Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: DD vs. Rem? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 08 April 2013 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Hej Stridsvognen,
Ja, det er just den. Lige nu står den og høvler tidlig 1980er popplader (ABC, Depeche Mode, Erasure) af. Med den der gamle
Dynavector DV17D er der virkelig smæk på dynamik og bas, selv på dem. Om den bliver på, skal vise sig - den ryger af, hvis
det bliver for anstrengende i det lange løb.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Sendt: 08 April 2013 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Ahh tror du ikke heller du må finde din fineste SL1210 frem, så du undgår rem fjeder og kasselyd.. Så slipper du også for den fimsede SME arm..
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

1966
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 April 2013 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Ok ulrikmm, ja hurra for et posetivt svar fra en pladenørd for dem har der sgu ikke været mange af i denne tråd men når vi nu
snart har været det meste igennem skal vi så ikke lige tage plademåtten op for der er jo også meget at hente alt efter vad man
har prøvet, her hjemme på mine 2 selvsvings kasser er jeg bruger af kork det vil sige at på min Audio block ps bruger jeg kun
kork og min Thorens 2001 bruger jeg antiskridmåtte og dobbelt kork som passer bedst i mit set-up. Hvad bruger i andre her i
tråden for der er noget at hente, jeg ved bare at Thorens tunge plademåtte er god men så er den heller ikke bedre for den
giver en svampet bund og lidt defus mellemtone men igen det er mine øre Hvad bruger i selv. 1966.
Til top Vis 1966's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1966 Besøg 1966's Websted

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 April 2013 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:
A127 skrev:
Må sige det har været informativt at læse rem-folkets viden og forståelse af vinyl, bla. véd jeg nu, at alle rem-
spillere er "high-
end", og resten er ikke - især de såkaldte familie-spillere der stod i alle hjem i sin tid er det ypperste man kan få fat på.

Beslutningen om at noget er "high-end" når man mener det lyder "high-end" er jo genial - hele branchen kan pakke sammen,
ingen yderligere produktudvikling, radiofonier behøver ikke længere investere i dyrt udstyr, SME udviklede deres high-end serie
forgæves, en brugt familie-spille er nok.

Vil herfra overlade tråden til man kan uddybe og sole sig yderligere.

Link high-end turntables

Du glemte mellemhjulsdrevet, som uden diskussion er det klart bedste drev der findes til pladespillere
det sætter alt andet i skyggen, specielt DD drevet som blev opfundet, så der også var noget til de fummelfingerede brugere og der havde brug for
noget der ikke reagerer på fejl 40

Radiofonier bruger iøvrigt ikke pladespillere mere, men derimod mp3/waw på harddisk

En kommentar til det med mellemhjulsdrevet er hvorvidt ovennævnte er ment ironisk? Det er det sikkert men jeg vil dog sige der findes mellemhjul
der kan gøre det rigtig godt. Bruger selv modellen fra Teres Audio som har forsket en hel del i dette. Det er Verus motoren som jeg tog med hjem fra
en tur i USA for nogle år siden i den første version der blev lavet. Den blev påsat min dejlige pladespiller, der iøvrigt er en kopi af en Platine Verdier.
Forinden denne Verus var prøvet en motor fra Scheu baseret på rem. Den var ikke lykken. Et kæmpe skridt skete fra skiftet til Verus mellemhjulet.
Det skal dog siges sidstnævnte er en hel del dyrere end Scheu motoren var så ud fra det hensyn er det ikke en fair sammenligning. Så hvis
kommentaren var ment ironisk skulle der måske ses lidt nærmere på denne Verus. Det skal også nævnes at den ikke kan bruges optimalt på ret
mange pladespillere. Hvis den kan er jeg sikker på den giver baghjul til de fleste andre motorer med rem!! Og det sidste er ikke ment ironisk.
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka

Mattheis
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 April 2013
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 April 2013 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

1966 skrev:
jeg ved bare at Thorens tunge plademåtte er god men så er den heller ikke bedre for den
giver en svampet bund og lidt defus mellemtone men igen det er mine øre

Det er også sådan en Platter Matter lyder, i bund og grund vel det samme som Thorens' gummimåtte.
Til top Vis Mattheis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mattheis

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2013 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Jeg vil dog lige rette en tilføjelse til mit eget indlæg. Man kan egentlig ikke kalde denne Verus motor for et mellemhjul. Af Teres kaldes det en direkte
kobling hvilket det jo også er. Man kan sige det er hverken fugl eller fisk set i forhold til denne tråds overskrift. Det der er interessant i det som Teres
fremfører og som andre seriøse pladespiller producenter også gør er hvorvidt motoren er i stand til ultrapræcist at køre med konstant hastighed uden
den mikroskopiske 'cogging' effekt som ses som et problem, og som givetvis kan høres hvis den minimeres til et absolut minimum hvilket de rigtig
gode motorer er i stand til.

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Sendt: 08 April 2013 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

@jøka
det er ment både ironisk henvendt til A127(håber han besidder lidt humoristisk sans)men også som fakta, jeg kører selv med mellemhjulsdrev på
min Garrard 301 og det kører overlegent i forhold til de andre typer drev jeg har prøvet gennem tiden, både remdrevet og DD drev
Garrard 301 kræver omhyggelig service og pleje hele med jævne mellemrum for at opnå den optimale lyd, det er jo ved at være en gammel
dame
efterhånden årgang 1959, brugervenlig er nok ikke det første ord man vil bruge om en Garrard

Udover Teres er der flere andre der laver og leverer mellemhjulsdrev bla. VPI HRX, Transfi,Loricraft Garrard 501,Oswald Mill(toptunet Lenco)

Jeg anvender også remdrev i min MM opsætning og valget er her faldet en forholdvis beskeden TDK, med en væsentlig forskel fra de fleste
remdrevne, den har et drevmoment som man normalt kun forbinder med DD og mellenhjul og det høres tydligt på lyden

Drevmomentet er for mig vigtigt ved musikgengivelse og betyder absolut gangstabiltet uden pitchvaritioner og hurtig/dynamisk og slagkraftig lyd
samtidig med at man får alle de små nuancer og detaljer med i gengivelsen
Dette er i princippet muligt med alle 3 drevtyper hvis konstruktionen er solid og gennemtænkt fra starten . og ikke springer over hvor gærdet er
lavest

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 April 2013 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Pladestrammer:

Paa min Michell er den akustiske impedans af pladetallenen den samme som af vinylet. Det betyder, at naar jeg bruger pladestrammer - der kobler effektivt pga
pladetallerkenens design - saa opnaar jeg i praksis at pladen og tallerkenen er en sammenhaengende enhed. Jeg synes det fungerer rigtig godt. Af samme grund oplever jeg heller
ikke samme forskel paa tynde og tykke presninger som jeg har gjort med mine andre pladespillere. Der er naturligvis stading enorm forskel paa forskellige presninger, men det
ekko som tynde preninger kan lide af (kommer fra refelektion mellem plade og tellerken/maatte) er elimineret.

Paa min Project, hvor pladetallerkenen var flad saa strammeren kun kobler til midten oplevede jeg at pladestrammeren draebte lyden. Saa min erfaring er at det - som saa meget
andet i vinylverdenen - kommer an paa hvor vellykket tallerken/strammer kombo'en er udfoert.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 08 April 2013 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

jøka skrev:
Jeg vil dog lige rette en tilføjelse til mit eget indlæg. Man kan egentlig ikke kalde denne Verus motor for et mellemhjul. Af Teres kaldes
det en direkte
kobling hvilket det jo også er. Man kan sige det er hverken fugl eller fisk set i forhold til denne tråds overskrift. Det der er interessant i det som Teres
fremfører og som andre seriøse pladespiller producenter også gør er hvorvidt motoren er i stand til ultrapræcist at køre med konstant hastighed uden
den mikroskopiske 'cogging' effekt som ses som et problem, og som givetvis kan høres hvis den minimeres til et absolut minimum hvilket de rigtig
gode motorer er i stand til.

Det kaldes også "direct rim drive". VPI og TTWeights laver noget tilsvarende.

Jeg overvejer også at dreje et nyt motortårn til min Hyperspace og prøve noget tilsvarende. Det kræver dog bl.a. en ny og kraftigere motor, da ac-
synkronmotoren, som Hyperspacen er født med, bevidst er valgt så svag, at den kun lige præcis holder pladetallerkenen i gang, når den har fået et
hjælpende skub.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2013 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:
@jøka
det er ment både ironisk henvendt til A127(håber han besidder lidt humoristisk sans)men også som fakta, jeg kører selv med mellemhjulsdrev på
min Garrard 301 og det kører overlegent i forhold til de andre typer drev jeg har prøvet gennem tiden, både remdrevet og DD drev
Garrard 301 kræver omhyggelig service og pleje hele med jævne mellemrum for at opnå den optimale lyd, det er jo ved at være en gammel
dame
efterhånden årgang 1959, brugervenlig er nok ikke det første ord man vil bruge om en Garrard

Udover Teres er der flere andre der laver og leverer mellemhjulsdrev bla. VPI HRX, Transfi,Loricraft Garrard 501,Oswald Mill(toptunet Lenco)

Jeg anvender også remdrev i min MM opsætning og valget er her faldet en forholdvis beskeden TDK, med en væsentlig forskel fra de fleste
remdrevne, den har et drevmoment som man normalt kun forbinder med DD og mellenhjul og det høres tydligt på lyden

Drevmomentet er for mig vigtigt ved musikgengivelse og betyder absolut gangstabiltet uden pitchvaritioner og hurtig/dynamisk og slagkraftig lyd
samtidig med at man får alle de små nuancer og detaljer med i gengivelsen
Dette er i princippet muligt med alle 3 drevtyper hvis konstruktionen er solid og gennemtænkt fra starten . og ikke springer over hvor gærdet er
lavest

Er glad for du ikke mente mellemhjul er noget hø☺

Jeg er ganske sikker på drevmomentet for mange motorers vedkommende er for lille hvilket vil sige at motoren faktisk ikke er i stand til at holde en
konstant hastighed med forvrængning til følge. Der kan så modsat fremføres at en kraftig motor så også lettere vil overføre motorstøj til pickup!! Ja,
hvis konstruktionen er forkert sker det. Du har helt ret i din antagelse at en ultrastabil gangkonstans giver en mere dynamisk, levende, og mere
smæk for skillingen gengivelse hvor små nuancer stadig er i behold. Det var netop hvad jeg oplevede ved overgangen til Verus.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2013 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Plademåtte er for mig en balance mellem kobling til både vinyl og pladetallerken.. hvis det er en meget metalisk klingende tallerken foretrækker jeg en stor tung blød gummiplademåtte.. Den originale SP10 plademåtte..
Men på SP10MK2 værket foretrækker jeg en hårdere måtte, hvor måtten ikke absobere så meget, som det blev nævnt mudderbas osv. Jeg bruger faktisk en SL1210 plademåtte på min ene SP10, og den anden er med en kobberplade i bunden lagt i siliconefedt, og en tynd massiv måtte ovenpå.. men man skal passe lidt på med at ændre tallerkenvægten på et DD drev, man risikere at reguleringen går i selvsving..

På min TD125 er der også en alm massiv plademåtte af ubestemt fabrikat.

Jeg er allergisk over for platter matter og bare metal og vinyl tallerkner.
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2013 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Apropos selvsving: Det samme kan ske, hvis en DD står på fjedre. Min SP 10 gør det i hvert fald (kun ved 78 RPM) hvis jeg
afjedrer plinten. Mon det er derfor, de fleste DD er i en uaffjedret plint?

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2013 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Et godt råd, der forebygger en del bøvl med kanalbalancen når ny- eller brugtindkøbte pickupper, tonearme og kabler tages i
brug: Jeg måler modstanden på de to kanaler igennem med et præcist multimeter på tonearmskablets RCA stik. De skal
matche meget præcist, ellers er der 1) dårlig forbindelse eller kortslutninger i kablerne og stik, eller 2) der kan være
uensartede spoler i pickuppen. Det sidstnævnte er et problem, der ikke kan løses af slutbrugeren

Med standard Fluke multimetre er det endnu ikke lykkedes mig og Stridsvognen at ødelægge MC spoler over på følgende low
output MC: Denon DL 103, DL 103R, DL 304, DL-S1, DL-1000A, Dynavector Karat DV 17D, DV 17D Mk. II, DV 23 Mk. II, Van
den Hul Grasshopper (diverse spolematerialer), Black Beauty, MC-10. Men nogen garanti kan jeg selvfølgelig ikke give.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2013 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

- Og Koetsuerne også.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2013 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Det kunne være sjovt om nogen kunne teste med et 9v batteri på den ene pickup kanal, og se efter om nålen bevæger sig..

Ej lad være med det..

Som Ulrikmm skriver så er det vist helt på eget ansvar at måle impedans. Har dog aldrig hørt om nogen der har ødelagt en spole på den konto.. Er ikke klar over hvilken spænding et multimeter sender ud for at måle impedans.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2013 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Har nogen af jer prøvet selv at lave flux dæmpning som dynavector?

http://www.dynavector.com/products/cart/kaitora.html

Hvis jeg får tid, vil jeg prøve det på en Ortofon MC 10 Mk. II, som er ret stort proportioneret, og derfor til at komme til inden i.

Det er vel i princippet blot en spole om frontpolen, der kortslutter sig selv.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2013 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:
Det kunne være sjovt om nogen kunne teste med et 9v batteri på den ene pickup kanal, og se efter om
nålen bevæger sig..

Ej lad være med det..

Som Ulrikmm skriver så er det vist helt på eget ansvar at måle impedans. Har dog aldrig hørt om nogen der har ødelagt en
spole på den konto.. Er ikke klar over hvilken spænding et multimeter sender ud for at måle impedans.

Hvis du nu har to multimetre, kan det ene så måle på det andet ?

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 April 2013 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

223mv DC

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Sendt: 09 April 2013 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

En spænding af den størrelse vil jeg ikke sende gennem mine pickupspoler det tror jeg ikke de godt af det er iøvrigt også nok til at ødelægge en MCtrafo, jeg har prøvet at måle på et tidspunkt på en Dynavector sølvtrafo og den er død nu rimeligt ærgerligt for den lød rigtigt godt med min Denon DL304

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 April 2013 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Ramma, er du sikker på, at den er død = afbrudt???
223mV på en trafovikling er altså ikke ret meget, selvom det er noget mere end det input, den er beregnet til. En anden mulighed kunne være, at dine (små) trafokerner er blevet mættede ved dit stunt, så den trænger til en GROV afmagnetisering i stedet????

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes