| Forfatter |
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 04 April 2013 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Flemming Skov. Du mener vel at der skal filtreres med en seriekondensator før effektforstærkerne til Cadence'rne? Den vil for det første være mindre og dermed kunne fås bedre for færre penge. Desuden har effektforstærkerne formentlig en nogenlunde lineær indgangsimpedans. Det har højttalerne næppe. Tværtimod har de sikkert en pukkel på hver side af resonansfrekvensen, dvs. den øverste ligger kun lidt under en oktav under delefrekvensen. Den højere impedans vil helt tage magten fra kondensatoren så den slet ikke filtrerer som ønsket.
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 04 April 2013 kl. 05:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
........Skal der virkelig ikke mere til for at lave et filter der får bassen til at rulle hurtigere af?
|
|
|
Jo jo, der skal mere til for at din 7" kan rulle af men den kondensator er "bare" for at du trods alt har aflastet dem lidt.
-6dB/oktav, sååå -6dB @ 50Hz, -12d @ 25Hz osv...
Ahh Boye, så lige dit indlæg nu, ja det vil være rigtig fint i indgangen til side højttalernes forstærkere!!! __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 04 April 2013 kl. 06:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så hvis jeg skal lave et -12db/oktav så -12db @ 50hz og -24db @ 25 hz, hvad skal der så til af komponenter? Evt gerne med links, til rigtig god kvalitet
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2013 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du skal have en 12dB/oktav filtrering er du enten nødt til at have et aktivt filter (med en form for operationsforstærker) før effektforstærkerne eller også have en en spole parallelt med signalet ud over den seriekondensator vi taler om. Det med spolen gælder så uanset om det er før eller efter sidehøjttalernes forstærkere. Hvis det er før, skal komponenterne beregnes på basis af forstærkerens indgangsimpedans som vi så skal kende. Hvis det er efter, skal højttalerens impedansforløb tages med i betragtning og resultatet bliver nok svært at forudsige uden gode simuleringer eller målinger.
Under alle omstændigheder skal der regnes på det. Jeg kender ikke til links der kan løse den konkrete opgave.
|
| Til top |
|
| |
Carsten KP Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 04 April 2013 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Blot for at præcisere (og jeg er dermed enig med eks Flemming Skov) - man kan ikke lade en sub gå op til 300 Hz
Du har en tanke med at dine Avita ikke skal sige et kvæk ved 80 Hz (hvilket de aldrig kommer til med passive filtre) . hvorfor vil du det ?
Der kan laves fremragende løsninger med delefrekvens på de ca. 60 Hz som foreslået af flere i hvert fald når dine sidesystemer kan gå derned uden problem
Jeg vil stadig anbefale dig, at låne 1-2 subs, køre sidesystemerne igennem dem og derefter ind i dine effekt
Derved vil de blive skåret af ved ca. 60-80 Hz afhængig hvordan den sub er lavet (man kan normalt ikke selv påvirke high-out delen, kun low-pass)
HVIS du kan få det til at hænge sammen (men sandsynligvis ikke lyde optimalt grundet det halvdårlige indbyggede filter), kan du overveje hvilken filterløsning du vil have
Der kan du så vælge :
- enten det aktive filter før dine effekter (kræver IKKE flere forstærkere, da dine subs jo har hvad de skal bruge internt)
- eller et passivt som kan laves som beskrevet på LC siden (link : http://www.lcaudio.dk/index.php?page=60)
__________________ mvh Carsten
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2013 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Carsten KP skrev:
| ... Der kan du så vælge :
- enten det aktive filter før dine effekter (kræver IKKE flere forstærkere, da dine subs jo har hvad de skal bruge internt)
- eller et passivt som kan laves som beskrevet på LC siden (link : http://www.lcaudio.dk/index.php?page=60) |
|
|
Som nævnt tidligere kan et passivt filter med fordel realiseres FØR effeforstærkere - især hvis du nøjes med 6dB/oktav filtrering. Det som beregnes på LC siden forudsætter desværre enheder med et lineært impedansforløb, og det har basserne ikke. Derfor kommer det ikke til at virke efter hensigten - er jeg hermed nødt til at gentage. Derudover er vi enige om at det næppe er nødvendigt at sidesystemerne er helt tavse ved 80Hz, hvis de bliver dæmpet gradvist fra 80-100Hz og nedad med en kondensator i serie med effektforstærkeren (kan du fortælle mig indgangsimpedansen på den, så kan jeg beregne kondensatorens værdi) er det måske nok til at de kan arbejde sammen med en sub.
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 05 April 2013 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boye. Ingangs impedans på de balanceret indgange er 16kOhm. Er der mere Du skal vide omkring monoblokkene? Som jeg er blevet anbefalet af ind til nu mange, er at lad bassen rulle af ved 80-100hz. Hvis det er muligt med 12 db, så ville det være meget fedt
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2013 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som sagt: 12dB/okt. kun med aktivt filter eller med parallelspoler ud over seriekondensatoren.
Nu er det lidt tricky med balanceret input om de 16kOhm er impedans målt fra til plus til minus eller fra fase til stel - differential mode eller common mode. Ved du hvordan det er opgivet?
|
| Til top |
|
| |
FLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 285
|
| Sendt: 05 April 2013 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg er ikke med på hvorfor at du købe 2 subwoofer, man får normalt mere for pengene ved at købe en men det afhænger af hvilke problemer der er med lytterummet og hvordan at det bruges. Desuden vil jeg anbefale at du køber en med DSP.
Når jeg ser billederne af dine forstærker så bør XTZ ikke være inde i overvejelserne, jeg har selv haft en 99W 12" DSP. Så hellere bare fjerne lidt af den bas dine højtaler alligevel ikke kan spille og så få det løft det giver i mellemtonen.
Du burde vis dine målinger her i tråden når du nu har lavet dem. Med kun 6dB filter vil jeg prøve at dele ved 50 Hz hvor dit system alligevel ruller af.
Hvis man har mod på at fjerne låget på sin forstærker og bruge en loddekolbe (anbefaledes kun til de få) så er det ofte muligt at får mere end de 6db/okt. Hver gang der er en overførings kondensator kan den erstattes af en med mindre værdi og give 6dB/okt mere. Der skal dog være noget aktivt elektronik imellem dem. Det vil sige at tricket ikke både kan bruges i udgangen af forforstærkeren og i indgangen på effektforstærkeren, det er i denne sammenhæng nemlig "samme" kondensator. Der må være mulighed for dette i din forforstærker.
Du kan bruge dit måleudstyr til at hjælpe når du skal indstille subben.
|
| Til top |
|
| |