev:
... Jeg har fundet ud af, at ved at separere de to netdele, får indgangstrinnet stadig en stabil forsyning, selvom hovedforsyningen gynger op og ned pga. belastningen. Dette giver bedre lyd! ....[/QUOTE]

[QUOTE=Knudsen]Det er jo også det jeg siger...! - Ellers var der jo INGEN ide at have en AUX traffo... Men du spørger til EFFEKTEN (300VA) af traffo'en, ikke spændingen...!!!!

Jeg har ikke spurgt til tekniske værdier af effekt og spænding, men ville egentligt bare have at vide, hvad den lydmæssige fordel ved en seperat (stor) sekundærtrafo var... Hvorfor er det først, når man skifter til en større sekundærtrafo, at man kan klippe forbindelsen mellem de to dele? Det virker lidt som om, at indgangstrinnet kun kan køre alene, hvis det har den store trafo, eller hvad?

Hvordan kan man ellers tweake ZAPsolute'n? Er der nogen erfaringer med intern sølvkabling?

NRune

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2005 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Læs mine indlæg igen.... der er svar og fakta på alt det som du spørger om omkring traffo...!   

NRune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2005 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Knudsen skrev:

Læs mine indlæg igen.... der er svar og fakta på alt det som du spørger om omkring traffo...!   

Jeg kan ikke finde disse svar... Knudsen skriver: "DET ER IKKE NØDVENDIGT - OG MAN FÅR HELLER IKKE NOGET UD AF AT SKIFTE TIL EN STØRRE AUX-TRAFFO (sekundær traffo). Denne traffo trækker KUN og KUN indgangs-kredsløbet, og evt. brug controler-print."

Man får noget ud af at køre med en større sekundær trafo - super netdel (ifølge LC Audio)! Så mit spørgsmål er: Hvorfor er det først med en stor 300VA sekundær (i stedet for de normale 30VA) at man kan seperere primær og sekundær delene???

Igen, er der nogen, der har eksperimenteret med internkabling med sølvkabler?

NRune

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes