Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 09:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Linn LP12 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 April 2004 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

brorlille skrev:

hej

En topjusteret linn lp12 lyder næsten som en pink triangle, der er blevet tabt på gulvet. Det er et af hifi-historiens største gang "kejserens nye klæder" numre. Folk der sværger til lp12'eren har som oftest ikke hørt andre topgrammofoner, men fået den sammenlignet med en linn basic/axis eller lignende.

mvh krydsmads

Og når man så tænker på, at en Pink Triangle lyder som en Voyd, der har fået muskelsvind, får man sat tingene i perspektiv. Ikke at Pink'en er dårlig, men......

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 April 2004 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

hej æseløre

Jeg er ikke sikker på at voyd'en er bedre, men har desværre ikke hørt en A-B test mellem dem. Jeg har hørt en 3-motors voyd få store stryg af en taurus (lidt lig goldmund studietto). Kan man sige, at en voyd lyder som en SME med dobbeltsidet lungebetændelse?

mvh krydsmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 22 April 2004 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Det er træls at opleve du tager over nu hvor Jonas har en pause herfra eller er på ferie. Der er ikke en skid ved at svare seriøst på et spørgsmål for at se dine flade svar pladret ud over hele emnet.

Læg mærke til at ingen specifikt har bedt dig komme med dine synspunkter på LP12 på den måde du giver dem. Storslået nedladende, virkelig imponerende.

Hvad er det for noget pis at skrive at en HIFI ting lyder som den har fået lungebetændelse?

Hvis du ikke har bedre at komme med så luk.

Dige

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 April 2004 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

dige skrev:

Til ALL4HiFI:

1) Køb 4 Pulsar Points. Pris 450,- kr.

2) FÅ den justeret ind og ny rem. Pris 900,- kr.

3) Ny Pick Up. Variabel pris, men undgå Linns egne og for billige MM´s

4) Lad vær og hør på negaholikere som Krydsmads. Han har bare besluttet sig for 12´eren ikke duer. Og så er han ude over det, ja så let kan det være.

5) Lad være med at tvivle på alt. Tro på noget og find din egen lyd, det du synes lyder godt.

6) En 12´er er meget følsom for hvad den står på; træ, beton, MDF, glas, alt under den kan høres. Eksperimenter!

7) Skift strømkabel. Har selv lige lagt Supra Lorad kabel i min. Det hjalp meget.

8) Gå igang nu.

Mvh

Dige

Jeg kan kun sige at jeg er enig i at en ny rem, en justering og experimentering med afkobling er vejen til en vellydende LP12, men så stopper min enighed også.

Jeg ville hverken bruge Pulsar points eller Supra Lorad netledning - heller bruge pengene på en DIY 'Geddon eller et Mana Reference table/shelf... Så skal du bare høre...

Ellers hvis pengepungen er større, så en Linn Lingo 2, den er heller ikke at kimse af.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2004 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

brorlille skrev:

hej æseløre

Jeg er ikke sikker på at voyd'en er bedre, men har desværre ikke hørt en A-B test mellem dem. Jeg har hørt en 3-motors voyd få store stryg af en taurus (lidt lig goldmund studietto). Kan man sige, at en voyd lyder som en SME med dobbeltsidet lungebetændelse?

mvh krydsmads

Jeg har ejet en Pink i tre-fire år, det meste af tiden med batteridrift, som forbedrer den mærkbart. Opgraderede til en Voyd, som jeg har haft i ti år. Der er INGEN tvivl om, at en Voyd er Pink'en langt overlegen på alle punkter. Arm og pick-up var fuldstændigt de samme, (og jeg ændrede selvfølgelig ikke noget som helst i resten af anlægget i lang tid for at være helt sikker). Opsætningen håndgejlet perfekt på begge. Der er intet, en Pink gør bedre end en Voyd. Det er ikke små forskelle, vi snakker om her. Men nu handler tråden jo om LP 12, så måske skulle vi stoppe her.

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2004 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

hej dige

du lyder fuldstændigt som et kvaj, der har brugt penge på happy-hifi og så forsøger at retfærdiggøre det

ingen skal be' mig kommentere eller lade være i et åbent forum

mvh krydsmads

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Sendt: 22 April 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Respekt for andres udstyr burde være et minimum.. at kritisere på samme nedladene måde gang efter gang er der da ingen der får noget positivt ud af...
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 April 2004 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Ok... Skal vi så ikke blive ening om ! Det er mega svært at justerer en Linn LP 12 . Men hvis den er justeret så spiller den jo musik !!

Hilsen King .... -o

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2004 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

hej king

Jo lad os komme videre, du ved det jo også selv. Derfor har du en rega og ikke en linn.

mvh krydsmads, som netop har fået gl mørch grammofon, der ligner noget fra matador (til anlæg nr 2)

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 April 2004 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

brorlille skrev:

hej dige

du lyder fuldstændigt som et kvaj, der har brugt penge på happy-hifi og så forsøger at retfærdiggøre det

Nu er jeg godt nok ikke Dige, men jeg vil tillade mig at kommentere det alligevel. Du burde have lidt mere respekt for andres meninger, sådan som jeg ser det, virker det som du har en holdning der hedder "jeg alene vide" Der er åbenbart mange andre der virkelig godt kan lide LP12, jeg selv inklusiv, men fordi du ikke mener det, behøves det ikke være rigtigt for os andre.

ingen skal be' mig kommentere eller lade være i et åbent forum

så ved vi det.

Tubeman

mvh krydsmads

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Odense
Sendt: 23 April 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Hej all4hifi,

Du kan downloade opsætningsmanualer fra www.vinylengine.com

held og lykke.

Tubeman

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 April 2004 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

hmmm...   Jeg er langt fra LP12-mester - min gode ven har en og han er mægtig glad for den. Men jeg kan ikke bedømme den, for resten af hans anlæg er ikke specielt smart skruet sammen. Men han er glad - og ikke specielt HIFI-agtig.

Men for mig at se er der noget galt med konstruktionen hvis et par Pulsar Points giver bedre lyd end de gummidutter den er født med.

Hvad mon der sker hvis man spænder det flydende ophæng fast......?

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2004 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
hmmm...   Jeg er langt fra LP12-mester - min gode ven har en og han er mægtig glad for den. Men jeg kan ikke bedømme den, for resten af hans anlæg er ikke specielt smart skruet sammen. Men han er glad - og ikke specielt HIFI-agtig.

Men for mig at se er der noget galt med konstruktionen hvis et par Pulsar Points giver bedre lyd end de gummidutter den er født med.

Hvad mon der sker hvis man spænder det flydende ophæng fast......?

/vilmann

Med al respekt virker det som om, du ikke helt forstår de grundlæggende ting, som skal være i orden hos en god pladespiller. Man kan opnå god lyd ad forskellige veje, men der er også nogle grundlæggende parametre, som skal tilgodeses i så høj grad, som det er muligt. Eftersom det analoge output fra de bedste moving coil pick-up'er er så ekstremt svagt, er den efterfølgende forstærkning voldsom i forhold til alle andre signalkilder end de bedste mikrofoner. Da mediet er analogt og koblet til pladetallerkenen, vil uønskede mekaniske vibrationer også blive "læst" af pick-up'en. Det betyder bl. a. at lydbølgerne fra højttalerne i rummet vil sætte alt på pladespilleren i vibration. (Når man tænker "analogt", er selv den mindste fremmede vibration forkert). Akustisk tilbagekobling kender alle vist. I en dårligt konstrueret og dårligt afkoblet kæde vil man med pladespillere oftest opleve det ved højt niveau som en udtværing af bassen, i grelle tilfælde vil man få meget kraftige basresonanser. Hos så gode pladespillere, som LP 12 jo trods alt er, går det selvfølgelig ikke så galt. Men som sædvanlig, når man er i det analoge domæne, kan man ikke fjerne noget fuldstændigt, men man kan "skubbe" det ned under en tærskelværdi, som gør det "uhørligt". (Hvad, der er uhørligt, afhænger selvfølgelig af kvalitet og gennemsigtighed i den øvrige afspilningskæde). I en pladespiller, hvor man har gjort sig den umage at afkoble pladetallerken og arm/armbase fra chassis og motor, vil det næsten 100 % være dødfødt at spænde det flydende ophæng fast. Alt i konstruktionen er jo netop tilpasset det faktum, at der er så lille en mekanisk vej for udefra kommende vibrationers forplantning gennem det flydende ophæng som muligt. Andre konstruktioner har prøvet at dæmpe udefra kommende vibrationer med stor masse - f. eks. en ekstremt tung pladetallerken - og bruger så ofte stift ophæng med de fordele, dét indebærer. Som så ofte før er der "no free lunch", begge metoder har fordele og ulemper. Det perfekte findes pr. definition ikke i det analoge medie, men man kan komme langt.

At man kan høre forskel med Pulsar Points eller formentlig alle andre spikes i forhold til gummidutterne, den er født med, undrer mig ikke - og forhåbentlig heller ikke dig efter denne forklaring. Håber, jeg ikke virker dumt belærende. Alt er skrevet med ydmyghed i håb om at dreje tankerne hos folk, som endnu ikke ved så meget, i en retning, jeg har lært er rigtig gennem virkeligt mange år med ekstreme analoge set-ups. Der er meget mere at sige om emnet, men det må være nok for nu.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 April 2004 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

donkeyshark skrev:

Med al respekt virker det som om, du ikke helt forstår de grundlæggende ting, som skal være i orden hos en god pladespiller.
[snip]

De grundlæggende ting tror jeg nu nok jeg forstår. Det er debest set ikke så indviklet.
Lagde du mærke til smiley'en?

Nej, selvfølgelig skal man ikke spænde ophænget på sin LP12'er fast. Det er nok bedre at købe en anden pladespiller.

Men jeg synes stadig det er underligt at Pulsar Points gør den bedre. Læg mærke til at det ikke blev beskervet som anderles (af hvem det nu end var)

/vilmann

Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2004 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Jamen, når du nu (heldigvis) forstår en hel masse, er der vel to generelle forklaringer: Spikes'ene afkobler bedre vibrationerne fra underlaget, pladespilleren står på, eller spikes'ene afkobler/leder vibrationer fra chassiet ned i underlaget. Eller måske, dare I say it, en kombination af begge ting. Mine pladespillere (Systemdeck, Pink Triangle og Voyd) har også altid spillet bedre på spikes, selvom de stod på en specialhylde ophængt på væggen. Det var ikke Pulsar Points, men Svalanders billige spikes. Selv mønterne, spikes'ene stod på ændrede lyden lidt, men betydningsfuldt. Deraf min bemærkning om, at i det analoge medie arbejder man med tærskelværdier, som kan flyttes ved bedre set-ups.

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 April 2004 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Er der ingen som har monteret DC motor kit på deres LP12?

Prøv det. Hvis det har samme effekt som på Rega, så er det den største forbedring i LP12'erns liv. 

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2004 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:

Er der ingen som har monteret DC motor kit på deres LP12?

Prøv det. Hvis det har samme effekt som på Rega, så er det den største forbedring i LP12'erns liv. 

Formentlig, og hvis batteridrift oveni gør lige så meget som på en Pink, har man yderligere en stor forbedring lurende om hjørnet. Man kan jo også prøve at finde en Thorens 150, modellen som LP 12 er kopieret over.

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 26 April 2004 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Ja - jeg vil også lige komme med et bidrag - uden at være bedt om det

Jeg håber, at fortalerne for LP12 selv kan læse, at de(t) er lidt til grin...

"LP12 skal bare stilles på en blød ruskindsfodskammel med pickuppen pegende let mod mekka en vindstille forårsdag i november... sååååå spiller den altså supergodt."

At en pladespiller til den pris skal justeres for 450,- hvert halve år for at spille godt  er da også til grin.

Jeg har selv haft en LP12 i 1½ år... med hele svineriet. Det blev justeret 3 gange af de lokale præster - og aldrig har jeg hørt så mange dårlige undskyldninger for det ikke lød godt. Og det var altsammen noget med jeg lige skulle betale 1000,- for 8 rustfrie skruer.....

HVIS ..... og jeg skriver HVIS den lød godt - så var det hele besværet værd... 

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

rega
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 27 April 2004 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Til Donkeyshark

Et flydende ophæng er ikke til for at afkoble pladespilleren fra udefrakommende vibrationer, så som fodtramp,højttalernes luftflytten osv. et flydende ophæng er til for at afkoble motorens vibrationer fra centerleje og dermed pladen. Hvis man skulle konstruere et flydende ophæng der afkoblede alt fra lavfrekvente ressonanser til lys, så havde man en seriøs udfordring. På en Linn LP 12 har Linn faktisk formået at lave et ophæng der frakobler lavfrekvente ressonanser effektivt, idet de i deres ophæng benytter sig af fine spinkle fjedre, som desværre så også kræver en del justeren. På de fleste flydende ophængte pladespillere er der faktisk ingen ordentlig afkobling af motorressonanser,  f. eks Void, der så ovenikøbet er udstyret med 3 motorer !!  At du bedre kan lide Void`ens lydgengivelse er åbenbart, men som pladespillerkonstruktion er den mindre gennemtænkt end en LP 12.

Venligst

Bent Sejbæk

Til top Vis rega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rega

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 27 April 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvorfor dog ikke lave det med et subchassis, der hænger i fjedrene !?

Jeg har haft en Oracle Alensandria i snart 10 år uden, at det har været nødvendigt at justrere den én eneste gang !

På et tidspunkt blev der lavet en sammenligning med en bekendts LP12 - også med rega arm. Der blev trukket lod mellem 3 helt nye Rega Elys (der jo havde en 3. skrue - der sikrede ens montering).

Han havde taget de plader med, der viste størst forskel på gode og dårlige pladespillere - (hvor har jeg hørt det med forskelle før )

Det var blandt andet en jazzplade - hvor musikkerne jammede på et tidspunkt.
"Men der hvor man stadig kan høre de spiller sammen - er det bedst"...
Og det var det på Alexsandria´en  - og det var det på alle de andre plader.

Linn-manden var rystet. Men dagen efter var han nede i den lokale helligdom - og fik at vide, at en rega-arm slet ikke duede på en LP12 !
Han skulle da have en Ittok (der kostede mere en min Alexsandria )

Så kunne Linn-manden igen sove trygt med vievand i håret.

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum