Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 11:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: DD vs. Rem? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 April 2013 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Skulle jeg selv pege på en optimal DD, ville det være 1610/1710MKII, pga den er fuldautomatisk, og har identisk arm med
1200, periskop lys, og deler mange spareparts med 1200. Men det er en helt anden "verden" end selvbyg og flotte trækasser.

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 April 2013 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

1200 er produceret for DJ's efterspørgslen, og egentlig efterfølgere til 1000 / 1100 modellerne.
SP-1000 er en hel spiller, korrekt og sp-10 værket (sp-15, 20 og 25 spin-off af den), og vel Technics state of the art pladespiller.
men 1200 modeller er lavet for DL's primært.
SP-10 / sp-1000 er lydår foran de andre.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 April 2013 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Dette med, at en metal tallerken ringer, har vel ikke den store betydning i praksis. Lyden fra anlægget kan vel ikke anslå denne, på samme måde som en slag med hånden eller anden genstand. Og når der så måske er måtte på, så har den jo ikke en kinamands chance for at ringe.

Der findes mange frekvenser på en plade, og hvis du rammer telerknens resonans, vil du sagtens kunne starte den.
Men så er der jo heldigvis en plademåtte på de fleste spillere der kan hjælpe.

Du kan selv teste det.. smid en plade på spillen.. lad den være stoppet og sænk nålen. skru volumen op på det maximale du normalt spiller, og så kan du påvirke plint talerken med forskellige små store høj lavfrekvente signaler og høre hvad der når ud i højtaleren.

Eller smid et scop på tape out.. og lad en gå rund i huset.. smække med døre, spille musik osv.
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2013 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:
Dejligt der er gang i tråden..
Kan se at A127 brilierre med sin overvældene viden på området allerede.

Så er spørgsmålet jo hvor vi skal mødes og teste udsagnene. og havad skal vi teste. Egenlyd.?

Og hvad er egenlyd.. Jeg vil jo mene at en Technic SL1200 har omvendt egenlyd.. den glemmer at gengive nogle signaler. Grunden vil jeg mene er den manglende vertikale stabilitet i tallerknen, og ligeledes tallerknens resonans, som må kaldes død.. nærmere absoberende.

Der er også tonearmen, hvor der forsvinder en del lyd i en technics.

Jeg har en glimrende klassisk plade fra Phillips, hvor der både er extrem højfrekvens som kun en line kontakt slibning kan spore, samt dynamik og detaljering i hele frekvensområdet som kan være utroligt svære at grave frem.

Jeg tror jeg ved hvad det er A127 kan lide ved SL1200, og det gætter jeg på er dens evne til ikke at formidle den støj der er på mange plader.

Det er nemlig en smagsag at sammensætte pladespiller arm og pickup, og det nemmeste er at smide en mm pickup på en technics og sige.. hør den støjer ikke.. korekt.. men der er jo, og vil altid være støj på en vinyl plade, og hvis man ikke kan aftaste det, er det ikke fordi man har en super duper spille, oftest tværtimod.

Men det er et helt ok at man ikke ønsker at høre alle elendighederne på flertallet af alle vinylpladerne.

Nå men for at komme videre skal vi bruge en let tilgængelig referenceplade, som alle kan finde i genbrugsbutikken, og jeg foreslår denne Phillips til 5-10kr De fleste man finder i genbrugsbutikkerne har aldrig været spillet.

http://www.cdandlp.com/item/2/0-1305-0-1-0/114418025/i-music i-roberto-michelucci-vivaldi-les-quatres-saisons.html

A127... Den var til dig..
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2013 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

"1200 modeller er lavet for DL's primært"

Som er en af skrønerne opfundet af de billige fabrikanter - 1200MKII blev udviklet til at være en HiFi spille, at DJ´s senere fandt
ud af den var god er en anden historie. At efterspørgslen fra DJ markedet reelt betød at den stadig blev produceret i 2008, er
jeg dybt taknemlig for.

Dengang man startede med at udvikle 1200MKII var der slet ikke et DJ marked, det var lige inden diskotekerne startede.
Men søg på Wikipedia, den har sin egen side.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2013 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
"1200 modeller er lavet for DL's primært"

Som er en af skrønerne opfundet af de billige fabrikanter - 1200MKII blev udviklet til at være en HiFi spille, at DJ´s senere fandt
ud af den var god er en anden historie. At efterspørgslen fra DJ markedet reelt betød at den stadig blev produceret i 2008, er
jeg dybt taknemlig for.

Dengang man startede med at udvikle 1200MKII var der slet ikke et DJ marked, det var lige inden diskotekerne startede.
Men søg på Wikipedia, den har sin egen side.

Hvad var det lige du sagde du havde sammenlignet den med..?

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2013 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

A127.. Hvad er din reference plade.. Ynglings plade.. ja bare den vi skal forholde os til.. Så kan vi andre måske få forståelse for din tilgang til mediet..

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2013 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

"reference plade", uhh ha, mange, alle pladerne

I mangel af to arme, er min reference pt den tilsvarende CD på en række plader - man kan ikke afgøre ret meget uden at
sammenligne med noget.

Eksempelvis forsinkes plade med 5 sekunder - CD spilles 5 sek, og der skiftes over til plade, hvor de samme 5 sek høres igen.
Øret glemmer hurtigt.

Hvad jeg lytter efter - først og fremmest detaljer i musikken, hvilken opsætning trækker flest detaljer ud af rillerne - dernæst
støj, eller mangel på samme. På tværs af forskellige plader, med forskellig type musik og årgang.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 07 April 2013 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Så CD er altså referencen hos dig?
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2013 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

En ægte reference er noget uden for pladespilleren - optimalt samme musik som pladen i digital form !

En reference er noget man måler og sammenligner op imod - en reference behøver ikke være det ypperste, men skal være statisk og stabil. Sammenligner man på tværs af plader, får man et billede af en opstilling. Man finder at nogen plader er tættere på CDén end andre, men vinylen har ved mine plader altid flere detaljer end CDén.

CD som reference har dertil den fordel at den er digital, dvs lydbilledet burde være korrekt, hvor med vinyl kan der let være problemer med en slatten bund etc - er den slatne bund fordi pladen er skåret sådan, er det armen, PU, trækassen, pplademåtte, strammer ????

Man behøver ikke en CD, man kan fint bruge Spotify - det er et korrekt lydbillede og detaljerne i musikken man skal bruge.

Kunne begynde at lytte til testplader med forskellige frekvenser etc, en teoretisk lytning, men
foretrækker at sammenligne med den ægte vare.

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Sendt: 07 April 2013 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Min første gode pladespiller var en Luxman DD - kan ikke huske nummeret, men den var uden sug. Den havde en
fremragende arm, klasser bedre end SL1200 armen. Til gengæld er SL1200 værket sikkert bedre.

Den blev erstattet af en Project 6.2 (den med flydende ophæng). Lydmæsgt mindede de faktisk en del om hinanden.
Project'en var mere detaljeret og havde bedre perspektiv.

Siden er den blevet opgraderet til en Michell ORbe, som er i en helt anden liga.

Jeg tror ikke rem eller DD betder så meget. Det er mere hvordan det er udført. De kunne være spændende at høre
en DD med Orbe tallerken. Jg tror den ville yde forbløffende meget som en Orbe :-)

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 07 April 2013 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Hvad enten man vælger det ene eller andet driv- og betjeningssystem kan man få fin lyd. Folks ønsker og præferencer er blot forskellige. Derfor er denne tråd ikke en tråd om lydkvalitet men om vores forskellige præferencer når det gælder musiklytning.

Da CDen kom på markedet i 80erne var jeg en af dem der omgående skiftede til CDen som primær lydkilde, fordi jeg opfattede den som vinylen overlegen både med hensyn til lydkvalitet og betjeningskomfort. Det gør jeg stadig. Og den kan bruges overalt også i bilen.

Men jeg er også en musik nørd der har en stor musiksamling, derfor har jeg haft vinyl som supplement til CDen de seneste ca 10 år. Der er nok kun 5 år hvor jeg udelukkende har haft CD. Men når vinyl skal haves som supplement til CDerne så er det afgørende at få noget der virker. Og her vil jeg foretrække noget der er nemt at betjene og som har en velfungerende mekanik. Og så vil jeg kræve min. halvautomatisk drift, for ellers vil jeg aldrig få pladespilleren i brug. Jeg har haft REGA, og den har fin lyd, men betjeningskomforten er så ussel og primitiv at det er voldsomt irriterende. Så hellere droppe vinyl helt. Men min nuværende Denon virker godt og mekanikken fungerer bare.

Jeg har gennem stort set hele perioden købt al den brugte musik jeg er stødt på som jeg fandt interessant, og de vinyler der så slog an blev efterfølgende købt på CD. Det var en billig måde at anskaffe musik på som gjorde jeg fik hørt meget musik som jeg ellers aldrig ville have fået hørt. Jeg har så løbende solgt fra samlingen, der var på ca 10 meter reolplads da den var størst, mens der nu kun er ca. ½ meter. Derudover kommer min samling som ikke er til salg på ca. 150 stykker vinyl. Man kan sige at vinylen hos mig afløste kassettebåndet, som format til billig musik.

Men det er ved at slutte for det er ikke længere muligt at købe brugte vinyler i god kvalitet for 10 til 20 kr pr stk. Samtidig er brugt CD priserne faldet rigtig meget, og hvorfor skulle man bøvle med skrattende brugt vinyler når CDen kan fåes til samme pris brugt. Derfor er jeg nok ude af markedet for vinyler og jeg kommer der næppe igen, men jeg beholder da min gode gamle Denon i mange år endnu.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2013 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Grunden til jeg gik tilbage til vinyl var CDérne begydte at fejle - pladerne jeg købte i 70érne spiller videre. Men vinyl udgør vel
kun 20% af min musik lytning - resten er ved "visuel musik" ved videor ud i anlægget og op på en 50" fladskærm, der er
faktisk rigtig mange nutidige kunstnere der fint kan måle jeg med de gode gamle - Kate Perry, Bruno Mars med Lazy Song
eksempelvis. Det visuelle tilføjer en ny dimension til musikken, foretrækekr visuel musik fremfor vinyl - men når man bliver
træt af Bruno Mars, kommer Grand Funk og de andre på spillen

1966
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 April 2013 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Vil så lige sige at ny indkøbte cd er af så dårlig kvalitet idag at det kan være lige meget om man har en highend cd afspiller for
lyden har aldrig været så dårlig på cd market som idag og det syntes jeg er syn for alle dem som har en fin cd afspiller stående
men man kan være heldig at få købt en ny cd idag men der kan være langt imellem det er nok derfor at herhjemme at vinyl er
det der bliver lyttet mest til. 1966.
Til top Vis 1966's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1966 Besøg 1966's Websted

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2013 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Som trådstarter vil jeg lige pointere at der IKKE er tale om en CD VS. Vinyl tråd..

Så fremover bliver ethver indlæg med så meget som en hentydning til det blasfemiske CD format rapporteret..

Hvis man ikke har nogen viden eller mere at tilføje omkring pladespillere og det dertil egnede medie, så behøver man ikke skrive..

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 April 2013 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

iPad-koks - prøver igen lidt senere
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2013 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

A127

LP / Vinyl.. Hvilken plade eller label eller type musik foretrækker du.?

der er en del undren omkring dit tunnelsyn, men jeg har en ide om hemmeligheden måske er gemt i dit musik valg, eller det resterende udstyrs egenskaber.

Så prøv om du kan træde 2 skridt tilbage og unlade at fokusere på din Technics..

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2013 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Referencen hos mig er livemusik, men selv det kan lyde forskelligt/anderledes fx afhængigt af placeringen i koncertsalen. Så hvad der er korrekt er
altså ikke nødvendigvis nogen absolut størrelse.

Nice... Så jeg gætter på du ligesom jeg selv, og visse andre også har fokus på det realistiske.. og ikke behøver en a/b test for at kunne genkende et instrument..

Jeg elsker live musik.. Klassisk Jazz feks.. Små intime JAZZ koncerter ala Montmartre.

En del af oplevelsen er når musikken kryber under huden og man glemmer tid sted, og ikke mindst teknikken/ focus på fejl.

De oplevelser jeg har haft der kommer tættest på live musik er alle fra vinyl mediet.

1966
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 April 2013 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Det er hermed forstået( Stridsvognen) ikke et ord mer om cd. vh.1966
Til top Vis 1966's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1966 Besøg 1966's Websted

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 April 2013 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:
Analogueman skrev:
Referencen hos mig er livemusik, men selv det kan lyde forskelligt/anderledes fx afhængigt af
placeringen i koncertsalen. Så hvad der er korrekt er
altså ikke nødvendigvis nogen absolut størrelse.

Nice... Så jeg gætter på du ligesom jeg selv, og visse andre også har fokus på det realistiske.. og ikke behøver en a/b test for at kunne genkende et
instrument..

Jeg elsker live musik.. Klassisk Jazz feks.. Små intime JAZZ koncerter ala Montmartre.

En del af oplevelsen er når musikken kryber under huden og man glemmer tid sted, og ikke mindst teknikken/ focus på fejl.

De oplevelser jeg har haft der kommer tættest på live musik er alle fra vinyl mediet.

Du fangede mit indlæg - min iPad nåede på forunderlig vis at æde det, da jeg ville foretage en mindre rettelse, men du nåede at "fryse" det. Tak
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes