| Forfatter |
|
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 391
|
| Sendt: 09 April 2013 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
stridsvognen skrev:
Hvem har en plademåtte der ikke har en fordybning i midten, og en plade som har samme tykkelse i midten som der hvor
musikken er skåret.?
Alle de plademåtter jeg har mødt har denne fordybning, og alle de pladestrammere jeg har mødt har haft en mindre diameter end centerfordybningen.
Hvad sker der hvis man smider en tung pladestrammer på.? Hos mig sker der det at udvækslingen mellem de to diametre løfter ydersiden af pladen..
måske kun få hundrededele mm, eller lige nok til at klemme et stykke papir ind under.. men luft er luft.. Og det resultere i øv lyd når man ikke har
noget underlag i yderrillerne.
Løsningen er en konisk plademåtte, eller for mig ikke at bruge en tung pladestrammer.. 100g eller deromkring, med en blød kobling til pladen, som
absobere den resonanser der måtte være, alt efter pladens beskaffenhed.
Det er jo ikke alle plader der er lige.
Jeg kan ikke helt forstå hvordan det kan løses med en anden plademåtte, medmindre man vælger en konisk måtte.
Og endnu mindre at gøre med plade tallerknen.. De er snorelige..
Jeg observere det på samtlige setup jeg har set/ mødt, så snart folk smider deres over lækre pladestrammere på.
|
|
|
Plademåtten jeg omtalte tidligere har ikke en fordybning i midten. Den er med andre ord flad som en pandekage og stiv som et bræt. Med den
pladestrammer jeg anvender observerer jeg ikke et problem med luft i yderkanten. Det er tydeligt at se og høre/mærke ved et let bank med en finger
at der er tæt kontakt på hele pladeområdet og det også i yderkanten. Jeg kan iøvrigt kun anbefale denne plademåtte igen. Den er fra Living Voice. Det
er iøvrigt en sandwich konstruktion som består af carbon, polyurethane og et materiale der kaldes spheretex. Der kan findes en hel del temmelig
positive tilkendegivelser af denne måtte flere steder på nettet.
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 09 April 2013 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
stridsvognen skrev:
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilken plademåtte der så er den rigtige, da jeg ikke har mødt den endnu..  |
|
|
Michell Orbe tallerken+centerleje +strammer er et eksempel paa en pladestrammer, der ikke letter i kanten, men kun sikrer kobling mellem plade og tallerken.
Jeg mener ogsaa at Clearaudio har noget med en kombination af periferiring og centerstrmmer, der ser ud til at virke. Har dog aldrig proevet det selv.
__________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
| Til top |
|
| |
truef Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 09 April 2013 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov....A127 er udelukket på forum
|
| Til top |
|
| |
hewi Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 168
|
| Sendt: 09 April 2013 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Træls, han var ellers en vidensbank af rang  , må håbe han kommer tilbage en dag
|
| Til top |
|
| |
truef Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 09 April 2013 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror Rega importøren kommer til at savne ham herinde
|
| Til top |
|
| |
Sub100 Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.
Bruger siden: 31 Marts 2013 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
| Sendt: 09 April 2013 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det tror jeg ikke, for han er også udelukket fra foraet
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 10 April 2013 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
De kan jo starte deres egen side, hvor de så kan udkæmpe hifiverdenens pendant til Hundredeårskrigen. I denne omgang drejer kampen sig så ikke om retten til den franske trone, men om kampen mellem Technics DD (uden leje og motor) på den ene side og Rega remdrift (med et stænk af umodificeret Rega tonearm) på den anden side. Det bliver givetvis blodigt, udmattende, usagligt og ... ganske underholdende. Men man bør for alt hvad man har kært i denne hifiverden ikke blande sig
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3052
|
| Sendt: 11 April 2013 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej stridsvogn. jeg har bl.a. også en sp10,og har prøvet mange måtter, og jeg fik et godt resultat ud af en grydeskåner i kork, men med kun 2-tredjedels størrelse forstået på den måde, at 1-tredjedel af lpèrne rager ud over kanten af skåneren (2 cm tyk), men det gav ingen negative konsekvenser. sagen er imidlertid den,at hver gang man skifter udstyr, får man noget nyt i lyden og hurra for det, for så kan man gennemspille sine lper på ny (bedre end at købe nye plader),men det man mister hører man ikke nødvendigvis med det samme, der går nogen tid, det kommer snigende nærmest som et savn, og når man så vender tilbage til det gamle udstyr, kan man først afgøre hvad der var bedst og på den konto, er jeg altid vendt tilbage til sp10èrns originale måtte.
med hensyn til pladestrammere, er jeg heller aldrig stødt på noget brugbart. i mange tilfælde giver pladestrammere et `bigboom`i midterbilledet, og det klæder jo kun mindre fuldendte anlæg.
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 11 April 2013 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
hej stridsvogn. jeg har bl.a. også en sp10,og har prøvet mange måtter, og jeg fik et godt resultat ud af en grydeskåner i kork, men med kun 2-tredjedels størrelse forstået på den måde, at 1-tredjedel af lpèrne rager ud over kanten af skåneren (2 cm tyk), men det gav ingen negative konsekvenser. sagen er imidlertid den,at hver gang man skifter udstyr, får man noget nyt i lyden og hurra for det, for så kan man gennemspille sine lper på ny (bedre end at købe nye plader),men det man mister hører man ikke nødvendigvis med det samme, der går nogen tid, det kommer snigende nærmest som et savn, og når man så vender tilbage til det gamle udstyr, kan man først afgøre hvad der var bedst og på den konto, er jeg altid vendt tilbage til sp10èrns originale måtte.
med hensyn til pladestrammere, er jeg heller aldrig stødt på noget brugbart. i mange tilfælde giver pladestrammere et `bigboom`i midterbilledet, og det klæder jo kun mindre fuldendte anlæg.
|
|
|
Hej Niels..
Nu snyder du jo også da du spiller på til formålet udviklet udstyr..
|
| Til top |
|
| |
vaeggemose Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 11 April 2013 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe...hånden ned i hvepsereden :
Som barn/ung havde jeg en spolebåndoptager - en Telefunken - den var rem-drevet - og med rigtige rør. Og så vejede den vel 20kg. Jeg skilte den ad og pillede ved alt inden i den og nåede også at få et elektrisk stød - og brænde mig ad helvede til på rørene. Da jeg senere erhvervede et volt-meter kunne jeg så måle at stødet fra kondensatoren var på 425 volt. Passer meget godt med oplevelsen. Med tiden synes jeg at lyden blev noget ulden - det var nok rørene, der stod for tur - men hvad vidste jeg on dét ? Båndoptageren blev kasseret efter flere år på loftet, da jeg fandt ud af at remmen var klistret fast til svinghjulet. Surt.
De første pladespillere var remdrevet, ligesom båndoptagerne. Remmene slides, skal skiftes osv., ligesom rørene. Så kom direct drive - forgængeren til det digitale medie - hastigheden var styret en krystal - måske to, hvis det var rigtig godt. Ligesom urene fra Seiko og Casio - kan i huske dem ? Kritikerne var straks oppe på mærkerne - charmen var gået af musikken - det var upersonligt, al slinger i valsen var væk, med mindre man lyttede til Tommy Seebach på hans mindre gode dage.
Mit anlæg er lutter transistorer, klasse a, CD, SACD, Gryphon, Gamut, Dynaudio osv - med andre ord, af bedste skuffe. Jeg kan lide musik men går også op i mit hifi - men begyndte så småt at kede mig. Og hvad gør men så? Jeg kom til at købe en pladehøvl....en Holfi Mathilda, lavet af træ og med elastik-drev - faldt over en tonearm fra SME og en step up fra Gryphon - næste vinter, hvis den blir ligesom lang som denne - så skal jeg nok få det hele samlet. Jeg mangler en RIAA - det skal da være rør...
Og...hvis man nu havde en kat eller hund i gamle dage, så var det for at holde ubudne gæster fra hus og hjem - et nødvendigt onde - nu om dage er det blevet kæledyr - som vi aer og holder af - de sover endda i vore senge Jeg er helt hundred på at de fleste herinde, med hang til hifi/bil/motorcykel har strøget hånden hen over /den/det - af glæde over ens hobby, det er der intet galt i. Religion er ikke emnet her.
Det meste musik/film idag er indspillet digitalt. Musikken bliver ikke bedre af at man tilfører noget rør-forvrængning eller lidt slinger fra en remdrevet pladespiller. Man kan jo ikke købe en "lyd-forbedrer" hos nogle af pusherne på "tilbuds-siden" Det mest rene er det vi allerede har - og en direct drive pladespiller med nyeste teknologi vil slå alt, mht gangstabilitet og vedligeholdelse. Men jeg tror også jeg ville kede mig ihjel - jeg kan jo selvfølgelig bruge tiden på at skifte rem, rør og fjerne støv/kattehår på min Holfi istedet at for at lytte til musik og nyde det digitale medies andre gode sider, som f.eks dette forum.
Jeg ville også klappe min gamle Jaguar - hvis jeg havde en - men jeg er sikker på at Poloen er en bedre bil !
God weekend
__________________ Michael Kristensen
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 11 April 2013 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Velkommen til vaeggemose.
Tror ikke hvepsen stikker mere end at du nok klare det..
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 12 April 2013 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
vedr. plademåtte, så tror jeg man skal prøve sig frem til man finder den der passer til ens pladespiller og ens temperement (hvis I forstår)
Der er jo mere end 1 mio. slags, ca. så at udnævne en til at være den bedste for alle pladespillere - det er ikke muligt.
|
| Til top |
|
| |
Sub100 Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.
Bruger siden: 31 Marts 2013 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
| Sendt: 12 April 2013 kl. 01:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
vedr. plademåtte, så tror jeg man skal prøve sig frem til man finder den der passer til ens pladespiller og ens
temperement (hvis I forstår)
Der er jo mere end 1 mio. slags, ca. så at udnævne en til at være den bedste for alle pladespillere - det er ikke muligt.
|
|
|
Det er jeg helt sikker på at du har lidt mere end 100% ret i
|
| Til top |
|
| |