| Forfatter |
|
Sub100 Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.
Bruger siden: 31 Marts 2013 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
| Sendt: 09 April 2013 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 09 April 2013 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127
der er vibrationer i alt og som udgangspunkt er der intet der er ideelt altså 100% fejlfrit
det er her tilpasning kommer ind feks i lejer, hvor det drejer sig om så små tolerencer som muligt, altså tilpasning/tolerence som lige akkurat
tillader smøring af lejet og derfor får lejet til at køre støj og vibrationsfrit og praktisk talt uden slup/slør, indtil et vist slid efter en årrække gør
udskifning nødvendig, da man ikke kan smøre sig ud af problemerne mere.
alle matrialer metal,træ,plastic viderefører vibrationer i variende hastigheder og absorber disse vibrationer i forskellig grad, her igen er det
tilpasning af disse matrialer der giver slutresultatet, ideele vibrationsfri platforme bruges bruges faktisk i medicinaludstyr, fordi evt fejl her kan koste
menneskeliv, her er der en masse basisviden at hente mht vibrationer og hvordan man undgår dem så vidt muligt, det kan endda udtrykkes i
målinger og matematik for dem der vil dykke dybere i dette emne, google er din ven, prøv at søg lidt på det
det har intet med fantasiverdener at gøre alt kan udtrykkes i målinger og statistiske tal
__________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 09 April 2013 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
stridsvognen skrev:
Jeg har kigget tråden igennem, og konkluderet at der er bred enighed om at det ikke er den måde man driver værket på der
er afgørende, og man må sige at der også er bred enighed omkring SL1200.. Pånær en enkel meget vedholdene person.
Jeg har så en ny bold jeg godt kunne tænke mig at vende... Pladestrammere..
Jeg har nogle forskellige, men min foretrukne/ eneste jeg overhoved vil bruge er en Michell.
Den er af sort pom eller lignende, med en alu skrue på toppen.. Std. Lyder den ganske grusom.
Jeg har monteret en skive kunstlædder under min, som kobler den blødt til pladen, og spænder den næsten ikke, vil påstå at den faktisk kun skal
trykke med sin egenvægt.
Alle andre lidt tungere clamps har for mig at se den effekt at pladen letter en anelse, som er tydeligt at se hvis man kigger mellem plade og
plademåtte,
Så generelt vil jeg sige ingen clamp..
http://www.homemedialimited.co.uk/michell-record-clamp.html |
|
|
Hvis pladen "letter" pga. en pladestrammer - er der brugt en forkert plademåtte.
Mvh. Niels
|
|
|
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilken plademåtte der så er den rigtige, da jeg ikke har mødt den endnu..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 April 2013 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey ramma.. Støjen i tråden er forsvundet som dug foran solen.. Den er pist væk..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 April 2013 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sub100 skrev:
Og/eller elendig pladetallerken  |
|
|
Uddyb gerne yderligere..
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 391
|
| Sendt: 09 April 2013 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stridsvogenen spørger :
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilken plademåtte der så er den rigtige, da jeg ikke har mødt den endnu..
Til det vil jeg svare, findes den? Der er jo prøvet et utal af forskellige materialer gennem tiderne og nogle er gode til det ene eller andet. Jeg sad en dag og prøvede en 4-5 stykker forskellige plademåtter. Som nævnt var nogle gode til det ene eller andet. Det svære er at finde en der er god til det hele på netop din pladespiller, så der er vel egentlig kun en vej ud af det og det er at prøve sig frem. Jeg fandt iøvrigt en der ligesom tog det bedste fra de andre plademåtter. Det var en type der desværre også er ret pebret i pris lavet i carbon. Den hedder Mystic Mat. Det der skete på min aluminiumstallerken var dens evne til en større klarhed og lethed i lydbilledet sammenlignet med de andre jeg testede. Flere af de andre lød gumpetunge i sammenligning. Måske vil andre opleve det samme eller? Ja, så er bolden givet videre.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 April 2013 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
stridsvognen skrev:
Sub100 skrev:
Og/eller elendig pladetallerken  |
|
|
Uddyb gerne yderligere..  |
|
|
At den har en form som gør at pladen "slipper" når pladestrammeren trykker pladen ned på midten
Efter min mening bør pladen ligge tæt i yderkanten selvom der trykkes helt ned midt på med en pladestrammer
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2013 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
stridsvognen skrev:
Hey ramma.. Støjen i tråden er forsvundet som dug foran solen.. Den er pist væk..  |
|
|
__________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 09 April 2013 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
En plademåtte som jeg synes var god lydmæssigt og fungerede godt med en strammer, var den måtte som fulgte med min daværende STD 305 M. Det var en gummi måtte, som var ganske hård og havde en art velour (meget korthåret) på overfladen. Meget bedre end den senere købte Platter Matter. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Kurt Hansen Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2013 Lokalitet: Fyn Nord
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 09 April 2013 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
En plademåtte fra Funk Firm "Achromat II" og en pladestrammer fra Nagaoka fungere lydmæssigt rigtig godt på min Denon DP57L. Med den originale plademåtte ag gummi 5 mm tyk, havde jeg problemer med statisk elektricitet. Dette er helt væk efter Achromat II kom på.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 April 2013 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvem har en plademåtte der ikke har en fordybning i midten, og en plade som har samme tykkelse i midten som der hvor musikken er skåret.?
Alle de plademåtter jeg har mødt har denne fordybning, og alle de pladestrammere jeg har mødt har haft en mindre diameter end centerfordybningen.
Hvad sker der hvis man smider en tung pladestrammer på.? Hos mig sker der det at udvækslingen mellem de to diametre løfter ydersiden af pladen.. måske kun få hundrededele mm, eller lige nok til at klemme et stykke papir ind under.. men luft er luft.. Og det resultere i øv lyd når man ikke har noget underlag i yderrillerne.
Løsningen er en konisk plademåtte, eller for mig ikke at bruge en tung pladestrammer.. 100g eller deromkring, med en blød kobling til pladen, som absobere den resonanser der måtte være, alt efter pladens beskaffenhed.
Det er jo ikke alle plader der er lige.
Jeg kan ikke helt forstå hvordan det kan løses med en anden plademåtte, medmindre man vælger en konisk måtte.
Og endnu mindre at gøre med plade tallerknen.. De er snorelige..
Jeg observere det på samtlige setup jeg har set/ mødt, så snart folk smider deres over lækre pladestrammere på.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 09 April 2013 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ret. Måske skulle man blot undgå alt for tunge strammere, der fungerer via vægten og kun bruge dem, man spænder fast. Så regulerer man det selv. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
1966 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 09 April 2013 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thorhauge sælger også en med pladestrammer som godt nok er tung men plademåtten har jeg hørt skulle være god er en jeg
selv kunne tænke mig at prøve men igen er det jo fra setup til setup og vad pladespiller man har.1966
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 April 2013 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
En pladestrammer skal jo ikke MASE pladen ned mod tallerkenen, men sørge for at den ligger så tæt som muligt.
Hvis pladen vipper op i yderkanten er det enten en alt for tung pladestrammer eller fejlbetjent pladestrammer der skrues på.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 April 2013 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sub100 skrev:
En pladestrammer skal jo ikke MASE pladen ned mod tallerkenen, men sørge for at den ligger så tæt som muligt.
Hvis pladen vipper op i yderkanten er det enten en alt for tung pladestrammer eller fejlbetjent pladestrammer der skrues på. |
|
|
Ja nemlig.... hvad vejer din.?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 April 2013 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ejer faktisk ingen længere, men havde denne
|
| Til top |
|
| |
1966 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 09 April 2013 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
De to pladepuk jeg bruger vejer 400 og 500 gram og er perfekte til de to pladespiller de bliver brugt på. 1966.
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2013 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
den ideele plademåtte til alle pladespillere findes nok ikke
hver tallerkentype acryl,aluminum,stål,messig,bronze,metaacryl/bly i alle mulige tykkelser og vægt, osv. stiller vidt forskellige krav til dæmpning
og udligning af lppladen i praksis og man er nødt til afprøve forskellige typer og matrialer for at finde den der lige netop passer til den pladespiller
man bruger
For mit eget vedkommende er det en sandwich af acryl/læder/gummi jeg bruger til min Garrard 301 , pladetallerkenen på Garrard 301 er en
ringeklokke af format og skal derfor dæmpes relativt voldsomt for at holde kæft og kan nu slås an med en hammer uden at ringe
på TDK er det noget så simpelt som en filtmåtte der virker efter hensigten, her er tallerkenen en solid alutallerken på ca 2 kg
Så man bliver nødt til at prøve forskellige løsninger for at finde den der virker bedst, altså triel & error princippet __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 09 April 2013 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Du har ret. Måske skulle man blot undgå alt for tunge strammere, der fungerer via vægten og kun bruge dem, man spænder fast. Så regulerer man det selv.  |
|
|
Fuldstændig korrekt  , og som senere nævnt: trial and error, min Mitchell strammer vejer ikke en skid. Hvis lp´en letter i kanten, var det fordi, jeg havde trykket for hårdt, da jeg spændte den  . Det kan så tydeligt ses, så en "ommer" er indenfor rækkevidde  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 09 April 2013 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yep, samme metode her. Dog passer den Michell fint til den svagt konkave acryl tallerken som snurre i værket ;-) og derfor ikke som sådan vipper op.
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |