| Forfatter |
|
lydfrede Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 303
|
| Sendt: 03 April 2013 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har 2 udgange på min preamp den ene går til thel filteret der er sat til 20hz 24 db afskæring
den anden preamp udgang går direkte til effektforstærker og front højtalere der ikke bliver delt nedad
har man ikke 2 preamp udgange kan man bruge en splitter ,de fleste moderne preamps trækker let både et filter og en
fotstærker
og så regulerer man delefrevensen opad til det fungerer
der er også fasen at tage hensyn til ,dine subs og fronter skal være i fase
dvs at alle enheder spiller i takt
normalt optiller jeg subs og fronter ovenpå hindanden
fronterne skal med mine 2x15 subs stå noget længere tilbage en subberne
for at være i fase ,et elektronisk filter med delay kan gøre dette
behringer har et billigt filter der kan dette cx3400 ,læs lidt om dette filter da det er meget brugt
det er ikke et filter bdu kan bruge da det ikke er high end ,men man kan finde go info i forums om deley funktionen ,og
generel brug af elektronisk deling
det er altid den bedste løsning ikke at tilføre yderligere elektronik i signaglvejen ,og da fronterne leverer hoved oplevelsen
,skal de ikke tilfører ydeligere filtrering
link til behringer filteret
http://www.behringer.com/EN/Products/CX3400.aspx
der er også masser af god info på thels hjemmeside jeg linkede til tidligere
|
| Til top |
|
| |
Sub100 Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.
Bruger siden: 31 Marts 2013 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
| Sendt: 03 April 2013 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
Sub100 skrev:
| Al deling under 300 hz bør være aktiv deling efter min mening |
|
|
Hvorfor?  |
|
|
Fordi du mister taget i enhederne med store spoler og kondensatorer og store spoler er uundgåelige i filtre under 300 hz
Et eks.
Plus det at du ikke rigtig har mulighed for tilpasning af niveauer.
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 303
|
| Sendt: 03 April 2013 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
tiulslutter mig 100% sub100 ,store spoler og kondensatorer ,har ikke særlig go kontrol med enhederne og her gør elektronisk
deling det bedre
|
| Til top |
|
| |
Carsten KP Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 03 April 2013 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er fornuft i at bruge elektronisk under nogle hundrede Hz, da det simpelthen er for dyrt andet
Det er korrekt, at et filter virker ved at skære således at man en oktav fra er reduceret med eks. 12 dB
Med dit eksempel ønsker du en delefrekvens på 80 Hz, der skal du IKKE have nul signal, men afhængig af dit valgte filter være 3-6 dB nede
Skarpe filtre er gode i bunden, da det er lettere at få faseforhold på plads og det er faktisk det der er afgørende for om det lyder godt
Hvis tingene ikke passer sammen, mudrer det hele, men delt korrekt OG i fase, er det basis for en god præcis bas og et markant forbedret perspektiv, da den mudren der tit er i området 80-200 Hz ødelægger mere i perspektiv henseende end mange bilder sig ind
Så på med elektronisk filter, da du både ønsker at sære dine Avita samt dine fremtidige subs
__________________ mvh Carsten
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 03 April 2013 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
At dømme efter konstruktionen af dine højttalere med elektrostatpanel til den høje mellemtone og diskant, og en 7 tomme bas, så er lyden formentlig slank og uden misfarvninger. Noget af det sværeste ved god højttalerlyd er at opnå ballance mellem de forskellige dele af lyden, så der opstår helhed. Men det har dine højttalere, at dømme efter anmeldelserne.
Jeg har lyst til at beskrive dit projekt lidt som at sætte larvefødder på sin racercykel, for at give den bedre terrængående egenskaber. Den forandring vil også kunne mærkes på tør vej!
Jeg har selv i mange år brugt mange penge på mange forsøg. Du kan ikke bare hænge bas på i den ene ende uden at gøre noget ved resten, det bliver aldrig det, du forventer. Men det er jo sjovt at eksperimentere, så god fornøjelse. __________________ Bas er en dejlig ting!
|
| Til top |
|
| |
mx jelle Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 03 April 2013 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville også klart vælge en aktiv deling.
På langt de fleste aktive filtre har du jo både lowpass og high pass, så der har du jo mulighed for at prøve begge dele af.
Både
lade dine fronter spille med ned og gå udensom ekstra filter, og skære dem af igennem det aktive. Så kan du jo prøve dig
frem.
En EQ er næsten et must med subs, for at få den integreret ordenligt, så hvis du samtidig vælger et filter, som kan lave en
auto
EQ sammen med noget måle software (Det har behringer lavet der i hvert fald kan spille sammen med REW), så burde du
være
godt kørende!
Edit: Behringer FD Pro DSP1124P og FBQ2496 kan snakke sammen med REW vha. MIDI kommunikation. __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 03 April 2013 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Sub100: Misforstår du mig? At lave et filter så cut-frekvensen er ved 80 hz, dvs ved 79 hz ingen information i hoved-højtaleren. Stærkt tegnet op. Det kræver et filter af en hvis type, som får enheden til at rulle af ved en given frekvens så der ingen information er ved 80 hz og derunder. Så tager man en aktiv sub, den har jo variabel dele frekvens, fase indstilling og jeg skal komme efter dig, den niveau tilpasser man så med resten af systemet og den varetager hele området fra 80 hz og ned til???
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2013 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Carsten KP skrev:
Der er fornuft i at bruge elektronisk under nogle hundrede Hz, da det simpelthen er for dyrt andet
Det er korrekt, at et filter virker ved at skære således at man en oktav fra er reduceret med eks. 12 dB
Med dit eksempel ønsker du en delefrekvens på 80 Hz, der skal du IKKE have nul signal, men afhængig af dit valgte filter være 3-6 dB nede
Skarpe filtre er gode i bunden, da det er lettere at få faseforhold på plads og det er faktisk det der er afgørende for om det lyder godt
Hvis tingene ikke passer sammen, mudrer det hele, men delt korrekt OG i fase, er det basis for en god præcis bas og et markant forbedret perspektiv, da den mudren der tit er i området 80-200 Hz ødelægger mere i perspektiv henseende end mange bilder sig ind
Så på med elektronisk filter, da du både ønsker at sære dine Avita samt dine fremtidige subs
|
|
|
Godt så har jeg lært noget nyt og fået alle til at misforstå mig  Mit ønske er at 80 hz er der hvor mine avita er fuldstændig stille eller tæt på. Dvs skære frekvensen så er højere. Jeg tænkte at når man skar ved 80 hz, var der enheden blevet "koblet" fra. Så er der lært noget nyt mere i dag.
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2013 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
@MXJelle Igen jeg køber ikke elektronisk filtre, jeg har ikke planer om at have 64 kg forstærker i hver side og til en pris af 80.000 samlet. bare for at tilføje et bassytem og lave et enkelt filter der gør at højttalerne ikke siger noget under 80 hz
|
| Til top |
|
| |
mx jelle Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2013 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du behøves bestemt heller ikke at have et par Maa1000 til hver sub  Har kan meget mindre gøre det, f.eks. noget PA eller
nogle DIY modul lignende noget, ligesom ground sound.
Bare der er effekt nok og det er en fornuftig forstærker. Til det dybe er der ikke den store klangforskel på forstærkere, de skal
bare kunne holde den i et stramt greb og have effekt nok __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2013 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aktive subs har indbygget forstærker, delefilter, fase korrektion osv det er vi enige om, ikke? Godt så er vi så langt. Så tager vi mine højttalere, ja det er så en 2 vejs. Du snakker aktiv deling. hmm, så skal jeg have delefilteret ud af højtalerne bum. Så siger Du jeg ikke behøver at bruge 2 gange monoblokke? Ja okay, mine diskanter skal bare tie stille så? Når det er aktiv deling kræver det forstærker til hver enhed  Så mit system kommer til at være en masse mellemtone tjubang og en masse bas fra de aktive subs. Det lyder lidt tåbeligt ikke? Så jeg prøver lige igen  - Mine højtalere dvs Cadence avita, har en passiv delefrekvens fra fabrikkens side på omkring 1800 hz så hut jeg hvisker og dvs den dynamiske enhed ruller selv af omkring 40. Det eneste jeg vil tilføje er et filter til bunden, så højttaleren ikke siger et pip under 80 hz. Jeg har i dag lært at hvis jeg skal ramme min 80 hz sådan ca med 24 db. så skal jeg ved ca 320 hz have et filter der sænker 6 db. Så har jeg et par aktive subs der kan justeres i hovede og i røv som kan gå op til omkring 150-180 hz hvor de vil have deres perfekte formåen. Og da de jo er aktive, skal jeg ikek tænke på andet end at købe et par subwoofer kabler og så bruge lidt tid på at få overlapning til at passe. ved dette scenarie, skal jeg ikke købe aktivt dele filter, købe ekstra signal kabler til den, og et sæt maa1000 til diskanterne
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 April 2013 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
@Sub100: Misforstår du mig? At lave et filter så cut-frekvensen er ved 80 hz, dvs ved 79 hz ingen
information i hoved-højtaleren. Stærkt tegnet op.Det kræver et filter af en hvis type, som får enheden til at rulle af ved en
given frekvens så der ingen information er ved 80 hz og derunder. Så tager man en aktiv sub, den har jo variabel dele
frekvens, fase indstilling og jeg skal komme efter dig, den niveau tilpasser man så med resten af systemet og den varetager
hele området fra 80 hz og ned til???
|
|
|
Det kan man ikke bare lige.
Et filter har en stejlhed på enten 6, 12, 18, 24 eller 48 db PR OKTAV
PR OKTAV, betyder f.eks ved 12 db filter at oktaven ved siden af er 12 db nede
En oktav er halvering eller fordobling af frekvensen.
24 db deling ved 80 hz betyder at niveauet er 24 db nede ved 40 hz og ved subwooferen er 160 hz faldet 24 db.
Iøvrigt kræver bas under 80 hz slet ikke så mange kræfter som man umiddelbart tror.
Det er områden mellem de ca 80 hz og op til 2-300 hz der er krævende fordi der ligger meget energi i musikken der
Så en rimelig 100 watter kan vel gøre det
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2013 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil være venlig lige at læse indlægget ovenover det du har posted, så er jeg ved at fange den nogenlunde med hvordan oktav osv hænger sammen. Så min delefrekvens bliver vel omkring en 2-300 hz.
Og det beklager jeg at jeg ikke vidste i starten at skære frekvens ikke er den frekvens hvor der er dødstille. Men det startede jeg også ud med at sige i tråden at jeg intet aner omkring delefiltre.
|
| Til top |
|
| |
mx jelle Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2013 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
Du snakker aktiv deling. hmm, så skal jeg have delefilteret ud af højtalerne bum.
|
|
|
Det er præcis her vi snakker forbi hinanden! Du skal lade filteret sidde! Det eneste sted delingen skal være aktiv, er til subben,
eller evt. til at skære bunden af fronterne. Delingen mellem diskant og bas/mellemtone i dine fronter, skal være præcis som
nu. __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2013 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
mx jelle skrev:
NAD-Mand skrev:
Du snakker aktiv deling. hmm, så skal jeg have delefilteret ud af højtalerne bum.
|
|
|
Det er præcis her vi snakker forbi hinanden! Du skal lade filteret sidde! Det eneste sted delingen skal være aktiv, er til subben,
eller evt. til at skære bunden af fronterne. Delingen mellem diskant og bas/mellemtone i dine fronter, skal være præcis som
nu.  |
|
|
Det giver flere led i sovsen end en spole og en kondensator plus en masse dsp. Og så skal jeg finde et par tusinde kroner til et sæt kabler mere.. Naah passivt lyder stadigt mest attraktivt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 April 2013 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
mx jelle skrev:
NAD-Mand skrev:
|
|
|
nu.  |
|
|
Det giver flere led i sovsen end en spole og en kondensator plus en masse dsp. Og så skal jeg finde et par
tusinde kroner til et sæt kabler mere.. Naah passivt lyder stadigt mest attraktivt.  |
|
|
Jamen lav du dig et passivt filter på 12 eller 24 db så virker det nok
|
| Til top |
|
| |
mx jelle Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2013 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
mx jelle skrev:
NAD-Mand skrev:
|
|
|
Det er præcis her vi snakker forbi hinanden! Du skal lade filteret sidde! Det eneste sted delingen skal være aktiv, er til
subben,
nu.  |
|
|
Det giver flere led i sovsen end en spole og en kondensator plus en masse dsp. Og så skal jeg finde et par
tusinde kroner til et sæt kabler mere.. Naah passivt lyder stadigt mest attraktivt.  |
|
|
Det giver lidt mere, hvis du vil skære fronterne af ja, specielt fordi det jo først kommer igennem en ADC bliver arbejdet med
og så tilbage igennem en DAC.
Jeg havde valgt at lade fronterne spille fuld frekvens og så tilføje en sub som bliver indspillet til at spille med fronterne, og
med EQ så det passer til rum og resten af systemet  Så rører du ikke den lyd du godt kan lide som nu, men får mere
styr på bassen og overskuddet fra subben, samt dybden! __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2013 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har forsøgt mig med at få 1 sub til at spille sammen med disse højttalere men jeg skal prøve på et tidspunkt og se om 2 subs kan hjælpe uden deling, men jeg har mine tvivl.
 sidst med 1 sub gik det ikke skide godt
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 03 April 2013 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, undskyld jeg lige blander mig og deltager i forvirringen.
Hvis du virkelig vil til at dele oppe ved 320Hz er du helt sikker på at ændre din klang på dine hovedhøjttalere. Og lad et par
kasser der er tiltænkt sub området rende op til 320Hz er i særdeleshed vildt og vil i den grad totalt ændre dit systems klang
signatur (selvom disse enheder evt. har lette membraner etc...).
På mine sidesystemer skærer jeg ved 58Hz 12dB nedad men opad på subben 60Hz 48dB. Det er nemlig "skide" svært at få
den sub til at følge side kasserne uden EQ og fase justering.
Lydfrede er inde på at du maks må køre op til en 40 Hz (eller måske lidt mere... afh. af klang) på sub'en (hold endelig fast i
de 15"). Det er jeg enig i og ligeledes er jeg enig med dig i at det vil være "surt" at få dit signal igennem en "talknuser" for at
beskære dine side højttalere under 80Hz.
Lad dem evt. rulle af med en serie kondensator (af høj kvalitet) ved de 100Hz og så trim med de to sub's via det delefilter du
kobler på. Find en Crown/LabGruppen/QSC bæst på masser af watt og et ditto delefilter, det kan du finde til en 3000,- på
djz.dk
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2013 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for indlæg flemming. 100 hz deling kan bestemt prøves og så sætte en 12/15" ind og hive i de dybe oktaver. Jeg er ikke bleg for at smide nogle hundrede kr til en seriekondensator. Skal der virkelig ikke mere til for at lave et filter der får bassen til at rulle hurtigere af? Jeg forestiller mig lidt at købe 2 ens færdige subs med plate amp og hele pivtøjet indbygget, de kan jo justeres i fase, niveau, eq's, stille dele frekvens og hvad ved jeg, kort fortalt, kan de næsten alt. Tænker Du ikke at dette kan være godt nok? Jeg læser mange gode ord om XTZ subs. Vil lige i mellemtiden tage et sneak på djz.dk
|
| Til top |
|
| |