Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: DD vs. Rem? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 08 April 2013 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Må sige det har været informativt at læse rem-folkets viden og forståelse af vinyl, bla. véd jeg nu, at alle rem-spillere er "high-
end", og resten er ikke - især de såkaldte familie-spillere der stod i alle hjem i sin tid er det ypperste man kan få fat på.

Beslutningen om at noget er "high-end" når man mener det lyder "high-end" er jo genial - hele branchen kan pakke sammen,
ingen yderligere produktudvikling, radiofonier behøver ikke længere investere i dyrt udstyr, SME udviklede deres high-end serie
forgæves, en brugt familie-spille er nok.

Vil herfra overlade tråden til man kan uddybe og sole sig yderligere.

Link high-end turntables

Du glemte mellemhjulsdrevet, som uden diskussion er det klart bedste drev der findes til pladespillere
det sætter alt andet i skyggen, specielt DD drevet som blev opfundet, så der også var noget til de fummelfingerede brugere og der havde brug for
noget der ikke reagerer på fejl 40

Radiofonier bruger iøvrigt ikke pladespillere mere, men derimod mp3/waw på harddisk

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 April 2013 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:
Mange tak A127.. Håber du holder hvad du lover denne gang..

Magen til naivitet

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 April 2013 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:
A127 skrev:
Må sige det har været informativt at læse rem-folkets viden og forståelse af vinyl, bla. véd jeg nu, at alle rem-spillere er "high-
end", og resten er ikke - især de såkaldte familie-spillere der stod i alle hjem i sin tid er det ypperste man kan få fat på.

Beslutningen om at noget er "high-end" når man mener det lyder "high-end" er jo genial - hele branchen kan pakke sammen,
ingen yderligere produktudvikling, radiofonier behøver ikke længere investere i dyrt udstyr, SME udviklede deres high-end serie
forgæves, en brugt familie-spille er nok.

Link high-end turntables

Du glemte mellemhjulsdrevet, som uden diskussion er det klart bedste drev der findes til pladespillere
det sætter alt andet i skyggen, specielt DD drevet som blev opfundet, så der også var noget til de fummelfingerede brugere og der havde brug for
noget der ikke reagerer på fejl 40

Radiofonier bruger iøvrigt ikke pladespillere mere, men derimod mp3/waw på harddisk

Jeg tror vores forhenværende deltager i tråden har rod i systemet.. kan det virkeligt passe han Mente SME..

De laver jo remspillere lol..

Jeg vil tro han mente EMT..

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2013 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

stridsvognen skrev:

Magen til naivitet[IMG]style="HEIGHT: 39px; WIDTH: 45px" src="smileys/smiley8.gif" width=17 height=18>

Haha.. Jeg er gerne lidt naiv når jeg modtager så positive nyheder..
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 April 2013 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Her en saks fra hvad SME skriver - forstår man ikke engelsk, prøv Google Translate.

Er det for meget tekst, kan man forsøge at opdele i afsnit bestående af 1 sætning, og ta en pause mellem hvert afsnit:

"Laws of physics declare that the higher the mass and stiffness of a body the less it will flex and vibrate - and this is reflected
throughout the Model 30/2. The sub-chassis is machined from 19mm thick aluminum alloy plate and weighs approximately
38lbs. (17kg) while the base with its four supporting pillars adds a further 35lbs. (16kg). This offers the high mass and
stiffness required for uncolored musical reproduction further aided by efficient extensional damping of both elements to
reduce the amplitude and duration of vibrational modes. In contrast, in conventional turntables metal supporting springs
often contribute significantly to coloration and a lack of background silence
."

Video: Resonanser i base af træ
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 08 April 2013 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Sjovt nok, så synes jeg da at de fleste fødder er affjedret med en, ja en fjeder... Men det er selvfølgelig nok mere på de spillere som ligger indenfor det almene konsummarkede og ikke highendspillere.

Så jeg tolker din tekst fra nettet sådan at rigtig mange begår en fejl, og altså næsten ingen laver det rigtigt.

Heldigvis er mine Thorens med gummidutter som fødder. Så er der naturligvis bladfjedrene, jeg kan bare ikke høre nogen egenlyd. Jeg har så heller ikke alternativer jeg kan sammenligne med.
Kunne jo være sjovt at høre forskellige spillere og høre om man kan høre forskel, vel at mærke kun om fjedrene er skurken eller ej.
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2013 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

.

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Sendt: 08 April 2013 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

En lille tanke:

A127 foretrækker CD. Man må altså konstatere, at en SL1200 er ringere end CD, eller hvad

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2013 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

.

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Sendt: 08 April 2013 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Svendborg:

Hvilke Thorens modeller har du (haft), og hvordan er de i forhold til hinanden. Jeg har altid haft et "soft spot" for TD
2001. Jeg kan huske testen i det gamle HiFi&el...

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2013 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

@Bevensee.

Jeg har kun de 2 der står i min signatur. Har ikke haft andre Thorens, da jeg tidligere ikke brød mig om de flydende
ophængte. Tænkte der var bare noget mere som kunne gå i stykker :-)
Men det må jeg konstatere ikke er tilfældet. Det virker til at holde i maaange år.

Før disse havde jeg en Micro Seiki BL91, har sågar haft en Denon DP47f.

Så jeg kan desværre ikke sige så meget omkring de forskellige Thorens :-)

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2013 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2013 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:
A127 skrev:

A127.. Jeg håber du har mere forstand på at mene hvad du skriver, end du har på pladespillere..

Så forventer ikke at høre yderligere fra dig i denne tråd..

På forhånd tak.!!

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Sendt: 08 April 2013 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Her en saks fra hvad SME skriver - forstår man ikke engelsk, prøv Google Translate.

Er det for meget tekst, kan man forsøge at opdele i afsnit bestående af 1 sætning, og ta en pause mellem hvert afsnit:

"Laws of physics declare that the higher the mass and stiffness of a body the less it will flex and vibrate - and this is reflected
throughout the Model 30/2. The sub-chassis is machined from 19mm thick aluminum alloy plate and weighs approximately
38lbs. (17kg) while the base with its four supporting pillars adds a further 35lbs. (16kg). This offers the high mass and
stiffness required for uncolored musical reproduction further aided by efficient extensional damping of both elements to
reduce the amplitude and duration of vibrational modes. In contrast, in conventional turntables metal supporting springs
often contribute significantly to coloration and a lack of background silence
."

Video: Resonanser i base af træ

Hvor mange har ejet eller vil komme til at eje en SME 30/2 pladespiller, med en pris på ca 250000kr, ikke ret mange
SME 30 er iøvrigt opbygget med flydende ophæng af den helt speciele slags, hvor det tunge aluchassis hænger i o-ringe
SME kalder selv for gyroophængt, en anden fabrikant kanadiske Kronos benytter et lignede ophæng og meget høj masse i 2 pladetallerkner
som modsat rettet mod hinanden for bedre gangstabilitet, begge bygger iøvrigt på remdrift

Hvad har dit indlæg at gøre med dit foretruknne DD SL 1200 værk, hvad er det du vil sige med dette indlæg, altså udover at du ikke mener træ
kan bruges til pladespillere fordi SME siger at det er sådan
En gylden regel er når man melder sig ind i en debat som den der er baggrunden for denne tråd, så vil det være en god ide bare at beside bare
en smule baggrundsviden om det man forsøger at belære andre om er det rigtige, ellers bør man træde lidt tilbage og lytte og lære noget af dem
der ved mere om emnet end man selv gør, det er første step til at blive klogere, andet trin er at man selv arbejder med tingene, herunder flere
drevsystemer ,opsætninger, matrialer og drager nogen erfaringer fra denne praktiske tilgang til stoffet og ikke bare baserer sig på det læser og
hører rundt omkring, så er det blevet tiden til at dele ud af egne erfaringer og må så tage de slag det måtte give, hvis man ligger lidt skævt eller
anbefaler noget der er helt ved siden af, og så skal man altså ud og høre så meget forskelligt som muligt og få sig nogle AHA oplevelser man
tage med hjem og evt implementere denne erfaring i sit eget system hvis det skønnes nødvendigt for at komme et step videre med lyden.
Nogen gange er lig med try & error, men det er den måde man kommer videre på, selv om det nogen gange fører ud på et vildspor og så blev
man lidt klogere efterfølgende

Er det den metode du følger, eller læser du bare datablade og test og konstaterer at noget bestemt skulle være referencen og dermed basta,
debatten er slut

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 April 2013 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Sjovt så mange meninger, A127´s med "støjfri vinyl", remkasser farver lyden og bla bla bla. Har sjældent set sagens kerne udtalt så perfekt som Michael Fremer gør det i sin test af SME S10/M10 på Stereophile :

One has to be very careful about ascribing tonal colorations to a turntable, given that it works only in association with a transducer (the cartridge), the second most colored item in the chain—the first being the loudspeaker, which interacts not with a piece of vinyl, but with a room. Talking about turntable colorations is kind of like trying to measure a fart in a hurricane.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2013 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Sjovt så mange meninger, A127´s med "støjfri vinyl", remkasser farver lyden og bla bla bla. Har sjældent set sagens kerne udtalt så perfekt som Michael Fremer gør det i sin test af SME S10/M10 på Stereophile : One has to be very careful about ascribing tonal colorations to a turntable, given that it works only in association with a transducer (the cartridge), the second most colored item in the chain—the first being the loudspeaker, which interacts not with a piece of vinyl, but with a room. Talking about turntable colorations is kind of like trying to measure a fart in a hurricane.

Den er spot on..

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 08 April 2013 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Er han gået?

Pladestrammere: Fornuftigt, hvis man har en konkav pladetallerken eller plademåtte. Min Ariston RD 40 er født med en sådan
strammer, der skrues på gevindet på centertappen. Det fungerede lydmæssigt godt. Min Pierre Lurne har også en konkav
pladetallerken. Weekendens forsøg viste at en alu/akryl pladestrammer var at foretrække på denne akryl/bly/alu
pladetallerken. Derimod var den blødere Mitchel pladestrammer med skind alt for dæmpende på Pierre Lurne værket. Hvorimod
den er god på en SP 10 Mk. II.

Så formentlig er der ikke noget standardsvar her, man må prøve sig frem med forskellige kombinationer.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

1966
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008
Sendt: 08 April 2013 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Hej ulfikmm, når du bruger konkav plademåtte så regner jeg også med at du har din pick-up just.i de samme grader. 1966
Til top Vis 1966's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1966 Besøg 1966's Websted

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2013 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Er han gået?

Pladestrammere: Fornuftigt, hvis man har en konkav pladetallerken eller plademåtte. Min Ariston RD 40 er født med en sådan
strammer, der skrues på gevindet på centertappen. Det fungerede lydmæssigt godt. Min Pierre Lurne har også en konkav
pladetallerken. Weekendens forsøg viste at en alu/akryl pladestrammer var at foretrække på denne akryl/bly/alu
pladetallerken. Derimod var den blødere Mitchel pladestrammer med skind alt for dæmpende på Pierre Lurne værket. Hvorimod
den er god på en SP 10 Mk. II.

Så formentlig er der ikke noget standardsvar her, man må prøve sig frem med forskellige kombinationer.

Mener du den der franske spilledåse der er står på fjedre.. Er det ikke lidt en Berlingo..?

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 08 April 2013 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

1966 skrev:
Hej ulfikmm, når du bruger konkav plademåtte så regner jeg også med at du har din pick-up just.i de samme
grader. 1966

Hej 1966, ja, pickuppens azimuth er stillet ind efter spejlbilledet, og derefter er vinklingen lyttet på plads. Den korrekte vinkel
giver bedre bas afsæt og er en af forudsætningerne for at kunne få centrum af lydbilledet på plads.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes